Hoi Jongens
Ik ben bij het vervangen van mijn zuiger tot de conclusie gekomen dat er waarschijnlijk speling op mijn drijfstang zit.
geen horizontale maar verticale speling.
Als je er aan voelt zit er echt maar een heel klein beetje speling in.
Is het echt heel noodzakelijk om er een nieuwe drijfstang kit in te zetten, of kan ik er gewoon weer mee gaan rijden, of loopt hij dan volledig aan gort.
het is een motor uit 2002 waar ongeveer 5 zuigers mee gereden zijn.
En weten jullie ongeveer wat het gaat kosten als ik het blok wegbreng naar bv motorcross aad.
alvast bedankt.
Speling drijfstang
Moderator: ghulst
Thom, is er een speciale reden waarom je je motor helemaal naar MX-Aad brengt. Niks tegen MX-Aad, maar in de buurt van Eemnes zijn toch ook wel bedrijven die dat kunnen doen??? In Hilversum zit bijv een hele goeie, en dat is maar 10 km bij je vandaan
Ik ga ervan uit dat dit een 125 is! Daar geven ze een seizoen voor een bigend voor op. Die vervangen ze dan ondanks dat er geen speling te voelen is. Naaldlagers worden grof gezegd plat geslagen bij elke verbrandingsslag, ze krijgen dus op hun donder. Nou is het erg kwaliteits afhankelijk hoelang een bigend kan meegaan, heeft natuurlijk ook met goede smering te maken etc, maar een ding is zeker, als je speling voelt gaat het snel berg afwaarts met je lagertje. Dus geen risico mee nemen. Weet je wat een kapot bigend kost als die met 11000 toeren dank je wel zegt?
Voor 150 euro of zoiets zit je weer safe voor een paar seizoenen.
Voor 150 euro of zoiets zit je weer safe voor een paar seizoenen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik zou zeker niet het risico nemen om te wachten tot je big-end in de soep draait want de kans zit er dan dik in dat ook je cilinderwand beschadigd raakt doordat er eventueel losgeslagen naalden uit je bigend tussen je zuiger en je cilinderwand kunnen vliegen.
- mxrider#28
Thom denk ook eens aan dat kleine beetje speling waardoor de zuiger meer omhoog komt... dat is ook niet echt een gewenst effect van krukasspeling maar ga er vooral niet over twijfelen of je er nou een nieuwe big-end in laat zetten of niet, gewoon doen! wanneer hij vast loopt dan kost het je wel meer dan alleen een nieuwe big-end, met een beetje geluk blijft je cilinder onbeschadigt maar die kans is erg klein...
ik moet eigeluk ook een nieuwe big-end niet omdat er speling op zit maar omdat hij er al 2 jaar in zit
ik moet eigeluk ook een nieuwe big-end niet omdat er speling op zit maar omdat hij er al 2 jaar in zit
Van Maanen Motorservice in de Bloemstraat 5 in Hilversum. De Bloemstraat is een zijstraat van de Koningsstraat 035-6242906. Het is een oud-wedstrijdcrosser, is supernetjes op zijn en andermans spullen.