Nieuwe elektrische motorfietsen worden duizenden euro's duurder door bpm https://www.nu.nl/tweakers/6340822/nieu ... r-bpm.html
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
De nekslag voor de electrische motorfiets?
Moderator: ghulst
Heel bijzonder. Het allerschoonste voertuig dat aangeboden wordt zo ongeveer het zwaarste belasten.
Ja, dat is Nederland he? Onze zorg kost veel geld, vind ik op zich niet zo'n probleem. De overheid kost veel geld, daar mag wel wat vanaf. Asiel, tja, dat mag ook wel een stuk strenger, het hoogstnoodzakelijke. Kortom, op zoek naar middelen om elektrificering te stimuleren. Sterker nog, ik vind dat de overheid daar wel meer in mag doen, ook batterijtechnologie onderzoek, distributienetwerken en recycling in Nederland ondersteunen en gaan verplichten. En het afstappen van brandstofmotoren (4 en 2 wielen) subsidiëren (en warmtepompen, zonnepanelen blijven subsidiëren) anders duurt de transitie veel te lang. Ipv mega datacenter toestaan en subsidiëren liever geld steken in de energietransitie. Maar ja, ik ben maar een simpele ziel die 690 rijd.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Ik ben zelf niet zo van het subsidiëren van EV's (gek als het klinkt omdat ik 2 E motoren heb).
Ik werk in de energiesector en ons net is er simpelweg niet aan toe dat alles elektrisch wordt. Dan zou je echt al wat moeten doen met de oplaadtijden waarop mensen mogen/kunnen laden (of het financieel heel onaantrekkelijk maken op op piek momenten te laden).
Maar als je auto's subsidieert dan ook zeker motoren. Op het grote plaatje is de kostenpost te klein om te zien, maar met de subsidie wegtrekken zoals nu geef je de tegenstanders wel extreem veel voer.
Daarbij pak je met elektrische motoren meer dan 1 probleem aan. De uitstoot winst is relatief hoog omdat motoren naar verhouding heel vervuilend zijn tov auto's. Daarnaast misschien nog wel belangrijker pak je de geluidsoverlast flink aan. Een E auto is veelal luider dan een ICE (hogere gewicht op de rollende banden), maar bij motoren is een E natuurlijk veel stiller en neem je een grote erger factor weg.
Zodra een E motor simpelweg lomp veel sneller is dan een ICE zullen steeds meer mensen de overstap maken. Als je op een E veel meer de hooligan kunt uithangen dan op een vergelijkbare ICE stappen hooligans over. Dat zijn nou precies de mensen die het meeste kabaal bij zich hebben op een ICE.
Ik werk in de energiesector en ons net is er simpelweg niet aan toe dat alles elektrisch wordt. Dan zou je echt al wat moeten doen met de oplaadtijden waarop mensen mogen/kunnen laden (of het financieel heel onaantrekkelijk maken op op piek momenten te laden).
Maar als je auto's subsidieert dan ook zeker motoren. Op het grote plaatje is de kostenpost te klein om te zien, maar met de subsidie wegtrekken zoals nu geef je de tegenstanders wel extreem veel voer.
Daarbij pak je met elektrische motoren meer dan 1 probleem aan. De uitstoot winst is relatief hoog omdat motoren naar verhouding heel vervuilend zijn tov auto's. Daarnaast misschien nog wel belangrijker pak je de geluidsoverlast flink aan. Een E auto is veelal luider dan een ICE (hogere gewicht op de rollende banden), maar bij motoren is een E natuurlijk veel stiller en neem je een grote erger factor weg.
Zodra een E motor simpelweg lomp veel sneller is dan een ICE zullen steeds meer mensen de overstap maken. Als je op een E veel meer de hooligan kunt uithangen dan op een vergelijkbare ICE stappen hooligans over. Dat zijn nou precies de mensen die het meeste kabaal bij zich hebben op een ICE.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
BPM moet sowieso worden afgeschaft. In 2006 haalde het Europese Hof van Justitie hier al een streep door en vervolgens is het fenomeen een andere naam gegeven en gaan we vrolijk verder. BlackSP heeft gelijk over de zorg. Op een budget van 433 miljard in 2023 ging er ruim 111 miljard naar de zorg. Da's laaghangend fruit en daar kun je eenvoudig op besparen en dat resulteert ook direct in een groot financieel effect. In Leiden zijn artsen die stellen dat er tussen de 20 en 40% op de curatieve zorg (50 miljard per jaar) kan worden bespaard. Dat is dus tussen de 10 en 20 miljard per jaar:
https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-we ... in-de-zorg
Je moet alleen wel willen en stelling durven nemen.
Dan dan die belachelijke BPM eraf en kun je investeren in zowel het elektriciteitsnetwerk als ook in de energie-transitie.
https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-we ... in-de-zorg
Je moet alleen wel willen en stelling durven nemen.
Dan dan die belachelijke BPM eraf en kun je investeren in zowel het elektriciteitsnetwerk als ook in de energie-transitie.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
BPM weg, vóór (maar wie gaat dat financieren? We zijn er nu al aan gewend (bedragen staan al in het boekhoudpakket).silbertanne schreef:Op 50 miljard curatieve zorg kan 10% - 20% worden bespaard. Dat is dus tussen de 10 en 20 miljard per jaar:
https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-we ... in-de-zorg
Je moet alleen wel willen en stelling durven nemen.
Groot bedrag uit de zorgbegroting snijden? Houd er rekening mee dat die zorgmedewerkers tijdens vorige zorgbezuinigingen en Covid-loopgraven getraumatiseerd zijn. Lees: voor een lager loon die carnavalsganger niet meer gaan proberen te redden / reanimeren. Dus inmiddels is bijna de helft van de zorgverleners populatie al ZZPer is en niet meer te porren is voor terug naar een loondienst situatie. Ga je daar druk op uitoefenen dan komt heel veel goed zorgpersoneel gewoon niet meer terug en beëindigd zijn/haar carrière. Dit brengt met zich mee dat we alleen nog maar Oekraïense of Filipijns verpleging hebben. De vraag is of dat zoveel beter gaat worden voor de kwaliteit van de zorg. Ja, goedkoper wel, dat wél!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Er zijn natuurlijk meer manieren om te besparen dan je personeel onderbetalen.
Je zou bijvoorbeeld een heel stuk boekhouding en verantwoording kunnen lozen. Uiteindelijk zijn we aan het dossierbouwen om maar dossiers te hebben. Dan zou je heel wat boekhoudkundigen andere dingen kunnen laten doen en krijgen dezelfde medewerkers meer gedaan. Oké soms werken die dan minder efficiënt omdat papierwinkels en verantwoording nou eenmaal bepaalde zaken en dubbelingen voorkomen, maar netto lijkt me dat een flinke besparing.
Geldt niet alleen voor de zorg. In de procestechniek zie ik het zelf dat er per dienst gewoon minder gedaan wordt sinds de Amerikaanse cultuur omarmt wordt.
Bij moeders in de thuiszorg zijn ze ook minder patiënten minder zorg gaan verlenen in meer tijd sinds de zorgverleners ook parttime boekhouders zijn geworden.
Ik denk zelfs dat je op deze manier weer zorgpersoneel terug krijgt. In de paar jaar na de eerste grote papiervloed hebben heel wat zorgverleners hun carrière beëindigd omdat de voldoening er af was. Zo ook bij moeders.
Maargoed we dwalen af. Al kan bovenstaande kostenbesparing wel bijdragen aan het vergroenen. Geld dat niet uitgegeven en dus geint hoeft te worden als belasting blijft bij de bevolking, dat brandt dan weer in de zakken waardoor er eerder een nieuwere auto/motor komt die doorgaans schoner is dan de oude.
Je zou bijvoorbeeld een heel stuk boekhouding en verantwoording kunnen lozen. Uiteindelijk zijn we aan het dossierbouwen om maar dossiers te hebben. Dan zou je heel wat boekhoudkundigen andere dingen kunnen laten doen en krijgen dezelfde medewerkers meer gedaan. Oké soms werken die dan minder efficiënt omdat papierwinkels en verantwoording nou eenmaal bepaalde zaken en dubbelingen voorkomen, maar netto lijkt me dat een flinke besparing.
Geldt niet alleen voor de zorg. In de procestechniek zie ik het zelf dat er per dienst gewoon minder gedaan wordt sinds de Amerikaanse cultuur omarmt wordt.
Bij moeders in de thuiszorg zijn ze ook minder patiënten minder zorg gaan verlenen in meer tijd sinds de zorgverleners ook parttime boekhouders zijn geworden.
Ik denk zelfs dat je op deze manier weer zorgpersoneel terug krijgt. In de paar jaar na de eerste grote papiervloed hebben heel wat zorgverleners hun carrière beëindigd omdat de voldoening er af was. Zo ook bij moeders.
Maargoed we dwalen af. Al kan bovenstaande kostenbesparing wel bijdragen aan het vergroenen. Geld dat niet uitgegeven en dus geint hoeft te worden als belasting blijft bij de bevolking, dat brandt dan weer in de zakken waardoor er eerder een nieuwere auto/motor komt die doorgaans schoner is dan de oude.
In het stuk dat gelinkt werd hierboven hadden ze het over zo'n 40% besparen.
Als ik zo'n 40% minder belasting had hoeven betalen waren heel wat 2T ritjes in het vervolg op de Stark Varg Enduro gegaan...
Als ik zo'n 40% minder belasting had hoeven betalen waren heel wat 2T ritjes in het vervolg op de Stark Varg Enduro gegaan...
Het is natuurlijk motorloos gepraat maar goed met 20cm sneeuw ga er toch niet op uit. Ik denk dat we het meest op de zorg besparen door de verzekeraars er uit te trappen, daar zitten miljarden per jaar en mensen die denken dat dit niet zo is moeten maar eens kijken naar de inspanningen die zij doen om hier niets aan te veranderen. In België betaal je bij ieder medisch bezoek iets mee, betaal je wat lidgeld bij een maatschappelijk gebonden club (socialisten, groenen, liberale of andere club) en voor in het ziekenhuis liggen kan je je betaalbaar verzekeren. Mijn vriendin/partner is ongeveer € 600,= per jaar kwijt aan alles en zij moet als pensionada iets meer betalen voor haar hospitalisatie verzekering bij haar Christelijke Mutualiteit. En eerlijk gezegd vind ik de zorg zeker niet slechter dan in Nederland (heb er helaas al veel ervaring mee). Terug naar overheid gereguleerde zorg bespaart miljarden. Geen BPM maar meer PK meer betalen en onnodig veel pk is heel dik betalen, beter, goedkoper voor gewone mensen, duurder voor alles boven 1,5 of 2 x modaal. En dat geld bij aanschaf (inschrijvingstaks en voor wegenbelasting) Weer een paar miljard te verrekenen. Alleen jammer dat het hier dan op gaat aan 3 regeringen, 3 x ambtenaren, 3 x zo veel papierwerk en 3 x zo veel profiteurs. Tja geen voordeel zonder nadeel.......
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Mwa die 1,5 a 2x modaal betalen het al wel bij binnenkomst.
Ik werk namelijk in de 5 ploegendienst, ben 3 vd 5 weekenden aan het werk en was dit jaar met zowel kerst en oud en nieuw niet bij vrienden/familie maar bij collegas. Dat wordt al heel heftig belast, als de uitgaande kant ook extra belast wordt is het helemaal klaar, dan is er niemand meer die voor Nederland het licht aan houdt. Kun je zelf op de trapfiets gaan zitten om de koelkast van stroom te voorzien s'nachts.
Meer pk's is meer betalen is natuurlijk gewoon hetzelfde als BPM.
Ik werk namelijk in de 5 ploegendienst, ben 3 vd 5 weekenden aan het werk en was dit jaar met zowel kerst en oud en nieuw niet bij vrienden/familie maar bij collegas. Dat wordt al heel heftig belast, als de uitgaande kant ook extra belast wordt is het helemaal klaar, dan is er niemand meer die voor Nederland het licht aan houdt. Kun je zelf op de trapfiets gaan zitten om de koelkast van stroom te voorzien s'nachts.
Meer pk's is meer betalen is natuurlijk gewoon hetzelfde als BPM.
Ik weet niet of dit een nekslag is, maar het helpt niet dat Blazusiak weg gaat bij Stark - met onmiddellijke ingang: https://enduro21.com/en/racing/latest/t ... ure-racing
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Het zal zeker niet helpen, maar vind de aanleiding wel wat raar.
Hij had het er over dat de motor een eigen leven ging leiden. Maar we zien hem wel schrap zetten en gasgeven waarna hij in de ander beukt, zodra het gas dicht gaat staat het achterwiel ook stil.
Lijkt wel een rijders error die hii niet toe wil geven ofzo.
Maar voor Stark natuurlijk een groot verlies, zijn naam draagt wel gewicht in de Enduro wereld.
Hij had het er over dat de motor een eigen leven ging leiden. Maar we zien hem wel schrap zetten en gasgeven waarna hij in de ander beukt, zodra het gas dicht gaat staat het achterwiel ook stil.
Lijkt wel een rijders error die hii niet toe wil geven ofzo.
Maar voor Stark natuurlijk een groot verlies, zijn naam draagt wel gewicht in de Enduro wereld.