Himalayan 450 vs CF Moto 450 MT

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

ghulst schreef: za jan 25, 2025 21:48 Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk @Miob. Zeker omdat ik de afweging tussen de Himalayan en de 450MT ook wel in mijn hoofd heb zitten. Ik neig op dit moment meer naar de MT, maar heb de Himalayan nog niet gereden. :)

En eens met @Erwin P dat plastic helemaal nog niet zo vervelend is. Dan is het ook goedkoop om te vervangen als je een keer de grond knuffelt. En dat is niet onvoorstelbaar. :)
Kan wel zijn, maar ik vind dat plastic echt niet mooi :p. Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe Himalayan neergelegd (in het zand). Nul schade, dus tot nu toe is dat prima.

Ik wilde een heel vergelijk schrijven tussen de Himi en de 450MT, maar vanmorgen kwam dit filmpje online en dat heeft bijna al het gras voor mijn voeten weggemaaid:

Paar opmerkingen bij het filmpje:
- Wat hij zegt over dat je met de Himi stil moet staan om van rijmodus te wisselen en met de 450MT niet klopt niet. Je leest het overal, maar de Himi kan ook rijdend van rijmodus wisselen, alleen moet je de koppeling ingetrokken hebben. Klein, maar praktisch erg merkbaar verschil.
- Gewichten (en daarmee ergens ook prijzen) vergelijken tussen die twee is niet helemaal eerlijk omdat de Himalayan met valbeugels en een middenbok komt, de MT niet. Ook is de carterbescherming van de Himalayan wel functioneel, die van de MT mag je in de keukenla naast het aluminium folie leggen.
- Ik heb de MT 2x gereden. 1x voor de throttle update en 1x na, in de na versie had hij ook een groter voortandwiel. De gasreactie bleef behoorlijk rukkerig. Op pittige stukjes kon ik daar niet echt mee overweg, zeker niet in combinatie met de harde vering. Dit was voor mij het belangrijkste verschil tussen de Himi en de MT. Ik ben niet goed/handig genoeg om daar omheen te rijden. Op de stukjes waar het echt lastig werd kon ik gewoon niet uit de voeten met de MT. Een meer ervaren en/of getalenteerde rijder zal hier waarschijnlijk veel minder om geven.
- De draaicirkel van de Himi is véél kleiner dan van de MT, icm met de gasresponse betekent dat dat ik de Himi op een landweggetje zonder voetje aan de grond (zelfs zonder slepende acheterrem). Bij de MT wordt het met de voeten peddelen en steken. Als je moet omdraaaien op een smal paadje telt dat wel (voor mij)
- De MT is fors duurder, zeker als je valbeugels en een middenbok erbij wilt. Ze verkopen volgens mij niet helemaal zo goed als verwacht, Hofland (leuke zaak voor de MT!) heeft er 1 in de aanbieding

Dat gezegd hebbende: De keuze was wel pittig en er is geen verkeerde keuze. Het youtubefilmpje geeft goed aan waarom.


Ik heb nu 1000km op de Himalayan staan. Het meeste gaat boven verwachting en ik ben er heel blij mee. Ik heb de standaardbanden direct laten vervangen door Annakee Wilds en dat maakt hem véél beter dan de Himalayan waar ik op testgereden heb (en ook veel beter dan de MT op standaardbanden, niet heel gek). Niet alles is koek en ei natuurlijk:
- De remsensor is ruk. Ik moet daar iets me. Het is een druksensor en die reageert gewoon te traag. Ik heb (daarom) een hekel aan druksensoren. Ik weet niet of het exemplarisch is dat ie zo traag is en ik weet ook niet wat de MT heeft
- De software is niet heel gepolijst. Ik kreeg bijvoorbeeld niet altijd de melding dat de eerste beurt moest plaatsvinden en soms kan ik niet van rijmodus wisselen en krijg ik de melding 'ride mode change denied, try again next ignition cycle'. Ik heb inmiddels geleerd minder snel achter elkaar op de rijmodus knop te drukken, dan krijg ik dat niet meer.
- Ik heb een hekel aan de push-to-passs knop. Rechts op het schuur heb je 3 knoppen boven elkaar die een rechts-links beweging hebben: De grootlichtknop/push to pass, de knipperlichten en de joystick voor de boordcomputer. Op zich valt daar wel aan te wennen, maar de push to pass is de bovenste en je moet bijna je hand van het stuur halen om te seinen. Vind ik niet heel veilig.

Wat wel koek en ei is:
- Ik wist van het testrijden al dat het blok lekker is, maar het is ook echt lekker en het inlaatgeluid is best verslavend
- De vering is echt, echt heel goed en geeft op de weg en off road echt heel veel vertrouwen. Dat in combinatie met de Annakee Wilds brengt de fiets echt tot leven
- Niet iedereen vind het dashboard mooi, ik wel. De ingebouwde navigatie is ook echt mega handig. En mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb de Acerbis kettinggeeider, handkappen en blokbescherming, die staan hem erg goed (vind ik). Acerbis heeft voor 430 euro ook nog een groetere (23 liter meen ik?) en lichtere tank. Enfield zelf heeft ook een rally seat kit. Als je dat er allemaal op schroeft ziet de fiets er heel anders uit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 627
Lid geworden op: za dec 20, 2014 22:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik heb jouw bericht even in een nieuw topic gezet, zodat we niet druk gaan discussiëren over de Himalayan vs de MT in een KTM onderwerp. :) Dat scheelt verwarring.

Maar dit is een mooie opsomming. Overigens is het wel zo, dat ze volgens mij prijstechnisch wel heel dicht bij elkaar kunnen zitten op het moment. Maar dat ligt ook wel aan je kleurkeuze. In kaza brown is de Himalayan nu €6.999, maar in Kamet White kost hij €7.699 ten opzichte van de €7.799 van de CF Moto. Wat dat betreft kan de Himalayan ook wel echt een koopje zijn. Zeker als je er dan toch een andere tank op wilt zetten. Dan maakt de kleur ook niet uit. ;) Die draaicirkel is wel een punt.
Wat mij dan wel weer een voordeel van de CF lijkt, is de windbescherming. Als je ook snelweg wilt doen (en in mijn geval is dat wel nodig) dan lijkt de CF mij daar wel weer beter in. Maar ik heb de Himalayan nog niet gereden. :)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Qua prijs heb je met de Himalayan meer opties inderdaad. Bij de CF moet je nog wel valbeugels, en middenbok (ik wil die) en een bruikbare sumpguard bij optellen, dan is die echt wel een stukje duurder.

De windbescherming op de CF is inderdaad iets beter (ik ben lang, kan zijn dat ie voor ene korter persoon een stuk beter is), maar ik stoor me daar minder aan en probeer snelwegen sowieso zo veel mogelijk te vermijden.


Maar nu lijk ik negatiever over de CF dan ik ben, het is echt een hele gave en goede fiets. De Himi is voor mij alleen beter.
Spijker
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 14, 2024 11:01

Miob, waarom wil je per se een middenbok?
Erwin P
Berichten: 576
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Wel heel erg makkelijk met onderhoud of een lekke band. De motor vlak als veredeld werplateau is verder ook geweldig. Elke ADV moet er van ons ook 1 hebben.
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

De middenbok van de Himalayan weegt 2,5 kg, maar zit op de best mogelijke plek voor wat gewicht: Helemaal onder de motor in het midden. Je hebt er dus minimaal last van.

Ik ga graag alleen op pad, ook meerdere dagen off-road, dan is het extra gemak bij bandenwissel/plakken (en ketting schoonmaken) dat beetje extra gewicht al waard. Ook thuis met onderhoud is het een voordeel en de motor neemt minder ruimte in bij parkeren.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 627
Lid geworden op: za dec 20, 2014 22:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Voor dat ketting schoonmaken vind ik het al een must. Ik heb ooit eens op een parkeerplaats bij Bexhill-on-Sea in Engeland de ketting van mijn Honda Transalp gesmeerd door hem in rondjes te verzetten op het parkeerterrein net zolang tot ik de hele ketting had gehad. Wat een onzinnig geheel. Die TA had geen middenbok en dat heb ik daarna eigenlijk altijd wel gehad. Voor andere motoren heb ik thuis wel een bok en nu ook rollers, waar je je achterwiel op zet en dan kan het vrij draaien terwijl de motor op de gewone standaard staat. Maar dat ga je niet meezeulen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
Grandia
Berichten: 43
Lid geworden op: vr jun 28, 2024 09:49

Voor nog geen vijf tientjes los je die problemen ook op: https://rollingmavericks.com/nl/product ... jack-stand

Middenbok gebruiken is natuurlijk sneller, maar zou voor mij harde voorwaarde zijn voor een lichte motor op terrein waar bodemvrijheid een groot goed is.
Erwin P
Berichten: 576
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Grandia schreef: ma feb 03, 2025 13:22 Voor nog geen vijf tientjes los je die problemen ook op: https://rollingmavericks.com/nl/product ... jack-stand

Middenbok gebruiken is natuurlijk sneller, maar zou voor mij harde voorwaarde zijn voor een lichte motor op terrein waar bodemvrijheid een groot goed is.
Inderdaad bij een Enduro is een middenbok geen optie, al heeft mijn Aprilia RX50 ''Enduro'' er wel 1, echt geweldig! Zit hoger dan de pro-link en weegt minder dan een kg.
Bij een Adventure maakt het allemaal niet zoveel uit en heb je voordat je je middenbok raakt al veel grotere issues.

Maar bij enduro's los ik het probleem nog veel goedkoper en efficiënter op. Voor onder de euro koop ik een spanband en trek ik hem schuin naar beneden (over de zijstandaard) naar een tak/putdeksel/steen/wiel-andere-motor. Staat veel steviger dan zo'n kloterig stokje te wankelen. Als je 2 spanbanden gebruikt staat het al helemaal als een huis omdat hij ook niet door kan tippen.

Daarbij ook nog eens zo klein dat het zelfs bij een enduro onder het zadel past. Verder is het gelijk ook een sleepkabel (wel 2 spanbanden aan lengte nodig), echte trekband als je echt vast zit in de blub, waslijn en verzin maar wat je er nog meer mee kunt.

Ik heb nu een paar keer mensen zien kloten met zo'n ''jack-stand'' en eigenlijk is het vaak bijna net zo treurig als die Motowinch :lol:
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Ik zou een enduro als het kan ook gewoon op de standaard daar met de andere kant tegen een boom zetten, maar dat doe je met 200kg+ (+bagage) adventure niet effe.

Een trail stand helpt ook niet bij parkeren in een smal steegje bij een hotel. Op een TET-achtige route met reis-rijstijl komt het zelden voor dat ik de grond raak.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 627
Lid geworden op: za dec 20, 2014 22:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Afbeelding


Een paar weken geleden heb ik de Royal Enfield meegekregen van de lokale dealer voor een proefrit. Helaas is het alweer een tijdje geleden dat ik de CF Moto 450 MT had gereden, dus een directe vergelijking zit er niet echt in. ;) Ik had wel even rustig de tijd om er mee te spelen. Het was een mooie zaterdagmorgen waarbij er nog niet al te veel toeristen op de weg waren, dus dat scheelde wel. Ik kwam van de Street Triple R, dus het aantal PK's dat je onder je hebt wordt wel even ruim door twee gedeeld. Het was goed om te merken dat ik daar vrij snel aan gewend was.

Afbeelding


Goed, na de uitgebreide uitleg over de bediening van de Himalayan, was het tijd om mijn been over het zadel te slingeren en gewoon te gaan proberen. Het dashboard was trouwens lekker overzichtelijk, zeker ook als je de navigatie gebruikt. Ik heb zelf niet met de navigatie gereden, maar de verkoper heeft het uitgebreid gedemonstreerd met zijn eigen telefoon. Ik had geen zin om de app te downloaden en te koppelen met de motor. Het zag er wel goed uit dat je je dashboard onderaan houdt en daarboven de kaarten van Google Maps krijgt. Het zou wel leuk zijn om in de toekomst ook de mogelijkheid te krijgen om je eigen navigatie te gebruiken, zodat je ook met OsmAnd of iets dergelijks aan de gang kunt. De Himalayan voelde wel als een lekkere reismotor aan. Ik zat er best goed op in een comfortabele positie. Wat me wel opviel, was hoe licht alles gaat. De Street Triple R is natuurlijk geen goed vergelijkingsmateriaal voor de Himalayan, maar in vergelijking gaan gas, koppeling en rem wel heel erg licht op de Himalayan. Dat gekoppeld met een lager aantal paardenkrachten dan ik gewend was, zorgde voor wat geloei uit de motor als ik dacht dat ik even snel kon invoegen tussen twee auto's bij een kruisende landweg. Je moet er even aan wennen dat je toch wat langzamer onderweg bent. Bij de CF Moto heb ik die ervaring niet zo gehad, maar dat kan ook aan de setting gelegen hebben waar ik hem reed. Walcheren is wat dat betreft toch wat anders ingericht dan wanneer je vanaf Kruiningen Zuid-Beveland in gaat.

Afbeelding


Aan de andere kant kun je met de Himalayan ook prima gas geven als je daar zin in hebt. Bochtjes gaan op denkkracht meer dan sturen en daar reageert hij echt wel lekker op, wat mij betreft. Ook de snelweg ging prima. Laten we zeggen dat ik hem ruim boven de legale limiet gereden heb en dat ging zonder enig geklaag van de motor. Op een gegeven moment voel je wel dat de koek een beetje op is en met bagage zal dat wel iets eerder zijn, maar dan zit je ook op een niveau dat de heren in het blauw toch al om donaties gaan vragen. ;) Terug naar de gewone weg, heb ik wel het idee dat de Himalayan in positieve zin wat makkelijker is. De aankleding is wat meer basic, maar ik heb het idee dat zich dat ook wel vertaalt in iets makkelijker luisteren naar mijn input. En waarschijnlijk minder kosten als je hem een keer laat vallen... Dat is nog eens een leuke voor een offroad test, als ik wat meer skills kan vinden ergens. ;)

Afbeelding


Al met al een hele leuke motor en eigenlijk vraagt het om een directe vergelijking. Misschien moet ik eens een CF Moto en een Himalayan naast elkaar huren voor een dag of zo. Als je een paar keer heen en weer stapt, dan krijg je er toch weer meer gevoel bij.
Tenzij iemand ze voor een dagje testen wil doneren? ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Noppy
Berichten: 3072
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 22:49
Locatie: Midden-Nederland

Arjen uit Dordrecht heeft een CFMoto 450 en die gaat graag eens met je mee zodra jij de Himy weer hebt. Ik kan je zijn nummer geven?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

4300 km update voor de Himi. De kilometers gaan (erg) hard. De motor bevalt (meer dan) uitstekend. Het blok draait alleen maar beter en beter. Enfields staan erom bekend dat de blokjes na een tijdje pas echt los komen en dat is ook wel zo. Niet dat het blok eerst slecht was, maar hij loopt nu net iets soepeler en klinkt net iets warmer.

op de weg:
Tja. Dikke prima. Misschien wat veel wind en wat hoge toeren op de snelweg (standaard ruitje), maar een paar honderd kilometer op de snelweg op een dag is echt prima te doen (en heb ik ook gedaan, ondanks mijn hekel aan de snelweg). Mijn lange lijf zit er gewoon comfortabel op, hoewel ik wel bij de lange, saaie stukken vaak automatische een beetje met mijn linker arm over het stuur ga hangen (maar dat doe ik vrijwel op elke motor). Op de kleine weggetjes is de Himi verrassend vlot en gooibaar, ondanks het 21 inch voorwiel. Belangrijk te vermelden is wel dat dat met de standaardbandjes minder is. Jammer, want iedereen maakt de proefrit met de standaard banden die op en naast de weg gewoon niet heel goed zijn. De vering is meer dan prima op de weg, hij zakt totaal niet in de achterveer als je gas geeft, super stabiel in de bochten op elke snelheid en duikt niet overmatig bij het remmen. De voorrem vraagt wel wat overtuiging bij het inknijpen. Puntje van kritiek: de versnellingen zijn redelijk kort, dus je bent veel aan het schakelen. Het blok heeft een bizar vlakke koppel'kromme', een echt eindschot ontbreekt dus, maar je hebt al wel lekker snel al het vermogen beschikbaar.


Naast de weg:

Tja. Wat moet ik ervan zeggen? Ik ben volledig vertrouwd geraakt met deze motor, alles gaat onbewust, het sturen, schakelen en remmen lijkt alleen maar te vragen dat ik eraan denk. Alles wat je als kritiek zou kunnen zien in het stukje hierboven maakt hem off road alleen maar nog beter. De versnellingen zijn voor mij eigenlijk gewoon perfect, de koppelkromme maakt de gasresponse vreselijk betrouwbaar (dat is exact wat ik wil/nodig heb off road) en er is altijd zat vermogen om boven te komen of de achterkant uit te laten breken. De voorrem die op de weg wat overtuiging vraagt, geeft super veel gevoel off road. De vering volgt alle hobbels op het pad en de motor lijkt aan de grond geplakt. Zonder dat de vering slap is. Als beginner zou ik echt niet weten hoe het beter zou kunnen. De motor vraagt op geen enkele negatieve manier aandacht, dus ik kan mij volledig focussen op het stukje off-road dat voor mijn neus ligt. Het enige puntje van kritiek hier is: Gewicht. De motor zou lichter mogen, maar een motor mag altijd lichter zijn natuurlijk.

Verder
- Ik rij sportief en mijn slechtste verbruik (sinds het inrijden) is 1 :30. Met 17 liter in de tank kom je ver.
- De tripperdash (teller unit) vind ik echt relaxed. Je hebt altijd goede navigatie bij je en de bediening van spotify gaat ook vlekkeloos.
- After market onderdelen kosten naar verhouding heel weinig

Is alles hosanna?
Nee. Twee puntjes die mij echt storen, en die kom je met een testrit niet snel tegen:
- De schakelaar van de voorrem/remlicht. Het is een drukschakelaar. Een drukschakelaar reageert op druk (dus) en is daarmee altijd trager dan een gewone schakelaar. Als je de rem heel licht sleept (het is een 1 cylinder, remmend op de motor rem je al behoorlijk af) brandt het remlicht soms niet eens. Ik vind dat echt een issue
- Seinen met groot licht: Dat is een draaischakelaar bovenop de linker controles, je moet je hand bijna van het stuur halen om te seinen. Niet chill als je weer eens een tegenligger hebt die met telefoon in de hand jouw weghelft op dweilt, dan wil ik twee handen aan mijn stuur. Waarom niet gewoon een trigger??

luxeprobleem
Ik rij te veel op de weg met de motor. Mijn vriendin heeft haar rijbewijs gehaald en een Guzzi Breva 750 gekocht. Dat ding verliest al grip als je een foto van een zandkorrel voor de koplamp houdt, off road zit er echt niet in. Ik ben dus mijn dure Michelin Annakee Wilds aan het oproken op asfalt. Ik ben dus op zoek gegaan naar een wegmotor en dat blijkt verrassend pittig met mijn eisen:
- Mijn lange lijf moet erop passen
- 2 cylinder met karakter (geen 180 paralel twin dus)
- Wendbaar op de kleine wegen
- 50 - 75 pk
- geen Triumph
- geen adventure model (die heb ik namelijk al).

En dan blijkt er echt weinig te zijn wat echt beter rijdt op de binnenweggetjes dan de Himalayan. Na heel veel passen, kijken en testritjes (o.a. Guzzi Griso 1100, 1200, Breva 850, SV650, F800r, Bulldog, BMW R Nine-t, Guzzi V7, Kawa W800) ga ik vandaag nog 1 keer een BMW R-Nine-t proberen en anders lijkt het toch echt weer een Royal Enfield te worden (Bear). De rest paste niet of stuurde gewoon minder (vlot) dan de Himi. Ik sta open voor suggesties.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Grandia
Berichten: 43
Lid geworden op: vr jun 28, 2024 09:49

Dank voor je verslag. Fijn dat de motor zo bevalt.

Extra set velgen is goedkoper dan een tweede motor.

Of anders een F900XR. Wel wat meer vermogen dan je zoekt, misschien te veel een sportmotor.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 627
Lid geworden op: za dec 20, 2014 22:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Een mooi verslag. En dus een berg mooie kilometers.

Waarom mag het geen Triumph worden als tweede motor? Ik vind mijn Street Triple R wel echt een leuk ding. ;) (Maar dan ben je wel weer sneller dan de Breva…)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
goofys
Berichten: 25
Lid geworden op: do okt 21, 2004 22:54

Vorige week een Himalayan gekocht. Deze week ophalen :D .

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

ghulst schreef: ma mei 05, 2025 09:20 Een mooi verslag. En dus een berg mooie kilometers.

Waarom mag het geen Triumph worden als tweede motor? Ik vind mijn Street Triple R wel echt een leuk ding. ;) (Maar dan ben je wel weer sneller dan de Breva…)
Dank!

Wat Triumph betreft: Ik zat nog vol in de caferacerwereld toen Triumph met hun eerste retromodellen kwam en ik heb behoorlijk snel een ongelooflijke takkehekel aan Triumpheigenaren gekregen ;)


Anyway..... De Himalayan is niet de enige offroad die Enfield heeft, hoewel de Bear eigenlijk niet echt de naam van een off road mag hebben, kom je er denk ik best ver mee. Zeker zolang het zand niet te mul is of de route te stenig. Maar de motor is vooral geschikt op de weg. Maar goed, hoe ver je ermee komt off road kan ik uitgebreid gaan testen..... Eind deze week of ergens volgende week komt er nog een Enfield bij in de schuur (ik zweer het, ik ben geen fanboy, het is de enige fiets die overbleef bij mijn eisen)

Afbeelding


Wat de vergelijking Himi vs 450MT betreft: dit is echt een goed youtube kanaal die beide heel, heel uitgebreid heeft gereden. Ik ben het grotendeels met hem eens, op de betrouwbaarheid na. Ik heb eigenlijk nog niets gelezen over grote problemen met Himi's, zeker niet met elektronica. Van de MT450 heb ik al behoorlijk wat problemen gelezen, juist met de electra (vooral dash). Idem voor de bouwkwaliteit. Ik schat die voor de HIMi niet lager in dan voor de MT.:

Laatst gewijzigd door Miob op di mei 06, 2025 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

goofys schreef: ma mei 05, 2025 10:24 Vorige week een Himalayan gekocht. Deze week ophalen :D .

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding
Gefeliciteerd! Hier ga je veel lol aan beleven!
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 627
Lid geworden op: za dec 20, 2014 22:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Miob schreef: di mei 06, 2025 21:01 Wat Triumph betreft: Ik zat nog vol in de caferacerwereld toen Triumph met hun eerste retromodellen kwam en ik heb behoorlijk snel een ongelooflijke takkehekel aan Triumpheigenaren gekregen ;)
Afbeelding
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 576
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Miob schreef: di mei 06, 2025 21:01
ghulst schreef: ma mei 05, 2025 09:20 Een mooi verslag. En dus een berg mooie kilometers.

Waarom mag het geen Triumph worden als tweede motor? Ik vind mijn Street Triple R wel echt een leuk ding. ;) (Maar dan ben je wel weer sneller dan de Breva…)
Dank!

Wat Triumph betreft: Ik zat nog vol in de caferacerwereld toen Triumph met hun eerste retromodellen kwam en ik heb behoorlijk snel een ongelooflijke takkehekel aan Triumpheigenaren gekregen ;)


Anyway..... De Himalayan is niet de enige offroad die Enfield heeft, hoewel de Bear eigenlijk niet echt de naam van een off road mag hebben, kom je er denk ik best ver mee. Zeker zolang het zand niet te mul is of de route te stenig. Maar de motor is vooral geschikt op de weg. Maar goed, hoe ver je ermee komt off road kan ik uitgebreid gaan testen..... Eind deze week of ergens volgende week komt er nog een Enfield bij in de schuur (ik zweer het, ik ben geen fanboy, het is de enige fiets die overbleef bij mijn eisen)

Afbeelding


Wat de vergelijking Himi vs 450MT betreft: dit is echt een goed youtube kanaal die beide heel, heel uitgebreid heeft gereden. Ik ben het grotendeels met hem eens, op de betrouwbaarheid na. Ik heb eigenlijk nog niets gelezen over grote problemen met Himi's, zeker niet met elektronica. Van de MT450 heb ik al behoorlijk wat problemen gelezen, juist met de electra (vooral dash). Idem voor de bouwkwaliteit. Ik schat die voor de HIMi niet lager in dan voor de MT.:

Paar nopjes dr onder, fatsoenlijke pedalen en een stuur op locatie waar je het staand vast kan houden en dat ding pakt zonder moeite de hele TET hoor :wink:
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

ghulst schreef: di mei 06, 2025 22:19
Miob schreef: di mei 06, 2025 21:01 Wat Triumph betreft: Ik zat nog vol in de caferacerwereld toen Triumph met hun eerste retromodellen kwam en ik heb behoorlijk snel een ongelooflijke takkehekel aan Triumpheigenaren gekregen ;)
Afbeelding
Mijn afkeer jegens Triumph beperkt zich tot de retromodellen. Ik vind de Tiger een prachtige motor bijvoorbeeld, de Himi is alleen beter ;)
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 627
Lid geworden op: za dec 20, 2014 22:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Hahahahaha, ik vind de retromodellen ook leuk. Misschien dat er toen rijders op zaten die minder leuk waren, maar daar kunnen de motoren zelf niets aan doen. ;) Ik heb jaren plezier gehad van een Tiger 800 XC. Maar dat is wel echt een andere motor dan een Himi. :D
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Miob
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Erwin P schreef: wo mei 07, 2025 11:53
Miob schreef: di mei 06, 2025 21:01
ghulst schreef: ma mei 05, 2025 09:20 Een mooi verslag. En dus een berg mooie kilometers.

Waarom mag het geen Triumph worden als tweede motor? Ik vind mijn Street Triple R wel echt een leuk ding. ;) (Maar dan ben je wel weer sneller dan de Breva…)
Dank!

Wat Triumph betreft: Ik zat nog vol in de caferacerwereld toen Triumph met hun eerste retromodellen kwam en ik heb behoorlijk snel een ongelooflijke takkehekel aan Triumpheigenaren gekregen ;)


Anyway..... De Himalayan is niet de enige offroad die Enfield heeft, hoewel de Bear eigenlijk niet echt de naam van een off road mag hebben, kom je er denk ik best ver mee. Zeker zolang het zand niet te mul is of de route te stenig. Maar de motor is vooral geschikt op de weg. Maar goed, hoe ver je ermee komt off road kan ik uitgebreid gaan testen..... Eind deze week of ergens volgende week komt er nog een Enfield bij in de schuur (ik zweer het, ik ben geen fanboy, het is de enige fiets die overbleef bij mijn eisen)

Afbeelding


Wat de vergelijking Himi vs 450MT betreft: dit is echt een goed youtube kanaal die beide heel, heel uitgebreid heeft gereden. Ik ben het grotendeels met hem eens, op de betrouwbaarheid na. Ik heb eigenlijk nog niets gelezen over grote problemen met Himi's, zeker niet met elektronica. Van de MT450 heb ik al behoorlijk wat problemen gelezen, juist met de electra (vooral dash). Idem voor de bouwkwaliteit. Ik schat die voor de HIMi niet lager in dan voor de MT.:

Paar nopjes dr onder, fatsoenlijke pedalen en een stuur op locatie waar je het staand vast kan houden en dat ding pakt zonder moeite de hele TET hoor :wink:
'Noppen' zitten er al onder ;). Indische Pirelli Scorpion kopieën. En de Bear heft dezelfde stepjes als de Himi. De TET moet er ook wel me lukken, zeker in Nederland, maar dat kan ik vanaf vandaga gaan meemaken, hij staat voor me klaar bij de dealer :)

Voor de TET heb je sowieso niet per se veel nodig als je niet de snelste probeert te zijn. In de garage staat nòg een Enfield op noppenbanden (al een jaar of 15) die verder komt dan je zou verwachten. Zolang het maar niet te mul wordt (niet genoeg vermogen).

Afbeelding
Plaats reactie