Vraagje hier maar, daar het ARM er niet meer is..
(mijn vorige account krijg ik niet meer ontgrendeld, maar een nieuwe aangemaakt).
Het volgende:
Ik wil volgend jaar weer mee doen met Sandraiders Tunisia, afgelopen editie bij uitzondering mee mogen doen met mijn Husq 701, maar volgende editie verwachten ze echt dat ik een motor van VOOR 2000 heb.
Op zich niet erg, vind het leuk zo'n motor aan te schaffen, proppen, opknappen en te rijden... maar welke kies ik??
Afgelopen jaar mooi wat ervaringen van andere kunnen bekijken en bespreken waarop mijn volgende wensenlijstje is gekomen:
- licht!!! Hoe lichter hoe beter!!
- E-start (kicken in de duinen is echt niet tof als je plat gaat)
- liefst wel wat vermogen/koppel
- goeie vering!! Of te upgrade met een goed setje
- niet dakar prijzen
Wil hiervoor mijn net gereviseerde en opgeknapte Husaberg FE 450 uit 2010 gaan verkopen, deze word nauwelijks bereden (236km afgelopen jaar / 6 uur)... gebruik eigenlijk altijd mijn husqvarna. (dus als iemand interesse heeft).
Hoor graag welke ideeën jullie hebben! Mijn lijstje is eigenlijk:
- Honda XR650
- Yamaha TT600E
- Honda XR400 (sommige hebben e-start, met ander onderblok)
- Suzuki DR650
- Suzuki DRZ400 (al hadden die afgelopen editie op 1 na allemaal problemen met de electronica)
Retro offroader voor Sandraiders
Moderator: ghulst
KTM LC4 zou mijn keuze zijn. Vering van een andere planeet dan de rest.
Die TT/XR/DR veringen zijn allemaal matig op z'n best.
Die TT/XR/DR veringen zijn allemaal matig op z'n best.
De latere modellen hadden sowieso startmotor, mogelijk op te bouwen?
Ja, dat gaan we eens onderzoeken.. vering maakt echt verschil! De deelnemers die hier minder aandacht aan hadden gegeven hadden het vaak het zwaarst. Ook veel kapotte keringen. Snelheid en handelbaarheid gaan echt omhoog als dat voor elkaar is, dus eens kijken wat daar mogelijk mee is.
Iedereen moest al verplicht met mousse rijden (al had je eigenwijze), dus ze ontwikkelen wel steeds meer het concept. Vanaf volgend jaar ook allemaal een airbag is het idee.
Iedereen moest al verplicht met mousse rijden (al had je eigenwijze), dus ze ontwikkelen wel steeds meer het concept. Vanaf volgend jaar ook allemaal een airbag is het idee.
En een enduro van die tijd dan?
Startmotoren kwamen toen net een beetje in.
Startmotoren kwamen toen net een beetje in.
Ik zou echt wel voor een XR400 gaan. Vering upgraden, vlakschuifje erop.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Aprilia Pegaso voor voor 96 dan?
Die waren best semi enduro en hebben een USD en startmotor. Die USD is niet heel bijzonder, maar wel ruimte in de kroonplaten dus.
Ik weet er toevallig nog 1 heel goedkoop te staan die wel liefde nodig heeft, maar dus ook een blank canvas is voor ombouw.
Die waren best semi enduro en hebben een USD en startmotor. Die USD is niet heel bijzonder, maar wel ruimte in de kroonplaten dus.
Ik weet er toevallig nog 1 heel goedkoop te staan die wel liefde nodig heeft, maar dus ook een blank canvas is voor ombouw.
Dat blok is ook gebruikt in een quad, en XR400’s worden onder een andere naam, en met EFI, nog in Zuid-Amerika en Zuid-Afrika gebuiktWoodie! schreef:XR400 vind ik heel tof! Maar hoe krijg ik daar een e-start op..
https://www.advrider.com/honda-nx4-falc ... have-been/
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De eerdere KTM 400/520 dan? Die zijn vanaf 1998 gebouwd. Dat zijn eigenlijk best wel heel degelijke motoren MITS je er even heel goed onderhoud aan pleegt.
Ook mokersterk en de vering van WP dik voor elkaar.
Wij hebben de 520 met startmotor gehad en eigenlijk vonden we hem te sterk en niet wendbaar genoeg, maar wel super stabiel, perfect dus voor woestijn rijden!
Motorisch hebben we er nooit problemen mee gehad, maar door de leeftijd viel er vanalles uit elkaar. Als je daar even heel serieus mee aan de slag gaat (strippen en vanaf kaal frame/blok) weer opbouwen en een top-end revisie doet heb je volgens mij een beest van een motor in deze klasse.
Nog even een Rally torentje er op en je bent helemaal het mannetje!
Edit: De KTM heeft ook nog eens PDS ipv linkage. Werkt in diep zand heel erg goed en je hebt een heleboel lagers minder om zand in te krijgen.
Ook mokersterk en de vering van WP dik voor elkaar.
Wij hebben de 520 met startmotor gehad en eigenlijk vonden we hem te sterk en niet wendbaar genoeg, maar wel super stabiel, perfect dus voor woestijn rijden!
Motorisch hebben we er nooit problemen mee gehad, maar door de leeftijd viel er vanalles uit elkaar. Als je daar even heel serieus mee aan de slag gaat (strippen en vanaf kaal frame/blok) weer opbouwen en een top-end revisie doet heb je volgens mij een beest van een motor in deze klasse.
Nog even een Rally torentje er op en je bent helemaal het mannetje!
Edit: De KTM heeft ook nog eens PDS ipv linkage. Werkt in diep zand heel erg goed en je hebt een heleboel lagers minder om zand in te krijgen.
Ja die Ktm daar ga ik mij eens in verdiepen!!
Vering, e-start, is idd prima. Rally toren hoeft van mij niet, rijden met Tripy.
De motor loshalen en goed nakijken is idd wel de bedoeling!
Bedankt voor input, ga weer eens neuzen (deel vd lol)
Vering, e-start, is idd prima. Rally toren hoeft van mij niet, rijden met Tripy.
De motor loshalen en goed nakijken is idd wel de bedoeling!
Bedankt voor input, ga weer eens neuzen (deel vd lol)
Ik heb het geluk veel motoren te hebben gehad en nog meer gereden te hebben.
Die 520 hebben we gehad (een 2001) en een DR650 zusje in de vorm van een Freewind 650. De XR650 heb ik ook gereden. Die Japanners komen gewoon niet eens in de buurt van hoe die 520 rijdt.
Die 520 is een uren motor (net als je FE450), maar die blokken staan wel als oerdegelijk bekend.
Mocht dat hem worden dan heb ik hier sowieso nog van allerhande onderdelen zwerven waaronder een nieuwe startmotor. Die van ons sloeg niet goed aan op de startmotor, maar dat bleek het veertje van de automatische kleplichter te zijn.
Die 520 hebben we gehad (een 2001) en een DR650 zusje in de vorm van een Freewind 650. De XR650 heb ik ook gereden. Die Japanners komen gewoon niet eens in de buurt van hoe die 520 rijdt.
Die 520 is een uren motor (net als je FE450), maar die blokken staan wel als oerdegelijk bekend.
Mocht dat hem worden dan heb ik hier sowieso nog van allerhande onderdelen zwerven waaronder een nieuwe startmotor. Die van ons sloeg niet goed aan op de startmotor, maar dat bleek het veertje van de automatische kleplichter te zijn.
Jij hebt er waarschijnlijk tussen gelopen, maar ik vond het overzicht van Harry over alle motoren bij Sandraiders 2024 wel leuk. Misschien ook handig om nog eens te kijken wat er reed (en waarvan je hoorde dat het wel en niet werkte).
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ja, filmpje gezien. Leuk gedaan.
Zelf ook veel door paddock gelopen en rijders gesproken. Voorkeur zit buiten hun persoonlijke motor vaak in gewicht, vering en e-start.
Enkele zijn zo fanaat van hun eigen type dat ze dat allemaal niet uitmaakt.
Ook de te rijden snelheid maakt erg veel uit. Als je het aanvliegt als een rally en jezelf over de pistes laat vliegen dan is veerweg belangrijker dan op recreatieve snelheid en je nog wat van omgeving wilt zien.
Dat laatste geniet mijn voorkeur, vandaar mijn lichte voorkeur voor een Ktm of toch een tt600 met e-start... We gaan gewoon rustig verder zoeken, is nog geen oktober 2025
Zelf ook veel door paddock gelopen en rijders gesproken. Voorkeur zit buiten hun persoonlijke motor vaak in gewicht, vering en e-start.
Enkele zijn zo fanaat van hun eigen type dat ze dat allemaal niet uitmaakt.
Ook de te rijden snelheid maakt erg veel uit. Als je het aanvliegt als een rally en jezelf over de pistes laat vliegen dan is veerweg belangrijker dan op recreatieve snelheid en je nog wat van omgeving wilt zien.
Dat laatste geniet mijn voorkeur, vandaar mijn lichte voorkeur voor een Ktm of toch een tt600 met e-start... We gaan gewoon rustig verder zoeken, is nog geen oktober 2025
Nee, je hebt nog een paar weken.
Ik wist niet dat ze ook recreatief reden. Of, ik gok dat de Sandraiders definitie van recreatief rijden anders is dan die van mij.
Ik wist niet dat ze ook recreatief reden. Of, ik gok dat de Sandraiders definitie van recreatief rijden anders is dan die van mij.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Vriendje van mij heeft nog een rallywaardige en krachtige LC4 staan, omgeving Utrecht. 10 Jaar geleden voor het laatst serieus gebruikt tijdens de Raid de l'Amitié en is nog helemaal goed geprepareerd. Uiteraard e-start en kick-start. Hij doet er nu niets meer mee behalve aaien en af en toe starten!