Kawasaki kx125 '93 kopen (waar op letten)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hallo alle crossers,

ik kan een kx125 uit '93 kopen voor 500 € omdat die gast een andere wil kopen.Er zit een nieuwe nicasil wand in.Nieuw banden, nieuwe koppelingsplaten.En voor de rest is hij getuned zei die gozer.Hij staat altijd in 1 x aan.

Iemand een tip waar ik op moet letten als ik em ga kopen?

( niet zo enthoussiast :lol: )

Mzls Rico
Go BIG or go home ...
Rico-->HondaCR125

Zo jongens deze post staat er nu al een tijdje op...

WANNEER GAAN JULLIE IS EEN X ANTWOORD OP MIJN VRAAG GEVEN?? :cry:

ik moet wel ff goed advies van jullie hebben... :wink:

Mzls Rico
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Rico, jongen,

doe zelf ook eens wat moeite en gebruik de zoekfunctie.

Er gaan er weinigen zich geroepen voelen om nog maar weer eens te antwoorden op deze vaak gestelde vraag ..

Tenzij het specifiek gaat over een KX'ke uit '93.

Kijk bv eens hier http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... highlight=

Jo VdB
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Zoals Jo vdb al zei: Er gaan er weinigen zich geroepen voelen om nog maar weer eens te antwoorden op deze vaak gestelde vraag ..

ik heb al diverse keren dit onderwerp voorbij zien komen op dit forum, dus suc6 met zoeken :wink:

maar ik zal niet lullig doen... ik geef wel even een paar punten waar je op moet letten bij een kawa: kijk of hij beide banden nog heeft ennuh een stuur... doe ik toch nog lullig :P :P :P
maar nu sirieus:
let op ingesleten remschijven, achterbrug/linksysteem speling (motor op bok zetten en even bij de velg beet pakken en kijken of je hem op kan tillen zonder dat de schokbreker inveert), controleer de wielagers door te kijken of je band heen en weer kan bewegen (is vrij duidelijk merkbaar), controleer balhoofdlagers door er simpelweg een paar stuurbewegingen mee te maken (wanneer ze versleten zijn zal het stuur schokkerige bewegingen maken, het is ook goed mogelijk dat er constant trillingen te voelen zijn dat zal dan waarschijnlijk komen omdat ze het balhoofd te vast hebben gezet of niet goed ingevet), en op de rest kan ik zo snel niet komen....
kijk vooral NIET naar het uiterlijk
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

mxrider#28 & Jo VdB,

Ik weet 't dat 't vaak gevraagt word, ik kijk heel veel onderwerpen door..
Maar wie kon ik beter raad vragen dan jullie,de besten crossers/kenners.

Maar bedankt jongens....

Mzls Rico
Go BIG or go home ...
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

ik heb zelf ook nog even gezocht op diverse forums maar om die info er van tussenuit te halen moet er best veel zoekwerk verricht worden...
nog even de punten op een rijtje:
Remschijven+remblokjes
Lagerspeling (wielagers, balhoofdlagers, link systeem/achterbrug lagers)
Spaken (kijk even of ze er nog allemaal inzitten)
Dit zijn eigeluk de punten waar je op af kan dingen, omdat het zichtbare gebreken/schade/slijtage is...
Het motorblok is natuurlijk ook erg belangrijk, maar het is moeilijk om te kunnen bepalen hoe de staat van binnen is... luister in ieder geval of hij netjes loopt en geen rare tikkende bijgeluiden maakt.

je kan trouwens wel merken dat die gast er vanaf wil... gemmidelde prijs: bandden 2x50 (100 euro) nicasil wand + zuiger 200 euro, koppelingsplaten (staal + gevoerde?) 70 euro, dus dan kom je al uit op
370 euro aan reparatie :? vraag om te beginnen eens wanneer dat er allemaal onder is gezet...
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

HondaCR125 schreef:Hallo alle crossers,

ik kan een kx125 uit '93 kopen voor 500 € omdat die gast een andere wil kopen.Er zit een nieuwe nicasil wand in.Nieuw banden, nieuwe koppelingsplaten.En voor de rest is hij getuned zei die gozer.Hij staat altijd in 1 x aan.

Iemand een tip waar ik op moet letten als ik em ga kopen?

( niet zo enthoussiast :lol: )

Mzls Rico
Heb je de cilinder aan de binnen kant mogen bekijken ?.. en de koppelings platen mogen opmeten?.. of *geloof* je de verkoper omdat hij er betrouwbaar uitziet?.. in dat laatste geval moet je maar een motor bij mij komen kopen .. ghegheghe :twisted: ...

in iedergeval succes met je aankoop.
4 strokes only !!
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

O ja .. in vraag en aanbod zag ik dat je je Hondaatje weg doet.. ik weet niet precies welke prijs je ervoor in je hoofd heb , maar als je ruimte voor twee motoren hebt , zou ik em dr bij houden (als reserve ) dr is nix ergers dan dat je niet kan crossen doordat je 1 motor hebt die motor in de revisie is ...
4 strokes only !!
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Bij een tweetakt kun je inderdaad vragen dat de cylinderkop er af mag.
Dan zie je de staat van de zuiger...

Bij serieuze interesse, vraag of het mag aan de koper en breng dan ook al een nieuwe dichting mee om het spul terug te monteren

Als de verkoper dan nog een momentsleutel gebruikt ...

Jo VdB
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

verder zou ik ook nog de motor een x inveren en kijken of de keerringen van de voorvork nog afdichten of dat ze olie achterlaten op de binnenpoten,

ff het vliegwielkapje dr af draaien en de krukasspeling controleren.

even controleren of de koppeling niet slipt, doe k zelf meestal door de achterrem in te trappen en hem in zn 2e versnelling te zetten en de koppeling langzaam op laten komen met wat gas, wel rustig aan doen zodat je de ketting geen klapper geeft.en mocht de koppeling wel slippen, geen ramp, zo duur is dat ook weer niet.

ff goed in de remmen knijpen, als ze sponzig aanvoelen kan er lucht in zitten, das niet erg, gewoon fftjes ontluchten, of er lekt een afdichting, zo kan je bij de remcilinder voor de achterrem vaak ff een rubbertje wegduwen en kijken of er wat remolie op zit, zoja, dan lekt je remcilinder, kun je een nieuw ringetje opzetten of ff in de brandspiritus leggen, ook geen ware ramp dus.

kijken of dr geen afgedraaide of rotte bouten of moeren zijn zoals op het achtertandwiel, van de assen etc. allemaal geen ramp maar t geeft wel aan hoe de eigenaar met zn fiets omgaat.

goed de binnenpoten navoelen of er geen steenslag in zit of beschadigingen zoals deukjes oid.

de lak van het frame bij en onder het blok, zit er geen diep roest of deuken aan de onderkant van het frame.

bij getunede motoren zoals dus deze ff goed en flink gas geven zodat je kunt aanvoelen of het toch wel goed is gedaan, heb namelijk wel op meer motoren gereden die zogenaamd "getuned" zouden zijn en bijvoorbeeld een extreem zwak midden toerengebied hebben oid.

aantal x met de kickstarter pompen, heeft ie genoeg compressie?

mischien fftjes naar het luchtfilter kijken, is deze droog en vol zand en bagger dan geeft dat toch wel aan hoe de eigenaar er mee om is gegaan en is dat waarschijnlijk ook wel terug te zien aan de cilinder,zuiger,krukaslagers en het big-end.

is het frame niet "uitgezakt" dara willen sommige crossers wel eens last van hebben bij wat oudere leeftijd en veel zwaar gebruik en sprongen meegemaakt te hebben, dat wil zeggen of het frame bij het balhoofd niet is "doorgezakt, en dus als het ware een chopper word.

rijd goed in elke versnelling en luister vooral goed in de 1,2,3 en 4 naar de motor, geen rare geluiden uit de versnellingsbak?

als de motor al goed warm is, loopt ie dan helemaal vrij als je de koppeling intrekt of kruipt hij nog als de kabel goed is opgespannen, als hij warm is zal het niet aan de olie liggen, tenzij er verkeerde olie inzit maar zal waarschijnlijk je koppelingshuis ingeslagen zijn,een vijltje helpt maar meestal hoe meer speling er tussen de platen en het huis zit, hoe sneller je het probleem overnieuw zult hebben.

verder natuurlijk de voor de hand liggende dingen zoals banden,ketting, remschijven en blokken,balhoofdspeling,linkspeling etc etc.
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

ohjah als je toch het vliegwielkapje dr af hebt, draai dan ff aan het vliegwiel tot hij redelijk compressie gaat maken(NIET helemaal doordraaien tot bdp) wacht eventjes en draai dan verder, hefet ie nog steeds compressie of is de druk er alweer af?
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Nou Rico als je er met de info van The Rednes (en een klein beetje van mij en de anderen) nog steeds een slechte motor koopt dan heb jeje toch teveel laten beinvloeden door het uiterlijk van de motor :wink: dus trap niet in de "silicone" truc dat is meer iets voor vrouwen :D (om mooier te lijken) met een beetje silicone spray blinkt zo`n motor natuurlijk erg mooi :)
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

mxrider#28 schreef:Nou Rico als je er met de info van The Rednes (en een klein beetje van mij en de anderen) nog steeds een slechte motor koopt dan heb jeje toch teveel laten beinvloeden door het uiterlijk van de motor :wink: dus trap niet in de "silicone" truc dat is meer iets voor vrouwen :D (om mooier te lijken) met een beetje silicone spray blinkt zo`n motor natuurlijk erg mooi :)
haha die silicone spray werkt idd wel goed jah, om eerlijk te zijnzijn gebruik ik dat ook wel eens hoor :twisted: :P

en 500 euro voor een 93'er is sowieso al niet veel geld he, maar daarom mischien ook juist des te beter zoeken naar eventuele gebreken.
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

ZO ....

wat VEEL reacties opeens...onwijs bedankt jongens..

DE kx125 is van een CV-monteur die bij ons thuis de CV heeft aangelegt en dat heeft zo'n 3 dagen geduurd dus ik heb em wel ff uitgehoord over de motor.Hij wil zelf een nieuwere 2e handse motor, een 250cc of een 125cc uit 2000.Verder vertrouw ik hem wel... maar sowieso ga ik alles goed checken en een goeie testrit maken..alleen hij zei dat hij schakelde zonder koppeling..(omdat de koppelingsplaten dan minder snel slijten) ik doe dit met mijn CR nooit!!

Maarja iedereen ECHT HARTELIJK BEDANKT!! 8)

En mijn CR125 wil ik verkopen omdat ik anders geen geld en geen plaats heb voor die kawasaki.

Mzls Rico
Go BIG or go home ...
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

alleen hij zei dat hij schakelde zonder koppeling..(omdat de koppelingsplaten dan minder snel slijten) ik doe dit met mijn CR nooit!!

maakt niks uit hoor dat hij zonder koppeling schakelt, het kan geen kwaad in ieder geval:) koppelingsplaten slijten indd minder hard, maar wanneer je zonder koppeling rijd betekent het wel dat je versnellingbak wat meer slijtage zal vertonen... zelf rijd ik ook zonder koppeling wanneer het niet nodig is (krijg je alleen maar sneller pijn in je hand :wink: )
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

een crosser kan er wel tegen hoor om zonder koppeling te schakelen, ik schakel eigenlijk nooit met de koppeling.en dat je platen minder hard slijten..sja k vind het eigenlijk ene beetje onzin, je platen slijten maar zo minimaal door het op of terug schakelen, daarintegen, als je zonder koppling schakelt slaan de platen veel sneller in in het koppelingshuis, en de bak krijgt iets meer te verduren maar dat kan ie echt wel aan hoor, k denk dat er niet veel mensen hier zullen zijn die wel de koppling gebruiken. ik net af en toe met hevig terugschakelen.
Plaats reactie