Hoi noppenliefhebbers,
Gesterk door mijn dealer die overtuigd is van de kwaliteiten, en het niet afgeschteven zijn van tweetakt enduro's, heb ik mij ingeschreven voor de editie 2004 van de de Transtunisia.
Heeft iemand ervaring met dergelijk exploot?Of is het gewoon waanzin om hieraan ter beginnen met een tweetakt?
Waarop moet ik letten?
Wat zijn de zwakke punten van de Suzuki RMX 250
(het ding is een achttal jaren oud, en heeft maximaal achthonderd kilometer zandwegen gelopen).
Iemand tips voor het mengen van olie en benzine onderweg?
Welke reserveonderdelen neem ik mee?
Heeft iemand een grotere tank te koop?
Waar kan ik een goed roadboekhouder kopen?
Kan iemand mij helpen aan een handleiding voor deze fiets?
Dan bij voorbaat voor het advies.
Alex
Transtunisia op 2 takt
Moderator: ghulst
Hoe ziet die versnellingsbak eruit en de lagertjes die her en der in het blok zitten(zoals bigend lagertje) Daar moet je echt op kunnen vertrouwen met 8 jaartjes op de teller. Omdat alle bende bij een 2takt via de bigend en krukaslagers gaat(zoals daar is bezine/olie en zand) zijn die een "beetje" gevoelig voor teveel zand
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Dan zal ik als eerste die uitgedroogde rubbertjes eens vervangen.
Kom je wel uit met brandstof, de actieradius van een tweetakt is natuurlijk veel minder als een viertakt. Met een standaard tank kom je 50-80 kilometer ver. Dat is niet zo ver in Tunesie.
Kom je wel uit met brandstof, de actieradius van een tweetakt is natuurlijk veel minder als een viertakt. Met een standaard tank kom je 50-80 kilometer ver. Dat is niet zo ver in Tunesie.
Is de versnellingsbak olie al eens ververst? Gebruikte olie wordt zuur, en zuur tast lagers aan. Dat is overigens bij tweetakten niet zo'n probleem omdat er geen verbrandings gassen en brandstof bij de olie komt.
Stilstand is eigenlijk net zo erg, zo niet erger als gebruik. Bijvoorbeeld de balhoofdlagers drukken, door het lange stilstaan in steeds dezelfde positie, langzaam putjes in de schalen. Zo ook de wiellagers, en die ...
Als het big-end lang stil gestaan heeft is er corrosie op de lager schalen ontstaan, hoe gering ook, er komt altijd vocht binnen via de uitlaat. De oliefilm is er ook min of meer tussenuit geperst door het gewicht van zuiger en drijfstang. Dan starten geeft toch steeds weer een paar krassen.
Ga er eerst eens 400 kilometer mee rijden in Nederland voordat je hem naar Tunesie stuurt.
Stilstand is eigenlijk net zo erg, zo niet erger als gebruik. Bijvoorbeeld de balhoofdlagers drukken, door het lange stilstaan in steeds dezelfde positie, langzaam putjes in de schalen. Zo ook de wiellagers, en die ...
Als het big-end lang stil gestaan heeft is er corrosie op de lager schalen ontstaan, hoe gering ook, er komt altijd vocht binnen via de uitlaat. De oliefilm is er ook min of meer tussenuit geperst door het gewicht van zuiger en drijfstang. Dan starten geeft toch steeds weer een paar krassen.
Ga er eerst eens 400 kilometer mee rijden in Nederland voordat je hem naar Tunesie stuurt.
Ik heb een artikel uit TBM over de historie en de sterke en zwakke punten van de RMX250.
Als zwakste punt wordt de powervalve genoemd, en dan vooral het plaat waar deze op is gemonteerd. Schijnt een zwak punt te zijn, ondanks regelmatig onderhoud . Een kopietje kan ik je wel sturen/mailen
Een roadbookkastje is wel te koop (bij Touratech, elektrisch voor 250 euro, of 120 voor een handbediende), zelf maken kan natuurlijk altijd.
Verder kan je natuurlijk Stef Wolters om wat info vragen, die probeerde de laatste Dakar op een KTM EXC250 2-takt
http://www.fennek-tours.de/events/dakar ... r2004.html
Ik ben erg benieuwd naar t resultaat
Als zwakste punt wordt de powervalve genoemd, en dan vooral het plaat waar deze op is gemonteerd. Schijnt een zwak punt te zijn, ondanks regelmatig onderhoud . Een kopietje kan ik je wel sturen/mailen
Een roadbookkastje is wel te koop (bij Touratech, elektrisch voor 250 euro, of 120 voor een handbediende), zelf maken kan natuurlijk altijd.
Verder kan je natuurlijk Stef Wolters om wat info vragen, die probeerde de laatste Dakar op een KTM EXC250 2-takt
http://www.fennek-tours.de/events/dakar ... r2004.html
Ik ben erg benieuwd naar t resultaat
Hoe staat t r mee???