Zondagmorgen en weeral tijd om de derde nationale enduro van het seizoen te rijden.
Na een ontspannende rit kwam ik omstreeks 7.30 uur aan te Fontaine-Valmont.
Waar ik afgesproken was met Jo Vandebriel.(die zoals later zou blijken een pechdag van jewelste zou kennen)
Na alles uitgepakt te hebben, met de motors richting technische keuring.
Op weg naar de technische keuring sloeg Jo zijn motor plots af en wou slechts na een 10 minuten van frustratie terug starten. (Zou de temperatuur –4.5°C er voor iets tussen gezeten hebben ?)
Aangekomen aan de TC kwam er plots iemand vragen wie er sleutels van een Opel verloren had. Je raad het al van wie ze waren inderdaad van Jo.
Na nog even zijn helm te laten vallen waren we aan het grappen dat dit wel eens een slechte dag kon worden voor hem.
Intussen stonden we al zeker een uur in de koude te wchten voordat de TC voor ons open ging.
Inters, Juniors Gentlemen en de vrijetijdsrijders kregen voorrang.
Eenmaal de controle gepasseerd snel de rest van de formaliteiten afgehandeld.
Onze starttijd : 10.59 uur. Nog een goede 45 minuten en we kunnen.
10.59 uur we laten onze kaarten punten en we snellen weg.
Eerst een klein stukje over een berm van naar ik hoorde een oud treintraject. Haaks draaien en een eerste helling op
Terug naar beneden en de volgende helling naar boven, een klein stukje onverharde weg en naar rechts een weide door.
Plots viel me op dat Jo niet meer achter me reed. Geen erg dacht ik bij de volgende controle haalt hij me wel in.
Toen kwamen we aan een afdaling naar een riviertje waar ik mijn 2 voorliggers tegen de grond zag kwakken.
Rustig hier, dacht ik bij mezelf. Je kon net voor het riviertje een klein padje haaks indraaien. Zodat je niet door de rivierbedding moest rijden.
Dan terug een stukje weide en terug het bos in. Een grote modderplas lag voor me, met daarachter een helling van wel 657 graden leek me.
Kom gas erop en ploeteren maar. Daarna de helling waar ik wegglipte op de overvloedig aanwezige boomwortels.
Motor terug recht en duwen maar. Het zweet stond op die moment al goed op mijn rug. Een maal boven terug opgestapt en rijden. Een naar schatting 3km lang technisch parcours stond ons dan te wachten. Eenmaal aan de tijdscontrole bleek ik al 6 minuten te lang gereden te hebben. Kaart laten punten en vertrekken.
Een tweetal km verder een eerste special.
Aanschuiven en wachten totdat het mijn beurt is. Dan werd de start gegeven voor een van de mooiste stukken van de hele enduro.
Het begin van de special bevond zich naast een weide, maar dat werd al snel ingeruild voor bos waar de organisators een heel knap parcours hadden uitgezet.
Slingerend door het bos met heel knappe afdalingen er was er zelfs eentje bij met meteen na de afdaling een bocht van 90 graden (goed dat ik daags tevoren nog nieuwe remblokken had gestoken)en hellingen. Dan moest er nog door een riviertje gereden worden waarbij eerst een klein cascade watervalletje moest overwonnen worden. (gelukkig bergaf). Toen ik daar aankwam maande een van de marshals mij aan om de volgende bocht te nemen ???? Bleek dat bij de eerste afdaling iemand zich verkeken had op de glibberige rotsblokken. Maar wel de hardheid ervan aan de lijve heeft ondervonden.
Dus riviertje door en terug vervolgen in het bos. Na nog enkele honderden meters na een bocht een helling waar iemand me teken stond te doen waar ik die moest naar boven rijden…. Pffff Gas erop en naar boven, een uitstekende boomwortel en met alles tegen de grond…. Allez voorde 2de keer heffen en duwen om hier weg te geraken.
Wel knap van de organisators dat ze voor elke moeilijke passage een alternatief hadden zodat er nergens moest aangeschoven worden…
Een van de marchals die te hulp gesneld was vertelde me dat er hier maar 1 op 2 vlot boven raakte..
Na deze special kregen we een 20 tal km veldwegen voorgeschoteld, natuurlijk met de nodige controles.
Dan net voor het werkpark nog een knappe special. Eerst een helling dan een omloop door een weide dalen klimmen alles was zowat vertegenwoordigd. En als kers op de taart een kleine crossomloop, die eindigde aan het werkpark.
Maar waar blijft Jo toch, vroeg ik me af. Ik heb nog een goed kwartier om te tanken, drinken en eten.
De tijd tikte genadeloos verder. Het is weeral tijd om de 2de ronde aan te vangen en de motor naar de start te duwen.
Nog altijd geen Jo te bekennen. Amai die zal in het bos goed in nesten gezeten hebben dacht ik bij mezelf.
Tijd. Kaart punten en we zijn weg voor de 2de ronde. Probleem dat zich stelt na de eerste ronde is dat je weet wat je nog allemaal kan verwachten onderweg.
Maar goed we zijn hier niet om bloemen te plukken.
De 2de ronde verliep ongeveer hetzelfde als de eerste, maar ik was wat blij toen ik aangekomen aan de modderbak zag dat deze uit de omloop was gehaald.
(naar mijn inzicht zullen er zich te veel aan de combinatie modderbak en helling mispakt hebben). We moesten nu wat verder een kleiner modderspoor door
en een helling op. Wat zonder problemen lukte. Wederom kaart laten punten en op weg naar de special. Vertrekken met in gedachte die kl#te helling die ik nu ineens goed ging rijden. Dus afdalen, het riviertje en wat bospaden. De helling, gas, naar boven ja het gaat goed nee toch niet patat weer met alles tegen de vlakte.
Ik denk dat ik een fan heb. Toen ik daar tegen de grond smakte hoorde ik een van de aanwezige toeschouwers ooohhhh roepen. Jaja ik kan echt sierlijk tegen de grond gaan
Maar vooruit, weer is het tijd om te trekken en de motor terug recht te krijgen. Net op het moment dat de boel terug rechtstaat komt er een deelnemer naar boven gereden. Waar ik door de lucht gesuist ben doet hij net hetzelfde, waarbij zijn motor op de mijne beland en ik terug dat spel kan rechtzetten.
Na deze veldslag terug de veldwegen op en naar de laatste special voor het werkpark. Inmiddels is de zon goed doorgebroken en drogen de veldwegen goed op wat stilaan begint te resulteren in stof. De laatste special word aangevangen en we komen in het werkpark aan om de nodige herstellingen te doen.
De derde ronde word nog gereden, die dezelfde is als de vorige en wordt op dezelfde wijze afgehaspeld, inderdaad de val op de helling doe ik nog eens over.
3 keer dezelfde helling doen en 3 maal op je bek gaan is goed voor het zelfvertrouwen.
Na deze enduro uitgereden te hebben. Blijf ik nog een twintigtal minuten wachten in het werkpark op Jo.
De tijd verstrijkt en Jo komt maar niet binnen. Plots krijg ik het idee om eens te gaan kijken of zijn wagen er nog staat.
En inderdaad waar ’s morgens Jo zijn wagen nog naast de mijne geparkeerd stond is nu een leeg gat.
Snel ff bellen bracht onmiddellijk klaarheid.
In de eerste ronde bleek Jo in het bos tegen de grond gesmakt te zijn. Waarbij hij ongelukkig was neergekomen.
De toegesnelde arts (ja je moet maar geluk hebben dat je valt dichtbij een ziekenwagenJ) gaf Jo de raad om zo snel mogelijk uit de wedstrijd te stappen en naar huis te keren. De binnenste ligamenten van de rechterknie waren verrokken en na een tijdje zou de knie beginnen opzwellen en nog meer pijn doen.
Thuis gekomen is hij naar ik later hoorde nog langs het ziekenhuis geweest, waar ze ook nog vreesden dat de meniscus geraakt was.
Jo is zeker 14 dagen out. Spijtig heel spijtig maar het had veel erger gekund natuurlijk.
In alle geval deze enduro was zeker de moeite waard. Heel afwisselend van technisch door bospaden tot gewoon vlammen op veldwegen..
Tot de volgende
#316 Guyke
Verslag enduro Fontaine-Valmont 2004
Moderator: ghulst
Nou nou nou Guyke,
die enduro's bij jullie zijn toch wel andere koek als bij ons.
Mooi verslag van een echte enduro.
Jo beterschap en pak je rust hè. 9 Mei is al over een ruime maand.
Zou het een eer vinden om met jullie te kunnen rijden daar.
die enduro's bij jullie zijn toch wel andere koek als bij ons.
Mooi verslag van een echte enduro.
Jo beterschap en pak je rust hè. 9 Mei is al over een ruime maand.
Zou het een eer vinden om met jullie te kunnen rijden daar.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik neem me de vrijheid om even te crossposten...
Mijn verslagje zal heel kort zijn , want na 8 kilometer was mijn avontuur terplekke al ten einde.... Het was nochtans een fijne enduro (want ik was even daarvoor al eens over mijn stuur gedoken, recht de modder in, op een plek waar Guy ook met zijn moto op de grond lag )Ik dacht om van een rotsblok de beek in te rijden, maar de modder was dikker dan ik dacht ...
In de 1ste special dus bij het omhoog ploeteren op een stenig en met wortels bezaaid hellinkje mijn knie gedraaid terwijl de rest van mijn been een andere kant op wou... Eerst 5 minuten op de grond gelegen om van de initiële pijn te bekomen, dan een kwartier naast de moto gewacht met het idee van " het zal seffens wel weer gaan", om dan tot de constatatie te komen dat het toch niet ging...
Gelukkig was er terplekke een toeschouwer die me een handje kon toesteken en die mij door de weides tot aan de openbare weg begeleiden kon...
Nu vrijdag nog naar de orthopedist om te kijken hoe het met de meniscus zit. In elk geval is er geen letsel aan de botten. Enkel mijn mediale band van mijn rechterknie is verrokken
Jo VdB
@ Guy, het "geluk" van te vallen vlak naast een ziekenwagen was ook niet aan mij besteed !! Ik ben die dokter gaan opzoeken aan start/finish...
Het was inderdaad een pechdag voor me (maar voor de lezers die goed lezen was er ook een aangenaam element in mijn zondag )
Mijn verslagje zal heel kort zijn , want na 8 kilometer was mijn avontuur terplekke al ten einde.... Het was nochtans een fijne enduro (want ik was even daarvoor al eens over mijn stuur gedoken, recht de modder in, op een plek waar Guy ook met zijn moto op de grond lag )Ik dacht om van een rotsblok de beek in te rijden, maar de modder was dikker dan ik dacht ...
In de 1ste special dus bij het omhoog ploeteren op een stenig en met wortels bezaaid hellinkje mijn knie gedraaid terwijl de rest van mijn been een andere kant op wou... Eerst 5 minuten op de grond gelegen om van de initiële pijn te bekomen, dan een kwartier naast de moto gewacht met het idee van " het zal seffens wel weer gaan", om dan tot de constatatie te komen dat het toch niet ging...
Gelukkig was er terplekke een toeschouwer die me een handje kon toesteken en die mij door de weides tot aan de openbare weg begeleiden kon...
Nu vrijdag nog naar de orthopedist om te kijken hoe het met de meniscus zit. In elk geval is er geen letsel aan de botten. Enkel mijn mediale band van mijn rechterknie is verrokken
Jo VdB
@ Guy, het "geluk" van te vallen vlak naast een ziekenwagen was ook niet aan mij besteed !! Ik ben die dokter gaan opzoeken aan start/finish...
Het was inderdaad een pechdag voor me (maar voor de lezers die goed lezen was er ook een aangenaam element in mijn zondag )
Oeps foutje van mijnentwege Jo. Moet ik ook verkeerd begrepen hebben aan de telefoon. Die voorbijrazende motors maakten ons gesprek er niet makkelijker op natuurlijk.Jo VdB schreef:@ Guy, het "geluk" van te vallen vlak naast een ziekenwagen was ook niet aan mij besteed !! Ik ben die dokter gaan opzoeken aan start/finish...
Het was inderdaad een pechdag voor me (maar voor de lezers die goed lezen was er ook een aangenaam element in mijn zondag )
Pffft, al 2 dagen na elkaar anderhalf uur zitten te tikken aan een verslag van mijn endurodebuut en telkens als ik het wil verzenden : invalid session en alles weg . Sorry hoor maar nu begin ik er ook niet meer aan. Alleen heel kort :
Spécials : prachtig , de rest van de toer : stelde niks voor, de tijden : veel te ruim, organisatie : amaai mijn k####, resultaat : OK, amusementswaarde : onvoldoende (op de spécials na). Voor herhaling vatbaar ? Mij zie je niet meer in de "grote(ocharme) bond"
Spécials : prachtig , de rest van de toer : stelde niks voor, de tijden : veel te ruim, organisatie : amaai mijn k####, resultaat : OK, amusementswaarde : onvoldoende (op de spécials na). Voor herhaling vatbaar ? Mij zie je niet meer in de "grote(ocharme) bond"
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Als je een bericht schrijft, terwijl je de verbinding verbroken hebt, dan krijg je een invalid session -bericht.Erik V schreef:Pffft, al 2 dagen na elkaar anderhalf uur zitten te tikken aan een verslag van mijn endurodebuut en telkens als ik het wil verzenden : invalid session en alles weg .
Je kunt dat oplossen, door je bericht in Word® te typen, te kopieeren, en te plakken in een bericht.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
He' Eric , jij kon toch wel die hellingen oprijden zonder problemen zeker ?
Op welke plaats ben je geeindigd ?
Op welke plaats ben je geeindigd ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
In het weekend zal ik nog eens proberen een verslagje te plaatsen. Ik zeg nu al dat het vrij negatief zal zijn wat ik te vertellen heb, alleen het resultaat was positief, en dan heb ik nog niet eens goed gereden. Btw, ik werd 2de bij de juniors groep 3 (enduro.be, resultaten BMB 2004, Fontaine-Valmont) en inderdaad Ad f, die hellingen ben ik met de glimlach opgereden. Hopelijk doen de andere noppenforummers dat ook op 9 mei .
Erik zonder een discussie te willen starten over hoe of wat...Erik V schreef:Btw, ik werd 2de bij de juniors groep 3 (enduro.be, resultaten BMB 2004, Fontaine-Valmont)
Dat je goed met de motor overweg kan heb ik gezien bij de tijden die je reed bij de specials. Maar om nu te stellen dat je 2de werd.....
Dit klopt met de gegevens op enduro.be, maar kijk eens ff op http://www.enduro-fmb.be.tf/ vraag daar bij Fontaine-Valmont onderverdeling Juniors eens de abandons (retirements) op en je zal zien wat ik bedoel..
Ja, Guyke, daar sta ik bij de opgevers Vraag me niet hoe ik daarbij kom, want ik heb wel degelijk de enduro uitgereden, met twee vingers in de neus nogwel. Een vriend van me belde me zondagavond nog de uitslag door en in de week zag ik die bevestigd op enduro.be. Het is weer zoiets typisch van de "grote (geld)bond" : veel betalen, veel blabla, en als je een uitslag vraagt krijg je nu weer zoiets voor. Voor mijn part was ik liever 30ste geweest en me goed geamuseerd hebben dan nu 2de te worden en met een onvoldaan gevoel naar huis te gaan.
Dat je bij de opgevers staat wil op zichzelf niks zeggen hoor. Heb verleden jaar in Gembloux net hetzelfde voor gehad. De volledige enduro uitgereden, maar toch bij de opgevers staan wegens gediskwalificeerd.Erik V schreef:Ja, Guyke, daar sta ik bij de opgevers Vraag me niet hoe ik daarbij kom, want ik heb wel degelijk de enduro uitgereden, met twee vingers in de neus nogwel.
Verlaten van het parcours was bij mij de reden. Ik reed in de eerste geploegde greppel van een akker in plaats van over het paadje net ernaast.
Ik denk echter dat in jouw geval er in special 6 en 11 iets misgelopen is.
Daar kom je niet voor in de tijdstabel
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
text; Erik V®
Zondagmorgen half 6, een uurtje vroeger dan op een werkdag moet ik eruit om op weg te gaan naar Fontaine-Valmont, om er mijn endurodebuut te maken. Achter Luik pikt een medeclublid aan en de reis verloopt vrij vlot. Tegen half 8 zijn we ter plekke. De motoren afladen en naar de TC. Eerst wilde ik starten bij de nationalen. Zij rijden 3 specials per ronde van 40 km, en dat 5 ronden lang. Maar gisteravond bij het inladen van de motor in de bestelwagen liep het al een beetje mis : het achterwiel glijdt van de plank af en ik moet mezelf en de motor opvangen op mijn “slechte” voet. Ik sukkel al een tijdje met een hielspoor, een soort ontsteking onder mijn rechterenkel. Ik kan er bijna niet meer op steunen en een beetje hinkend ga ik naar bed met de gedachte : morgen zal het wel beter zijn. Maar nu zondagmorgen is de enkel nog steeds gevoelig en ik besluit bij de juniors te starten : 4 rondes afleggen met telkens 2 specials. Het aanschuiven aan de TC is eindeloos : eerst passeren de inters en nationalen , dan de gentlemen en de juniors en de randonneurs moeten dan als laatsten passeren. Jo Vdb en Guyke #316 kunnen nog een uitvoerige babbel doen voordat ze aan de beurt zijn. De mannen van de “grote bond” doen ondertussen hun best om iedereen op stang te jagen. Als er dan toch iemand hun aanmaant om een beetje vlotter te werken, doen ze er nog en schepje bovenop. Met een mentaliteit van “Zeg eens iets en ik laat je hier niet vertrekken” handelen zij de TC af. Nog geen meter gereden en ik erger me hier al blauw. Na anderhalf uur aanschuiven is het eindelijk mijn beurt. Nog vlug inschrijven en dan te voet (500m verder !) terug naar de parking,aankleden, jerrycan meesleuren en dan weer naar de start (niet bevorderlijk voor mijn enkel). Even mijn tijden nog noteren, en daarom vraag ik nog even wat raad aan Jo Vdb die samen met Guyke nog steeds staat aan te schuiven aan de TC.
Om 10.25 vertrek ik. De volgende klok moet ik tikken over 9 minuten. Ik leg er al dadelijk de pees op en moet goed doorrijden in het eerste gedeelte wat heel technisch is, met modderbak, hellingen en alles erop en eraan ; het is eigenlijk een special op zich. Daar is de eerste klok : 10.40 ! Zes minuten te laat !? Nee toch niet. De elektronika heeft het al laten afweten en iemand roept de minuten zo om. 10.32 ! Oef nog 2 minuten over zelfs. Dan 55 minuten om de 2de klok te bereiken met ertussenin de eerste special. Die is echt prachtig om te rijden. Het gaat vrij vlot en ik besluit dadelijk door te rijden. Er zit veel asfalt na de special en het onverhard is eigenlijk steeds rechtdoor. Aangekomen bij klok 2 : 29 minuten over ! Watblief ? Is dat hier een wedstrijd of een wandeling, en dan nog een slecht bepijlde, want verschillende keren misgereden. Het laatste gedeelte van de ronde is de special juist voor het parc-fermee. Ook heel mooi om te rijden , daarna tanken en weer naar klok 1 : 25 minuten heb ik hiervoor. Als ik dat allemaal afgehaspeld heb moet ik nog eens 15 minuten wachten. Dat is mij toch een beetje te. Vanaf dan heb ik mij eigenlijk alleen maar geërgerd : 45 minuten rijden en 45 minuten wachten aan de klokken per ronde. Dat is niet wat ik me van een endurowedstrijd voorgesteld had. Als ook nog eens blijkt dat de organisatie het moeilijkste stuk eruit gehald heeft ( de modderbak met de “wortelhelling” er juist achter ) dan heb ik het eigenlijk al een betje gezien. En ook op de mooie specials zit ik mij te ergeren, maar dan over mijn rijden. Iedere proef maak ik wel een slipper/fout en ik rijd niet zo soepel als “thuis”. Het is de eerste keer dat ik met chronostress rijd en kan niet echt tevreden zijn over mijn rijden. Als ik ook nog eens zie dat de inters eigenlijk met open uitlaat rijden en juist voor de laatste klok nog vlug even de einddemper terug plaatsen, is mijn gemoedsstemming niet meer zoals ze iedere zondag na een endurorit zou moeten zijn. Na afloop nog even de dossart ingeleverd en terug (onvoldaan) naar huis. ‘sAvonds belt een vriend mijn uitslag door : 2de bij de juniors groep 3, 12de algemeen en eerste niet-licentiehouder bij de juniors. Het resultaat is OK, maar daarvoor was ik niet naar Fontaine gereden. Enduro staat toch voor uithouding, en daar heb ik helemaal niets van gemerkt. Bij de gidsrit van Ad f een paar maand geleden had ik meer spierpijn dan hier bij deze wedstrijd. En ik heb er nog speciaal en 18” velg voor gekocht ! Nu die kan ook wel voor iets anders dienen dan voor endurowedstrijden, want ik denk niet dat ik in Bassenge de 2-daagse nog ga rijden zoals eerst voorzien. Dan nog liever als marshall zonder de halve dag te moeten wachten en aanschuiven, zonder me te ergeren aan de bondsbobo’s, zonder veel euro’s neer te leggen voor een in mijn ogen slechte organisatie, zonder stress voor de chrono, maar mét open uitlaat zoals de inters dat ook mogen en mét een goed gevoel ’s avonds terug naar huis. Het is misschien een (te) kritisch verslag van mijn endurodebuut(afscheid?), maar zo heb ik mijn eerste echte wedstrijd bij de grote (geld)bond ervaren.
Zondagmorgen half 6, een uurtje vroeger dan op een werkdag moet ik eruit om op weg te gaan naar Fontaine-Valmont, om er mijn endurodebuut te maken. Achter Luik pikt een medeclublid aan en de reis verloopt vrij vlot. Tegen half 8 zijn we ter plekke. De motoren afladen en naar de TC. Eerst wilde ik starten bij de nationalen. Zij rijden 3 specials per ronde van 40 km, en dat 5 ronden lang. Maar gisteravond bij het inladen van de motor in de bestelwagen liep het al een beetje mis : het achterwiel glijdt van de plank af en ik moet mezelf en de motor opvangen op mijn “slechte” voet. Ik sukkel al een tijdje met een hielspoor, een soort ontsteking onder mijn rechterenkel. Ik kan er bijna niet meer op steunen en een beetje hinkend ga ik naar bed met de gedachte : morgen zal het wel beter zijn. Maar nu zondagmorgen is de enkel nog steeds gevoelig en ik besluit bij de juniors te starten : 4 rondes afleggen met telkens 2 specials. Het aanschuiven aan de TC is eindeloos : eerst passeren de inters en nationalen , dan de gentlemen en de juniors en de randonneurs moeten dan als laatsten passeren. Jo Vdb en Guyke #316 kunnen nog een uitvoerige babbel doen voordat ze aan de beurt zijn. De mannen van de “grote bond” doen ondertussen hun best om iedereen op stang te jagen. Als er dan toch iemand hun aanmaant om een beetje vlotter te werken, doen ze er nog en schepje bovenop. Met een mentaliteit van “Zeg eens iets en ik laat je hier niet vertrekken” handelen zij de TC af. Nog geen meter gereden en ik erger me hier al blauw. Na anderhalf uur aanschuiven is het eindelijk mijn beurt. Nog vlug inschrijven en dan te voet (500m verder !) terug naar de parking,aankleden, jerrycan meesleuren en dan weer naar de start (niet bevorderlijk voor mijn enkel). Even mijn tijden nog noteren, en daarom vraag ik nog even wat raad aan Jo Vdb die samen met Guyke nog steeds staat aan te schuiven aan de TC.
Om 10.25 vertrek ik. De volgende klok moet ik tikken over 9 minuten. Ik leg er al dadelijk de pees op en moet goed doorrijden in het eerste gedeelte wat heel technisch is, met modderbak, hellingen en alles erop en eraan ; het is eigenlijk een special op zich. Daar is de eerste klok : 10.40 ! Zes minuten te laat !? Nee toch niet. De elektronika heeft het al laten afweten en iemand roept de minuten zo om. 10.32 ! Oef nog 2 minuten over zelfs. Dan 55 minuten om de 2de klok te bereiken met ertussenin de eerste special. Die is echt prachtig om te rijden. Het gaat vrij vlot en ik besluit dadelijk door te rijden. Er zit veel asfalt na de special en het onverhard is eigenlijk steeds rechtdoor. Aangekomen bij klok 2 : 29 minuten over ! Watblief ? Is dat hier een wedstrijd of een wandeling, en dan nog een slecht bepijlde, want verschillende keren misgereden. Het laatste gedeelte van de ronde is de special juist voor het parc-fermee. Ook heel mooi om te rijden , daarna tanken en weer naar klok 1 : 25 minuten heb ik hiervoor. Als ik dat allemaal afgehaspeld heb moet ik nog eens 15 minuten wachten. Dat is mij toch een beetje te. Vanaf dan heb ik mij eigenlijk alleen maar geërgerd : 45 minuten rijden en 45 minuten wachten aan de klokken per ronde. Dat is niet wat ik me van een endurowedstrijd voorgesteld had. Als ook nog eens blijkt dat de organisatie het moeilijkste stuk eruit gehald heeft ( de modderbak met de “wortelhelling” er juist achter ) dan heb ik het eigenlijk al een betje gezien. En ook op de mooie specials zit ik mij te ergeren, maar dan over mijn rijden. Iedere proef maak ik wel een slipper/fout en ik rijd niet zo soepel als “thuis”. Het is de eerste keer dat ik met chronostress rijd en kan niet echt tevreden zijn over mijn rijden. Als ik ook nog eens zie dat de inters eigenlijk met open uitlaat rijden en juist voor de laatste klok nog vlug even de einddemper terug plaatsen, is mijn gemoedsstemming niet meer zoals ze iedere zondag na een endurorit zou moeten zijn. Na afloop nog even de dossart ingeleverd en terug (onvoldaan) naar huis. ‘sAvonds belt een vriend mijn uitslag door : 2de bij de juniors groep 3, 12de algemeen en eerste niet-licentiehouder bij de juniors. Het resultaat is OK, maar daarvoor was ik niet naar Fontaine gereden. Enduro staat toch voor uithouding, en daar heb ik helemaal niets van gemerkt. Bij de gidsrit van Ad f een paar maand geleden had ik meer spierpijn dan hier bij deze wedstrijd. En ik heb er nog speciaal en 18” velg voor gekocht ! Nu die kan ook wel voor iets anders dienen dan voor endurowedstrijden, want ik denk niet dat ik in Bassenge de 2-daagse nog ga rijden zoals eerst voorzien. Dan nog liever als marshall zonder de halve dag te moeten wachten en aanschuiven, zonder me te ergeren aan de bondsbobo’s, zonder veel euro’s neer te leggen voor een in mijn ogen slechte organisatie, zonder stress voor de chrono, maar mét open uitlaat zoals de inters dat ook mogen en mét een goed gevoel ’s avonds terug naar huis. Het is misschien een (te) kritisch verslag van mijn endurodebuut(afscheid?), maar zo heb ik mijn eerste echte wedstrijd bij de grote (geld)bond ervaren.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Ook een mooi verslag hoor Erik
(bedankt Freek)
Ja Erik, je bent verwent daar bij jouw. Jouw gebied is zo technisch uitdagend dat ze daar voor een enduro wedstrijd niet aan kunnen beginnen. Komt er helemaal niemand rond, op een paar inters na dan. En een paar goede riemst rijders
Btw Erik, je spreekt over de grote bond, is er dan ook nog een kleine bond?
(bedankt Freek)
Ja Erik, je bent verwent daar bij jouw. Jouw gebied is zo technisch uitdagend dat ze daar voor een enduro wedstrijd niet aan kunnen beginnen. Komt er helemaal niemand rond, op een paar inters na dan. En een paar goede riemst rijders
Btw Erik, je spreekt over de grote bond, is er dan ook nog een kleine bond?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Bij ons in België is er de BMB (de grote bond) die zowel motorcross, enduro, snelheid, trial,enz. organiseert. En daarnaast zijn er nog de liefhebbersbonden waarvan de VLM de grootste is en die overkoepeld wordt door de FAM. Die "amateurs" organiseren eigenlijk alleen maar crosswedstrijden en hier en daar eens een 4-uurse. Voor een echte endurowedstrijd kun je dus alleen maar in de BMB terecht.