speling krukaslagers cr125

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barryisda

hallo,
ik had laatst mijn vliegwielkap er af, dacht van: hmm, laat ik eens aan mijn vliegwiel voelen of er radiale speling op zit, maar dit was nihil gelukkig, maar toen de axiale speling.. ik kan mijn vliegwiel wel een halve tot tegen een milimeter heen en weer bewegen (van je afduwen naar je toe trekken)

vroeg me af of dit echt extreem is? ik denk van: jah, als die zoveel speling heeft, waarom dan niet radiaal?, want dat is vaak de speling die op komt na een tijdje.

vraag is dus: is dit nog wel veilig?
groeten barry
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Barry, je kogellagers zijn nog binnen de specificaties alleen heb je dat de kogellagers over je kruktap schuiven en/of je kogellagers los in het carter liggen. Minimaal weliswaar, maar toch. Bij ktm 2takten shimmen ze de axiale speling dmv plaatjes. Die ligt dus eigenlijk ook los.
Bij mijn Huskie CR125 ligt er een kogellager los op de ontstekingskruktap, om onderhoud te vergemakkelijken. Hij wordt dmv een bus en krukastandwielmoer(lang woord) opgesloten zodat hij niet meer kan bewegen.

Je zou kunnen kijken met de ontstekingskap eraf, hoeveel je magneet naar binnen en buiten beweegt als je de motor toeren laat maken.
Het risico ligt hier in, dat als ze teveel speling krijgen, je krukwang het carter kan gaan raken, of dat je drijfstang krom gaat lopen op de zuiger. Alhoewel je drijfstang ook axiale speling heeft op de zuiger.
Het is eenvoudig te verhelpen, kwa kosten dan, door de axiale speling op te vangen dmv plaatjes ala ktm.
Hij moet eigenlijk wel dus open gemaakt worden, helaas voor je.
veel plezier met sleutelen.
Enne het is goed dat je het vliegwiel eens checkte.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

wat huskie al zegt; het kan zijn dat of je lagers niet goed op je krukas klemmen, of dat je lagers niet goed in je carter klemmen, dit laatste lijkt mij het meest aannemelijke, in principe zal de krukas zichzelf wel centreren, en die speling is ook normaal(zit altijd wel een speling op)maar normaal gesproken klemmen de lagers zo dat je enkel de de krukas kan "verschuiven" door middel van met een kunststof hamertje tegen een van de uiteinden van de krukas(tegen de moer tikken -zachtjes- om de draad niet te beschadigen) maar wanneer je met de hand al deze speling kunt waarnemen zitten de lagers toch wel erg los(waarschijnlijk in t carter) wat als gevolg kan hebben dat je lagerschalen in het carter steeds verder uitslijten, ze worden dan ovaal en de speling word steeds groter, een bijkomend nadeel is dat wanneer er redelijk wat speling op zit de buitenring van het lager zal gaan verdraaien in de lagerschaal van je carter, hierdoor ontstaat er dus weer extra radiale krukasspeling, ik heb zelf heb eens eenzelfde probleem opgelost door bij het monteren van nieuwe krukaslagers een klein beetje locktite in de lagerschalen van het carter aan te brengen waardoor het goed klemt, dan heb je locktite "cilinderisch bevestigen" nodig die moet tegen de temperatuur kunnen, en het demonteren van de lagers is geen probleem, wanneer je de carter flink verwarmt met een verffohn laat de locktite los.
barryisda

hallo, bedankt voor jullie reacties, aan jullie reacties te zien haal ik de boel toch maar even uit elkaar om het nader te bekijken, lijkt me wel net zo veilig.

iemand verder nog tips/op te letten bij het uitelkaar halen van een motorblok cr125cc 1993?

dank u wel
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

als je een digitale camera hebt is het handig om tussendoor foto`s te maken van de situatie van het blok, zodat je bij het in elkaar zetten terug kan kijken hoe het nou precies zat wanneer je het even niet meer weet. Wanneer jeje blok niet gesplits krijgt moet je dat maar even melden, want daar weer ik wel wat op (is een nogal lang verhaal om het goed uit te leggen :) )
barryisda

jah het gaat wel lukken denk ik, heb al wel veel ervaring met reviseren van schakelblokjes van honda/suzuki brommers , en van crosser zal iets anders zijn, maar zelfde princiepe. dus moet wel lukken denk ik zo,

ander horen jullie het wel :)
pantah81
Berichten: 84
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 22:10
Locatie: wielsbeke,belgië

barryisda schreef:jah het gaat wel lukken denk ik, heb al wel veel ervaring met reviseren van schakelblokjes van honda/suzuki brommers , en van crosser zal iets anders zijn, maar zelfde princiepe. dus moet wel lukken denk ik zo,

ander horen jullie het wel :)
de opbouw van zo'n 125 crossertje is in principe niet veel verschillend van zo'n 50cc schakelblok, dus ik verwacht niet dat je veel problemen gaat ondervinden. Zoals een vorige gebruiker aangaf, is een fotootje op tijd en stond wel handig, of je kan ook sommige dingen noteren bij het uiteenhalen. :wink:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

als ik sneller kon schrijven dan een foto maken dan zou ik dat ook doen jah
pantah81
Berichten: 84
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 22:10
Locatie: wielsbeke,belgië

mxrider#28 schreef:als ik sneller kon schrijven dan een foto maken dan zou ik dat ook doen jah
Haast en spoed... :P :D
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

ik heb er nooit zo`n haast bij hoor :)
Plaats reactie