Nou heb ik laatst de kleppen van mijn Husky TE 610 uit '94 gesteld (inlaat 0.10 en uitlaat 0.15) in de veronderstelling dat ik daarmee van tikkende kleppen af te zijn, maar helaas, niets bleek minder waar .
Wat moet ik nou doen? Gewoon hiermee door rijden in de veronderstelling dat de kleppen goed gesteld zijn en dat er dus niks aan de hand is en dat ik mezelf waarschijnlijk iets verbeeld? of kan hier meer aan de hand zijn?
Husqvarna TE 610
Moderator: ghulst
Beste Jofa, dat tikken wat je hoort (als het niet te extreem is) is prima. Dit is die klepspeling die je zo (perfect) gesteld hebt. Zou je ze niet meer horen dan zou je geen klepspeling meer hebben met het risico dat je kleppen niet meer goed sluiten en lekker verbranden.
Mijn WR- etje loopt als een zonnetje en inderdaad de klepjes kan ik ook horen!!!
Mijn WR- etje loopt als een zonnetje en inderdaad de klepjes kan ik ook horen!!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
waarom ik me een beetje zorgen maak is het feit dat ik de kleppen van mijn motor wel hoor, en een vriend van me die dezelfde motor heeft hoort ze bij zijn fietsje haast niet, plus het feit dat toen ik de motor kocht ik de kleppen ook haast niet hoorde....
Dan moet jouw vriend hoog nodig de klepspeling van zijn machine controleren!!!
Maak je maar geen zorgen. Als jij de juiste speling hebt gesteld dan is het goed. De tik die je hoort is van de nok op je klepsteel omdat er noe eenmaal die klepspeling is. Hierdoor sluit je klep goed (hij komt niet met de steel tegen de nok aan). Je hoort de klep dan in de zitting terecht komen. Mag het ook een geluidje geven met die stevige klepveren!!!
En met dat hele tikken.... Zodra het in je hoofd dat het misschien niet goed is, ga je het alleen maar erger vinden en voor je het weet verbeeld je je dat toe je die fiets kocht, je alleen geluid uit de uitlaat hoorde komen!!!
Maak je maar geen zorgen. Als jij de juiste speling hebt gesteld dan is het goed. De tik die je hoort is van de nok op je klepsteel omdat er noe eenmaal die klepspeling is. Hierdoor sluit je klep goed (hij komt niet met de steel tegen de nok aan). Je hoort de klep dan in de zitting terecht komen. Mag het ook een geluidje geven met die stevige klepveren!!!
En met dat hele tikken.... Zodra het in je hoofd dat het misschien niet goed is, ga je het alleen maar erger vinden en voor je het weet verbeeld je je dat toe je die fiets kocht, je alleen geluid uit de uitlaat hoorde komen!!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
OK....klinkt geloofwaardig allemaal en ik snap ook best wel dat een viertakt een beetje hoort te tikken, maar ik blijf het toch vreemd vinden dat ik geeneen andere viertakt ken die zoveel "geluid" maakt als die van mij.
Ik rijd namelijk in een groepje van 5 dikke viertakten ( OK..Rem , en één 2-takt) waarvan 1 andere TE 610 en bij allemaal hoor je inderdaad zachtjes de klepjes tikken zoals het hoort, maar "mijn" kleppen zijn toch duidelijk beter hoorbaar dan de andere. Ik kan mijn kleppen zelfs goed horen als ik lekker gas aan het geven ben in het zand of iets dergelijks en er dus een behoorlijke bult herrie uit mijn uitlaat komt, want de uitlaat is een 10 à 15 cm. ingekorte versie van de orginele dubbele uitlaat, en dat knalt behoorlijk, dat zeg ik je
Ik rijd namelijk in een groepje van 5 dikke viertakten ( OK..Rem , en één 2-takt) waarvan 1 andere TE 610 en bij allemaal hoor je inderdaad zachtjes de klepjes tikken zoals het hoort, maar "mijn" kleppen zijn toch duidelijk beter hoorbaar dan de andere. Ik kan mijn kleppen zelfs goed horen als ik lekker gas aan het geven ben in het zand of iets dergelijks en er dus een behoorlijke bult herrie uit mijn uitlaat komt, want de uitlaat is een 10 à 15 cm. ingekorte versie van de orginele dubbele uitlaat, en dat knalt behoorlijk, dat zeg ik je
wellicht heeft de materiaal samenstelling van de kleppen/nokkenas hier ook mee te maken. titanium maakt een ander geluid als staal, maar misschien dat de 4takkers hier wat meer over kunnen vertellen.
Gebruikt een husky tuimerlaars of... misschien zit daar ook nog een verschil voor de herrie?
Volgens mij hoef je ze niet echt te horen, hoor(sorry, is niet wat je wilde horen hè)
Gebruikt een husky tuimerlaars of... misschien zit daar ook nog een verschil voor de herrie?
Volgens mij hoef je ze niet echt te horen, hoor(sorry, is niet wat je wilde horen hè)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Zo denk ik er dus ook over.......huskie schreef:Volgens mij hoef je ze niet echt te horen, hoor
Maar ik wil er wel graag duidelijkheid over hebben, zodat ik niet over een tijdje het hele handeltje aan gort rijd en mij dan zoiets verteld word van, "ja, hallo, als je je kleppen hoort tikken en ze doen het nog steeds als je ze gesteld hebt, weet je toch dat er iets mis kan zijn?".
Ik denk dat er wat 4takkers moeten gaan reageren, maar waar ik aan denk is dat je eventueel toch even het kleppendekselk los moet halen om jezelf een beter beeld te geven van eventuele slijtage plekken.
Draait hij in lagers of... etc etc.
Heb je een goed werkplaatshandboek bij je motor?
Draait hij in lagers of... etc etc.
Heb je een goed werkplaatshandboek bij je motor?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
als je een motor wilt zonder mechanisch geluid , zul je absoluut geen husky of ktm moeten kopen ... dat de kleppies lichtelijk tikken kan absoluut geen kwaad , een klep kan zelfs beter te los staan dan te vast .. maar is het zeker dat je de kleppen hoort en niet de distributie ketting ?.. als die na 94 niet vervangen is geweest , kan het best zijn dat die geluid gaat maken op den duur..
BIERTAKT crossen en zuupn