Africa Eco Race

Links, nieuwtjes, verhalen en andere informatie over rallies en races als Dakar etc.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Noppy schreef: ma jan 13, 2025 11:23 Minder mooie plaatjes, de onromanrische werkelijkheid Afbeelding

https://www.facebook.com/share/r/1BDhTNXdKp/

Er zijn nog twee Tuareg rijders met een witte jas in de race. Als dit de winnende Jacobo was dan is 't wel een doorzettertje!AfbeeldingAfbeelding
Dat was inderdaad we winnende Jacopo Cerutti en volgens mij was dat ook de reden waarom Alessandro Botturi de leiding in het klassement overnam. Maar gewoon doorbikkelen helpt. ;) Overigens ook wel zonde dat Alessandro in de laatste etappe in een net reed dat om zijn assen draaide en waardoor hij veel tijd kwijtraakte. Een finish op 22 seconden is nogal wat na zoveel dagen rijden.
mmrizio schreef: ma jan 13, 2025 20:19 Ik heb net een half uur gezocht naar de reglementen waaraan motoren moeten voldoen in de AER. Niets zinnigs gevonden, behalve dat er verschillende klassen zijn waar eigenlijk alle motoren wel in passen.
Volgens mij is dat het ook wel een beetje. Daarom zie je een H-D Panamerica naast een T7 naast een KTM 450, want die rijden zeker ook mee. Maar de T7 en de Tuareg zijn gewoonweg de snelste op dit moment. Vorig jaar ook trouwens.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Ik betwijfel of de 2 cilinders echt de snelste zijn. in Mauritanie is een 1-cilinder zo veel makkelijker en heb je weinig winst op een dikke fiets (dit is in Marokko net andersom). De top 2-cilinders worden bereden door semi-pro rally rijders, dan is het niet eerlijk vergelijken met amateurs.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 445
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

De dikke twins konden ook wel eens stabieler en dus minder vermoeiend zijn op de rechte stukken door het diepe zand?

Zelf maar 1 keer in mijn beginners tijd in Marokko geweest, maar ken hier van NL dat op hoge snelheid rechtdoor de Enduros niet perse makkelijker zijn dan de ADV's. Vooral als de vering goed opgezet is wat hier zeker zo zal zijn.
Jacinto
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 21:59

zet die zelfde piloot op een ééncilinder en hij zal ook winnen, maar de laatste jaren is de AER het marketingterrein geworden van de zwaardere motoren bij de dakar mag +450 cc niet meedoen,
Grootste probleem bij de enduro's is de kortere wielbasis/scherper balhoofd en de versnellingsbak, dat is op een echte rallymotor meer aangepast.
Op zo een twin gaat dat echt goed maar als het mis gaat dan gaat het goed mis, dus toppers op een twin ok maar voor mij zou dat een ramp zijn, zeker in de duinen.
Als je zo een twin enkele keren moet oppakken dan is je pijp snel uit.
Jacinto
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 21:59

Binnenkort Noppenforum goes to Africa Eco Race :D
Erwin P
Berichten: 445
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Jacinto schreef: di jan 14, 2025 18:01 Binnenkort Noppenforum goes to Africa Eco Race :D
Gooi het eens in de groep zou ik zeggen :P
Eigenlijk zou ik nog eens de zandduinen in willen. Destijds geweest zonder skills en met een KTM 990 op versleten K60 bandjes. Dat nog eens overdoen op 1 van de Beta's lijkt me toch wel super.

Die echte Rally motoren zullen inderdaad veel stabieler zijn dan de Enduro's hier.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik zie een nieuw evenement ontstaan. :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Een mooi verslag vanuit Aprilia:

Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie