Zuid Frankrijk TET 2025

Vertel hier jouw verhalen van reizen. Reisverslagen, handige links, tips, nieuwtjes, reisorganisaties, hier kun je het kwijt.

Moderator: ghulst

Leo d H

Inderdaad erg leuk verslag om te lezen en zo te zien kun je prachtig rijden daar. Mooi hoor.

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

GezwindeSpoed

Dag 5: Avignonet-Lauragais - Le Fraisse (349km)

Omdat ik geen bergwandeling ga maken hebben we een extra rij-dag. Na het ontbijt gaan we net voor negen uur op pad. De eerste 50km over asfalt richting de track waar we beginnen aan misschien wel de mooiste dag. Vandaag gaan we de echte bergen in, ongelooflijk waar je in Frankrijk nog mag rijden. Ongelofelijk veel haarspeldbochten verbinden de mooie stukjes van de route. We gaan door diverse wijngebieden maar ook naaldbossen. Vele prachtige vergezichten wisselen af met de stilstaande liften van skigebieden. Paden van soms meer dan 20km laten ons genieten van het goede dat Frankrijk ons te bieden heeft. Vanaf 11u begint het te regenen en dit duurt tot ergens in de middag, gelukkig zijn de laatste uren droog en is onze kleding opgedroogd voor we gaan kamperen. Omdat we op een gegeven moment toch wel koud zijn gaan we uitgebreid lunchen. Het voorgerecht is buffetstijl en maakt ons al erg blij, het hoofdgerecht doet er nog een schepje bovenop. Een groepje Duitse fietsers vol met elektronica komt ook eten. Na goed kijken zien we dat ze zelfs communicatie middelen hebben om tijdens het fietsen met elkaar te kunnen praten. Tot zover lekker je hoofd leeg fietsen. We gaan weer met een volle buik op pad.
Op een gegeven moment ligt er een boom over de weg, mijn windschermpje kan er net niet onderdoor en met z’n 2-en lukt het om de motor schuin genoeg te houden om er onderdoor te komen. Het leek een beetje op buurman en buurman want echt handig waren we niet bezig, A-je-to.
Na 250km komt het einde van Stevens brandstofvoorraad in zicht. We willen niet te veel omrijden van de track af en gokken op een benzinestation 16km verderop aan de track. Maar op 10km na gaan we dit niet halen. Op een kruising komt hij tot stilstand. We vinden al snel een flesje in de berm en vullen deze met benzine uit de 30L tank van m’n 950. Bij het tankstation zit ook een supermarkt. Dus gelijk boodschappen gedaan want het begint al later te worden. We volgen hierna de track totdat we een mooi plekje vinden om te kamperen. Er is geen noodzaak voor water dus de keuze is wat makkelijker. Op een hoogvlakte zien we rond 19u wat struiken en bomen die de wind wat breken. Dit wordt ons plekje voor vanavond. We warmen de curry op die we mee hadden gekregen van de avond ervoor. En drinken wat biertjes om de mooie dag te vieren. Met fluitende vogels in de omgeving vallen we in slaap onder een kraakheldere hemel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 6: Le Fraisse - Coucouron (281km)

Om 5u word ik wakker van fluitende vogels, er zijn ergere dingen. Tijdens het ontbijt begint de hond in het dorp 5km verderop onophoudelijk te blaffen, ik denk dat hij ons heeft geroken.
We vervolgen iets voor 8u onze weg over de middelhoge bergen van Zuid-Frankrijk. Wat een mooi gebied is dit. Vandaag ook weer onophoudelijke bergpaden, sommige hebben ingebouwde speedbumps wat erg leuk is om over te springen. We komen door een flink blubberig en drassig stuk. ik loop een stukje vooruit om te kijken of het te doen is. Al snel vind ik een lusje buitenom die minder drassig is.
Op een gegeven moment mis ik een afslag. Steven had een Route Barrée bord gezien dus we besluiten op een andere manier bij het hoger gelegen pad te komen. Op mijn GPS zie ik een stippellijntje en loop een deel van het pad. Na een flinke opstap met schuine stenen volgen nog wat krappe haarspeldbochten. We besluiten dat dit meer geschikt is voor Billy Bolt op z’n 300cc 2-takt dan onze beladen motoren. We vervolgen het pad waarvan we denken dat dit weleens goed uit kan komen, helaas loopt dit dood. Dan rijden we terug naar het Route Barrée bord en proberen via een mtb-er te achterhalen wat er precies op het bord staat. Er staat een verbodsbord voor auto's en campers, maar niet motoren. Dus uiteindelijk besluiten we het er toch maar op te wagen. Het is een mooi pad dat ons hoog in de bergen brengt. En al snel zien we de afsluiting vanaf de andere kant, dus vanaf dan mogen we er weer op rijden, denken we. Nog wel even verplichte pauze houden om mijn benzine wat te koelen, want die is aan het borrelen.
We komen tijdens de klim een aantal mtb-ers tegen die de afdaling aan het maken zijn. Boven op de klim is mijn motor weer heet en hebben we een verplichte lunchstop met brood en lekkere Franse kaas. Het uitzicht is hier fantastisch. Na veel haarspeldbochten komen we weer op een wat lager niveau. Het is al na 5-en en het is al een lange dag geweest. De route komt langs een dorpje met supermarkt en vlak naast het dorp ligt een meer. Dus nadat we boodschappen hebben gedaan zoeken we het meer op. Hier blijkt een perfecte plek te zijn voor niet veeleisende, wilde kamperende motorrijders. De bezwete kleding vliegt uit, we duiken het water in voor een verfrissende plons. Het meer is niet diep, maar wel lekker fris. De vissers aan de kant kijken een beetje gek. Dit is blijkbaar de ideale visplek voor 65+-ers met een camper. Na weer niks gevangen te hebben zien we er een aantal richting hun vrouw lopen die in de camper 100m verderop, bij de camper afwerkplek, zit te wachten met gekookte piepers.
Wij maken een maaltijd van rijst, groente en veel knoflook. Het smaakt erg lekker, wat misschien ook wel komt door de rosé die we drinken uit een 3L pak. Het idee is dat we de rosé die over is meenemen want de wijn zit in een onbreekbare verpakking volgens Steven. We maken hierbij 2 fouten, de wijn gaat wel op en met een flinke sprong op de wijnzak klapt deze met een knal. Ik gebruik voor het eerst deze rit m’n tarp om onder te slapen, want er is regen voorspeld.

Afbeelding

Afbeelding

KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
StevenD

Het is net of ik tegen die kerk aan sta te piesen op de foto

Sent from my SM-S916B using Tapatalk

Grandia

Het leest weer lekker weg Niek, dankjewel
GezwindeSpoed

StevenD schreef: ma jun 16, 2025 18:48 Het is net of ik tegen die kerk aan sta te piesen op de foto Afbeelding
Camelbak recycling :D
GezwindeSpoed

Zo, ff een flinke eindsprint gemaakt en alle filmpjes klaar.

Dag 7: Coucouron - Chateau d’Essalois (166km)

In de nacht is er wat regen gevallen, maar rond half 7 is het droog en kunnen we de boel droog inpakken. Tijdens het ontbijt gaat het regenen en gaan we schuilen onder een van de vissers schuilhutjes. Rond half 9 stappen we op de motor en het is al flink aan het regenen. De track bevat wat meer enduro stukjes maar door de vele regen en de niet waterdichte regenkleding krijgen we het al snel erg koud. De temperatuur is ook in een paar dagen van 35 naar 15°C gezakt. De paadjes zijn door het weinige licht echt pikdonker.
We besluiten er maar een korte dag van te maken. We drinken koffie in een stadje waar de hoofdstraat in een rivier is veranderd. Uit onze laarzen kom water lopen en de vrouw des huizes komt wel 4x lang om de plassen die we maken, op te dweilen. Ik bied aan het zelf op te ruimen, maar ze blijft volhouden dat het niet erg is. De plaatselijke boeren verzamelen hier rond 11u om wijn en andere alcoholische dranken te drinken en verspreiden een goede mestgeur. De chef staat flink te koken en het ruikt erg lekker, maar het is nog te vroeg voor lunch. We besluiten bij de plaatselijke bakker een croissant te halen en dan weer te gaan rijden. We hebben een appartement gevonden 80km verderop naast een kasteel. Vlak voor we bij ons appartement zijn, rij ik verkeerd en zie een leuk restaurant. Hier eten we onze buik flink vol. Het restaurantje ligt aan een wandelroute en is goed gevuld met wandelaars die zich honger zijn en natgeregend zijn.
Rond 15u komen we nat en koud bij ons appartement aan, naast een gerestaureerd kasteel. We ontdoen ons van de natte zooi en hangen alles te drogen. s’Avonds klaart het op en doen we boodschappen, ik rij nog naar een andere hypermarche om te kijken of ze regenkleding hebben, een rol 120L vuilniszakken kan hier ook voor doorgaan. We vallen heerlijk in slaap, beide in ons eigen 2-persoonsbed met eigen badkamer.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 8: Chateau d’Essalois - Chavenon (312km)

Het beloofd een droge dag te worden. Iets over 8 verlaten we ons appartement, niet nadat Steven z’n contactsleutel uit z’n regenjas moest vissen die netjes achterop de motor was geknoopt. Er zijn nog veel wolken, maar het is droog. Via een mooi enduro paadje als warming-up gaan we richting het asfalt om de stad te doorkruisen. Aan de andere kant pikken we de track weer op. We drinken koffie in een klein dorp tegenover de plaatselijke school. Als de kids naar gymles lopen kijken ze hun ogen uit naar onze motoren en roepen 20x bonjour. De koffie is de lekkerste van deze vakantie en we gaan voor een 2e bakkie.
Weer onderweg probeert een kip als een kip-zonder-kop het voorwiel van Steven voor te blijven. Door hard te remmen voorkomt Steven dat we vanavond kip moeten roosteren boven ons houtvuur want we hadden vanavond bedacht wosten te gaan roosteren met verse groenten en geen taaie legkip. Ergens op de route moeten we een flinke helling op. Halverwege is door de vele motorrijders een flinke geul ontstaan, het is een flinke uitdaging om de vaart erin te houden en rijdend boven te komen. Iets verderop steigert een paard in de wei als wij langskomen. Snel remmen we op de steile helling en rijden zonder motor de helling af. Na dat moment voel ik mijn koppeling wat sponzig worden, dus we hebben weer wat te klussen onderweg.
We vinden in een kleine supermarkt wat Merguez worsten, sjalotten en tomaten. Dit gaat smullen worden. Ook nemen we wat zonnebloemolie mee voor in de koppeling. Op de parkeerplaats vullen we het reservoir en smeren we onze ketting met zonnebloemolie. We volgen de track verder. Al snel vinden we een mooi plekje direct aan de track met een rivier om het bier te koelen en genoeg dood hout in de omgeving voor een houtvuur.
Met een gehalveerd blikje gevuld met benzine uit mn tank, starten we het vuur, maar echt vlotten wil het niet. Ik bak alvast de eerste batch worstjes op m’n brander. Daarna is het vuur heet genoeg om de rest van de worsten, sjalotten en tomaten te roosteren. Het smaakt heerlijk en al snel ben ik het smerige gesuikerde biertje vergeten dat we als 2e in de reeks leeg dronken. Vandaag ook weer de tarp opgezet want ik vertrouw niet helemaal erop dat het droog blijft. Ik slaap redelijk op m’n toch wel schuine helling en beland niet ‘s nachts in de kleine rivier.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 9: Chavenon - Nevers - Nijmegen (846km)

Rond 6u word ik wakker en ga m’n spullen pakken. We proberen vandaag op tijd op de motor te zitten om nog zo veel mogelijk track te rijden richting Never, waar ik daarna de snelweg op schiet om naar huis te gaan. De ochtend is beloofd droog te blijven en het is ook heerlijk weer. Na ons standaard ontbijt van kaas met brood (crackers in dit geval wegens gebrek aan vers brood) gaan we rond half 8 op pad. Het is heerlijk rijden in de frisse ochtend en al gauw komen we op de track die ons naar het Noordoosten richting Nevers leidt. Deze track hebben we ook op dag 1 gereden in tegenovergestelde richting, maar ik herken er niks van. 10km voor dat we besluiten het laatste stuk over het asfalt naar Nevers te rijden, komen we nog in een lekker blubber bos terecht. Blijkbaar is er een flinke storm geweest want overal in de omgeving liggen grote takken op de grond. Door de blubber worden onze motoren behoorlijk smerig, lekker zo vlak voor het einde.
Dan het laatste stuk weer over de weg lang Magny Cours. Gelukkig staat Stevens bus er nog en lijkt alles in orde. We drinken nog een bak koffie in het Bike cafe aan de overkant van de brug. Dan stap ik rond 10u op de motor om de lange terugweg te aanvaarden. Ik pak me goed in en gebruik de 120L vuilniszak als tussenlaag tussen motorjas en bodyprotector. Deze komt goed van pas want na een half uur een mooie plensbui die me tot op m’n onderbroek nat maak, maar m’n bovenlijf blijft droog en warm. Ik twijfel of ik over Reims of via Parijs/Antwerpen ga. Ik kies voor het laatste omdat dit 70km korter is en ik met de motor tussen de file door kan rijden. Ik kom in de buurt van Parijs en het is goed druk, motorscooters leren mij hoe ze hier tussen de file doorrijden. Ik neem nog een verkeerde afslag en beland in de stad, snel omdraaien en de périphérique weer op. Door de drukte heb ik iets van een half uur vertraging. Op een gegeven moment komen er opeens 2 motoragenten me rechts voorbij. De achterste wijst met z'n linkerhand op z'n rug naar de rechterbaan. Blijkbaar vonden ze dat ik te veel links reed. Braaf ga ik naar de rechterbaan en probeer wat vaker in m'n veel te kleine hevig trillende spiegels te kijken. Blij als ik weer op een wat rustigere snelweg kom, stop ik bij een parkeerplaats voor een mueslireep en wat water.
Bij een tolpoortje wil de automaat me geen kaartje geven terwijl ik toch echt bij de juiste slagboom stap. Ik wenk m’n achterligger en als deze een kaartje krijgt gaat de slagboom open en geeft ik gas. Ik heb ruim de tijd om een plan te maken hoe de snelweg te verlaten zonder kaartje. Er is vast wel ergens ruimte bij het volgende tolpoortje of ik ga direct achter m’n voorganger aan. Het wordt het laatste. Ik moet tanken en zie een winkelcentrum met pomp naast de snelweg. Ik pak een tolpoortje waar een auto bezig is te betalen. Gelijk met de auto ga ik onder de poort door, er klinkt een alarm maar er is niemand in de buurt. Bij het winkelcentrum eet ik een kg yoghurt en haal wat lekkers voor m’n kids. Daarna gooi ik de tanks vol en rij weer de tolweg op, ditmaal met kaartje.
De volgende uitdaging is Antwerpen, ook hier weer erg druk maar gelukkig maar 15min vertraging. Als ik uiteindelijk Nederland in kom, wordt ik bij Breda begroet met een nieuwe plensbui en ook volle snelwegen. Vanaf Oss ga ik binnendoor want ik ben klaar met de snelweg. Omdat ik de wegen hier goed ken geef ik de 950 flink de sporen en verbrand de laatste mm’s nop op m’n noppenbanden. Om half 7 kom ik na 11uur op de motor behoorlijk kapot aan bij huis.

Afbeelding

Afbeelding

Jacinto

mooi geschreven,
filmpjes bekijk ik later nog,
bedankt voor het verslag
XToon

Bedankt voor dit leuke verslag 👍
Plaats reactie