X-Mousse & Mefo mousse

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
keewhip

Ik zag op MP een advertentie voor mousses (https://www.marktplaats.nl/v/motoren/tu ... -leverbaar).
€72,50 voor een 14/80-18 :D

Een Michelin Bibmousse kost al makkelijk het dubbele...
Bij navraag blijkt het om X-mousses en Mefo mousses te gaan.

Mefo mousse is wel wat over te vinden en dit lijkt wel echt een super prijs.

X-mousse vind ik niks over, iemand hier ervaringen of info?

Onlangs eerste tripje op mousses gedaan en dat is me eigenlijk wel goed bevallen.
De achterband voelt nu alleen heel erg zacht, was een gebruikte mousse die ik gemonteerd had (x-grip geloof ik), ruim in het vet gezet bij monteren.
Een week mee gereden, ongeveer 1500km. Begin april terug gekomen en sindsdien stil gestaan.
Was ook nog een spaak gebroken, die was 10 cm de velg in gekropen (in de mousse dus).
Erwin P

Na 1500km is het door de regel sowieso al aardig gedaan met je mousse. Vooral als daar straat km's bij zitten smelt het bijna weg. Wij zijn er vanaf gestapt omdat wij anders 2 setjes per motor verslijten per jaar. Dat loopt toch flink in de papieren tov 1x lek rijden per 2 jaar. Wij hebben gehad dat na ca 1/2 OTR seizoen de mousse zo zacht was dat de band van de bead kwam wat flink zwabberde. Dus sta je alsnog met je bandenlepels te kloten om er een binnenband in te krijgen + dat de buitenbanden dan ook flink harder slijten.

Mooiere aan binnenbanden vinden wij ook dat je wel met de druk kunt spelen. In de Hard Enduro 0.3 a 0.5 en dan op de crossbaan 0,8 a 1,2 en voor wat meer straat touren zoals TET kun je naar 1,5. Dat alles op dezelfde band.

Voorop zou ik nog wel mousse overwegen gezien die veel minder variatie nodig heeft tussen het gebruik en veel minder heet wordt en langer mee gaat.

Wij hebben al X-Grip en Michelin gehad. Konden weinig verschil ontdekken eigenlijk.
Leo d H

Hey K. De site ( https://x-mousse.com/ ) is nogal karig, en dan druk ik me nog zacht uit. Bij contact staat slechts een NL mobiel nummer. Prijs is idd te mooi om waar te zijn. Mijn 'bandenman' zweert erbij dat een mousse exact moet matchen met de buitenband. Dat ze dezelfde maataanduiding hebben zegt niets. Een michelin kun je niet zomaar in een x grip met zelfde maatvoering monteren en vice versa. Tenminste, natuurlijk krijg je het er wel in gepropt maar omdat het niet perfect aansluit krijg je toch ander rijgedrag / slijtage enz. Anyway, ik heb nu in korte tijd 2 achtermousses versleten, ik ga weer lekker terug naar biba
yke

Hoezo ga je af van je tubliss? Ik vindt dat tot op heden nog een geweldig systeem, tenminste als je goed de handleiding volgt.
Daar kan je gewoon een aantal jaren enduro mee rijden en doet hij nog steeds zijn werk.

Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk

blackSP

Ik had Bibmousse in de wyoa Portugal zitten. Daarna nog de zomer mee gereden en nog de Brabo. Alles bij elkaar zeker 3000 km. Als je niet enorm accelereert en remt gaan ze echt lang mee. Zelfde paar jaar ervoor met wyoa Kroatië t/m Brabo.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Jacinto

hier ook goede ervaringen met mousse,
ik vind het gemakkelijk dat je geen bandenspul moet meenemen,
ik neem wel altijd de correcte mousse's meestal rij ik michelinbanden met hun mousse ik die er wel bijna het dubbel zoveel vet in.
Al twee Marokkoreizen zo gedaan zonder problemen. Wel vertrekken met verse mousse, daarna rij ik ze hier wel op.
Op zo enkele verbindingsritten worden ze wel heet en ik denk dat het dan snel kan gaan als de mousse al wat gebruikt is.
Op het einde van de mousse boor ik er wat gaten in om hier lokaal te gebruiken, lekker veel grip in de herfst.
Voor echt verdere reizen zou ik terug binnenbanden nemen, het gevoel van binnenbanden vind ik ook iets comfortabeler.
Juist een setje X grip banden met X grip mousse gemonteerd en geef mij maar de michelin's om te monteren, had zelfs hulp nodig nu, zo een dikke mousse en mijn velg was precies een cm te groot voor de band.
Leo d H

Denk dat we allemaal wel de voor en nadelen van mousse weten, maar de oorspronkelijke vraag was of iemand ervaring heeft met het merk x-mousse omdat die wel erg aantrekkelijk geprijsd zijn. Ik niet iig en hun site geeft ook geen helderheid welke bijpassende buitenband wordt aanbevolen.

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

Jacinto

dat is toch een forum?
je stelt een vraag en je krijgt antwoord op andere dingen :lol:

als ik de site zie, nergens geen handelaarsgegevens, betaalmogelijkheden, etc..... ?
dan liever een goede mousse of binnenbanden
blackSP

Beste Leo, negeer mijn reactie, blijkbaar heb je daar niets aan.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Leo d H

Nee joh, zoals Jacinto al zegt gaat het wel vaker op een forum; een hele levendige discussie maar de vraag wordt nooit beantwoord

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

Grandia

Jacinto schreef:dat is toch een forum?
je stelt een vraag en je krijgt antwoord op andere dingen :lol:
:lol:
keewhip

Fijn zoveel reacties

Ik stap niet af van tubliss, vind dat nog steeds een top systeem. Top hoe je spanning kan regelen en je met een plug de band zo weer geplakt hebt. En stukje reactiever dan mousse.

Extra setje wielen aangeschaft voor trip naar Tunesië en daar mousses op gelegd. Vooral voor de bombproofheid(?), elke dag flinke afstanden waar je je reismaatjes niet wilt ophouden met lekke banden. Zeker achteraf als je kijkt waar je hebt gereden, naast elk dorp ligt een open vuilnisbelt en er ligt veel troep op de wegen en paden, is dat een goede keus geweest.
Daarnaast vond ik het ook prima rijden, kreeg nog prima feedback van de motor.

Ik heb een voorkeur voor tubliss, maar voor tripjes met lange dagen en veel troep, harde scherpe stenen etc. zie ik mousse als een voorkeurs alternatief. Als ik bijv. een rally zou gaan rijden zou ik eerder voor mousse kiezen.

Nu in ieder geval een wielset met tubliss en een met mousse. Mousse achter aan vervanging toe.
X-mousse wel heel marginale info op het www. Die zou ik niet snel doe.
Mefo mousses lees ik goede verhalen over, iig een bekende fabrikant en hier is ook info over passende banden te vinden.
Denk dat ik die eens ga testen.

Sent from my Pixel 9 Pro using Tapatalk

silbertanne

Je kunt die mousses zeker proberen als je maar een paar dagen rijdt. Ik reed mijn mousses helemaal aan gort en dan nog werkt het. Wel iedere keer goed invetten; de meegeleverde vet tube is m.i. onvoldoende, dan gaat die snel kapot. Ik heb nu tubliss maar ben er nog geen fan van. Enoge voordeel is dat ik niet hoef om te leggen met enduro/ofroad (mousse) en crossbaan (lucht).
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
didado

En dan is er natuurlijk de nieuwe Half Mousse van Nuetech (Tubliss) :-)

Plaats reactie