Vandaag weer eens een echte noppen review!
Op de OTR Varsseveld had ik de kans om de Rieju MR300 Racing demo motor van Overveld motoren een volledige ronde mee te krijgen (wat ik er van begreep is dat zo'n 70km). Ik heb dus veel singletracks, wat crossbaan en flink bouwland kunnen rijden. Geen stenen en nagenoeg geen hard-enduro.
Eerste indruk
Ten eerste zal de kenner hierin het voormalige GasGas model herkennen dat geproduceerd is tot de KTM groep het overnam. Hierna is Rieju met het ontwerp en de productie aan de haal gegaan in hun ''nieuw'' opgezette MR300 enduro lijn.
Het is dan ook wel te zien dat dit een simpeler ouder ontwerp is met her en der wat gedateerde dingetjes zoals het dashboard en de knoppen, dit is uiteraard maar bijzaak.
Wel mooi is dat de map-switch (regen/zon) gewoon aan de linkerkant van het stuur zit. Bij Beta is deze verplaatst naar bovenop de tank en tijdens het rijden eigenlijk niet fatsoenlijk te bedienen.
Wat ook opvalt is dat de Rieju heel rijk aangekleed zijn. Voorop een KYB AOS (closed cartridge) voorvork en achter een KYB schokbreker. Dit is top spul wat bij bijvoorbeeld Beta alleen in de topmodellen zit. Daarnaast zit er naast de startmotor ook nog steeds een kickstart standaard gemonteerd wat een welkome back-up is die je niet veel meer ziet. De startmotor zit gemonteerd boven de ontstekingsdeksel en steekt wat uit, dit komt over als een ''afterthought'' en in Pascuet heb ik meerdere mensen gehoord die hem gesloopt hebben in valpartijen tussen de stenen. In Nederland zou dit zeker geen probleem moeten zijn gezien hier maar weinig rotsen uitsteken.
De remmerij is net zoals bij Beta, de Japanners enz geleverd door Nissin en gewoon goed.
Deze motor heeft ook nog een carburateur ipv de injectie die je steeds meer tegenkomt. Of dit een voor of nadeel is hangt natuurlijk van je voorkeur af.
Maar hoe rijdt dat nou?
Kwa motorblok is het ''gewoon'' echt een 300 2T carburateur motor.
Krachtig van onderuit, in de singletracks kun je hem tot stationair laten wegzakken en komt direct weer op. In de regen stand is hij heel vergevingsgezind en verrast hij niet in het kruipdoor-sluipdoor. Hij heeft dan bij iets meer toeren meer dan genoeg ''grunt'' om het voorwiel omhoog te krijgen over een obstakel of om kuilen/knippen over te slaan. Dit is ook waar carburateur motoren shinen omdat ze heel smeuïg zijn van onderuit. Geen aan/uit gevoel op de gashendel en afslaan/bokken is er nagenoeg niet bij.
In het bouwland is hij sterk en lomp zoals je van een 300 2T verwacht. Ook hier gebeurt in standje ''regen'' weinig geks en is hij ook voor de beginner prima handelbaar. In ''zon'' wordt hij een stuk feller en de powerband scherper. Hiermee is hij keurig in lijn met de andere 300 2T'en. Ook op flinke snelheid komt het voorwiel met een stoot gas en een ruk aan het stuur zonder problemen omhoog.
Kwa rijwieldeel is het een bijzondere motor binnen de enduro's.
Het frame is soepel en vergevingsgezind, geen drama over de boomwortels en door het weiland niet zo scherp als bijvoorbeeld de KTM's. Dit is allemaal wel gelul in de marge natuurlijk.
Kwa vering is het gewoon simpelweg helemaal top. De KYB's staan voor en achter redelijk soft vergeleken met de rest van de markt (natuurlijk zijn ze volledig instelbaar en de favoriet van vele tuners dus alles is mogelijk). Dit maakt hem uitzonderlijk comfortabel over de singletracks, in de korte bochtjes en over de boomwortels.
Over de bouwlanden is hij op gemiddeld tempo (wat zo ongeveer ons niveau is tijdens de OTR's) erg comfortabel en niet vermoeiend. De KYB's zijn hoewel softer afgesteld nog steeds heel goed in staat om de knippen weg te dempen. Pas op echt hoge snelheid merk je dat je vaker richting bodem gaat en dat een paar klikken stijver geen kwaad zou kunnen. Als je eerlijk tegen jezelf bent is dat ook eigenlijk niet nodig. Als dat al wel nodig is zit je waarschijnlijk al op nationaal/inter niveau en hoef je mijn mening zeker niet te lezen.
De KYB schokdemper houdt veel beter contact met de grond dan de Sachs van de Beta's. Hierdoor is de rit soepeler en de aandrijving constanter.
Bij springen op een crossbaan merk je dat het ook wat soft staat. Bij een harde landing klap je bijna door naar bodem, hoewel de KYB's dat zelfs op softe settings heel plush opvangen. Enkel in het drassige, mulle zand merkte je dat hij begon te zwalken door de softe demping, maar wederom is dat wel aan te passen (ten koste van comfort).
Wat ook opviel was een softer, ronder en daarmee comfortabeler zadel dan ik gewend was van andere motoren in de markt. Op de cross kan ik me voorstellen dat het minder scherp is en corrigeren net iets meer moeite kost. Maar voor de verbindingsstukken en als je toch komt te zitten in een singletrack erg comfortabeler tov de rest. Dit was ook te merken doordat er minder getril doorkwam dan je zou verwachten op de straat verbindingstukken en je daardoor minder een houten kont krijgt. Verder rijdt het op straat ongeveer even waardeloos als de rest van de enduro's die op noppen met lage bandendruk
De techniek
Tsja, daar kan ik natuurlijk weinig over zeggen na een proefrit. Dit valt echter volgens dealers en eigenaren gewoon in lijn met wat men van 300 2T'en gewend is. Onderdelen voorziening is aftermarket natuurlijk gewoon minder voor te krijgen en er zijn minder dealers dan van de meeste andere merken. De remmerij en vering is natuurlijk allemaal goed leverbaar, tandwielen achter zouden hetzelfde zijn als Beta/Honda enz en zo zullen er meer uitwisselbare onderdelen zijn.
Van Overveld motoren stond wel het aanbod dat als de motor mee gaat op vakantie er een krat met reserve onderdelen uitgeleend wordt waarbij enkel de gebruikte delen betaald hoefden te worden. Dat noem ik nou service!
Kost dat?
Nou dat is een grote meevaller. Op dit moment €8999 voor de Racing (zoals ik gereden heb) en €10.499 voor de Pro (hele reek accessoires, zie Rieju website).
De vergelijkbare Beta 300 Racing zit op €11.449 en de KTM's vanaf €13.719
Conclusie
Het is een erg fijne, comfortabele motor om te rijden. Hoewel hij marginaal minder scherp en mogelijk net wat minder krachtig aanvoelt dan de concurrentie is het een erg fijne motor om op te rijden. De overstap vanaf een ander merk zal erg makkelijk zijn gezien hij wel anders is, maar nog steeds erg vergelijkbaar.
Vooral voor de casual rijder die ook nog wel eens eigen uitgezette off-road routes rijdt met verbindingsstukken lijkt me dit een erg geschikte motor.
Voeg daarbij de rijke standaard uitrusting en de lage prijs en je hebt een erg verleidelijk pakket!
De motor waarmee de proefrit gereden is:
https://overveldparts.nl/product/rieju-mr-300-demo/
Het model zoals hij nieuw verkocht wordt ''kaal''.
Video van de hele proefrit, straatstukken er uit geknipt.
Disclaimer: Voor deze proefrit en review heb ik geen vergoeding in wat voor vorm dan ook gehad. Enkel dat ik de motor een ronde heb mogen testen. Overveld vond het wel leuk als ik de video zou plaatsen, maar heeft van tevoren niks gezien of gelezen.
Review: Rieju MR300 Racing
Moderator: ghulst
Fijn om te horen dat het gewaardeerd wordt.
Het dunt langzaamaan natuurlijk wel een beetje uit in mijn database van motoren
Maar wie weet waar ik m'n handen allemaal op kan krijgen natuurlijk.
Een middelmaat Adventure of een enduro die ik nog niet gehad heb zou heel mooi zijn natuurlijk.
Het dunt langzaamaan natuurlijk wel een beetje uit in mijn database van motoren
Maar wie weet waar ik m'n handen allemaal op kan krijgen natuurlijk.
Een middelmaat Adventure of een enduro die ik nog niet gehad heb zou heel mooi zijn natuurlijk.
Ik vind ze best wel heel vet eigenlijk. Heb sowieso een zwak voor motoren van rond de Middellandse Zee.
Goed verhaal weer Erwin! Ik heb nog nooit op een echte noppenmachine gereden, laat staan op een tweetakt, dus ik leer er elke keer van bij.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- GezwindeSpoed
- Berichten: 156
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Dit vind Rich ervan
Ik zie dat ie em ook gebruikt tijdens zijn clinics.
Ik zie dat ie em ook gebruikt tijdens zijn clinics.
Laatst gewijzigd door GezwindeSpoed op ma nov 18, 2024 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
- GezwindeSpoed
- Berichten: 156
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Wat rookt ie veel of doen alle carbs dat?
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Nee opzich niet, alleen koud of als ze te rijk gesmeerd staan. Of te rijk afgesteld. Kan best dat hij hem wat rijk heeft staan voor wat hij doet.
Onze carburateur Beta's roken nagenoeg niet en de Rieju die ik heb gereden op de OTR ook niet.
Ik zal het filmpje zo eens kijken!
Onze carburateur Beta's roken nagenoeg niet en de Rieju die ik heb gereden op de OTR ook niet.
Ik zal het filmpje zo eens kijken!
Ik heb hem even gekeken en grappig dat hij precies het tegenovergestelde getest heeft.
Ik heb dan de ''Gomez'' versie mee gehad en die had dan de 36 ipv 38mm carburateur blijkbaar en andere poorting/mapping als ik dit mag geloven. Dat maakt voor krachtiger onderin en net wat minder pull en power hogerop. Dat is ook precies wat ik voelde tov de Beta 300. Misschien dat de ''normale'' Rieju Racing toch dan net dat stukje pull ook heeft. Maar daar hoeven wij amateurs ons geen zorgen over te maken natuurlijk. Het ding loopt simpelweg als een kanon, maar net een tikkeltje minder snappy dan de Beta's/KTM's die ik gereden heb.
Ik heb dan de ''Gomez'' versie mee gehad en die had dan de 36 ipv 38mm carburateur blijkbaar en andere poorting/mapping als ik dit mag geloven. Dat maakt voor krachtiger onderin en net wat minder pull en power hogerop. Dat is ook precies wat ik voelde tov de Beta 300. Misschien dat de ''normale'' Rieju Racing toch dan net dat stukje pull ook heeft. Maar daar hoeven wij amateurs ons geen zorgen over te maken natuurlijk. Het ding loopt simpelweg als een kanon, maar net een tikkeltje minder snappy dan de Beta's/KTM's die ik gereden heb.
Leuke review, ik hou wel van krachtige en rokende 2-T's!
Zou de Rieju Aventura niet wat voor je zijn om te testen? Dat is toch wel een beetje de ARM-doelgroep, toch?
https://rieju.com/nl/adventure/107/2023/aventura-500
Zou de Rieju Aventura niet wat voor je zijn om te testen? Dat is toch wel een beetje de ARM-doelgroep, toch?
https://rieju.com/nl/adventure/107/2023/aventura-500
Dat is zeker wat voor mij om te testen. Nu nog in handen zien te krijgen