Ik wil graag een startkabel maken die makkelijk op m'n motor mee kan nemen. Nou heb ik begrepen dat luidsprekersnoer ideaal is voor deze toepassing met een paar goede krokodillenbekken. Welke aderdikte moet ik hebben, ik zie tot 4mm2. Is dit overkill?
https://www.kabeldirect.nl/audio-kabels ... l/ofc.html
Startkabel van luidsprekersnoer
Moderator: ghulst
- GezwindeSpoed
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Welke motor wil je starten?
2,5mm2 is op het randje dik genoeg bevonden voor de Beta 2T'en, voor de 990 te dun. Die 2,5mm2 werd al wel wat warm bij de Beta's, maarja ze liepen wel.
We hebben op vakantie een keer een rol van 6mm2 gekocht en dat werkt prima op die 990.
Zelf heb ik voor in de auto/bus zo'n soortement startaccu. Werkt echt geweldig, eigenlijk zou het wat kleiner moeten zijn voor op de motor. Tevens een powerbank om s'nachts je telefoon op te laden in de tent. Deze heeft 1000A CCA, maar op een 990 is 150 al meer dan zat (mini lithium accutje van de Beta's krijgt hem aan).
https://www.bol.com/nl/nl/p/auronic-jum ... oductTitle
Ze zijn er niet veel groter waar ook al de compressor in zit. Duurt een eeuwigheid, maar je band komt wel vol zonder zweten.
2,5mm2 is op het randje dik genoeg bevonden voor de Beta 2T'en, voor de 990 te dun. Die 2,5mm2 werd al wel wat warm bij de Beta's, maarja ze liepen wel.
We hebben op vakantie een keer een rol van 6mm2 gekocht en dat werkt prima op die 990.
Zelf heb ik voor in de auto/bus zo'n soortement startaccu. Werkt echt geweldig, eigenlijk zou het wat kleiner moeten zijn voor op de motor. Tevens een powerbank om s'nachts je telefoon op te laden in de tent. Deze heeft 1000A CCA, maar op een 990 is 150 al meer dan zat (mini lithium accutje van de Beta's krijgt hem aan).
https://www.bol.com/nl/nl/p/auronic-jum ... oductTitle
Ze zijn er niet veel groter waar ook al de compressor in zit. Duurt een eeuwigheid, maar je band komt wel vol zonder zweten.
- GezwindeSpoed
De 950 moet ie kunnen starten. Heb al zo'n startbooster gehad, vind het moeilijk om hier een goede te vinden. M'n huidige is al leeg als ie aan een grasmaaier denkt.
Een echte startkabel werkt altijd, als je tenminste niet alleen bent. dan ga ik 4mm2 proberen
Een echte startkabel werkt altijd, als je tenminste niet alleen bent. dan ga ik 4mm2 proberen
- GezwindeSpoed
Mooi, ga ik 2m 6mm2 zoeken.
Hoe lang was je kabel? Draaide de motor van de 'donor', om de spanning wat op te voeren (en misschien risico voor de donor?)?
Lengte is net zo belangrijk als de doorsnede, voor de weerstand van de kabel. Hoe korter hoe beter! En korter én dunner is dubbel compacter bij dezelfde werking
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
De donor draaide om te voorkomen dat die ook zonder kwam te staan. Hierdoor ook een hoger voltage dus "softer" op de kabel.
Kabel zal een meter oid zijn geweest, dat ben ook wel nodig tussen een 990 met de accu voor het blok en de accu onder het zadel van een andere motor.
6 werkt, 2,5 niet. Wat 4 doet kan ik niet zeggen, maar 4 is dus zeker niet overdreven.
Kabel zal een meter oid zijn geweest, dat ben ook wel nodig tussen een 990 met de accu voor het blok en de accu onder het zadel van een andere motor.
6 werkt, 2,5 niet. Wat 4 doet kan ik niet zeggen, maar 4 is dus zeker niet overdreven.
- GezwindeSpoed
De krokodillen klemmen zijn wat aan de kleine kant, maat denk wel dat dit gaat werken.
Wij hadden geen eens klemmen. Gewoon kabel plat er op gedrukt.
- GezwindeSpoed
Nog meer LEAN
En dat was niet eens het idee. 990 accu leeg getrokken en een bouwmarkt op korte afstand. Rolletje 6mm2 opgehaald en gaan.
Klein is fijn. Ik heb zo’n powerbank starthulp, maar die klemmen zijn zo groot dat ze nooit goed om de accupolen passen bij gebrek aan ruimte. Zit je alsnog te prutsen met een paar schroeven als tussenstuk.GezwindeSpoed schreef:De krokodillen klemmen zijn wat aan de kleine kant, maat denk wel dat dit gaat werken.