Goedenavond allen.
Ik heb een vraag met betrekking tot de kleplichter van de Dr Big.
Kan de elektrische kleplichter van de sr43 vervangen worden door een mechanische kleplichter van de sr41?
Bij de sr41 zet ik de motor altijd uit met behulp van de hendel op het stuur, zodat er geen terugslag van de zuiger is.
Ook de nokkenas kettingspanner krijgt hierdoor minder te verduren.
Bij de sr43 is dit deels opgevangen door de torque limiter maar is er nog steeds een "tik" te horen.
Misschien dat één van jullie weet of dit zonder consequenties gedaan kan worden.
Het is niet zo'n hele complexe ingreep en als het mogelijk is ga ik dat zeker toepassen.
Graag een reactie....
D.S.
Kleplichter aanpassen?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
- Dikke stamper
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo mei 08, 2022 20:24
"Alleen een biker begrijpt waarom een hond onderweg zijn kop uit het raam steekt."
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
Hey, je zal niet de eerste zijn die dit doet. het wordt alleen lastig als je de elektrische kleplichter wil blijven gebruiken voor bij het starten. Je kan zonder consequenties de solenoïde verwijderen en een kabeltje met een hendel plaatsen. Let wel op zonder de solenoïde kan je starten en met een goeie accu zal hij zeker starten maar als je de kleplichter niet gebruikt krijg je uiteindelijk olie lekkage via de o-ring van de starter opening door het wringen van de startmotor in de opening.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- Dikke stamper
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo mei 08, 2022 20:24
Hoi Futurist.
Dank je voor de snelle reactie.
Als ik de mechanische monteer dan is het de bedoeling dat ik de motor hier mee start, en uit zet.
Eigenlijk net zoals bij de Dr750 het geval is.
Indien nodig zet ik het asje van de Dr750 ook over.
Als het klaar is zal ik hier op het forum laten zien hoe het geworden is.
Dank je voor de snelle reactie.
Als ik de mechanische monteer dan is het de bedoeling dat ik de motor hier mee start, en uit zet.
Eigenlijk net zoals bij de Dr750 het geval is.
Indien nodig zet ik het asje van de Dr750 ook over.
Als het klaar is zal ik hier op het forum laten zien hoe het geworden is.
"Alleen een biker begrijpt waarom een hond onderweg zijn kop uit het raam steekt."
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
Ik heb totaal geen verstand van de DR Big hoor, maar zoals @futurist het omschrijft zou ik een schakelaar maken op de mechanische schakelaar welke je met een relaistje in serie zet met het startrelais (uiteraard stuurstroom kant). Een beetje zoals de koppeling of zijstandaard schakelaar op de meeste motoren.
Zoiets was mijn gedachte ook. Als het elektrisch bediend wordt als je start, dan moet je toch ook iets kunnen maken waardoor je het handmatig elektrisch bedient als jij dat nodig vindt?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- Dikke stamper
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo mei 08, 2022 20:24
De solenoid wordt in zijn geheel vervangen door de mechanische bediening. Het is de bedoeling dat ik bij het starten de klep licht dmv de hendel.
Je kan wat ik geschreven heb op verschillende manieren lezen.
Dus als ik 'm uit zet gebruik ik de hendel en ook bij het starten licht ik de klep dmv de hendel. Moet lukken lijkt me.
Je kan wat ik geschreven heb op verschillende manieren lezen.
Dus als ik 'm uit zet gebruik ik de hendel en ook bij het starten licht ik de klep dmv de hendel. Moet lukken lijkt me.
"Alleen een biker begrijpt waarom een hond onderweg zijn kop uit het raam steekt."
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
Ik meen me te herinneren dat origineel er ook een schakelaar op het hendel van de mechanische kleplichter zit. Dit schakelt volgens mij de vonk uit.
Dat werkt tweeledig. Tijdens het starten kan de startmotor het blok momentum geven zonder al verbrandingsdruk te moeten overkomen. Bij het op laten komen van het handel kan de motor gemakkelijk door het BDP heen draaien (momentum) en aanslaan.
Bij het uitschakelen met het decompressiehendel, wordt meteen de ontsteking uitgeschakeld. Wederom vindt er geen verbranding meer plaatst en zal de uitlaatklep die open wordt gedrukt voor de decompressie, tenminste niet verbrandt.
Zoek even in de elektrische schema's van de SR41/SR42 ter bevestiging van bovenstaande.
Let ook goed op de afstelling van de kabel. Een goed afgestelde kleplichter opent de uitlaatklep slechts een paar tiende millimeter. Als hij meer opent, dan kan de zuiger de klepschotel raken. Dit kostte me al een keer een kromme klep bij mijn ex TTR.
Na die harde les ben ik het hendel andersom gaan afstellen. Eerst de kabel zoveel speling geven dat de klep niet geopend wordt bij het inknijpen van het decompressiehendel. Daarna in kleine stapjes de kabel steeds strakker zetten totdat er wel voldoende decompressie is.
Succes!
Dat werkt tweeledig. Tijdens het starten kan de startmotor het blok momentum geven zonder al verbrandingsdruk te moeten overkomen. Bij het op laten komen van het handel kan de motor gemakkelijk door het BDP heen draaien (momentum) en aanslaan.
Bij het uitschakelen met het decompressiehendel, wordt meteen de ontsteking uitgeschakeld. Wederom vindt er geen verbranding meer plaatst en zal de uitlaatklep die open wordt gedrukt voor de decompressie, tenminste niet verbrandt.
Zoek even in de elektrische schema's van de SR41/SR42 ter bevestiging van bovenstaande.
Let ook goed op de afstelling van de kabel. Een goed afgestelde kleplichter opent de uitlaatklep slechts een paar tiende millimeter. Als hij meer opent, dan kan de zuiger de klepschotel raken. Dit kostte me al een keer een kromme klep bij mijn ex TTR.
Na die harde les ben ik het hendel andersom gaan afstellen. Eerst de kabel zoveel speling geven dat de klep niet geopend wordt bij het inknijpen van het decompressiehendel. Daarna in kleine stapjes de kabel steeds strakker zetten totdat er wel voldoende decompressie is.
Succes!
- Dikke stamper
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo mei 08, 2022 20:24
Hoi Rammelbak.
Scherp!
Ik ben even naar de schuur gelopen om te kijken bij de Dr750.
Er zit inderdaad een schakelaar op de decompressie hendel.
De ronde as die de klepdeksel in gaat heeft twee platte kanten. (90° verdraaid ten opzichte van elkaar).
In ruststand ligt één platte kant op de tuimelaar met een klein beetje speling er tussen. Na bediening van de hendel staat de andere platte kant boven de tuimelaar en drukt deze iets naar beneden zodat de klep een klein beetje open staat. De hendel werkt niet proportioneel.
Ik heb de delen besteld en Zaterdag ga ik er mee aan de gang. Het is een hendel van een Dr650 geworden en kabel van een Dr750. Het steuntje op de klepdeksel was zo één twee drie niet te verkrijgen en ga ik zelf maken.
Scherp!
Ik ben even naar de schuur gelopen om te kijken bij de Dr750.
Er zit inderdaad een schakelaar op de decompressie hendel.
De ronde as die de klepdeksel in gaat heeft twee platte kanten. (90° verdraaid ten opzichte van elkaar).
In ruststand ligt één platte kant op de tuimelaar met een klein beetje speling er tussen. Na bediening van de hendel staat de andere platte kant boven de tuimelaar en drukt deze iets naar beneden zodat de klep een klein beetje open staat. De hendel werkt niet proportioneel.
Ik heb de delen besteld en Zaterdag ga ik er mee aan de gang. Het is een hendel van een Dr650 geworden en kabel van een Dr750. Het steuntje op de klepdeksel was zo één twee drie niet te verkrijgen en ga ik zelf maken.
"Alleen een biker begrijpt waarom een hond onderweg zijn kop uit het raam steekt."
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldswing gl1000 k3
https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
Je hebt zelf toch een 750 dus dat beugeltje namaken moet wel lukken toch. Have fun.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06