Wat is jouw motorhistorie?
Moderator: ghulst
Er zijn hier mensen die al heel lang op allerlei motoren rijden. Het leek me wel leuk om mensen die verhalen te laten vertellen. Dus, vertel het verhaal van die motor die je had voor die verre reis. Die motor die je op de meest vervelende momenten liet staan, of waaraan je je hart verpand had, tegen beter weten in.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik wil hem wel aftrappen met mijn DR Big. Ik werd getipt door een DR Big clublid van deze site dat deze BIG in een tuin in Eindhoven stond te wachten op een nieuwe eigenaar. Dus haakte ik een aanhanger aan de auto en ging onderweg. De BIG startte en liep, maar daar had je het wel mee gezegd. De vorkpoten lekten, hij liep niet lekker en er zaten een berg dingen aan die moesten gebeuren. Dat mocht de pret niet drukken, dus ik was al snel aan de gang. De motor is een heel eind uit elkaar geweest om alles in orde te krijgen. Een behoorlijke klus, maar dan heb je wel wat.
Dacht ik…
Dat viel tegen. Hoewel ik hem echt leuk vond om te zien en helemaal niet gek vond rijden, vonden mijn benen hem verschrikkelijk. Ik kon er niet langer dan een half uurtje op rijden tot ik last kreeg van mijn liezen. Geen idee waarom, maar zo was het wel. Dus de motor waarvan ik had gehoopt dat ik er wat leuke offroad kilometers mee zou gaan maken, is uiteindelijk vrij snel verkocht na maar weinig kilometers. Helaas.
Met de 1150 GS die ik er toen naast had, ben ik wel offroad geweest, maar dat is een verhaal voor een andere post.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
M'n eerste motor was in 1981 een Honda CB200 uit 1972. Zoals op het plaatje alleen niet zo mooi onderhouden. Hij was zo rot dat ik alles moest overspuiten, blok renoveren, uitlaten dichten met uitlatendichtmiddel zoals die in garages werd gebruikt. Daarna volgde gedurende 44 jaar als ik goed tel ̶2̶8̶ 32 andere motoren, echt van alles en nog wat gereden, soms maar een half jaar, andere hield ik tot zo'n 4 a 5 jaar. Soms 2 tegelijk, 1 keer zelfs 3 in de garage gehad. Twee Goldwings, een GL1000 en een GL1100, en een CX500 die het overnam. Verder Yamaha, Kawasaki, Suzuki, SWM. Allerlei Ducs, BMWs Harleys, KTM. Voordat ik offroad ging rijden reed ik circuit. Zomeravondcompetitie, CRT trainingen gegeven. Marshal geweest op circuitdagen maar ook bij een aantal Boxercups en 1x zelfs marshal bij de WSB Assen.
Na een enorme crash tijdens een race op Assen ergens begin 2000 gestopt met circuit en overgestapt op offroad rijden. 'Dat is veel veiliger joh' zei iemand. Haha...
Na een enorme crash tijdens een race op Assen ergens begin 2000 gestopt met circuit en overgestapt op offroad rijden. 'Dat is veel veiliger joh' zei iemand. Haha...
Laatst gewijzigd door blackSP op za jan 11, 2025 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Veiligheid is relatief, toch? Mooie motoren hoor. Ik heb nog veel meer gehad ook, maar ik spreid het wat over de berichten. Het circuit lijkt me wel mooi om nog eens te doen. Gewoon om het eens te ervaren.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik heb alleen noppenmotoren gehad, geinspireerd door een vriendje : zijn ooms hadden allemaal offroad motoren: XT500, XL/XR500. We mochten dan achterop, of zelf rondjes rijden op een TL125 trailmotor, of een RM125 crosser.
Mijn eerste motor was een XT350, die had ik 13 jaar, daar reed ik overal heen, van boodschappen met mijn toenmalige vriendin achterop, vakantie, woon-werk en offroadritjes (over het toen in aanbouw zijn stuk van de A27, van de Stichtse Brug naar Lelystad). Ik had geen auto, dus alles op dat ding.
Daarna volgden (in willekeurige volgorde en soms tegelijk) een TT600E, drie keer een TTR600, een WR400F 1998, een XTZ660 1991, XT600 2kf, XT500 uit 1978, XR400, DRZ400S, twee maal een TT350.
TT350 heb ik nu nog, samen met een KTM690. Even terugrekenend is er inmiddels 35 jaar voorbij… pfff
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn eerste motor was een XT350, die had ik 13 jaar, daar reed ik overal heen, van boodschappen met mijn toenmalige vriendin achterop, vakantie, woon-werk en offroadritjes (over het toen in aanbouw zijn stuk van de A27, van de Stichtse Brug naar Lelystad). Ik had geen auto, dus alles op dat ding.
Daarna volgden (in willekeurige volgorde en soms tegelijk) een TT600E, drie keer een TTR600, een WR400F 1998, een XTZ660 1991, XT600 2kf, XT500 uit 1978, XR400, DRZ400S, twee maal een TT350.
TT350 heb ik nu nog, samen met een KTM690. Even terugrekenend is er inmiddels 35 jaar voorbij… pfff
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BIERTAKT crossen en zuupn
Ik vind ze wel iconisch met die 800cc eencilinder. Gewoon voor het gevoel. Al liep hij rustiger dan mijn 640.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
In chronologische volgorde:
'77 XT500D (total loss gereden op mijn verjaardag...)
'85 XL600R (total loss mechanisch, gebroken krukas...)
'87 XT600Z Tenere 1VJ
'91 XT600Z Tenere 3DS
'85 TT600N
'97 LC4 620 EGS
'96 XJR1200
'12 V7 Stone
'91 R100GS
dusss...
'77 XT500D (total loss gereden op mijn verjaardag...)
'85 XL600R (total loss mechanisch, gebroken krukas...)
'87 XT600Z Tenere 1VJ
'91 XT600Z Tenere 3DS
'85 TT600N
'97 LC4 620 EGS
'96 XJR1200
'12 V7 Stone
'91 R100GS
dusss...
Een mooi lijstje. Nog leuke verhalen bij de motoren? Die gebroken krukas lijkt wel iets van een verhaal...
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gewoon even een opsomming dan maar, vast iets vergeten, maar het meeste op chronologische volgorde:
- Aprilia RX 50 2002 (brommer, maar heb ik nog)
- BMW F650 ST 1998
- KTM 990 ADV 2007 (nog in bezit)
- Suzuki GSXR 600 1999
- Suzuki GSXF 600 1999
- BMW F650ST 1998 (de 2e)
- BMW F650 Funduro 1996
- Kawasaki ER5 2002
- Qingqi QW200GY SM 2016
- KTM EXC 520 2001
- Honda CB650 1981
- Beta RR 250 2019
- Beta RR 250 2014 (nog in bezit)
- Zero DS 2013 (nog in bezit)
- Honda Transalp 600 1996
- Honda XL125 1977
- Suzuki Freewind 650 1997
- Aprilia Pegaso 650 1996
- Stark Varg 2023 (nog in bezit)
- Beta RR 300 2021 (nog in bezit)
Dan heeft m'n vriendin nog:
- Versys 300 2017 (nog in bezit)
- Beta RR 125 2018
- Beta RR 200 2021 (nog in bezit)
- Suzuki Intruder 800 (nog in bezit)
- Aprilia RX 50 2002 (brommer, maar heb ik nog)
- BMW F650 ST 1998
- KTM 990 ADV 2007 (nog in bezit)
- Suzuki GSXR 600 1999
- Suzuki GSXF 600 1999
- BMW F650ST 1998 (de 2e)
- BMW F650 Funduro 1996
- Kawasaki ER5 2002
- Qingqi QW200GY SM 2016
- KTM EXC 520 2001
- Honda CB650 1981
- Beta RR 250 2019
- Beta RR 250 2014 (nog in bezit)
- Zero DS 2013 (nog in bezit)
- Honda Transalp 600 1996
- Honda XL125 1977
- Suzuki Freewind 650 1997
- Aprilia Pegaso 650 1996
- Stark Varg 2023 (nog in bezit)
- Beta RR 300 2021 (nog in bezit)
Dan heeft m'n vriendin nog:
- Versys 300 2017 (nog in bezit)
- Beta RR 125 2018
- Beta RR 200 2021 (nog in bezit)
- Suzuki Intruder 800 (nog in bezit)
LOL, als we lijstjes gaan doen, dan wil ik met mijn kleine lijstje ook wel meespelen hoor.
- 1989 Yamaha XJ600
- 1989 Honda Transalp (USA her-import, dus als ‘92 op kenteken)
- 1982 Yamaha XJ550 naked
- 1993 Triumph Tiger 900
- 1987 Honda Transalp (omgebouwd naar enkel zadel, met groot bagagerek en noppen)
- 2001 BMW R1150 GS
- 1987 Yamaha 600TT (blok was gaar en ik kreeg niets los, dus die is niet rijdend gekomen en ook zo weer vertrokken en inmiddels bestaat het kenteken niet meer)
- 1997 Suzuki DR 800 (heb ik hierboven al genoemd)
- 2011 Triumph Tiger 800XC
- 1994 Ducati 600 SS (in een hoekje van een schuur gevonden in Assen en weer op de weg gezet, rijdt nu op een tropisch eiland
- 2010 BMW R1200 GS
- 2000 KTM 640 Adventure R
- 2008 Triumph Street Triple R
Dat is het lijstje tot nu toe. Er is nog ruimte voor nieuwe dingen…
- 1989 Yamaha XJ600
- 1989 Honda Transalp (USA her-import, dus als ‘92 op kenteken)
- 1982 Yamaha XJ550 naked
- 1993 Triumph Tiger 900
- 1987 Honda Transalp (omgebouwd naar enkel zadel, met groot bagagerek en noppen)
- 2001 BMW R1150 GS
- 1987 Yamaha 600TT (blok was gaar en ik kreeg niets los, dus die is niet rijdend gekomen en ook zo weer vertrokken en inmiddels bestaat het kenteken niet meer)
- 1997 Suzuki DR 800 (heb ik hierboven al genoemd)
- 2011 Triumph Tiger 800XC
- 1994 Ducati 600 SS (in een hoekje van een schuur gevonden in Assen en weer op de weg gezet, rijdt nu op een tropisch eiland
- 2010 BMW R1200 GS
- 2000 KTM 640 Adventure R
- 2008 Triumph Street Triple R
Dat is het lijstje tot nu toe. Er is nog ruimte voor nieuwe dingen…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Motorrijbewijs behaald in nov 1978, 2 mnd na mijn 18e verjaardag in sept. Eerste week dec een yds3 oid 185cc Yamaha opgehaald . Ding heeft het 4 weken uitgehouden voordat 2 zuiger het opgaf en ik meer dan 3 maanden op onderdelen kon wachten, niet dus en naar de sloop. Btw, ik crosste toen nog met 50cc casal en Hercules. In februari 79 een Suzuki T500 in race uitvoering aangeschaft. Verbouwd met xs650 tank en zitje om wat meer comfortabel te kunnen rijden. Omdat de cross te eenzijdig werd op zoek naar wat meer offroad avontuur en zo op een zaterdag in Vorden bij een betrouwbaarheidsrit gaan kijken met 2 vrienden . We waren alle 3 om. Ik kocht een 78’ 250 ktm gs. Ging vooral overal offroad rijden in de buurt maar nog geen endurowedstrijden of OTR want niemand van ons had een autorijbewijs, risico op panne was te groot. Toen kwam de diensttijd , heb de ktm ingeruild op een xl250 om wekelijks van omg. Nijmegen naar Woensdrecht te rijden en daar bijna elke avond offroad te gaan op het militair oefenterrein tegenover de kazerne. Na enkele weken aangehouden door de marechaussee . Ik mocht daar niet rijden als burger, maar ehh ik ben militair. Mocht naar mijn commandant en kreeg te horen dat het niet de bedoeling was. Na overplaatsing naar Utrecht en het behalen van het rijbewijs de enduros opgezocht met mijn verbouwde xl250. Eerste wedstrijd werd ik 9de in de 4takt klasse in Kekerdom. Snapte nog niet hoe die minuten werkte maar boeie we hadden lol voor 10 met ons 3en. Met de 250 was het lastig om mee te komen met name op de maisplakken dus een xl500 aangeschaft en omgebouwd tot iets beters. Maico voorvork met 21” wiel , KTM achterbrug enz. 2 Jaar in 4takt klasse gecrossed en enduro’s. Over gestapt op de Honda CR250 ‘82 met kenteken. Enduros gereden tot het geld op was. 2x Honda cb360 overgenomen van een bekende voor de vrouw. Na een jaar of 10 beide weer verkocht. Honda cr250 verkocht en ktm “300” teruggekocht . Bleek een motor te zijn die altijd dus illegaal in mijn klasse had gereden. Die weer verkocht aan een liefhebber van de classic enduros en toen in 2008 de exc450rr gekocht die er nog steeds is. In de tussentijd nog 2 CB750f aangeschaft , die er nod steeds zijn en een KLX250 uit 1981 gehad voor de vrouw om de ritten in noord Frankrijk tot een goed einde te brengen. Een VFR400R gehad, hele fijne motor maar door de houding op die motor werd er een zenuw in mijn nek afgekneld waardoor rijden onmogelijk werd. Een RD350 ypvs gekocht die er nog is, was een jeugddroom en rijdt nog steeds fantastisch .
De oude KLX250 verkocht en een nieuwere 2009 aangeschaft met startmotor voor de vrouw, waar ik nog steeds het meeste gebruik van maak, woon/werk verkeer. De noppen zijn in ieder geval altijd gebleven.
De oude KLX250 verkocht en een nieuwere 2009 aangeschaft met startmotor voor de vrouw, waar ik nog steeds het meeste gebruik van maak, woon/werk verkeer. De noppen zijn in ieder geval altijd gebleven.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Eerste motor na mijn opgevoerde Honda MT50 was een Honda 125 (XL dacht ik) in 1988 op Aruba gekocht had toen ik daar gestationeerd was; had alleen nog geen motorrijbewijs toen. Na repat terug naar NL ben ik een tijd later rond de wereld gaan reizen voor vijf jaar, voornamelijk veel gezien op zeilboten ipv motoren (sorry). Na terugkeer in NL en een beetje geld weer te hebben gespaard, heb ik in 2002 dan toch maar mijn motorrijbewijs gehaald en een Honda 250XL gekocht. Daarna een BMW 1150GS uit Duitsland gehaald, die is opgevolgd door een 1200GS en daarna een HP2 Enduro. In 2009 mijn eerste lichte enduro gekocht (KTM 300 EXC) die is gevolgd door een aantal 450 EXC's, die weer zijn gevolgd door een aantal 350 EXC-F's en vorig jaar de laatste 350 weggedaan voor een 250 EXC TBI. Ondertussen was de HP2 verkocht ergens rond 2012 en een aantal jaren geen zware variant gehad maar in plaats daarvan een KTM 250 SXF crosser. Inmiddels op leeftijd gekomen in 2019 de crosser weer weggedaan en een KTM 790 Adventure R gekocht.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Mwah... nadat de brokstukken uit de carterhelften waren gevist, bleken er naast de breuk nog meedere haarscheurtjes in de krukas te zitten... Het hoe en waarom?! Geen idee.
By the way, met de 1VJ Tenere ook aangereden op mijn verjaardag.. Hoek Damrak/Prins Hendrikkade in 020 tijdens de ochtendspits. Er kon een uur lang geen tram vanaf Amsterdam CS vertrekken omdat zowel ikzelf als de Tenere op de tramrails terecht waren gekomen en niet verplaatst mochten worden. Bij beide aanrijdingen was de tegenparij de schuldige.
Een 125XL. Een vriend van mij had een 125XL toen we samen op de middelbare school zaten. Dat intrigeerde me wel. Ik had geen brommer, want ik woonde nog geen anderhalve kilometer van de school en ik vond brommers veel herrie maken voor de snelheid die ze konden halen. Maar die motor vond ik wel stoer. Dus op een mooie middag togen wij naar een klein polderweggetje dat uitkwam op een fietspad waar nooit iemand kwam. Ik mocht een stukje op zijn motor rijden. Hij gaf mij zijn helm en legde mij kort uit waar het gas en de koppeling zaten. Vooral ook met de opmerking dat ik wel wat gas bij moest geven als ik de koppeling op liet komen. Als enthousiast fietser, liet ik mij dat geen twee keer zeggen.
Ik zette de helm op en ging op de lopende motor zitten. Een duw op de versnellingshendel en hij stond in de eerste versnelling. Ik werd wel wat zenuwachtig en wilde natuurlijk geen flater slaan. Dus met dat ik de koppeling op liet komen, gaf ik een dot gas. Het voorwiel ging omhoog en ik gleed achteruit het zadel af. Maar ik kon niet loslaten. Ik heb best een eindje naast de motor gerend voordat mijn vriend de koppeling kon inknijpen en de motor loeiend het voorwiel weer liet landen. Zijn helm, die echt veel te groot was voor mij, was inmiddels bijna een kwartslag gedraaid op mijn hoofd, waardoor ik alleen met mijn linkeroog nog wat door het rechterdeel van het vizier zag. Wat een avontuur.
Die middag leerde ik gecontroleerder gas geven en uiteindelijk heb ik ook een aantal keer het fietspad op en neer gereden. Een geweldig gevoel. Dat ding blijf altijd in mijn herinnering hangen. (Net zoals de Tomos die ik ging proefrijden voor een vriend en waarmee ik de bocht niet haalde en er pardoes de dijk mee op vloog onder het toeziend oog van de verkoper en de potentiële koper... Maar dat is een heel ander verhaal.)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gelukkkig niet de schuldige, maar ik hoop dat je er ook niet te veel aan over hebt gehouden. Die trams zijn best hard.lcvier schreef: ↑ma feb 03, 2025 13:39 By the way, met de 1VJ Tenere ook aangereden op mijn verjaardag.. Hoek Damrak/Prins Hendrikkade in 020 tijdens de ochtendspits. Er kon een uur lang geen tram vanaf Amsterdam CS vertrekken omdat zowel ikzelf als de Tenere op de tramrails terecht waren gekomen en niet verplaatst mochten worden. Bij beide aanrijdingen was de tegenparij de schuldige.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Toch benieuwd waarom die Ténéré niet verplaatst mocht worden. Lag deze op je?lcvier schreef:Mwah... nadat de brokstukken uit de carterhelften waren gevist, bleken er naast de breuk nog meedere haarscheurtjes in de krukas te zitten... Het hoe en waarom?! Geen idee.
By the way, met de 1VJ Tenere ook aangereden op mijn verjaardag.. Hoek Damrak/Prins Hendrikkade in 020 tijdens de ochtendspits. Er kon een uur lang geen tram vanaf Amsterdam CS vertrekken omdat zowel ikzelf als de Tenere op de tramrails terecht waren gekomen en niet verplaatst mochten worden. Bij beide aanrijdingen was de tegenparij de schuldige.
Mijn overbuurjongen had 3 ooms die op XT’s en XR-ren veel offroad reden in de buurt (Huizen) maar ook in Bilstain. Een van hen had een TL125 trialmotor waar wij als jochies van 12/13 wel ns op mochten rijden.
Na een paar jaar gebruik hadden we gevraagd of we m mochten opknappen. Motortje werd opgehaald (3 km lopen…) en vol enthousiasme werd alles gedemonteerd, schoongemaaakt, ingevet, gesmeerd, gespoten…
De verlichting deed t alleen niet, die gingen we ook maken, en daarvoor kregen we ook de kontaktsleutel.
Toen de verlichting aangesloten was moesten we natuurlijk controleren of alles het deed.
Eén hele zomervakantieweek werd bij ons achter (voor wie t kent, bij de steenfabriek, tussen Huizen en Blaricum in) van ‘s ochtend vroeg tot ‘s avonds laat gecontroleerd of alles nog werkte, om beurten zodat de een kon controleren en de andere kon rijden.
De oudere broer van mijn overbuurjongen vond dat wij teveel lol hadden en lapte ons erbij. (Hij werd later natuurlijk agent). Einde pret.
Ik spreek die oom zo af en toe nog ns (is nu tegen de 70) maar nog steeds vraag ik wel ns of ik zijn motor mag opknappen, maar hij zegt telkens nee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Na een paar jaar gebruik hadden we gevraagd of we m mochten opknappen. Motortje werd opgehaald (3 km lopen…) en vol enthousiasme werd alles gedemonteerd, schoongemaaakt, ingevet, gesmeerd, gespoten…
De verlichting deed t alleen niet, die gingen we ook maken, en daarvoor kregen we ook de kontaktsleutel.
Toen de verlichting aangesloten was moesten we natuurlijk controleren of alles het deed.
Eén hele zomervakantieweek werd bij ons achter (voor wie t kent, bij de steenfabriek, tussen Huizen en Blaricum in) van ‘s ochtend vroeg tot ‘s avonds laat gecontroleerd of alles nog werkte, om beurten zodat de een kon controleren en de andere kon rijden.
De oudere broer van mijn overbuurjongen vond dat wij teveel lol hadden en lapte ons erbij. (Hij werd later natuurlijk agent). Einde pret.
Ik spreek die oom zo af en toe nog ns (is nu tegen de 70) maar nog steeds vraag ik wel ns of ik zijn motor mag opknappen, maar hij zegt telkens nee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tot op de dag van vandaag ben ik wel blij dat er geen agent langskwam op het fietspad waar ik reed.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project