https://www.t-online.de/finanzen/aktuel ... leite.html
Pierer zal aanstaande vrijdag de 29ste nov het faillisement voor beide KTM dochters aanvragen. Heftig voor alle betrokkenen, niet alleen voor de trouwe klanten van het oranje merk!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Pierer vraagt aanstaand weekend het faillisement aan voor KTM...
Moderator: ghulst
https://nl.motorsport.com/motogp/news/f ... /10676741/
Ik wilde deze ook net plaatsen. Ik ben benieuwd wat de effecten hiervan gaan worden. Ik gok dat KTM de afgelopen paar jaren op een wat te grote voet heeft geleefd en daar nu de vruchten van plukt. Maar goed, wat gaat het doen met fabrieksgaranties op nieuwe motoren etc. Er gaan wel wat dealers met motoren blijven zitten aan het einde van dit jaar, als dat zo doorgaat. Want wie gaat nu kiezen voor een motor van een merk dat op omvallen staat en waarvan de financiële gevolgen nog niet te overzien zijn…
Ik wilde deze ook net plaatsen. Ik ben benieuwd wat de effecten hiervan gaan worden. Ik gok dat KTM de afgelopen paar jaren op een wat te grote voet heeft geleefd en daar nu de vruchten van plukt. Maar goed, wat gaat het doen met fabrieksgaranties op nieuwe motoren etc. Er gaan wel wat dealers met motoren blijven zitten aan het einde van dit jaar, als dat zo doorgaat. Want wie gaat nu kiezen voor een motor van een merk dat op omvallen staat en waarvan de financiële gevolgen nog niet te overzien zijn…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Nouja, afhankelijk van de deals die daaruit voortkomen
Ik zou best een motor kopen van een stervend merk als er wel tienduizenden van gemaakt zijn.
Garantie maak ik me niet te grote voorstelling van eigenlijk bij de meeste merken en ik trek het liever zelf uit elkaar dan door een ongeïnteresseerde dealer die te weinig uren vergoed krijgt.
Ik zou best een motor kopen van een stervend merk als er wel tienduizenden van gemaakt zijn.
Garantie maak ik me niet te grote voorstelling van eigenlijk bij de meeste merken en ik trek het liever zelf uit elkaar dan door een ongeïnteresseerde dealer die te weinig uren vergoed krijgt.
Pierer is een financieel handige man. Hij is de eigenaar van KTM, de curator en degene die de leningen verstrekt. Dan vraag ik me ook af of juist dat cirkeltje hier ook de veroorzaker van is.
En over het algemeen ben ik het wel met je eens over motoren kopen van een stervend merk als er genoeg omheen te doen is. Ik heb ook een Saab. Maar met de 790/890 nokkenassen, wordt dat wel minder leuk.
En over het algemeen ben ik het wel met je eens over motoren kopen van een stervend merk als er genoeg omheen te doen is. Ik heb ook een Saab. Maar met de 790/890 nokkenassen, wordt dat wel minder leuk.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Dat met die nokkenassen is natuurlijk gewoon klote. Maar ze zijn verre van allemaal slecht en over de modeljaren zijn telkens geüpgrade onderdelen gebruikt.
Je hoort het vooral bij de 790 (van voor de 890) en de 1e generatie 890.
Dat het blok nog dezelfde naam heeft zegt niet dat de onderdelen gelijk zijn.
Daarbij als het zo'n groot issue is en KTM zou geen nokkenassen meer verkopen stapt daar echt wel iemand in. Daarbij, CFmoto heeft dezelfde blokken in gebruik. Zij gaan echt niet failliet en mits ze motoren blijven verkopen in de EU moeten die nog 10 jaar onderdelen leveren.
Dus nee echt bang ben ik niet om er 1 te hebben. Plastics en alle slijtage delen zal ook een aftermarket op inspringen. Er zijn er simpelweg genoeg van op de markt om zo'n investering te verantwoorden.
Je hoort het vooral bij de 790 (van voor de 890) en de 1e generatie 890.
Dat het blok nog dezelfde naam heeft zegt niet dat de onderdelen gelijk zijn.
Daarbij als het zo'n groot issue is en KTM zou geen nokkenassen meer verkopen stapt daar echt wel iemand in. Daarbij, CFmoto heeft dezelfde blokken in gebruik. Zij gaan echt niet failliet en mits ze motoren blijven verkopen in de EU moeten die nog 10 jaar onderdelen leveren.
Dus nee echt bang ben ik niet om er 1 te hebben. Plastics en alle slijtage delen zal ook een aftermarket op inspringen. Er zijn er simpelweg genoeg van op de markt om zo'n investering te verantwoorden.
Ik vermoed dat hij ook leningen heeft lopen van Bajaj en CFMoto. Tsja, dan wordt het erg complex zodra je klachten hebt over kwaliteit van nokkenassen!ghulst schreef:Pierer is een financieel handige man. Hij is de eigenaar van KTM, de curator en degene die de leningen verstrekt. Dan vraag ik me ook af of juist dat cirkeltje hier ook de veroorzaker van is.
En over het algemeen ben ik het wel met je eens over motoren kopen van een stervend merk als er genoeg omheen te doen is. Ik heb ook een Saab. Maar met de 790/890 nokkenassen, wordt dat wel minder leuk.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
CF Moto gebruikt niet dezelfde blokken voor hun 800, omdat ze vanaf het begin twijfels hadden over de smering van een aantal delen, waaronder de nokkenassen. Het CF Moto blok is een aangepast blok ten opzichte van de KTM versie. Waarschijnlijk zijn de ophangpunten wel hetzelfde, maar het voelt ook wel anders dan het KTM blok. De KTM versie is wel wat agressiever.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik heb deze even naar het Café verplaatst, omdat het niet echt een review of een ervaring met een merk is.
Inmiddels blijkt KTM een schuld van bijna 2 miljard te hebben. Ze hebben dit jaar wel 250.000 motoren verkocht, maar er staan er ook nog 130.000 op voorraad. Dat is wel een beetje veel. Zie ook https://www.krone.at/3609595 en https://www.krone.at/3609408
Inmiddels blijkt KTM een schuld van bijna 2 miljard te hebben. Ze hebben dit jaar wel 250.000 motoren verkocht, maar er staan er ook nog 130.000 op voorraad. Dat is wel een beetje veel. Zie ook https://www.krone.at/3609595 en https://www.krone.at/3609408
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ben benieuwd hoe die 800 van CF zich verhoudt tot een Tuareg. Toch maar eens proefrijden? Wist ook niet dat CFMoto al 30j motoren produceerde. Dus die hebben echt wel eigen gedachten over duurzaamheid en betrouwbaarheid!ghulst schreef:CF Moto gebruikt niet dezelfde blokken voor hun 800, omdat ze vanaf het begin twijfels hadden over de smering van een aantal delen, waaronder de nokkenassen. Het CF Moto blok is een aangepast blok ten opzichte van de KTM versie. Waarschijnlijk zijn de ophangpunten wel hetzelfde, maar het voelt ook wel anders dan het KTM blok. De KTM versie is wel wat agressiever.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Ik kwam vandaag deze video tegen:
En CF Moto startte dus in 1989 als kleine werkplaats van vader en zoon voor het repareren van brommers en scooters. In 1992 verkochten ze hun eerste zelf ontwikkelde cilinderkop voor een Chinese motor en in 1998 verkochten ze hun eerste complete watergekoelde scooter. Die weten dus wel van aanpakken.
En CF Moto startte dus in 1989 als kleine werkplaats van vader en zoon voor het repareren van brommers en scooters. In 1992 verkochten ze hun eerste zelf ontwikkelde cilinderkop voor een Chinese motor en in 1998 verkochten ze hun eerste complete watergekoelde scooter. Die weten dus wel van aanpakken.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieu ... lvent-ktm/
Het lijkt slechter te gaan dan gedacht bij KTM
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Het lijkt slechter te gaan dan gedacht bij KTM
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Twee bedrijfsonderdelen failliet en we zijn er nog niet. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan redden…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieu ... e-miljard/
De problemen lijken zich vooral op te stapelen bij KTM research? Hoe kan dat?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
De problemen lijken zich vooral op te stapelen bij KTM research? Hoe kan dat?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Ik vraag me ook vooral af wat op dit moment de 20% a 30% meerwaarde op nieuwprijs van een KTM Enduro betekent ten opzichte van bijvoorbeeld een Beta. Hebben ze zichzelf ook niet een beetje buiten de markt geprijsd, teveel kijkend naar BMW en hun marktpositie de afgelopen jaren?
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
Dit is een overzicht dat werkelijk niets zegt. Ik analyseer voor bedrijven regelmatig hun situatie (nee, ik ben geen accountant) en als ik dit voor mijn neus zou krijgen, zou ik ze terugsturen om hun huiswerk te doen. Het enige dat je hier ziet, is de omzet en winstmarge van businessunits binnen een groep, zonder dat daar onderbouwing bij zit. Research lijkt in dit overzicht inderdaad een negatief resultaat te boeken, maar omdat alles onder een groep valt, weet je niet precies wat hier aan vestzak/broekzak gebeurt. Daarnaast is er geen enkel idee wat de post "crediteuren" inhoudt die bij alle bedrijfsonderdelen genoemd wordt. Op 1,96 miljard is 108,9 miljoen maar een schijntje als daar nog voor 300 miljoen aan onbetaalde rekeningen tegenover staat. Met betaaltermijnen van 90 dagen en intern uitstel geven van betaling, kun je het zomaar over dat soort bedragen hebben. Dat is dan een goede 15% van de omzet. Dat is geen vreemd getal. Dus, eigenlijk weet je hier niets. Als KTM AG heeft besloten om de betaling van de rekening aan KTM Research drie maanden uit te stellen om belastingredenen, dan is die 9,3 miljoen negatief een schijntje ten opzichte van het totaal van KTM AG. Daarbij worden de schulden nu op 2,9 miljard ingeschat, dus dat gaat waarschijnlijk niet in de boekhouding van KTM research zitten.Noppy schreef: ↑vr dec 20, 2024 21:30 https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieu ... e-miljard/
De problemen lijken zich vooral op te stapelen bij KTM research? Hoe kan dat?
Ik hoop dat dit een beetje helpt?
Leuke vraag. Maar ze hebben ze KTM's toch niet per se duurder gemaakt, maar de sub-merken goedkoper. Of heb ik dat verkeerd gezien?StevenD schreef: ↑vr dec 20, 2024 23:17 Ik vraag me ook vooral af wat op dit moment de 20% a 30% meerwaarde op nieuwprijs van een KTM Enduro betekent ten opzichte van bijvoorbeeld een Beta. Hebben ze zichzelf ook niet een beetje buiten de markt geprijsd, teveel kijkend naar BMW en hun marktpositie de afgelopen jaren?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
KTM en zuster merken zijn aanzienlijk duurder dan de concurrentie.
Een zelfde spec Beta/Sherco oid kan gewoon 2 a 3 duizend goedkoper zijn.
Een zelfde spec Beta/Sherco oid kan gewoon 2 a 3 duizend goedkoper zijn.
Voordeel van een ktm is dat die veel meer restwaarde houdt dan een beta of sherco. En ktm heeft de onderdelen lijn van "oudere" motoren beter voor elkaar. Heb in een verleden ook een sherco gehad maar kon daar na 6 jaar al geen onderdelen meer voor krijgen waardoor ik de motor heb weg gedaan. Voor mij in iedergeval niet zo snel meer van die exotische merken.
Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk
Ik weet 't niet, maar zou de moedermij zich klaar willen maken voor het afstoten van de design & research afdeling en helemaal opnieuw willen opstarten met nieuw fris & jong personeel?ghulst schreef:Dit is een overzicht dat werkelijk niets zegt. Ik analyseer voor bedrijven regelmatig hun situatie (nee, ik ben geen accountant) en als ik dit voor mijn neus zou krijgen, zou ik ze terugsturen om hun huiswerk te doen. Het enige dat je hier ziet, is de omzet en winstmarge van businessunits binnen een groep, zonder dat daar onderbouwing bij zit. Research lijkt in dit overzicht inderdaad een negatief resultaat te boeken, maar omdat alles onder een groep valt, weet je niet precies wat hier aan vestzak/broekzak gebeurt. Daarnaast is er geen enkel idee wat de post "crediteuren" inhoudt die bij alle bedrijfsonderdelen genoemd wordt. Op 1,96 miljard is 108,9 miljoen maar een schijntje als daar nog voor 300 miljoen aan onbetaalde rekeningen tegenover staat. Met betaaltermijnen van 90 dagen en intern uitstel geven van betaling, kun je het zomaar over dat soort bedragen hebben. Dat is dan een goede 15% van de omzet. Dat is geen vreemd getal. Dus, eigenlijk weet je hier niets. Als KTM AG heeft besloten om de betaling van de rekening aan KTM Research drie maanden uit te stellen om belastingredenen, dan is die 9,3 miljoen negatief een schijntje ten opzichte van het totaal van KTM AG. Daarbij worden de schulden nu op 2,9 miljard ingeschat, dus dat gaat waarschijnlijk niet in de boekhouding van KTM research zitten.Noppy schreef: ↑vr dec 20, 2024 21:30 https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieu ... e-miljard/
De problemen lijken zich vooral op te stapelen bij KTM research? Hoe kan dat?
Ik hoop dat dit een beetje helpt?
Leuke vraag. Maar ze hebben ze KTM's toch niet per se duurder gemaakt, maar de sub-merken goedkoper. Of heb ik dat verkeerd gezien?StevenD schreef: ↑vr dec 20, 2024 23:17 Ik vraag me ook vooral af wat op dit moment de 20% a 30% meerwaarde op nieuwprijs van een KTM Enduro betekent ten opzichte van bijvoorbeeld een Beta. Hebben ze zichzelf ook niet een beetje buiten de markt geprijsd, teveel kijkend naar BMW en hun marktpositie de afgelopen jaren?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Beta vanaf 2013 is sowieso alles leverbaar. Volgens de EU wetgeving van tegenwoordig moet je tot minstens 10 jaar na de verkoop van de laatstgeleverde motor van een model alle onderdelen leveren.
Die Beta van 2013 is tm 2019 gebouwd. Daar maak ik me niet druk om.
KTM heeft ook lang niet alles voor de oudere blokken meer. Met een 2008 grijp je bijvoorbeeld al snel mis.
Beta weet ik niet heb ik nooit gehad maar sherco wel. Was toen 6 jaar oud, uit 2012, was in 2018. Nieuwe zuiger. Lag niet meer op voorraad en wouden enkel deze gaan verstrekken als ik 500 af nam, anders wouden ze de fabriek niet meer opstarten.
Vervolgens cilinder laten aanpassen zodat er een ktm zuiger in kon, vervolgens een jaar later het bigend eruit en je raad het al... Dan ben je snel genezen van zon merk.
Zelfde tijd had ik ook een ktm tweetakt uit 1994. Daar was alles goed en snel leverbaar. Zelfde geldt voor alle ktm's die daarna kwamen.
Maar als je kijkt naar een ktm uit bijv. 2018 of een beta uit 2018 heb je daar je duurdere aanschaf al weer uit.
Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk
Laatst gewijzigd door yke op za dec 21, 2024 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.