Beste offroadende noppers,
Wie kan mij vertellen hoe het zit met off-road licenties? Er zijn ritten die volgens KNMV regels worden verreden maar er zijn ook ritten die volgens de MON? regels verreden worden (Handel en Hapert?) Ik heb de off-road regelement van de KNMV van internet afgehaald en wat mij voornamelijk opvalt is het moeten gebruiken van enduro banden bij de KNMV ritten. Zijn ze erg streng hiermee of zijn afgesleten cross banden ook te gebruiken? Hebben jullie ook allemaal die enduro clausule (zit standaard bij mijn verzekering)? Vragen ze daar ook naar bij inschrijving?
Heeft het zin om, naast de KNMV licentie ook een MON licentie aan te vragen?
Ja: een hoop vragen maar die noppenvirus heeft mij aardig te pakken dus wil ik meer ritten rijden en misschien ook een enduro! Daarvoor moet het administratief wel kloppen lijkt me.
Bedankt alvast!
Off-road licentie
Moderator: ghulst
Hoi Robje,
Voor zover ik weet kan je met een KNMV licentie geen MON ritten rijden en zal je dus ofwel een MON daglicentie moeten kopen of 2 licenties moeten hebben, een voor de MON en een voor de KNMV (correct me if i'm wrong ) Enduro banden zijn voor de KNMV een vereiste, en d'r wordt wel degelijk op gecontroleerd, alhoewel het per rit verschilt waar ze op controleren (banden, geluid, verlichting, remmen, speling e.d.) Je weet van te voren dus niet wat er gecontroleerd wordt. Enduro clausule is idd een must, is bij mij alleen nog nooit gecontroleerd.
Probeer anders het eerste jaar een KNMV offroad licentie, die organiseren verreweg de meeste offroad ritten en enduro's, plus met een offroad licentie mag je ook crossen (met een cross licentie dus NIET de offroad ritten rijden) En met een offroad licentie mag je een keer per jaar een enduro rijden.
Voor zover ik weet kan je met een KNMV licentie geen MON ritten rijden en zal je dus ofwel een MON daglicentie moeten kopen of 2 licenties moeten hebben, een voor de MON en een voor de KNMV (correct me if i'm wrong ) Enduro banden zijn voor de KNMV een vereiste, en d'r wordt wel degelijk op gecontroleerd, alhoewel het per rit verschilt waar ze op controleren (banden, geluid, verlichting, remmen, speling e.d.) Je weet van te voren dus niet wat er gecontroleerd wordt. Enduro clausule is idd een must, is bij mij alleen nog nooit gecontroleerd.
Probeer anders het eerste jaar een KNMV offroad licentie, die organiseren verreweg de meeste offroad ritten en enduro's, plus met een offroad licentie mag je ook crossen (met een cross licentie dus NIET de offroad ritten rijden) En met een offroad licentie mag je een keer per jaar een enduro rijden.
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
In het verleden had ik een KTM, waar ik een extra achterwiel bij had.
Ik liet 'm dan keuren met een enduroband en verwisselde na de keuring het wiel met een lekkere vette crossband
Ik liet 'm dan keuren met een enduroband en verwisselde na de keuring het wiel met een lekkere vette crossband
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
das niet eerlijk
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
En dan vinden we het vreemd dat er geklaagd wordt dat we zo weinig ritten krijgen en de boel zo kapot gereden wordt??
Nou o.a door mensen die dus met crossbanden gaan rijden.
Freek voor de baas van deze site vind ik dit dus een hele stomme opmerking, het was slimmer geweest dat je dit voor je gehouden had.
Want dan kan je te pas en te onpas (zoals nu) ermee om de oren geslagen worden.
Nou o.a door mensen die dus met crossbanden gaan rijden.
Freek voor de baas van deze site vind ik dit dus een hele stomme opmerking, het was slimmer geweest dat je dit voor je gehouden had.
Want dan kan je te pas en te onpas (zoals nu) ermee om de oren geslagen worden.
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Henk Jager heeft eens een test gedaan tussen een enduro band en een crossband. De enduroband bleek een dieper spoor achter te laten, doordat ie veel langer doorspinde.
Dus qua vernieling voel ik me dus niet zo schuldig.
Bovendien heb je de zandwegen wel eens gezien na een enduro/off-road rit ? Die moeten hoe dan ook toch weer hersteld worden.
De regels voor enduro banden gaan dan ook niet zozeer over de schade die aangericht wordt, maar over het feit dat een off-road/enduro motor moet voldoen aan de wegenverkeerswet. En die verbiedt hoge noppen, omdat ze inderdaad niet zo geschikt zijn voor highway use.
Freek (die inmiddels op endurobanden rijdt)
Dus qua vernieling voel ik me dus niet zo schuldig.
Bovendien heb je de zandwegen wel eens gezien na een enduro/off-road rit ? Die moeten hoe dan ook toch weer hersteld worden.
De regels voor enduro banden gaan dan ook niet zozeer over de schade die aangericht wordt, maar over het feit dat een off-road/enduro motor moet voldoen aan de wegenverkeerswet. En die verbiedt hoge noppen, omdat ze inderdaad niet zo geschikt zijn voor highway use.
Freek (die inmiddels op endurobanden rijdt)
Laatst gewijzigd door Freek op za nov 09, 2002 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is je vergeven.
Maar je zult begrijpen dat het in het kader van de huidige vergunningen problematiek niet zo'n slimme opmerking was.
Iedereen piest weleens buiten de pot maar op sommige posities is het vaak beter dat het niet openbaar gemaakt wordt.
Maar Freek we houden toch wel van je hoor.
Je bent onze baken in het noppengebeuren, maar we mogen (of moeten) soms wel kritisch zijn op elkaar.
Maar je zult begrijpen dat het in het kader van de huidige vergunningen problematiek niet zo'n slimme opmerking was.
Iedereen piest weleens buiten de pot maar op sommige posities is het vaak beter dat het niet openbaar gemaakt wordt.
Maar Freek we houden toch wel van je hoor.
Je bent onze baken in het noppengebeuren, maar we mogen (of moeten) soms wel kritisch zijn op elkaar.
Ja Freek dat krijg je er nu van als je een keer oprecht bent. Iedereen doet het, maar niemand zegt het. De Omerta.......... van de noppenrijders.
Enne dit is een druk landje en als de juiste mensen aan het bewind komen(fatsoens rakkers en natuurmonumenten) kunnen we het met z'n allen flink shaken. Enduro bandje of geen enduro bandje. Dus verhuizen met z'n allen naar het oostblok.
Enne dit is een druk landje en als de juiste mensen aan het bewind komen(fatsoens rakkers en natuurmonumenten) kunnen we het met z'n allen flink shaken. Enduro bandje of geen enduro bandje. Dus verhuizen met z'n allen naar het oostblok.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Enduro-band, crossband... om maar met Ernst Happel te spreken: Kein geloel...!
die 13 of 18 mm maakt echt geen verschil, het is gewoon een administratieve regel die bedacht is om de groene mafia enigszins tegemoet te komen...!
Maar ja bij een Enduro (en dat is toch het echte offroad-circus) komt je motor na de keuring in Parc Fermé, dus geen sleutelen meer mogelijk..
Ga zaterdag Harfsen nog even rijden met mijn FIM Mitas Endurobandje, alhoewel er nog maar iets van 8 mm op zit, zal wel spinnen worden, maar elke rit een nieuwe band, dat kan bruin niet trekken...
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Ik kom zaterdag ook naar Harfsen om te kijken en wat foto's te maken.
Rijdt jij met een daglicentie zaterdag?
Rijdt jij met een daglicentie zaterdag?
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Hee die Wopke,
Gefeliciteerd met het winnen van een race shirt op de Duitse endurosite
www.endurosport.de !!!
Je hebt alleen wel de verkeerde motor als motor van het jaar 2002 gekozen maar daar doen we niet moeilijk over.
Je krijgt toch geen aspiraties om je talenten over de grens tot ontplooing te laten komen he?
Gefeliciteerd met het winnen van een race shirt op de Duitse endurosite
www.endurosport.de !!!
Je hebt alleen wel de verkeerde motor als motor van het jaar 2002 gekozen maar daar doen we niet moeilijk over.
Je krijgt toch geen aspiraties om je talenten over de grens tot ontplooing te laten komen he?
Ha die Hein,
nee, ga niet Duitse Meisterschaft enduro meedoen of zo, maar ik kwam daar toevallig eens terecht en heb gelijk een enquete ingevuld... Kon niet kiezen voor de YZ426, dus moets ik maar de WR400 kiezen, dat bedoel jij ook vast met de verkeerde keuze zeker...?
Ik heb een heel mooi crossshirt gekregen van hun... klasse toch, is te mooi(erg wit) om in de cross aan te doen.... mooi shirt voor na de wedstrijd...
Ik heb een griep te pakken en de wc maakt overuren... hopelijk vanavond of uiterlijk morgenochtend weer wat fit, anders blijf ik in bed..
Maar als het effe kan ben ik in Harfsen en ja inderdaad, bij de daglicenties.
Groeten,
Wopke
nee, ga niet Duitse Meisterschaft enduro meedoen of zo, maar ik kwam daar toevallig eens terecht en heb gelijk een enquete ingevuld... Kon niet kiezen voor de YZ426, dus moets ik maar de WR400 kiezen, dat bedoel jij ook vast met de verkeerde keuze zeker...?
Ik heb een heel mooi crossshirt gekregen van hun... klasse toch, is te mooi(erg wit) om in de cross aan te doen.... mooi shirt voor na de wedstrijd...
Ik heb een griep te pakken en de wc maakt overuren... hopelijk vanavond of uiterlijk morgenochtend weer wat fit, anders blijf ik in bed..
Maar als het effe kan ben ik in Harfsen en ja inderdaad, bij de daglicenties.
Groeten,
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Hoi Wopke,
Da's niet zo best om zo kort voor Harfsen een griepje uit de kast te halen.
Mocht ik morgen op de route een uitgerekt bruin spoor tegenkomen dan weet ik in ieder geval dat je er bent...........
Beterschap en ik zal morgen kijken of ik de Yamaha tussen de inters(!!) tegenkom.
Sowiezo jou een tijdje niet meer tussen de berichten gezien, je was natuurlijk je shirt in Deutschland ophalen?
Groeten
Da's niet zo best om zo kort voor Harfsen een griepje uit de kast te halen.
Mocht ik morgen op de route een uitgerekt bruin spoor tegenkomen dan weet ik in ieder geval dat je er bent...........
Beterschap en ik zal morgen kijken of ik de Yamaha tussen de inters(!!) tegenkom.
Sowiezo jou een tijdje niet meer tussen de berichten gezien, je was natuurlijk je shirt in Deutschland ophalen?
Groeten
Ha die Hein,
ik was een tijdje druk met werk en dan kom ik er effe niet an toe...
waarom doe jij morgen niet effe mee met de 1-dags licenties... ?
als ik jou zo zie springen op die husky (westerbork?) dan moet dat net wat voor jou zijn...?
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Hoi Wopke,
Ja de foto is in Westerbork gemaakt een paar weekjes geleden.
Deze WR 360 springt heel fijn en ik vind het ook gaaf om te doen en gaat een stukkie makkelijker dan met een dikke viertakt
Ik zou me er nog wel wat verder in willen bekwamen, maar met een off road ritje weet je de eerste keer niet precies wat er zich achter een bultje bevind waardoor je toch enigzins bedeesd moet springen.
Maar mijn zoon komt morgen een dagje bij me en dan kan ik uiteraard niet rijden.
Ik ga samen met hem wel kijken in Harfsen (en wat foto's maken).
Ik heb mij hoop gevestigd op Hengelo volgende week zondag.
De WR is al wel bijna helemaal gereed voor gebruik (na de modderpartij van Varsseveld), ik demonteer veel na iedere rit om te checken en goed schoon te kunnen maken (en vind het zo leuk om aan de motor te sleutelen).
Op zich lijkt het me wel wat om een met een eendagslicentie te starten maar dan moet ik eerst het enduroregelement eens goed uit m'n hoofd leren.
En ik vraag me af hoe je dat met tanken e.d moet doen want als je niet in een team of club rijdt kun je daar niet zelf voor zorgen.
En als je na iedere ronde binnenkomt en dan geen bus klaar hebt staan heb je wel een klein probleempje lijkt me.
Rijdt jij wel in clubverband zodat er helpers klaar staan als je binnenkomt?
Nog specifieke kenmerken aan jouw Yamaha waar ik je morgen aan kan herkennen (of dat mooie witte Deutsche shirt misschien??).
Ja de foto is in Westerbork gemaakt een paar weekjes geleden.
Deze WR 360 springt heel fijn en ik vind het ook gaaf om te doen en gaat een stukkie makkelijker dan met een dikke viertakt
Ik zou me er nog wel wat verder in willen bekwamen, maar met een off road ritje weet je de eerste keer niet precies wat er zich achter een bultje bevind waardoor je toch enigzins bedeesd moet springen.
Maar mijn zoon komt morgen een dagje bij me en dan kan ik uiteraard niet rijden.
Ik ga samen met hem wel kijken in Harfsen (en wat foto's maken).
Ik heb mij hoop gevestigd op Hengelo volgende week zondag.
De WR is al wel bijna helemaal gereed voor gebruik (na de modderpartij van Varsseveld), ik demonteer veel na iedere rit om te checken en goed schoon te kunnen maken (en vind het zo leuk om aan de motor te sleutelen).
Op zich lijkt het me wel wat om een met een eendagslicentie te starten maar dan moet ik eerst het enduroregelement eens goed uit m'n hoofd leren.
En ik vraag me af hoe je dat met tanken e.d moet doen want als je niet in een team of club rijdt kun je daar niet zelf voor zorgen.
En als je na iedere ronde binnenkomt en dan geen bus klaar hebt staan heb je wel een klein probleempje lijkt me.
Rijdt jij wel in clubverband zodat er helpers klaar staan als je binnenkomt?
Nog specifieke kenmerken aan jouw Yamaha waar ik je morgen aan kan herkennen (of dat mooie witte Deutsche shirt misschien??).
Hoi Hein,
We heben een OTF/ENduro club opgericht, zo'n 34 leden nu, maar het lijk soms meer een "Horeca club".... Relatief weinig deelname aan georganiseerde ritten.
Ik ben bij de Enduro's vrijwel altijd alleen...
Als de ritten 65 km of langer zijn, ga ik een uurtje eerder weg en zet zelf een jerrycan/drinken/eten klaar bij de tweede Tijdcontrole en tankpost halverwege. Bijvoorbeeld bij Holten (ca. 70 km.) Is even meer werk, maar ik heb geen helpers, dus moet ik wat vroeger opstaan.. en later de spullen weer ophalen... kan wel eens lastig zijn als je smorgens een pleje in het donker moet opzoeken... of je moet 1 of 2 liter benzine meenemen op verborgen plekje zodat de KMNV boys dit niet zien bij de start.
Enduro-regelement is niet zo moeilijk. rijden,m je tijd in de gaten houden en laten stempelen op tijd bij de TC's, ben je te laat dan tel je die tijd erbij op voor elke volgende TC die dag. Dus je moest klokken op 11:00 uur en bent er pas 11:03, dan tel je die bij alle volgende TC's op, dus overal 3 minuten later klokken, ben je dan weer ergens te laat, dan komt het er ook weer bij, dus moest je om 12:00 klokken+ 3 minuten eerder verloren= 12:03, maar stel je bent er dan pas om 12:05, dan komt er dus 3+2=5 minuten bij elke volgende tijd op, en enz. enz.
Knipkaartje afgeven bij elke blauwe vlaggen-post. Binnen de linten blijven, en niet op schelpen-/ fietspaden rijden als de sporen te diep zijn, maar gewoon doorploegen.... En uiteraard in de klassements proeven zo HARD mogelijk erover...!
Ik ben te herkennen aan een zwart FOX shirt met gele opdruk met onze clubnaam achterop "SPORTLUST Houtigehage". Rode geblokte Premier helm, oranje bril, zwarte broek, grijs endurotasje.
Groeten,
Zal wel geen tijd over houden om met je te "ouwehoeren", want heb meestal mijn tijd wel nodig als ik op tijd wil rijden.
Als je eerst gewoon een keer mee wil doen, kun je ook gewoon voor zezelf rijden, dan kom je wellicht niet in de uitslag, maar wat geeft dat.. Bekijk het dan gewoon als een OTR rit, allen strakker geregeld en strengere eisen aan motor
Groeten,
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Het is natuurlijk wel een slimme manier om off-road te rijden.
Op tijd stempelen hoeft in principe niet en alle rondes rijden ook niet.
Als je op deze manier je rondjes kunt rijden ook al kom je niet in de eindlijst voor is ook leuk.
En het is leuk (en streng) geregeld en je hebt meer kans dat de wedstrijd doorgaat (nationalen gaan bijna altijd door).
En niet direct 500 man voor je gehad.
Ik overweeg.............
Mocht je morgen aan de start verschijnen heeeeeeeeeel veel succes en zal kijken of ik je zie en als je niet te hard voorbij schiet zal ik trachten en foto van je te maken :stampen: :stampen: :stampen:
Op tijd stempelen hoeft in principe niet en alle rondes rijden ook niet.
Als je op deze manier je rondjes kunt rijden ook al kom je niet in de eindlijst voor is ook leuk.
En het is leuk (en streng) geregeld en je hebt meer kans dat de wedstrijd doorgaat (nationalen gaan bijna altijd door).
En niet direct 500 man voor je gehad.
Ik overweeg.............
Mocht je morgen aan de start verschijnen heeeeeeeeeel veel succes en zal kijken of ik je zie en als je niet te hard voorbij schiet zal ik trachten en foto van je te maken :stampen: :stampen: :stampen:
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Hoi Wopke,
Ik heb zojuist op internet gelezen dat de route in Harfsen morgen zeer mooi is en voor een ieder (ook voor eendagslicenties) zeer goed te doen is zonder dat je een snorkel of duikpak nodig hebt.
Ze roepen zelfs een ieder op te komen starten
Up your go zou ik zo zeggen.............. :stampen: :stampen:
Ik heb zojuist op internet gelezen dat de route in Harfsen morgen zeer mooi is en voor een ieder (ook voor eendagslicenties) zeer goed te doen is zonder dat je een snorkel of duikpak nodig hebt.
Ze roepen zelfs een ieder op te komen starten
Up your go zou ik zo zeggen.............. :stampen: :stampen: