Ja mensen,. het wordt er weer tijd voor...
Hebben mensen de gouden tip voor de wheely? En dan bedoel ik niet van die tips als: wacht tot je een terrasje tegen komt met een vulling van tenminste 20% aan mooie dames en een groepje voetballers die zich helemaal lam zuipen en trek hem dan vol op het achterwiel!!!
Nee ik bedoel:
Hoe doen we dit.
Als ik een wheely maak dan doe ik dat op vermogen. Ik rijd in zijn drie, draai aan het gas en hij begint te klimmen. Probleem is dat ik steeds harder ga. Uiteindelijk zit ik na ca 3 seconden aan het einde van die versnelling en rijd ik ongeveer 80. Niet echt confortabel zeg maar.
Op de fiets rijd ik de straat wel uit. Ik corrigeer dan met mijn achterremmetje. Met de motor lukt me dat niet en probeer ik met de gaskraan te balanceren. Gaat alleen nog al heftig. Ga ik te stijl en draai ik de kraan dicht dan kom ik nogal hard neer etc etc.
Wat is de truc??
Een vol terrasje.... en dan die WHEELY!!!
Moderator: ghulst
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Het balanceerpunt van de fiets vinden, dat is de truc.Fox-kid schreef:Wat is de truc??
P.S. Ik zoek dat punt ook nog steeds
Wheelies oefenen gaat het makkelijkst bergop.
Jo VdB
Als je steeds harder moet rijden om de wheely te kunnen aanhouden, dan zit je nog net niet hoog genoeg, dus iets steiler zetten en doseren met gas en of achterrem moecht het verkeerd gaan.
Eigelijk is het heel simpel, gewoon je balans punt zoeken en zonodig doorschakelen naar een hogere versnelling.
Zoek een versnelling waarin de motor rustig draait en een toerental met bijbehorend vrij hoog koppel, zou goed de vierde kunnen zijn.
Dikke broek en handschoenen aan en juhhh.
Eigelijk is het heel simpel, gewoon je balans punt zoeken en zonodig doorschakelen naar een hogere versnelling.
Zoek een versnelling waarin de motor rustig draait en een toerental met bijbehorend vrij hoog koppel, zou goed de vierde kunnen zijn.
Dikke broek en handschoenen aan en juhhh.
Achterover leunen, of gaan staan en het stuur naar je borst trekken.
Waarom, omdat het zwaartepunt van de fiets tijdens een wheely in lijn moet liggen met het raakpunt van de achterband met het wegdek en draaipunt van het achterwiel (achteras dus) en dan dus haaks op het wegdek.
Als je achteroverleunt gaat het zwaartepunt naar "boven" en hoeft het voorwiel minder hoog, ga je echter staan tijdens de wheely dan ligt het zwaartepunt ongeveer bij de tank en zal het voorwiel flink hoog moeten.
De meeste gemaakte fout is om tijdens de wheely voorover te leunen, daardoor komt het zwaartepunt lager te liggen en moet het voorwiel hoger om het balanspunt te bereiken, ergo je werkt gezelf tegen.
Waarom, omdat het zwaartepunt van de fiets tijdens een wheely in lijn moet liggen met het raakpunt van de achterband met het wegdek en draaipunt van het achterwiel (achteras dus) en dan dus haaks op het wegdek.
Als je achteroverleunt gaat het zwaartepunt naar "boven" en hoeft het voorwiel minder hoog, ga je echter staan tijdens de wheely dan ligt het zwaartepunt ongeveer bij de tank en zal het voorwiel flink hoog moeten.
De meeste gemaakte fout is om tijdens de wheely voorover te leunen, daardoor komt het zwaartepunt lager te liggen en moet het voorwiel hoger om het balanspunt te bereiken, ergo je werkt gezelf tegen.
Heeft iemand angst voor achterover gaan al genoemd?
Tegenwoordig kom ik nogal wat rijders tegen die dus op de motor geboren blijken te zijn. Op het achterwiel rijden voor hun is als op twee wielen voor mij. Dat houdt een mens nederig
Maar ook ik kan het niet laten om te gaan stunten en dat heeft me gelukkig nog niet opgebroken, op een klein achterspatbordje na.
Ik oefen al mijn wheelies in z'n een en/of twee, soms drie.
Waarom? Omdat ik vindt dat je een wheelie stapvoets moet kunnen doen, en niet door steeds meer gas te geven etc etc.
Ik gebruik dus m'n koppeling om hem omhoog te zetten, en ik heb een tweetakt wat het allemaal iets moeilijker maakt.
En omdat als ik achterover ga, en dus niet op tijd reageer, ik niet zo hard terecht denk te komen. Angst..... is de grootste boosdoener. Want om een balans wheelie te leren moet je dus tegen achterover gaan aanzitten, overheen gaan. En je voorwiel is dan heel erg hoog. Ik kan dan niet meer over m'n stuur heenkijken, dus...
veel plezier met oefenen. En zoek een stuk gras met traktie en weinig omstanders
Tegenwoordig kom ik nogal wat rijders tegen die dus op de motor geboren blijken te zijn. Op het achterwiel rijden voor hun is als op twee wielen voor mij. Dat houdt een mens nederig
Maar ook ik kan het niet laten om te gaan stunten en dat heeft me gelukkig nog niet opgebroken, op een klein achterspatbordje na.
Ik oefen al mijn wheelies in z'n een en/of twee, soms drie.
Waarom? Omdat ik vindt dat je een wheelie stapvoets moet kunnen doen, en niet door steeds meer gas te geven etc etc.
Ik gebruik dus m'n koppeling om hem omhoog te zetten, en ik heb een tweetakt wat het allemaal iets moeilijker maakt.
En omdat als ik achterover ga, en dus niet op tijd reageer, ik niet zo hard terecht denk te komen. Angst..... is de grootste boosdoener. Want om een balans wheelie te leren moet je dus tegen achterover gaan aanzitten, overheen gaan. En je voorwiel is dan heel erg hoog. Ik kan dan niet meer over m'n stuur heenkijken, dus...
veel plezier met oefenen. En zoek een stuk gras met traktie en weinig omstanders
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Een wheely is puur het balans gevoel vinden. In mijn 38 jarige motocross carrière is me dat maar met 1 motor goed gelukt. Dat was met een Montesa 350 in 1978 (dus 26 jaar geleden). Met deze motor (een zeer soepel motor karakter) kon ik goed het balans punt vinden. Rijdend in 2 kon ik op achterwiel zonder problemen naar z'n 3 schakelen. Echter met alle andere motoren die ik heb gehad (en dat zijn er nogal wat) is me dat helaas nooit meer gelukt. Op de een andere manier paste deze Montesa dus perfect bij mij voor het rijden op het achterwiel.
Ik denk ook dat het een soort gave is, sommigen kunnen werkelijk op alle motoren en brommers wheelies trekken, puur doordat ze heel goed balans kunnen houden en met het gas spelen.
Jammer genoeg heb ik die gave niet, maar als ik het doe doe ik het in m'n 1, en iedere keer kleine stootjes gas geven snel achter mekaar. En zo vrij hoog houden en lekker doorrijden
Jammer genoeg heb ik die gave niet, maar als ik het doe doe ik het in m'n 1, en iedere keer kleine stootjes gas geven snel achter mekaar. En zo vrij hoog houden en lekker doorrijden
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
ik vertrek op het achterwiel van in derde versnelling ong aan 10 kilometer per uur eventjes pietsen aan de koppeling bwoop en je bent vertrokken ik schakel op tot in zen 5e versnelling gewoon balanceren met de gashendel en in nood de achterrem gebruiken
leve de elec starters
Met mijn fiets (ja daar is ie weer) is het nodig dat het voorwiel flink draait. Door de centrifugaalkracht ontstaat er meer stabiliteit. Geldt dit ook voor de motor???
Zo'n staande wheely ziet er geweldig uit. Hoe moet dit? Gebogen knieën of getrekte benen? Juist ver naar achter leunen of verder naar voren?
Een ding is zeker: nu al weer inspiratie genoeg om te stunten
Zo'n staande wheely ziet er geweldig uit. Hoe moet dit? Gebogen knieën of getrekte benen? Juist ver naar achter leunen of verder naar voren?
Een ding is zeker: nu al weer inspiratie genoeg om te stunten
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
ja dat van het draaiend voorwiel klopt wel dus eigenlijk zou je moeten de 2 wheel-drive moeten kopen van yamaha
leve de elec starters
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
met een 4t gaat het al heel wat gemakkelijker als op een 2takt om hem goed op snelheid te houden en niet steeds harder te gaan rijden, en wel omdat je goed op de motor remt als je het gas loslaat.en houd altijd de voet bij de achterrem, als er wat gebeurt en je klapt te ver achterover, trap die achterrem vol in en je gaat zeker weten weer terug op 2 wielen belanden, zei het mischien niet zo comfortabel als het zou moeten,tis dan ook alleen voor een noodsituatie.verder dus gewoon goed op t gas doseren, en in een niet te hoge versnelling want dan is het wat te aggessief op t gas.
alleen jammer dta me 250'je wat power mist voor de hogere versnellingen wheelie's:(
alleen jammer dta me 250'je wat power mist voor de hogere versnellingen wheelie's:(
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Met mijn fiets (ja daar is ie weer) is het nodig dat het voorwiel flink draait. Door de centrifugaalkracht ontstaat er meer stabiliteit. Geldt dit ook voor de motor???
kan je het niet zonder een draaiend voorwiel? zelf knijp ik voor de lol weleens mijn voorrem ff in zodat hij ophoudt met draaien en dan gaat het net zo makkelijk als met een voorwiel dat wel draait... zal wel aan de fiets liggen (gazelle stadfiets) maar ik denk trouwens dat die centrifugaalkracht bij een motor te verwaarlozen is, want je gaat natuurlijk geen 120 rijden wanneer je een wheely wilt maken eerder bij een heel wat lager liggende snelheid, en dan zal je voorwiel echt niet zo hard draaien zodat het ook nog voor stabiliteit zorgt (zo`n motor weegt heel wat meer dan een fiets)
kan je het niet zonder een draaiend voorwiel? zelf knijp ik voor de lol weleens mijn voorrem ff in zodat hij ophoudt met draaien en dan gaat het net zo makkelijk als met een voorwiel dat wel draait... zal wel aan de fiets liggen (gazelle stadfiets) maar ik denk trouwens dat die centrifugaalkracht bij een motor te verwaarlozen is, want je gaat natuurlijk geen 120 rijden wanneer je een wheely wilt maken eerder bij een heel wat lager liggende snelheid, en dan zal je voorwiel echt niet zo hard draaien zodat het ook nog voor stabiliteit zorgt (zo`n motor weegt heel wat meer dan een fiets)
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
sja dat draaiende voorwiel scheelt mischien in theorie wel wat maar op een crosser zul je sowieso geen 120km/uur wheelies maken idd, wat wel helpt is, wanneer het voorwiel hard draait en je tikt plots de voorrem aan zul moeten kunnen voelen dat de motor weer voorover wil kantelen.
Ja, john B, je bent natuurlijk bang dat je je eigen achterlicht en stuurtje naar de kl*ten rijdt!!!john b schreef:het hangt ook een beetje van de fiets af op mijn eigen yam vindt ik t lastiger als op de motor van een maat van me
Wat ik lastig vindt is om tijdens een wheely de achterrem aan te tikken. Het rempedaal zit wat hoger dan de voetsteun, waardoor mijn voet naast het pedaal staat. Zit niet ocmfortabel om voet boven pedaal te houden. Zit mijn pedaal te hoog of is dit een kwestie van wennen?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Goed een wheely kunnen maken is natuurlijk hardstikke mooi. Laten we echter wel wezen, iemand die doe wheelies maakt hoeft per saldo nog niet een goede crosser te zijn, net zo min als iemand die goed springt dat is. Vaak wordt het accent gelegd op " kunstjes". Een wheely van een kilometer of een dubbelsprong a la Marc de Reuver. Gewoon goed en hard en bocht rijden of goed remmen etc. maakt de rijder.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
klopt redski maare als je een wheelie maakt van een kilometer en je kan een ramondubbelspronkje maken(belg hier ) dan wil dat wel zeggen dat je al een beetje de techniek van motorrijden te pakken hebt he
leve de elec starters
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za mar 27, 2004 23:04
Gewoon even consolideren in z'n twee, gaskraan redelijk snel open draaien en de motor laten klimmen (niet trekken aan het stuur). Een beetje achterop het zadel en vooral je rug naar achter houden.
Rustig doorschakelen naar 3, 4.... Vooral relaxed blijven en genieten! Oefening gaat beter in het donker trouwens op een stukje asfalt
Oefen op langzame wheelies want bij een snelle heb je geen volledig resultaat bij een vol terras. Voordat je hem hier op z'n achterwiel zet eventjes koppeling in en melken met de gaskraan
Rustig doorschakelen naar 3, 4.... Vooral relaxed blijven en genieten! Oefening gaat beter in het donker trouwens op een stukje asfalt
Oefen op langzame wheelies want bij een snelle heb je geen volledig resultaat bij een vol terras. Voordat je hem hier op z'n achterwiel zet eventjes koppeling in en melken met de gaskraan
ff offtopicFox-kid schreef:Als ik een wheely maak dan doe ik dat op vermogen. Ik rijd in zijn drie, draai aan het gas en hij begint te klimmen. Probleem is dat ik steeds harder ga. Uiteindelijk zit ik na ca 3 seconden aan het einde van die versnelling en rijd ik ongeveer 80. Niet echt confortabel zeg maar.
maar welke tandwiel verhouding heb jij?
voor 80 te gaan moet ik al in 5de versnelling ofzo zitten
voor 13, achter 50. 18" achterwiel.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Moet zeggen dat die wheely die eindigt bij 80 km per uur toch in de vierde versnelling is, ipv in zijn drie. Maar goed, toch een iets andere tandwielverhouding. Mijn topsnelheid.... Ik vind dat bij 120 km/h het toerental hoog genoeg is om te stoppen. Ik denk dat ik er 135 a 140 uit kan halen met deze tandwielen, maar dan klinkt het allemaal niet meer zo fijn.yz426 schreef:ow
ik heb een 14/48 verhouding maar ik moet wel eens een langere vertanding aanschaffen
mijn topsnelheid is veel te laag
en nik zit ook met supermotard wielen dusja..
wat is jouw topsnelheid fox-kid?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Sjaak, die tip van in het donker werkt gek genoeg wel. Ik dacht dat je gein maakte. Maar ik denk dat het komt omdat je in het donker niet goed ziet wat er gebeurt en dat je dus inderdaad meer op je gevoel doet. Alleen dat doorschakelen lukt nog niet zo goed. Voorwieltje ketst tussendoor wel weer eens op de grond, moet ik weer aan het gas hangen en dan stijgt hij weer. Lijkt wel een stijgerend paard. Daar ben ik al eens van af geflikkerdSjaak van de Bananeboot schreef:Gewoon even consolideren in z'n twee, gaskraan redelijk snel open draaien en de motor laten klimmen (niet trekken aan het stuur). Een beetje achterop het zadel en vooral je rug naar achter houden.
Rustig doorschakelen naar 3, 4.... Vooral relaxed blijven en genieten! Oefening gaat beter in het donker trouwens op een stukje asfalt
Oefen op langzame wheelies want bij een snelle heb je geen volledig resultaat bij een vol terras. Voordat je hem hier op z'n achterwiel zet eventjes koppeling in en melken met de gaskraan
He Sjaak, hoever kun jij eigenlijk op het achterwiel?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R