Zo lang het geen losse keien zijn op een hellingshoek waar je naar beneden glijd kom je eigenlijk met alles wel boven. Je tempo moet alleen anders.
In Nepal op een Hornet 150 met versleten straatbandjes routes genomen die men hier extreem vindt... Gewoon in de 1 of 2, koppeling op laten komen en een beetje gas.
Gister toevallig nog op crossbaan Emmen gezien. Daar zit een stukje Enduro bij met een serieuze hillclimb (lopen gaat vrijwel niet). Paar gasten aan het knooien en lukte niet elke keer. Toen kwam er een snotneus aan op een uit elkaar vallende Tomos brommer op fietsbandjes die gewoon een onnozele aanloop nam en in 1x naar boven rijdt.
Himalayan 450 vs CF Moto 450 MT
Moderator: ghulst
Dus; de Bear is een mooie scrambler als je af en toe ook offroad wilt rijden en niet de ADV look van de Himi wilt?
En anders moet je gewoon een oude Tomos kopen, als ik @Erwin P goed begrijp.
En anders moet je gewoon een oude Tomos kopen, als ik @Erwin P goed begrijp.

Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Zo'n beetje. Er staat nu 3300 km op de teller. Op de Nederlandse TET doet ie het best aardig. Hier speelt de matige bodemspeling niet zo. De kortere veerweg vang je staand maar op en je zal je snelheid iets aan moeten passen. Het helpt dat de in eerste instantie erg stugge achtervering goed losgekomen is. De motor, en het zwaartepunt, is laag voor een off road, dat is ergens ook wel lekker makkelijk. De MRF bandjes doen het verrassend goed (als in: matig, maar ver boven verwachting) off road. Ze slijten wel knetterhard. Voor en achter zijn ze bijna op.
Nog tips voor 60/40 (off/on road) banden in 100/90-19 en 140/80R17? Ik zat aan Pirelli STR's te denken.

Als je 130 accepteert achter wordt de keuze veel groter.
Die STR vind ik een echte drift band. Geen versprongen patroon dus zijwaarts niet gigantisch grip.
Als het heel lang mee moet zijn de K60's (Scout nog wat harder/langer) sowieso betere keuzes.
Vooral in die smalle maten wat meer kleine nopjes dus die vormen zich beter naar een rotsige ondergrond.
Als slijtage niet uitmaakt een Mitas C02 achterop en een Razorback/Proworks achterband voorop. Doet niks op straat, maar wat wen grip in het zand
Die STR vind ik een echte drift band. Geen versprongen patroon dus zijwaarts niet gigantisch grip.
Als het heel lang mee moet zijn de K60's (Scout nog wat harder/langer) sowieso betere keuzes.
Vooral in die smalle maten wat meer kleine nopjes dus die vormen zich beter naar een rotsige ondergrond.
Als slijtage niet uitmaakt een Mitas C02 achterop en een Razorback/Proworks achterband voorop. Doet niks op straat, maar wat wen grip in het zand

Wat er nu op zit zijn str-kopietjes, op zich bevallen ze voldoende, maar je moet geen elandproef op Zand gaan doen inderdaad. Op weg kan je er aardig mee gooien, vandaar ook dat ze zo lomp hard slijten.Erwin P schreef: ↑di jul 15, 2025 09:00 Als je 130 accepteert achter wordt de keuze veel groter.
Als slijtage niet uitmaakt een Mitas C02 achterop en een Razorback/Proworks achterband voorop. Doet niks op straat, maar wat wen grip in het zand![]()
Slijten is dus wel een ding, anders zou ik er Annakees Wilds op zetten (Hoewel die wel vrij vlot te warm worden). Ik heb geen zin om elke 3k banden te wisselen. Ik heb de Bear juist gekocht omdat ik de Himi te veel op straat misbruikte waardoor de banden als een malle slijten.
De k60 heb ik op de oude Enfield Bullet liggen. Dat zijn wel echt k.u.t. banden om om te leggen. Op zich wel kanshebbers, maar je mag ietsje meer straat gericht. Ik hou van andere motoren pesten op de dijk (verhard weet ik de gashendel een heel stuk beter te vinden dan onverhard)
Je gaat dan al weer een heel stuk verder richting straat, maar de Avon Trailriders vinden wij erg goed.
Voeren heel goed water af en de groeven zijn net wat dieper en breder dan ze lijken dus pakken ook nog wel redelijk zand.
Zelf op de Stark 2x een SM kartbaan sessie mee gedaan op 19-21' en dat ging echt niet gek. Dus voor je dijken meer dan goed genoeg. Maar in diep zand wil je er wel mee in beweging blijven.
Voeren heel goed water af en de groeven zijn net wat dieper en breder dan ze lijken dus pakken ook nog wel redelijk zand.
Zelf op de Stark 2x een SM kartbaan sessie mee gedaan op 19-21' en dat ging echt niet gek. Dus voor je dijken meer dan goed genoeg. Maar in diep zand wil je er wel mee in beweging blijven.