Koppeling KTM 620 LC4

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
zandhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 10:21
Locatie: omgeving Tiel

Koppelingsvraag nummer zoveel.....

Op een ander forum ben ik ook al bezig maar tot nu toe wel reacties maar helaas nog geen oplossing, wellicht dat iemand op dit forum mij kan helpen.

Bij mijn KTM LC4 uit '96 komt de koppeling niet meer (voldoende) vrij. Ik heb al aardig wat gezocht op het internet maar ik kom er niet meer uit. Het is onmogelijk om de motor fatsoenlijk in de eerste versnelling te zetten, eigenlijk moet dit met grof geweld en de motor slaat snel af. Ook krijg ik de motor niet meer vrij als ik al aan het rijden ben.
Toen ik de motor kocht was de koppeling niet echt geweldig, maar nadat ik een paar keer buiten ben wezen spelen is het helemaal over met de pret.

Het volgende heb ik al gecontroleerd :idea:
*Koppelingskabel is heel en loopt goed *Nieuwe olie in het blok gedaan : Castrol GPS (synthetische olie) *Stalen platen en de gevoerde platen zijn recht en dik genoeg *De korf is niet ingeslagen * Als ik de koppeling inknijp komt de drukplaat zeker 3 mm vrij *Ook heb ik de kabel al eens zo strak gezet dat hij wel zou moeten slippen zonder in te knijpen en zelfs dan met ingeknepen koppeling blijft alles "vast zitten"...

Als ik een dealer bel mag ik mijn motor brengen, maarrrr ik ben soms best wel handig en wil het graag zelf oplossen en een hoop euro's besparen :lol:

Wie o wie helpt mij.....
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Wederom geef ik je m'n back-up, Happer.

Heb hetzelfde probleem met m'n 620 '95, maar dan in iets mindere mate. Kan er gewoon redelijk mee rijden krijg hem alleen nog in z'n vrij als de motor nog rolt (of bij uitgeschakelde motor uiteraard). Korf lijkt in orde. Gebruik ook vol-synthetische olie.

Help deze 2 mannen! En geef ons de gouden tip die naar de oplossing van deze zaak leidt. Dan heb je ook meteen een alibi! :BIG:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

In warme en/of in koude toestand ?

Jo VdB
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Dat ben ik vergeten te zeggen inderdaad:

Het probleem doet zich bij mij voor in warme toestand. Als ie net gestart is lijkt het iets minder.
zandhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 10:21
Locatie: omgeving Tiel

:) Oh ja, vergeten in te loggen...

Bij mij is het in warme en koude toestand.... Vanmorgen heb ik maar weer nieuwe olie gehaald bij de plaatselijke KTM dealer en ga ik dat maar weer proberen
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Die Castrol GPS
Hoe dik is die olie eigenlijk, (bedoel dus)
10W40....ofzo?
Maar als hij het met een warme motor ook doet lijkt het daar niet zoveel mee te maken hebben.
zandhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 10:21
Locatie: omgeving Tiel

Niks olie, niks versleten kabel, niks kromme platen, niks ingeslagen korf...
Maarrrr de oplossing is er!!! ik heb ooit geleerd van een motormonteur altijd eigenwijzer te zijn dan de motor, en dat werkte nu. Ik moet toegeven dat ik altijd veel gesleuteld heb aan motoren en dus wel een beetje kennis van zaken heb, maar niet genoeg (ervaring) om dit probleem in eens op te lossen.
Ik heb de koppeling weer uit elkaar gehaald, drukplaat eraf, platen eruit en toen viel me op dat de binnen en buitenkorf niet helemaal vrij van elkaar draaiden dus hiermee was uitgesloten dat het aan de platen zou liggen. De binnenkorf gedemonteerd en toen kwam de ellende tevoorschijn... de achterkant van de binnenkorf liep tegen de buitenkorf aan met al enige slijtage als gevolg daarvan. Er is een ring van 35x22,5x3mm die tussen de binnen- en buitenkorf afstand moet houden en die heb ik omgedraaid en.... VOILA!!! alles opgelost. De centrale bout weer met locktite gemonteerd, toch weer de nieuwe olie eringegooid, starten maar en ploegen met de KTM!!!
Errare humanum est
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Gefeliciteerd!!!! +:)+

Ik ga binnenkort de mijne opengooien. Ik hoop dat er ook een beunhaas aan mijn KTM heeft gesleuteld want dan is mijn probleem ook opgelost.

Als ik het goed begrijp bedoel je dat die ring achter de buitenkorf gemonteerd zat terwijl die tussen de binnen en de buitenkorf in moet zitten! Logisch eigenlijk want binnen en buitenkorf moeten immers ten opzichte van elkaar draaien als de koppeling bediend wordt.

Goed opgelet!
En bedankt hè.
Gast

Jean_BM schreef:Wederom geef ik je m'n back-up, Happer.

Heb hetzelfde probleem met m'n 620 '95, maar dan in iets mindere mate. Kan er gewoon redelijk mee rijden krijg hem alleen nog in z'n vrij als de motor nog rolt (of bij uitgeschakelde motor uiteraard). Korf lijkt in orde. Gebruik ook vol-synthetische olie.

Help deze 2 mannen! En geef ons de gouden tip die naar de oplossing van deze zaak leidt. Dan heb je ook meteen een alibi! :BIG:
Ik heb JUIST hetzelfde probleemmet mijn ktm lc4 620 van 1995

Als demotor stilstaat geraakt hij in neutraal, als hij draait en ik rijdt, dan geraakt hij ook in neutraal, maar als ik aan een (rood :p) licht kom en stop (met draaiende motor) dan krijg ikde mijne ook niet in neutraal.

Het ligt niet aan de kabel, niet aan de olie, koppeling lijkt nog ok.

Dus als je de oplossing vindt,laat dan iets weten ! e-mail:streetracing@tiscali.be

THX :)
Plaats reactie