hoe kuisen jullie jullie luchtfilter?en wat is zo ongeveer de juiste/beste methode?
ik giet er eerst wat naft over zodat al de filterolie is opgelost en al een groot deel van het zand weg is,daarna was ik hem een paar keer uit in water met zeep.
juiste methode luchtfilter kuisen?
Moderator: ghulst
je pakt een grote schaal/bak en doet er een half litertje benzine in.
daar was je je filter in uit. (evt. een keer herhalen.)
daar was je je filter in uit. (evt. een keer herhalen.)
a) kijk ook eens hier http://www.noppenforum.messageboard.nl/ ... uchtfilter
b) gebruik NOOIT benzine (tenzij in noodgevallen), maar altijd speciale luchtfilterolie, die trouwens niet duur is.
c) kijk ook eens op de site van http://www.twinair.com
Jo VdB
b) gebruik NOOIT benzine (tenzij in noodgevallen), maar altijd speciale luchtfilterolie, die trouwens niet duur is.
c) kijk ook eens op de site van http://www.twinair.com
Jo VdB
Koop gewoon een setje van Twin-Air: een grote emmer met deksel met luchtfilterreiniger, en een kleine emmer met deksel met luchtfilterolie.
Vuile filter in emmer met luchtfilterreiniger (vuil lost direct op)
Filter uitknijpen (niet wringen)
Filter spoelen in zuiver water (nooit zeep gebruiken)
Filter laten drogen
Filter weer invetten met luchtfilterolie
Na gebruik doe je het deksel weer op de emmer en gedaan! Mijn luchtfilterreiniger gaat ondertussen al ruim een jaartje mee.
Vuile filter in emmer met luchtfilterreiniger (vuil lost direct op)
Filter uitknijpen (niet wringen)
Filter spoelen in zuiver water (nooit zeep gebruiken)
Filter laten drogen
Filter weer invetten met luchtfilterolie
Na gebruik doe je het deksel weer op de emmer en gedaan! Mijn luchtfilterreiniger gaat ondertussen al ruim een jaartje mee.
Moet/kan dit beamen: benzine is inderdaad duur, gevaarlijk en slecht voor de levensduur van je filters (ze worden bros en verpulveren veel sneller)Jo VdB schreef: b) gebruik NOOIT benzine (tenzij in noodgevallen), maar altijd speciale luchtfilterolie, die trouwens niet duur is.
Jo VdB
ik gebruik altijd warm water : spoelt grondiger (denk ik) en droogt achteraf sneller. Spoelwater ververs ik tot het +-helder blijft.Dirty girl schreef: Filter spoelen in zuiver water (nooit zeep gebruiken)
Keep on smiling!
Vond nog een duidelijke beschrijving op de website van Motorcross Aad in Bleiswijk: http://www.motorcrossaad.nl/index-nl.html.
Klik vervolgens op "MX Tips", dan "Luchtfilteronderhoud".
Hier staan alle pro's & con's tegen elkaar afgewogen
Klik vervolgens op "MX Tips", dan "Luchtfilteronderhoud".
Hier staan alle pro's & con's tegen elkaar afgewogen
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Benzine is niet goed, daar het je filter idd sneller doet verouderen.
Filterreiniger is duur (afin de mijne toch) maar jet doet er erg lang mee...
Ik giet het uit de bus in een kom, was dan mijn luchtfilters (stuk of zes) uit, en vervolgens laat ik te Filterreiniger weer terug in de bus lopen, mbhv een trectertje waarover ik een nylonkous span...wel voorzichtig zodat de meeste vuiligheid al in de kom achter blijft .
Werkt perfect
Filterreiniger is duur (afin de mijne toch) maar jet doet er erg lang mee...
Ik giet het uit de bus in een kom, was dan mijn luchtfilters (stuk of zes) uit, en vervolgens laat ik te Filterreiniger weer terug in de bus lopen, mbhv een trectertje waarover ik een nylonkous span...wel voorzichtig zodat de meeste vuiligheid al in de kom achter blijft .
Werkt perfect
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Ik snap niet waarom jullie nog zitten te prutsen met filterreiniger/benzine enz.
Met No-Toil is het gewoon een kwestie van een beetje poeder in een halve emmer warm water, filters erin, even roeren en 2 min. later zijn je filters (en je handen) schoon.
Met No-Toil is het gewoon een kwestie van een beetje poeder in een halve emmer warm water, filters erin, even roeren en 2 min. later zijn je filters (en je handen) schoon.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Omdat ik nog een paar liter twin air olie heb (ik gebruik trouwens ontvetter van kroon olie).Freek schreef:Ik snap niet waarom jullie nog zitten te prutsen met filterreiniger/benzine enz.
Met No-Toil is het gewoon een kwestie van een beetje poeder in een halve emmer warm water, filters erin, even roeren en 2 min. later zijn je filters (en je handen) schoon.
Denk dat ik de volgende keer maar eens No-Toil probeer.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
qua reinigen en invetten kan men tegenwoordig ook biologish afbreekbare produkten van putoline kopen. Mijn vraag is echter hoe jullie je filter laten drogen,met een doek erover of aan de wasdraad
Wanneer is een luchtfilter daadwerkelijk versleten
Wanneer is een luchtfilter daadwerkelijk versleten
Ik hang hem inderdaad aan de wasdraad (een stripke door het gaatje in het midden, over de wasdraad en weer erdoor en dan met een wasknijper vast) maar ik heb dan ook vééééééél ervaring met wasdraden (een wasmachientje vol per dag)n8komeet schreef:Mijn vraag is echter hoe jullie je filter laten drogen,met een doek erover of aan de wasdraad
Of het goed is op die manier weet ik niet...
Beter een slecht karakter dan geen karakter
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
k heb (nog) nix van speciale reiniger dus ik was hem altijd uit met dreft en warm water, dreft beschadigd je filter in ieder geval niet zoals benzine, daarna goed uitwassen in warm water, niet uitwringen gewoon beetje het water er uit "duwen", laten drogen, luchtfilterolie dr overheen kiepen en goed inmasseren dan eventueel nog ff in een krant wikkelen en paar x dr in knijpen zodat de overtollige olie in de krant trekt.
Ik hang die van mij ook op aan de wasdraad ! (Als het tenminste droog blijft ) Anders hang ik ze op in mijn werkplaats.Helen schreef:Ik hang hem inderdaad aan de wasdraad (een stripke door het gaatje in het midden
Enige "nadeel" is dat de kleur van de filter verdwijnt (waarschijnlijk door de UV-straling), maar wie maalt hierom !
Jo VdB
Toch dreft gebruiken , houdt de kleur langer goed.
Zonder dollen, ik heb jaren lang twin-oil of putoline gebruikt, maar tegenwoordig zweer ik bij NO-TOIL.
Plakt zeker zogoed als de eerder genoemde maar wast veel gemakkelijker uit.
Drogen: eerst ff in de centrifuge van mammas dan met een open zak erover aan het plafond. (Opening naa beneden
Zonder dollen, ik heb jaren lang twin-oil of putoline gebruikt, maar tegenwoordig zweer ik bij NO-TOIL.
Plakt zeker zogoed als de eerder genoemde maar wast veel gemakkelijker uit.
Drogen: eerst ff in de centrifuge van mammas dan met een open zak erover aan het plafond. (Opening naa beneden
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Filteren
Moet ervoor zorgen dat het zand niet door het filter gaat maar in de olie blijft hangen
Moet ervoor zorgen dat het zand niet door het filter gaat maar in de olie blijft hangen
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
hrd zij dat ik de filter van mijn xr 100 eerst moets uitwasen met een product (doe het met naft ) dan met filterolie dan heel goed uitpitsen en vervolgens nog eens een paar keer tot er bijna geen filterolie vanfa komt door een krant rollen dan blijft er een beetje filterolie inj de filter achter zo dat die de zan d stof tegen houd en dan zand stof van de filter af trilt en in de filterbox vat
sorry als het niet juiost is
sorry als het niet juiost is
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
is niet echt de goede manier... gebruik vooral geen benzine of op zijn belgisch gezegt naft, dit verkort de levensduur van het luchtfilter het tast namelijk het filter en de lijm aan gebruik liever de daarvoor bestemde middelen zoals filtercleaner van twin air en als je no toil gebruikt natuurlijk het daarvoor bestemde poeder. en dat in die krant doen vind ik zelf een beetje overbodig en het kan zijn dat hij er zelfs te droog van word... gewoon de overtollige olie eruit knijpen en dan 10 min laten drogen voordat je hem gebruikt, wanneer het zand er af trilt in je luchtfilter bak is je luchtfilter TE droog het zand hoort eraan te blijven plakken, want als het eraf trilt kan het ook door de structuur van het filter heen trillen zo door je caberateur, tussen je membraam door zo je cilinder in en dan....
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo jun 08, 2003 15:55
het poeder van no-toil is waarschijnlijk biologisch afbreekbaar, dus beter voor het millieu...
Twin Air heeft dat nu ook, het is een soort waspoeder
Let wel dat als je je filter zuiver maakt met bio-action cleaner dat je ook bio-action fluid gebruikt...
Deze zijn kwalitatief identiek aan de gewone action cleaner enzo...
Maar mss dat wij ook ons steentje knn bijdragen aan het millieu...
Twin Air heeft dat nu ook, het is een soort waspoeder
Let wel dat als je je filter zuiver maakt met bio-action cleaner dat je ook bio-action fluid gebruikt...
Deze zijn kwalitatief identiek aan de gewone action cleaner enzo...
Maar mss dat wij ook ons steentje knn bijdragen aan het millieu...
De meesten van jullie zullen wel denken een filter is een filter. Je hebt echter wel degelijk verschillende soorten filters, tegenwoordig zijn er zelfs al filters speciaal voor de zogenaamde biologisch afbreekbare oliën. Dan zijn er ook nog de enkelvoudige filters ( een dikke foamlaag met fijne structuur door het hele filter heen ) of de zogenaamde duallayer filter ( een grove buitenlaag met een fijne binnenlaag al dan wel of niet aan elkaar vast gelijmd.) De keuze van het filter haalt bij het juiste gebruik niet zoveel uit.
Uw filter is net als de rest van de motor onderhevig aan slijtage. Deze slijtage komt voort uit het wassen en opnieuw invetten van het filter.U kunt dit ook zelf zien na verloop van een tijdje als het filter gaat pluizen.( kleine stukjes van het foam laten los en soms verpulvert het filter gewoon.) De meeste crossers rijden ook te lang door met het filter waardoor het weer moeilijker schoonmaken is en het filter weer sneller toe is aan vervanging.Meestal vind de slijtage plaats tussen de eerste en de tweede laag van het filter waar het dus slecht waarneembaar is en vaak pas wordt opgemerkt als het te laat is (zand in de cilinder en grote kosten als gevolg).
Het beste reinigingsmiddel is, Kerosine. Dit is natuurlijk een beetje moeilijk te koop en erg duur. Als alternatief kunnen wij natuurlijk wel gebruik maken van de speciaal ontwikkelde filterreinigers, deze zijn lang niet zo agressief als bv. benzine en andere ontvetters.
De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
Indien je om wat voor reden dan ook graag de dure benzine wil gebruiken, dan moet je direct na het wassen van je filter in de benzine, het filter met een lauw sopje nawassen.Dit nawassen in een lauw sopje kan overigens toch geen kwaad, want als u dit voor de grap eens in een teiltje zou doen, kunt u gelijk eens zien hoeveel vuil er nog uit komt.
Normaal gesproken gaat een filter wel een mensenleven mee.Dit gaat natuurlijk alleen maar op als u een nieuw filter koopt en in de kast legt. Als u het filter gebruikt wordt het natuurlijk vies en aangezien wij zuinig zijn op onze motor maken wij het filter met plezier schoon! Tevens vinden wij het ook fijn dat de motor met een schoon filter altijd beter loopt. Het filter kan ongeveer een vijftig wasbeurten doorstaan. Na deze 50 wasbeurten wordt het filter alras minder, voornamelijk tussen de binnen- en buitenlaag in. ( De lijm gaat als eerste naar de knoppen. )
Sommige filters hebben een rubberdopje waar de bout van het filterrekje doorheen gaat. Dit rubberdopje wordt na verloop van tijd keihard, waardoor het niet lekker meer afdicht. Dit rubberdopje zit meestal los in het filter. Het is dan ook raadzaam om dit even uit het filter te halen en pas na het invetten er weer terug in te zetten.
De grootste fout die je kan maken met je filter is het uitwringen na het wassen. DOE DIT NOOIT.
De ergste vijand van je luchtfilter is nog altijd water.Het water kan er voor zorgen dat het fijne zand mee wordt genomen door de druppels water die ( nog ) op je filter zitten.Maak dus altijd je filter schoon na het afspuiten van je motor, ook al ziet je filter er nog zo goed uit: NEEM HET RISICO NIET.
Er wordt ook nog al eens gezegd dat je de rand van je luchtfilter in moet vetten zodat er geen vuil langs het filter en de slang kan komen. Dit is niet echt noodzakelijk, wel is het een beetje afhankelijk van het merk filter wat je gebruikt. De dikte van het filter is bepalend of je er wel of geen vet aan moet smeren.
Het filterhuis moet je ook netjes schoonmaken, het makkelijkste gaat dit tijdens het schoonspuiten van de motor.Hier zijn speciale afdekkapjes voor te koop, deze schroef je op de plek van het filter en zo kan je naar hartelust spuiten in de filterbak zonder water en vuil in de carburateur te spuiten.
Als je het echt goed wilt doen, dan moet je eigenlijk het filterhuis uit de motor halen en met een borstel met lauw water en zeep schoonmaken. De meeste crossers kiezen echter wel voor de manier zoals boven omschreven. ( Wat natuurlijk goed kan.)
Wanneer moet je nu dat filter schoonmaken? Om echt zeker te weten dat je met een optimaal presterende motor aan de start staat moet je na iedere manche je filter vervangen. Soms kan je het filter na de training wel laten zitten, maar nogmaals, het filter ziet er soms schoner uit dan dat het werkelijk is.Ook als je eens een dagje gaat trainen is het van belang om je filter eens te vervangen tussendoor.( Met trainen rij je vaak veel meer dan met een wedstrijd.)
Na het schoonmaken moet er natuurlijk ook weer olie in het filter zitten. Dit is het zogenaamde filterolie.Deze olie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters, je mag dus nooit een gewone (motor)olie op het filter doen, deze olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter waardoor het filter zijn werk niet meer kan doen.Met alle nare gevolgen van dien.
De beste manier van invetten is om je filter onder te dompelen in de filterolie.Hiervoor kun je het beste een afsluitbare emmer kopen en daar de filterolie in bewaren. Let er wel op dat je direct na gebruik de emmer weer afsluit want anders wordt het een dikke vieze drab.
Na het onderdompelen van het filter knijp je de overtollige olie uit het filter. ( niet wringen!) Het beste is om het filter in een oude handdoek of theedoek te wikkelen, en zo de rest van de overtollige olie er uit te masseren. Als het filter egaal van kleur is (afhankelijk van je merk filterolie) is je filter bijna klaar voor gebruik, laat het filter nog een kwartier liggen en zet het dan terug in je motor.
Hoe weet je nu wanneer je de cleaner moet vervangen, en zeer belangrijk is waar laat je de oude cleaner? Je merkt eigenlijk vanzelf aan de cleaner dat het aan vervanging toe is, het wordt een beetje vettig en begint op hele dunne filterolie te lijken. Wij gooien natuurlijk geen oude filtercleaner door de WC of in het riool. Als u de jerrycan (waar het spulletje inzat toen u het kocht) heeft bewaard gooit u het terug hierin en brengt u het bij de gemeente als chemisch afval. Indien u het echt niet weet, brengt u het gewoon terug bij ons, wij zorgen dan voor een juiste afvoer van dit goedje.
Uit het bovenstaande verhaal blijkt wel dat er meer werk te verrichten is aan het luchtfilter dan er door de meeste crosser wordt gedacht. Het is echter wel van belang dat u het filter goed behandeld want dat bespaard u alleen maar geld en ergernis.
Tevens kunt u er ook eens over nadenken om over te gaan tot het aanschaffen van een speciaal ontwikkeld filterkit van Putoline. In deze kit zit alles wat U nodig heeft voor het juiste filter onderhoud.
Putoline Action Kit (klik).
Opmerking: Microsoft draagt geen verantwoording voor de inhoud van deze groep. Klik hier voor meer informatie.
MSN - Je thuis op het web Startpagina | Hotmail | Zoeken | Shopping | Groepen & Mensen Help
©2004 Microsoft Corporation. Alle
Uw filter is net als de rest van de motor onderhevig aan slijtage. Deze slijtage komt voort uit het wassen en opnieuw invetten van het filter.U kunt dit ook zelf zien na verloop van een tijdje als het filter gaat pluizen.( kleine stukjes van het foam laten los en soms verpulvert het filter gewoon.) De meeste crossers rijden ook te lang door met het filter waardoor het weer moeilijker schoonmaken is en het filter weer sneller toe is aan vervanging.Meestal vind de slijtage plaats tussen de eerste en de tweede laag van het filter waar het dus slecht waarneembaar is en vaak pas wordt opgemerkt als het te laat is (zand in de cilinder en grote kosten als gevolg).
Het beste reinigingsmiddel is, Kerosine. Dit is natuurlijk een beetje moeilijk te koop en erg duur. Als alternatief kunnen wij natuurlijk wel gebruik maken van de speciaal ontwikkelde filterreinigers, deze zijn lang niet zo agressief als bv. benzine en andere ontvetters.
De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
Indien je om wat voor reden dan ook graag de dure benzine wil gebruiken, dan moet je direct na het wassen van je filter in de benzine, het filter met een lauw sopje nawassen.Dit nawassen in een lauw sopje kan overigens toch geen kwaad, want als u dit voor de grap eens in een teiltje zou doen, kunt u gelijk eens zien hoeveel vuil er nog uit komt.
Normaal gesproken gaat een filter wel een mensenleven mee.Dit gaat natuurlijk alleen maar op als u een nieuw filter koopt en in de kast legt. Als u het filter gebruikt wordt het natuurlijk vies en aangezien wij zuinig zijn op onze motor maken wij het filter met plezier schoon! Tevens vinden wij het ook fijn dat de motor met een schoon filter altijd beter loopt. Het filter kan ongeveer een vijftig wasbeurten doorstaan. Na deze 50 wasbeurten wordt het filter alras minder, voornamelijk tussen de binnen- en buitenlaag in. ( De lijm gaat als eerste naar de knoppen. )
Sommige filters hebben een rubberdopje waar de bout van het filterrekje doorheen gaat. Dit rubberdopje wordt na verloop van tijd keihard, waardoor het niet lekker meer afdicht. Dit rubberdopje zit meestal los in het filter. Het is dan ook raadzaam om dit even uit het filter te halen en pas na het invetten er weer terug in te zetten.
De grootste fout die je kan maken met je filter is het uitwringen na het wassen. DOE DIT NOOIT.
De ergste vijand van je luchtfilter is nog altijd water.Het water kan er voor zorgen dat het fijne zand mee wordt genomen door de druppels water die ( nog ) op je filter zitten.Maak dus altijd je filter schoon na het afspuiten van je motor, ook al ziet je filter er nog zo goed uit: NEEM HET RISICO NIET.
Er wordt ook nog al eens gezegd dat je de rand van je luchtfilter in moet vetten zodat er geen vuil langs het filter en de slang kan komen. Dit is niet echt noodzakelijk, wel is het een beetje afhankelijk van het merk filter wat je gebruikt. De dikte van het filter is bepalend of je er wel of geen vet aan moet smeren.
Het filterhuis moet je ook netjes schoonmaken, het makkelijkste gaat dit tijdens het schoonspuiten van de motor.Hier zijn speciale afdekkapjes voor te koop, deze schroef je op de plek van het filter en zo kan je naar hartelust spuiten in de filterbak zonder water en vuil in de carburateur te spuiten.
Als je het echt goed wilt doen, dan moet je eigenlijk het filterhuis uit de motor halen en met een borstel met lauw water en zeep schoonmaken. De meeste crossers kiezen echter wel voor de manier zoals boven omschreven. ( Wat natuurlijk goed kan.)
Wanneer moet je nu dat filter schoonmaken? Om echt zeker te weten dat je met een optimaal presterende motor aan de start staat moet je na iedere manche je filter vervangen. Soms kan je het filter na de training wel laten zitten, maar nogmaals, het filter ziet er soms schoner uit dan dat het werkelijk is.Ook als je eens een dagje gaat trainen is het van belang om je filter eens te vervangen tussendoor.( Met trainen rij je vaak veel meer dan met een wedstrijd.)
Na het schoonmaken moet er natuurlijk ook weer olie in het filter zitten. Dit is het zogenaamde filterolie.Deze olie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters, je mag dus nooit een gewone (motor)olie op het filter doen, deze olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter waardoor het filter zijn werk niet meer kan doen.Met alle nare gevolgen van dien.
De beste manier van invetten is om je filter onder te dompelen in de filterolie.Hiervoor kun je het beste een afsluitbare emmer kopen en daar de filterolie in bewaren. Let er wel op dat je direct na gebruik de emmer weer afsluit want anders wordt het een dikke vieze drab.
Na het onderdompelen van het filter knijp je de overtollige olie uit het filter. ( niet wringen!) Het beste is om het filter in een oude handdoek of theedoek te wikkelen, en zo de rest van de overtollige olie er uit te masseren. Als het filter egaal van kleur is (afhankelijk van je merk filterolie) is je filter bijna klaar voor gebruik, laat het filter nog een kwartier liggen en zet het dan terug in je motor.
Hoe weet je nu wanneer je de cleaner moet vervangen, en zeer belangrijk is waar laat je de oude cleaner? Je merkt eigenlijk vanzelf aan de cleaner dat het aan vervanging toe is, het wordt een beetje vettig en begint op hele dunne filterolie te lijken. Wij gooien natuurlijk geen oude filtercleaner door de WC of in het riool. Als u de jerrycan (waar het spulletje inzat toen u het kocht) heeft bewaard gooit u het terug hierin en brengt u het bij de gemeente als chemisch afval. Indien u het echt niet weet, brengt u het gewoon terug bij ons, wij zorgen dan voor een juiste afvoer van dit goedje.
Uit het bovenstaande verhaal blijkt wel dat er meer werk te verrichten is aan het luchtfilter dan er door de meeste crosser wordt gedacht. Het is echter wel van belang dat u het filter goed behandeld want dat bespaard u alleen maar geld en ergernis.
Tevens kunt u er ook eens over nadenken om over te gaan tot het aanschaffen van een speciaal ontwikkeld filterkit van Putoline. In deze kit zit alles wat U nodig heeft voor het juiste filter onderhoud.
Putoline Action Kit (klik).
Opmerking: Microsoft draagt geen verantwoording voor de inhoud van deze groep. Klik hier voor meer informatie.
MSN - Je thuis op het web Startpagina | Hotmail | Zoeken | Shopping | Groepen & Mensen Help
©2004 Microsoft Corporation. Alle
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
@ Erik,
je ziet toch dat dit "copy / paste - werk" is ...
Jo VdB
je ziet toch dat dit "copy / paste - werk" is ...
Jo VdB
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo dec 01, 2002 02:01
- Contacteer:
Er staan 2 dingen in de copy-paste tekst die mlisschien een beetje duidelijker mogen:
a) uitwringen mag niet. Dit is waar en valt niets op aan te merken, aangzien je hiermee de filterstructuur vernietigt. Zachtjes 'kneden' is echter wel zo goed als risicoloos, en kan je wel doen om al een heel deel eruit te krijgen zodat het wat sneller droogt. een kleine droogkas kan ook geen kwaad; hierbij wordt nl. centrigugaalkracht gebruikt.
B) invetten van de filter met vet, is strikt gezien NIET noodzakelijk, dat is ook weer waar, maar ik raad toch iedereen aan om dit te doen! Het is gewoon een maatregel van verhoogde veiligheid, waardoor de kkans verkleind dat er toch zand in je cilinder raakt. Een helm heb je toch ook op als bescherming, en hoop je ook niet dagelijks nodig te hebben he? Maar die keer dat je zwaar stuiterd, ben je toch blij dat je hem ophad...
a) uitwringen mag niet. Dit is waar en valt niets op aan te merken, aangzien je hiermee de filterstructuur vernietigt. Zachtjes 'kneden' is echter wel zo goed als risicoloos, en kan je wel doen om al een heel deel eruit te krijgen zodat het wat sneller droogt. een kleine droogkas kan ook geen kwaad; hierbij wordt nl. centrigugaalkracht gebruikt.
B) invetten van de filter met vet, is strikt gezien NIET noodzakelijk, dat is ook weer waar, maar ik raad toch iedereen aan om dit te doen! Het is gewoon een maatregel van verhoogde veiligheid, waardoor de kkans verkleind dat er toch zand in je cilinder raakt. Een helm heb je toch ook op als bescherming, en hoop je ook niet dagelijks nodig te hebben he? Maar die keer dat je zwaar stuiterd, ben je toch blij dat je hem ophad...
CR250'90,'91;XR350R'83,...