Review: KTM Freeride E. Een dagje crossen ipv karten!

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 343
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Recent heb ik een niet nader te noemen leeftijd mogen aantikken waarbij ik het zeker gepast vond een kinderfeestje te houden :lol:

Nu crossen Madame en ik al een aantal jaar, iets dat we aan de vriendengroep hebben proberen uit te leggen, maar wat je het beste gewoon zelf kunt ervaren.
Onder andere bij Teamgamez in Wehl kun je een elektrisch crossen in heats zoals je van het karten gewend bent tegen prijzen die ook op karten lijken.
Dit brengt kwa motor beoordelen wel wat bezwaren met zich mee. Het is op een kortere en hardere baan met wat kleinere sprongen om het veilig te houden voor iedereen. Ook blijven de motoren in modus 1 met ca 15pk.
Nu was het motoren testen ook maar een leuke bijkomstigheid en verre van het doel van de dag. Dit zal net zoveel een beschrijving van de dag als van de motor zijn.

De locatie

Bij aankomst krijg je alle benodigde crosskleding en protectie die je nodig bent. Allemaal gewoon prima spul, duidelijk voor de verhuur gebruikt, maar niet ranzig of gesloopt en overwegend A-merken.
Je krijgt een korte instructie over de motoren en hoe je moet rijden. Het staan als je gaat springen en dat je van de voorrem af moet blijven (wij weten wel beter, maar voor de absolute beginner een veilig uitgangspunt). De achterrem is aan het stuur geplaatst wat erg intuïtief werkt voor de niet-motorrijders, maar wat minder voor de wel motor rijders, al gaven ook de motorrijders aan dat dat na 2 rondjes gewend was.
Zonder al te veel gepamper op de veiligheid ga je eerst een rondje verkennen achter een voorrijder aan, die voegt dan uit en mag je naar hartenlust knallen.

De baan is zoals gezegd hard, redelijk smal, geen echt hoge sprongen en weinig lange rechte stukken waar de snelheid uit de hand kan lopen. Eigenlijk een onverharde kartbaan met wat sprongen. Een redelijk vlotte rijder doet ca een minuut over een ronde.
Is de kleinschaligheid erg? Ik vind van niet. Voor de beginners is het veilig en de stoerdoenerij loopt niet uit de hand. Doordat het baantje wat krapper is wordt techniek en timing beloond.

De motoren

De motoren zijn KTM Freeride E's van een paar jaar oud. Ze staan er best aardig bij, duidelijk de verhuur krassen en her en der een gebogen hendeltje, maar wel gewoon goed onderhouden. Er zat ook geen merkbaar verschil in snelheid tussen de motoren wat een opluchting is tov sommige benzine kartbanen waar de dikzak op het rechte stuk soms bij de spriet weg rijdt.

De KTM Freeride ziet er uit als een volledige crossmotor en dat weegt hij ook. Echter is het geheel wat kleiner en ieler waardoor ze erg handzaam over komen, je zou ze de 110kg dan ook niet geven. Daarbij is het geheel wel zo opgezet dat het makkelijk is om de ruimte te nemen dus ook als je 1.90m bent kun je er prima mee uit de voeten. De kleinste deelnemer was 1.63m (1.65m is normaal minimale lengte) paste er prima op en kon met beide voeten aan de grond.

De vering is de 43mm editie van WP, die is voor het doel prima, maar voor de motorcrosser natuurlijk veel te soft. Over het tafeltje in het midden ben ik er meermaals in geslaagd de bodem te vinden. Het is echter dan wel weer heel vergevingsgezind over de knipjes (die er niet gek veel in zitten) en over de kleine sprongetjes. Voor de dag prima, maar als je deze motor als echte crosser zou gebruiken is de vering compleet ondermaats, zelfs voor de lichtste rijders.

De remmen werkten gewoon goed en zoals gezegd achterrem aan het stuur waardoor je voeten veel meer vrijheid hebben en je balans beter is.

Dan komen we aan bij het elektrische motorblok. Deze is begrensd gebleven in stand 1. Ik meen dat dat 15pk moet zijn, maar is lastig uit de documentatie te halen. Ze zijn in stand 1 ook begrensd op 50 km/h, maar dat red je toch vrijwel niet op de baan. Hier hebben we echt op gefocust op het enkele rechte stuk en dan moet je echt flink je best doen om de begrenzer te vinden.
Het blok is echter soepel, reageert zoals je verwacht en doet niks geks. Perfect voor de verhuur. Ze zijn sterk genoeg om flink lol mee te trappen op de baan, maar uitbreken en sliden lukt niet zonder eerst met een blokkerende achterrem de grip te breken. Alsnog denk ik dat dit voor de verhuur geen gek idee is.
Doordat het vermogen beperkt is ga je vloeiendere lijnen rijden wat zijn eigen charme weer heeft.
Zou het extra vermogen beter zijn? Ja voor de crossers zelf wel, maar voor de leek brengt het alleen maar kans op ongelukken.
Nu heb ik de mazzel gehad deze motor ook in vol vermogen kort te testen op Bilstain. Eerlijk is eerlijk, het blijft niet veel. In de rotsen is het plenty en werkt het super voor deze berggeit, maar ook met vol vermogen doet het niks spectaculairs en is het ook hierin zeker geen crosser.

Conclusie

Een dag elektro crossen ipv karten is zeker de moeite waard, wij hebben 3 heats gedaan, maar 2 a 3 zou ik zeker aanraden.

Wat betreft de motor zelf is het een prima verhuur motor voor de leek en dat is ook de beste toepassing van deze motor. Lekker crossen zonder je druk te maken over schakelen, powerbanden of andere skills die de doorsnee persoon meestal niet heeft.
Voor de echte hobby crosser zijn deze motoren echter ongeschikt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 168
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Ik ben met mijn zoon's kinderfeestje in Wanroij geweest. Hadden ze volgens mij ook Freerides voor de volwassenen
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 444
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik vind het zo jammer dat dit soort dingen vooral in het oosten van het land zitten. Toegegeven, er zijn wel wat crossbanen hier, maar die lijken best een hoog klei-gehalte te hebben. Dat maakt het misschien ook niet iets dat je als beginner wilt doen. Lijkt me best leuk om eens te proberen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 343
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Hoofddorp zit er 1, veel westelijker gaat niet lukken toch?
Noppy
Berichten: 3008
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Er zat er eentje in Amsterdam bij Dienen, naar daar is de zandvlakte inmiddels bebouwd?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
OffroadRules
Berichten: 11
Lid geworden op: wo okt 13, 2021 23:08

Die in Hoofddorp heeft Stark staan. Je kan er ook met je eigen elektrische crosser rijden.

https://www.electric-motorcrosspark.nl/

Een maand geleden mijn zoontje daar laten rijden. Erg sympathieke mensen die het daar runnen.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 444
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

LOL, dat is wel zo. Hoofddorp is best westelijk… Ik moet ook wat duidelijker zijn, want ik zit in het zuidwesten en dan is Hoofddorp gewoon nog 2 uur rijden. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie