Een elektrische Enduro van het Chinese merk Arctic Leopard. De Cheetah EXE 880
Deze motor heb ik op de recente Noppenforum Off-Road Park Meering meegekregen van Arne van ''Motor van de Toekomst''. https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15201
https://www.motorvandetoekomst.nl/
Mijn dank daarvoor is dan ook groot.
Ik heb niks gekregen voor de review en geen enkele restrictie op wat ik er ook over zeg!

Eerste indruk
Het ziet er in zijn geheel beter afgewerkt uit dan we van de Chinese fabrikanten gewend zijn. Het geheel past bij elkaar, geen onderdelen die er later bij aangeplakt lijken, gewoon een netjes pakket.
Alle onderdelen zoals vering zijn wel eigen merk en remmerij van J.Juan, verwacht daar dus geen flashy KYB en Brembo. Het ziet er echter niet achterlijk goedkoop uit en gewoon met 48mm open cartridge voorvork poten zoals het hoort en 300mm slag. Remschijven zijn 270 om 240mm en dus gewoon volwassen formaat.
Zodra je gaat zitten stap je op een kruizing tussen een Enduro, een Dual-Sport en een ADV.
De zithouding is goed al is het wat kleiner dan een Stark of andere volbloed Crosser/Enduro. Dit kan natuurlijk een voordeel zijn voor de rustige rijder die graag goed bij de grond kan. Ook is het zadel en het plaatwerk wat breder dan een performance Enduro. Een beetje tussen de Dual-Sport en Enduro in dus.
De besturing is duidelijk ook al is het wat druk. Een beetje wat je ziet op de grote ADV motoren, daar waar de Enduro's zo kaal mogelijk zijn. Tijdens de test helaas weinig met het display kunnen doen. Iemand had het menu in Chinees gezet...

Maar hoe rijdt dat nou?
Omdat ik al elektrisch gewend ben reed ik er zo mee weg. Eigenlijk rijdt hij gewoon heel simpel en je bent er heel snel vertrouwd mee. Het is wel even de moeite om er bij te zeggen dat ik dus alleen de 50 pk (vol vermogen) en Enduro gasresponce (softer dan MX) heb gereden. Dit is eigenlijk de standaard setting en gewoon goed. Ik denk dat als ik deze motor zou hebben ik hem hierop zou laten staan.
We beginnen dan ook bij het blok van deze motor. Deze reageert direct en spurt vooruit. Niet zo achterlijk snel als de Stark in hogere settings of een dikke 300 2T of 450 4T, maar desalniettemin is hij gewoon erg vlot. Hij slaat niet direct achterover, maar binnen de eerste meters ben je gelijk het voorwiel aan het liften over iedere hobbel die je tegenkomt.
Remmen op het blok is in te stellen, maar zoals hij uit de doos stond was het heel intuïtief. Iets meer dan 2T, wat minder dan 4T.
De gashendel gaat voor mijn gevoel te licht en daardoor is het wat gevoelig voor schokjes in het terrein die door je handen heen komen. Misschien een kwestie van gewenning, misschien een kwestie van afstellen van de gasresponse, wie weet vindt jij als lezer het wel heel prettig. Zoals vele lagere Voltage elektromotoren reageert hij iets meer aan-uit op het gas dan de Stark, maar het is niet perse hinderlijk. Het is als stukken beter dan een injectie 4T onderin de toeren en naar ICE begrippen natuurlijk ongelofelijk soepel.
Tijdens de testrit heel beperkt op straat kunnen rijden, maar daar trok hij heel vlotjes door naar de 85 km/h waarna ik aanremmen moest voor de bocht.
Nog een unieke feature aan deze motor is de elektronische koppeling. Zelf ben ik nog een beetje zoekende naar het nut er van. Doordat je geen toeren opbouwt heb je dus geen massatraagheid die je kan helpen de voorkant te liften. Het enige wat het echt brengt is dat je heuvel af de koppeling er bij kan pakken om vrij te rollen zonder motorrem, echter moet dan de hand van de linker handrem af (al heb ik begrepen dat met voetrem bestellen ook kan) en wordt het een beetje leip. Daarnaast zou het je kunnen redden van een whiskey throttle, maar wederom zit het heveltje onder je achterrem en ga je die in geval van paniek echt niet kunnen grijpen. Bij een voetrem zou dit wel het geval kunnen zijn en gezien de plek dan toch vrij is is het een leuke toevoeging.
Voor mij is echter de linkerhand achterrem een gigantische plus welke ik echt niet zou inleveren voor een koppeling.
Net als bij de Stark geeft dit heel veel vrijheid voor je voeten en kun je je meer focussen op het rijden dan op een motor bedienen. Je voeten kunnen in de juiste positie blijven op de bal van de voet en in een rechtsom bocht kan je voet naar buiten terwijl je aan blijft remmen.
Al met al zou ik prima kunnen leven met deze aandrijving!
Dan komen we bij het rijwieldeel:
Zoals gezegd is de houding tussen Enduro en Dual-Sport in waardoor het iets minder een sportmotor is en wat meer een motor om de onverharde wereld mee te ontdekken. Dit is eigenlijk wat je terug ziet in de hele motor!
Hij hangt wat lager in de slag van de 300mm vering. Nog steeds heb je extreem veel over voor een gemiddelde Dual-Sport, maar bij grotere sprongen merk je dat hij wat sneller door slaat. Dit wordt ondersteund door de softere lineaire vering. Echter voor casual verkennen is het heel comfortabel en de hoeveelheid SAG zorgt ook dat je over ruwer terrein meer contact houdt met de grond. Iets dat in bijvoorbeeld een Bilstain erg zal helpen. Kijk maar naar de Beta Xtrainer 300 (al is die nog wel wat extremer en softer). Kwa vering zou ik hem vergelijken met de basismodellen Beta RR met Sachs vering welke oa ook in de AJP's zit, ookal is deze nog wat softer. Ik heb echter niet met de klikkers kunnen spelen dus mogelijk is er nog wel eea te halen.
Het is allemaal niet slecht, maar meer op comfort dan performance gericht.
Remmen werken gewoon goed en grijpen netjes voorspelbaar aan.
Al met al voelt de fiets heel lichtgewicht aan, lichter dan hij eigenlijk is, al is het met 108kg echt geen zwaargewicht (12kg lichter dan de Stark Enduro). Dat komt oa door de elektrische aandrijving die natuurlijk veel minder roterende massa heeft en geen klotsende tank hoog bovenin.
Deze combinatie van lichtgewicht, soft op de poten en wat lager maakt het een heel vriendelijke motor om mee op pad te zijn.
Ook een heel geinig detail is dat er een reden is waarom deze motor wart breder is, er is namelijk heel wat ruimte onder het zadel!
Waar op de Stark er geen enkele opslag is en op de meeste ICE Enduro's er vooral niet meer mee kan dan een heel basaal gereedschapsetje is hier gewoon ruimte voor de 1.8kW lader (met standaard huis-tuin-keuken stekker), het standaard gereedschapssetje, 1,5L fles drinken en dan is er nog ruimte over voor wat te bikken.
Op een motor die het minder van performance en meer van trail rijden moet hebben is dit een enorme plus. Laden wordt onderweg mogelijk bij alle laadstations, restaurants, fietsrustpunten enz enz. Ook fatsoenlijk gereedschap en onderdelen mee kunnen nemen is heel wat waard als je in het buitenland in de bergen zou rijden (bijvoorbeeld een Pascuet of Polen).

De accu
De hamvraag: Hoe lang kun je er mee rijden?
Dat is natuurlijk een lastige. Accu's hebben een hekel aan hoge snelheden en hoe harder je rijdt hoe sneller hij hem leeg zuigt. Ben je aan het tokkelen of stenen aan het klimmen in de Hard Enduro kun je zeker wel de hele dag rijden. Wij hebben op de Off-Road meeting de hele dag gereden en 65% uit de accu kunnen krijgen.
Er staat een geclaimde range op de website van 190 tot 210 km, maar dan hebben ze het wel over 30 km/h.
Bij flink doorrijden op straat pakken de meeste motoren 10km/kW, bij lekker toeren 15 a 20 km/kW en bij ''hypermilen'' 20 a 25km/kW.
Of je er een OTR mee uit kunt rijden hangt van de OTR af en of je je op straat netjes kunt inhouden en je je op de maisplakken gedraagt. Heb je echter de OTR's met vooral Singletracks dan ga ik er vanuit dat je het redt.
Op de CrossCountry wedstrijden rij ik met de Stark mid-achter bij de Nationalen. Daar kan ik veelal 1 a 1,5 uur doen met de Stark, heel soms wat langer bij veel singletrack en obstakels.
Bij Crossbaan zandbanen haal ik zo'n 40 minuten met de Stark.
Gezien de vergelijkbare accu verwacht ik vergelijkbare getallen bij deze motor.
Met 6750W accu is hij iets groter dan de Stark MX (6500W) en iets kleiner dan de Stark EX (7200W).
Wat mij betreft had de motor prima 10 a 20 kg zwaarder mogen zijn aan accu. Dan zou je het hebben (uitgaande van hetzelfde gewicht als de Stark en dat accu's lineair zwaarder worden) 8700W tot 10600W van kunnen maken. Dan red je 100% zeker de meeste OTR's en kun je net even dat stukje verder over routes zoals de TET, terwijl je nog steeds een motor hebt die amper zwaarder is, laat staan voelt, dan een conventionele Enduro.
Beleving en Emotie
Net als bij de Stark hoor je hier wel commentaar op, vooral van niet rijders. Het geluid ontbreekt immers grotendeels.
Maar al met al ben je vooral gaan rijden om het rijden, niet om kabaal te maken. Natuurlijk mis ik het gejank van een 2T vol in de powerband nog wel eens, maar ook het gegier van de elektromotor is opzwepender dan je zou denken. In het filmpje onderaan deze review goed te horen, vooral op hogere snelheid.
Eigenlijk iedereen die er op gereden heeft, ook mensen die bijzonder sceptisch zijn vooraf zijn vol verbazing over hoeveel lol ze er op hebben.
Het onderhoud
Dat is misschien wel de grote cheatcode van Elektrisch tov ICE. Je kunt namelijk een high performance blok rijden, zonder al het onderhoud, de zuigerwissels, de oneindige stroom met luchtfilters enz enz enz.
Er lijkt te zijn gekozen voor redelijk standaard materialen wat aangaat remblokken, voorvork keerringen enz.
Onderdelen zitten kwa kosten in de Aliexpress range en bijvoorbeeld al het plaatwerk is maximaal enkele tientjes per kap.
Al met al zit dat dus wel goed.
Kost dat?
Het zijn geen goedkope motoren, dat staat vast.
Maar duur? Dat hangt er natuurlijk van af waarmee je het vergelijkt.
Deze motor zit op €12.900 inclusief kenteken en alles er op en er aan. Bij de Stark EX enduro 60pk praat je over €14.758 op kenteken.
Tov benzine Enduro's zit hij lekker midden in de markt al zakt dat aardig weg zodra je het onderhoud meerekent. €1000 per jaar op een 2T of 4T is zo weg aan blokonderhoud.
Ook gebruiken E motoren aardig minder stroomkosten dan er benzine door een ICE gaat in het terrein, waar dat verschil op straat nog aardig meevalt is dat vooral op de crossbaan enorm.
Klein praktijk voorbeeld is dat als ik even lang rij op de crossbaan ik de Stark met 2L benzine kan opladen dmv de generator. In diezelfde tijd gebruikt mijn Beta 300 2T 10L benzine.
Conclusie
Al met al ben ik positief over deze motor.
Het is vooral een mooie optie voor degenen die niet op zoek zijn naar high performance, maar wel naar lichtgewicht zonder alle nadelen van een ICE Enduro. Ook op de TET die steeds meer gesloten wordt wegens overlast is dit een heel reële optie voor diegenen die niet perse heel hard willen rijden en het niet erg vinden af en toe even te laden tussendoor.
Als vervanger voor de Stark of de high-end ICE Enduro modellen waar het aankomt op performance laat deze motor echter wat teveel steekjes vallen in oa de ophanging
De lader die mee kan onderweg + alle extra bergruimte biedt heel veel comfort en zekerheid in het onverharde tov de concurrentie.
Video review: