levensduur 2takten zuigers en bigends

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
huskie

Ik zit de laatste tijd wat te surfen over de diverse scooter forums en verbaas me dan steeds weer over de levensduur die die "krengen" hebben. :wink: 20.000km met een setje. Das wel heel lang, en dat terwijl ze dan praten over een motortje wat wel 14500 toeren draait met 70cc.
Als ik met mijn 125 de helft haal ben ik tevreden.
Zijn wij crossers nu zo voorzichtig of mis ik andere belangrijke informatie?
Als je die cilinders ziet die hebben net zo veel spoeloppervalkte als wij.
Dus.... zijn wij conservatief/voorzichtig of zijn hun overmoedig?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
the rednas

je wil dan vaak ook niet weten hoe die zuigers er uit komen, en gewoonlijk hebben ze halverwege al behoorlijk vermogens en compressieverlies, dat wil je natuurlijk al helemaal niet hebben met een crosser dus vervang je de zuiger gewoon wanneer hij compressie en dus vermogen gaat verliezen, bovendien maakt het bij een brommert niet echt veel uit als de cilinder ook totaal is op gereden door te lang met een zuiger door te rijden want bij een brommer is je cil laten honen en een nieuw zuigertje vaka al bijna net zo duur als een complete cilindrekit met zuiger dus koop je gewoon weer een complete cilinderkit.voor een crosser vrees ik toch dat je niet zo happy zult zijn wanneer er een nieuwe cilinder aangeschaft moet worden, bovendien is een crossre natuurlijk gemaakt voor vermogen en prestaties te leveren wat natuurlijk van de levensduur afgaat.
mxrider#28

je mist belangrijke informatie :) wij draaien een goeie 11.500 toeren in het zand en die scooters op het bijna weerstandloze wegdek. probeer eens een goede start na te bootsen op het asvalt (zonder een wheelie te maken) ... je zult merken dat het heel moeilijk is, omdat de kracht gewoon veel makkelijker overgebracht kan worden van band tot jah... in dit geval wegdek:D als je in het zand hetzelfde doet dan word er veel kracht in het zand "gestopt" dus er komt gewoon veel meer kracht op je motor om hem er doorheen te trekken.
huskie

Natuurlijk dacht ik ook aan pk's tov levensduur. Dat gaat niet goed samen, i know.
Deze scootertjes leveren toch ook beaucoup pk's, maar waarschijnlijk zien die cilindertjes er inderdaad niet best meer uit na die hoeveelheid km-ers. Nou vind ik 20000km ook wel overdreven, maar het blijft gezegd dat die spullen knap hard gaan en lang blijven leven.
Voor een 125cc 2takt wordt 1 jaar gegeven voor een drijfstang, maar als ik diverse 125 langs zie komen rond het jaar 1995, heb ik toch niet het gevoel dat daar elk jaar een nieuwe drijfstang ingaat. En ze lopen nog goed zo te horen. Dus... zijn we voorzichtig of.... ?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Contacteer:

Huskie , je heb iets verkeerd begrepen :lol:

De lui die met die scootertjes 14500 toeren draaien (en met een 70cctje rond de 19-20 achterwiel pk's zitten) hebben ook de bekende slijtage wat wij met het crossen gewend zijn. Ik denk niet dat hun veel meer dan een 500-1000km met een zuigertje rijden. Een buurjonge van me heeft toen hij net 16 was een scootertje gekocht (nieuw) en heeft daar zo'n 25000km mee gereden (compleet orgineel...... :o ) en daarvan was na die 25k zijn zuiger/krukas wel een heel eind versleten :lol:. Maar denk maar echt niet dat de scootermensen met echt snel spul bijzonder lang met hun zuigers etc rijden

Verder heb je natuurlijk (een hele grote groep) "prutsers" die gewoon doorrijden tot ie kapot loopt. maar de lui die echt serieus met die dingen bezig zijn doen dat echt niet (cilindertje van zo'n ding kost ook 300 euro ofzo :shock: )
the rednas

huskie schreef:Natuurlijk dacht ik ook aan pk's tov levensduur. Dat gaat niet goed samen, i know.
Deze scootertjes leveren toch ook beaucoup pk's, maar waarschijnlijk zien die cilindertjes er inderdaad niet best meer uit na die hoeveelheid km-ers. Nou vind ik 20000km ook wel overdreven, maar het blijft gezegd dat die spullen knap hard gaan en lang blijven leven.
Voor een 125cc 2takt wordt 1 jaar gegeven voor een drijfstang, maar als ik diverse 125 langs zie komen rond het jaar 1995, heb ik toch niet het gevoel dat daar elk jaar een nieuwe drijfstang ingaat. En ze lopen nog goed zo te horen. Dus... zijn we voorzichtig of.... ?
sja dat zijn waardes die de fabriek afgeeft, en hun zijn nogal heeel voorzichtig met de levensduur van onderdelen opgeven, ze gaan dr vanauit dat er altijd op de max word gereden met de machine en zelfs dan geven ze vaak wel heeel erg voorzichtig de tijden op welke de onderdelen mee zouden moeten gaan.als de fabriek zou zeggen dat je 3 jaar met een drijfstang toe kan,(of een bepaald aantal uren) en hij gata daarvoor al kapot zullen ze waarschijnlijk heel wat klachten hierover krijgen dus vandaar dat ze van de fabriek liever wat voorzichtig ermee zijn.meestal zal t sowieso niet nodig zijn om elk jaar een nieuwe drijfstang te steken bij normaal gerbuik, maar: je kan een drijfstang maar beter preventief vervangen als dat je big end vastloopt, je cilinder kapotbeukt en een gat in je carter slaat.
huskie

Haa Rudy, ik dacht al, waar ben je. Als er iemand hier wat van "brommertjes" weet dan ben jij het... :wink:
Die bedrijfsduren zijn dus eigenlijk gelijk wat dat betreft. Ik vond het al een beetje vreemd.
Prutsers die hebben we overal, ben zelf nog een heel klein beetje een prutser :lol:
Maar dankzij internet word ik steeds meer een "onderhoud mechanieker".
Wat ik wel heel erg waardeer van die scooterboys is dat ze niet bang zijn om te experimenteren. Daar kan menig crosser wat van leren.
Alleen waar halen ze dat geld vandaan? Krantenwijkie?
:roll:
Laatst gewijzigd door huskie op vr apr 23, 2004 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Contacteer:

Veel lui die er echt serieus mee bezig zijn zo'n ding idioot hard te laten lopen zijn de 18 al gepasseerd :lol:. Tja en verder een paar krantenwijken? :lol:
huskie

Tjeetje Rudy, ik was nog wat aan het editten en toen stond je antwoord er al. Das snel :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
adje

huskie schreef:Tjeetje Rudy, ik was nog wat aan het editten en toen stond je antwoord er al. Das snel :D
Lijkt overtoom wel :P
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
..::Rico::..
Contacteer:

Wij crossers (125cc) maar plus-minus 15 uurtjes met 'zo'n zuigertje en brommers/scooters cker wel 20 x zoveel.Mijn brommer (derbi senda sm drd) is nu vastgelopen omdat me olieslangetje was gesmolten tegen de uitlaat.Dan baal je der wel van als ze je ook nog is vertellen dat je cilinder NIET kan worden gehoont :?

mzls Rico
Go BIG or go home ...
gassen

Je kunt wel "rucksichloss" na elke 15 uur een zuiger plaatsen, maar wordt er niet meer gemeten?

Ik moet binnenkort een nieuwe zetten zit er "slechts" 5 jaar in (nu plm 0.15mm speling (geen nicasil cyl).
Maar in de tussentijd , als de cyl. er een keer af was dan werd er gemeten.
Dit bepaalde mede of ik moest vervangen of niet.
De veer heb ik 1 x moeten vervangen.

Ook zat ik met het probleem dat er bijna niet meer aan zuigers te komen was dus meten was een must.
Zuiger inmiddels gevonden bij Woesnner
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Rudy
Contacteer:

Meet de zuigers altijd (cilinder ook weleens, oom heeft meetsetje), maar in mijn vorige cr125 waren ze na 15 uur echt versleten
Plaats reactie