KTM 890 / Husky 901 nokkenassaga
Moderator: ghulst
Ik zou zeggen dat die nok geen olie geeft gehad. Die verkleuring is een teken van hitte, niet van zacht materiaal.
Ze zetten tegenwoordig de veer van het LC8 blok er in zodat er 3.5 ipv 2.5 bar oliedruk op staat. Schijnt iets met milieumaatregelen te maken te hebben waarin ze terug moesten van 3.5 naar 2.5. De v-twin LC8 had altijd al 3.5 bar, naar het schijnt!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Noppy op vr aug 09, 2024 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie ook heel veel mensen die motoren rijden alsof het dikke 1200's zijn.
Altijd onderin de toeren te bokken. Dan lopen ze niet lekker en kan me ook voorstellen dat de oliepomp dan minder levert.
Zou alsnog heel moeten blijven, maar ik zie veel mensen die hoogtoerige performance motoren kopen maar eigenlijk willen tokkelen. Slechte combi.
Altijd onderin de toeren te bokken. Dan lopen ze niet lekker en kan me ook voorstellen dat de oliepomp dan minder levert.
Zou alsnog heel moeten blijven, maar ik zie veel mensen die hoogtoerige performance motoren kopen maar eigenlijk willen tokkelen. Slechte combi.
Zal wel een combinatie van alles zijn ook de milieumaatregelen maar het blijft een feit dat er wat foutjes in het ontwerp en materiaal zitten en indien ze dat gewoon zouden erkennen zou dat al veel zijn,
Gaat er mij toch niet van tegenhouden om terug lekker te rijden
Gaat er mij toch niet van tegenhouden om terug lekker te rijden
Kijk, dat klinkt interessant. Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van die gerechtelijke stappen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Hoogstwaarschijnlijk is het een fabricagefout, hoe precies de oliegallerijen aangeboord zijn met de sproeiers.
Waarom lukte dat dat wel goed bij de LC8 en niet bij de LC8c?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Waarom lukte dat dat wel goed bij de LC8 en niet bij de LC8c?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verder hebben ze bij olieanalyse (n=1) 6% benzine verontreiniging in de olie gevonden plus 10W60 werd 10W30 qua viscositeit. Oorzaken?
1) Slecht starten door Turkse bobines in oudere modellen. Die schijnen nu vervangen te zijn door een hoger onderdeelnummer. Soms starten deze twins pas na een tijdje doorstarten op één cylinder
2) Vanaf fabriek schijnen ze met 0 mm klepspeling geleverd te worden zodat het allemaal nog wat kan inslijten?
Geen idee of andere merken motoren dit ook zo doen? Is dit common practice?
Kortom: er is niet zomaar een enkelvoudige oorzaak aan te wijzen; vermoedelijke meerdere oorzaken tegelijkertijd. En toch zijn er 790's en 890's die vrolijk met 30K+ rondrijden zonder problemen! Maar die hoor je bijna niet (uiteraard)!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
1) Slecht starten door Turkse bobines in oudere modellen. Die schijnen nu vervangen te zijn door een hoger onderdeelnummer. Soms starten deze twins pas na een tijdje doorstarten op één cylinder
2) Vanaf fabriek schijnen ze met 0 mm klepspeling geleverd te worden zodat het allemaal nog wat kan inslijten?
Geen idee of andere merken motoren dit ook zo doen? Is dit common practice?
Kortom: er is niet zomaar een enkelvoudige oorzaak aan te wijzen; vermoedelijke meerdere oorzaken tegelijkertijd. En toch zijn er 790's en 890's die vrolijk met 30K+ rondrijden zonder problemen! Maar die hoor je bijna niet (uiteraard)!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Kleppen die slijten worden strakker dus dat lijkt mij een bijzonder ongeloofwaardig verhaal. Vind van KTM wat je vinden moet, maar kleppen op 0,00 monteren geloof ik gewoon niet ongeacht het merk.
Verder vind ik 6% benzine ook ongeloofwaardig, dat is echt heel erg veel. Is dat geen promillage? Kan door lekke zuigerveren komen en er komt altijd wel wat van voor.
Verkijk je ook niet op hoe achterlijk veel KTM 790/890 er rondrijden.
Ik heb het even door een kentekencheck gegooid. In NL zijn er alleen al 1418 790/890 Adventures. Dan hebben we het nog niet eens over de Dukes gehad wat er waarschijnlijk nog meer zijn.
Verder vind ik 6% benzine ook ongeloofwaardig, dat is echt heel erg veel. Is dat geen promillage? Kan door lekke zuigerveren komen en er komt altijd wel wat van voor.
Verkijk je ook niet op hoe achterlijk veel KTM 790/890 er rondrijden.
Ik heb het even door een kentekencheck gegooid. In NL zijn er alleen al 1418 790/890 Adventures. Dan hebben we het nog niet eens over de Dukes gehad wat er waarschijnlijk nog meer zijn.
Waarschijnlijk is het hetzelfde als het feit dat alle BMW GS cardans stuk gaan. Binnenkort voert KTM ze gewoon op als slijtagedeel.
Zonder gekheid, er is genoeg lawaai dat KTM eigenlijk wel wat zou moeten doen, maar dat waarschijnlijk niet doet. Die historie hebben ze wel.
Zonder gekheid, er is genoeg lawaai dat KTM eigenlijk wel wat zou moeten doen, maar dat waarschijnlijk niet doet. Die historie hebben ze wel.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- SuperTanker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
- Locatie: Kockengen
Deze gast lijkt de oorzaak gevonden te hebben.
Niet de nokkenassen. niet te kleine oliesproeiers. Maar niet goed uitlijnen van de boorgaten voor het oliekanaal naar de sproeiers.
Niet de nokkenassen. niet te kleine oliesproeiers. Maar niet goed uitlijnen van de boorgaten voor het oliekanaal naar de sproeiers.
1090R 2019 - PR7 2021
Dure grap gaat dat worden om een recall te doen op 70.000 cylinder kopjes? En hoe kunnen we verklaren dat er zo'n 20.000 motoren zijn die nergens last van lijken te hebben? Of komt dat omdat ze nog niet de kritieke kilometerstand bereikt hebben?SuperTanker schreef:Deze gast lijkt de oorzaak gevonden te hebben.
Niet de nokkenassen. niet te kleine oliesproeiers. Maar niet goed uitlijnen van de boorgaten voor het oliekanaal naar de sproeiers.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
- SuperTanker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
- Locatie: Kockengen
Zoals hij het ziet (en ik begrijp) zijn het machine instel fouten bij het boren. Kennelijk gaat dat ook vaak goed waardoor ze er niet allemaal last van hebben. Ik vind het wel de meest plausibele verklaring tot nu toe.
(Sorry Noppy jij had het filmpje al gepost hier, had ik niet gezien)
(Sorry Noppy jij had het filmpje al gepost hier, had ik niet gezien)
1090R 2019 - PR7 2021
Geeft niet Maar ook de slechte uitslagen van de olieanalyse helpen gecombineerd te weinig olie. Neem dat en samen met een service interval van 15.000 km? 10W90 zou in een dag kapot zijn, dus 10W60 is ook snel stuk en werd door analyse bewezen in een KTM twin een 10W30 aan het einde van de service interval. Daar komt dan nog eens bovenop dat sommige exemplaren slecht starten en beginnen te lopen op 1 cylinder en pas na een tijdje de 2e aanslaat. Waar blijft al die onverbrande benzine? Ja, die trekt vermoedelijk langs de wanden naar beneden, de olie in. Bij mijn RMZ kreeg ik dat ook wat resulteerde in een service interval van slechts 1.000 km. Je rook aan de peilstok en dan wist je al genoeg! Wisselen!SuperTanker schreef:Zoals hij het ziet (en ik begrijp) zijn het machine instel fouten bij het boren. Kennelijk gaat dat ook vaak goed waardoor ze er niet allemaal last van hebben. Ik vind het wel de meest plausibele verklaring tot nu toe.
(Sorry Noppy jij had het filmpje al gepost hier, had ik niet gezien)
Dus samenvattend de slechtst denkbare omstandigheden voor een scherpe nokkenas om in te draaien...
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Here is an important update on handling the camshaft topic for selected KTM models. Firstly, we would like to extend our apologies to the people who feel affected by the camshaft topic. We see and hear all the feedback we can, whether it's online, via authorized KTM dealers or simply through community chatter. To best equip our authorized KTM dealer network, we issued a communication on how to inspect camshafts if customers report issues on the following motorcycles:
KTM 790 DUKE, model year 2018, 2019 and 2020
KTM 790 ADVENTURE, model year 2018, 2019 and 2020
Investigations have shown that a large proportion of these camshafts that are the subject of complaints are in order. In these cases, it is not a question of wear, but mostly just discoloration or running marks that have formed on the running surface of the cams or on the bearing points of the shafts and can be removed by cleaning.
The overall quality and integrity of the camshaft itself is not the problem.
Please visit your authorized KTM dealer, in case you have experienced the following symptoms: poor starting behaviour, clearly audible, unusual running noises from the engine and noticeably reduced engine power.
If the camshafts are found to be damaged during an inspection by an authorized KTM dealer, they will be replaced. The cost of replacing damaged camshafts will be borne by KTM under the goodwill scheme.
If customers have already ordered a camshaft replacement for affected models from an authorized KTM dealer in the past, KTM will re-examine new goodwill applications through the authorized KTM dealer network. If the conditions explained in this statement and in the communication to the authorized KTM dealer network are met, subsequent goodwill may be considered.
KTM takes product quality seriously and continuously drives the development of its products. As part of the continuous development of our products and to improve the quality and wear behaviour of the engine, we have introduced wider rocker arms from model year 2021 and an additional oil strainer from model year 2020 to improve the overall performance and quality of the engine. Both adaptations simultaneously resolve the contributing factors mentioned above.
Once again, we apologize for any inconvenience or hassle that any of our customers may have experienced.
KTM
KTM 790 DUKE, model year 2018, 2019 and 2020
KTM 790 ADVENTURE, model year 2018, 2019 and 2020
Investigations have shown that a large proportion of these camshafts that are the subject of complaints are in order. In these cases, it is not a question of wear, but mostly just discoloration or running marks that have formed on the running surface of the cams or on the bearing points of the shafts and can be removed by cleaning.
The overall quality and integrity of the camshaft itself is not the problem.
Please visit your authorized KTM dealer, in case you have experienced the following symptoms: poor starting behaviour, clearly audible, unusual running noises from the engine and noticeably reduced engine power.
If the camshafts are found to be damaged during an inspection by an authorized KTM dealer, they will be replaced. The cost of replacing damaged camshafts will be borne by KTM under the goodwill scheme.
If customers have already ordered a camshaft replacement for affected models from an authorized KTM dealer in the past, KTM will re-examine new goodwill applications through the authorized KTM dealer network. If the conditions explained in this statement and in the communication to the authorized KTM dealer network are met, subsequent goodwill may be considered.
KTM takes product quality seriously and continuously drives the development of its products. As part of the continuous development of our products and to improve the quality and wear behaviour of the engine, we have introduced wider rocker arms from model year 2021 and an additional oil strainer from model year 2020 to improve the overall performance and quality of the engine. Both adaptations simultaneously resolve the contributing factors mentioned above.
Once again, we apologize for any inconvenience or hassle that any of our customers may have experienced.
KTM
Nou, dat is dan toch aardig.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Nou ja, ik weet niet of het 'aardig' is als binnen je garantie van 24 maanden er iets vervangen wordt onder 'goodwill'. Zou fijner voelen als iets wat eerder onder garantie viel gewoon onder garantie blijft vallen + 24m, toch? Ik heb heel serieus gekeken naar de 901 maar vond het risico te groot. Dus toch naar weer een Tuareg 660 genomen met 4j garantie, dus de teller staat weer op nul! Overigens die garantie nooit nodig gehad gedurende de 24 maanden.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
https://dealernews.com/Home/post/breaki ... UcGd8bHYSg
Herstructurering in Mattighofen! De voorraden onverkochte motoren lopen op tot tienduizenden!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Herstructurering in Mattighofen! De voorraden onverkochte motoren lopen op tot tienduizenden!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Mooi bericht, maar ik vraag me af hoeveel motoren er staan. Ze hebben het wel over het terugdringen van de voorraad bij zowel de dealers als bij KTM zelf, maar ik zie geen aantallen. En hoe ze er dan vanaf gaan komen, is een volgende vraag. Misschien hebben ze iets te veel naar VAG gekeken hebben, die de dealers gewoon volduwen (of PON in NL in ieder geval wel) tot ze niet meer kunnen. Kijken naar Toyota was misschien handiger geweest voor de voorraadplanning.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Er is een rechtszaak geweest van een KTM rijder in Oostenrijk tegen KTM. De problemen schijnen echt heel serieus te zijn. Het gerucht gaat nu dat Pierer surseance van betaling heeft aangevraagd. Dat is de fase vlak voor het faillisement. Hoop van niet!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Laten we dit topic vooral over de nokkenassen houden.
De discussie over de problemen van het bedrijf KTM kunnen we dan hier bespreken: https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15207
De discussie over de problemen van het bedrijf KTM kunnen we dan hier bespreken: https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15207
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project