In 2015 heb ik met m’n Husaberg FE570 de Tuareg rally gereden. Deze motor is geweldig geschikt voor rally’s door het flinke vermogen, lage gewicht en heerlijke vering. Hierdoor weinig uitdaging en vaak veel te vroeg terug in het bivouac. De combinatie met meer uitdaging vinden en de zotheid van een KTM950SE hebben me doen besluiten om er naar te gaan zoeken.
KTM 950 SE vs. BMW HP2
De 950 SE is natuurlijk afgeleid van de 950 Adventure, 90% van de onderdelen is hetzelfde en de grote verschillen zijn de tanks (1x15L tank ipv 2x11L), voorkant (simpele koplamp ipv kuip). Belangrijkste delen zijn hetzelfde of zo goed als (frame, wielen, blok). vooral het gebrek aan kuip maakt het grote verschil, veel meer het idee van een enduro als je er op rijdt, minder gewicht en lager zwaarte punt. Er zijn er in het totaal zo 3000 gemaak van Krankit heeft een leuk filmpje gemaakt over het ontstaan van de SE.
Koop
Al snel vond ik er een te koop in Brabant en laat ik nou 10km verderop werken. Snel afspraak gemaakt en koop gesloten. Moest nog wel even m’n vrouw ervan overtuigen dat een 4e motor in de garage echt maar tijdelijk is en dat er eentje plaats gaat maken.
Eerste indruk
Rijdt als een enduro op steroïden. Erg oppassen met remmen voor een bocht, het is wel 200kg die moet worden afgeremd. De truc is met hoge versnelling de bocht in, kont omgooien en driften tot de bocht ophoudt, heerlijk. Corrigeren van 200kg is wel uitdagend en vergt behoorlijk kracht en techniek. Een stuurdemper komt op m’n verlanglijstje naast een goede carterplaat.
Aanpassingen
Tijdens stevig accelereren wordt het stuur behoorlijk onrustig, ook wil ik woestijn rally's gaan rijden en dan is een stuurdemper wel een fijne veiligheid voor die grote steen die je net over het hoofd ziet. Dus, als eerste aanpassing verplaats ik de stuurdemper van m’n Husaberg naar SE, daarvoor was wel een nieuwe kroonplaat nodig omdat de originele stuur opname niet compatibel is met de stuurdemper.
Tijdens groot onderhoud kom ik erachter dat de standaard luchtfilter wel veel werk is om te demonteren.
Ik ga de ITG schuimfilter proberen. Hiervoor moeten natuurlijk andere sproeiers worden geplaatst. Gelukkig gok ik goed en hoef ik alleen nog maar de naald hoogte en brandstofschroeven aan te passen. Maar later blijkt dat ik deze filter niet kan vervangen zonder de tank te demonteren en dat was wel een van de beoogde voordelen. Verder is het schoonmaken van de filter een drama want de kooi zit in de filter waardoor je em niet makkelijk fijn kan knijpen tijdens het schoonmaken en ik vind ook de luchtdichtheid van de randen twijfelachtig. Al snel ga ik terug naar de originele filter en verkoop de ITG filter.
Koplamp
De originele koplamp weeg 1.5kg en is een lomp groot ding. Op Aliexpress vind ik voor een paar euro een EXC koplamp die ik passend maak.
Verzuipen
Op knippenpaden verzuip de motor na een knip of 4 en ook in Albanië was ik vaak een rijdend milieudelict. Ik verlaag de brandstofniveau in de vlotters en dit lijkt iets te helpen. Later ontdek ik dat ik niet de originele brandstofpomp heb, maar een vervanger die eigenlijk bedoeld is voor oldtimer auto's. De druk die deze levert is te hoog en dat zorgt voor het verzuipen op knipperpaden. Ik koop op ebay een originele pomp en zet hier de Dr Bean schakeling in ter vervanging van de contactpunten en het probleem is gefixt.
Tuareg rally 2017
Tijdens mijn eerste woestijnrally op de SE kom ik er vaak achter dat het een heethoofd is. De motor kan z’n warmte niet genoeg kwijt, alle lampjes van de temperatuur gaan aan en als ik lang blijf doorrijden begint de motor echt te koken. Vooral bij het rijden in kleine (dus langzame) duiden speelt dit probleem. Verder kom ik erachter dat een zwarte ondoorzichtige tank lastig is omdat je geen idee van benzinevoorraad hebt, het verbruik in de duinen is enorm dus is het fijn om een blik op de tank te werpen om zeker te zijn dat er nog genoeg in zit.
Bij thuiskomst vind ik een Engelsman die graag een zwarte tank wil maar een doorzichtige witte heeft. Al snel maken we een deal, hij blij, ik blij. Probleem 1 gefixt.
Voor de koeling probeer ik van alles:
- radiatorfolie aan de binnenkant van de tank om de benzine koeler te houden
- verplaatsen van de brandstofpomp meer de rij lucht
- ontkalken met azijnzuur
- lamellen vervangen door gaas
- thermostaat verwijderd
- luchtgeleiders achter radiateur om warme lucht weg te sturen
- 20% glycol ipv 50%
- water wetter
- wrappen van uitlaat
Uiteindelijk heeft het allemaal misschien een beetje geholpen, maar nog steeds overhit de motor bij hoge buitentemperatuur en zwaar ploegen door mul zand. Laat je dat beide nou vaak in de woestijn hebben.
Vering 250/255->300/285
De standaard veerwegen van een SE zijn 250/255 v/a. Een kennis van mij werkt bij WP en wil weleens kijken wat er mogelijk is. De voorvering verlengt hij met wat standaard onderdelen tot 300mm. Achter kan hij niet veel veranderen. Ik koop een achterdemper van een adventure die wel te verlengen is to zo’n 285mm veerweg. De eerste keer rijden met de nieuwe vering is geweldig, moet je normaal je schrap zetten bij een onverwacht gat, nu heerlijk soepel er door heen. De motor is wel serieus hoog geworden, wat weleens leidt tot knullige valletjes.
Achtertank
Ik heb nu een tank van dik 30L. Bij volle tank is dit best wel avontuurlijk. In Polen is een kerel die een batch achter tanks gaat maken speciaal voor de SE. Hij komt met een mooi tankje van 5L die na een half jaar voor een habbekrats te koop zijn omdat hij ze niet kwijtraakt. Ik plaats de originele tank van 15L en heb nu bij elkaar 20L. Wat een verschil in stuurgedracht zeg met die kleinere voortank. Hopelijk verbetert de kleine tank ook de koeling door minder om de motor te hangen.
Triclamp luchtfilter
Een stel Americanen ontwikkelen nieuwe produten voor de SE. De luchtfilter is beter doordacht en geïnspireerd op de 450RFR rally. Deze kan ik vervangen met de tank gemonteerd en schoonmaken is als een standaard schuimfilter.
Conclusie
Ik zocht meer uitdaging tijdens rallies en wilde wel eens zo’n idiote SE proberen. Na bijna 10 jaar ben ik nog steeds verliefd. Wat een geweldige apparaat is het. Oneindig lange driften, fantastisch geluid, veel bekijks en extreem veelzijdig. Maar ook vervloek ik z’n dorst, koelingsproblemen en hoge gewicht in onhandige situaties. Van 14-daagse rally naar Dakar via Spanje, Maroko, Mauretanie en Senegal tot kampeervakantie in Frankrijk of Polen, alles is mogelijk. En dan vergeet ik nog de OTR in Nederland en de ritjes in m’n achtertuin die altijd weer genieten zijn. Mocht je geintereseerd zijn geraakt, succes met zoeken want ze worden zeldzaam. En bedenk dat hij het met mooi weer en droge zanderige ondergrond prima te rijden is maar bij blubber of rotsachtige ondergrond een hele hand vol wordt die heel wat oefening en kracht vergt om de juiste kant op te leiden.
Review: KTM 950 Super Enduro
Moderator: ghulst
- GezwindeSpoed
- Berichten: 156
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gaaf verslag! Dankjewel. Het lijkt me wel echt een mooi apparaat, maar absoluut niet op mijn niveau. Die oneindig lange driften, daar kan ik alleen maar van dromen.
Dat met die koelproblemen is wel een interessante. Is dat iets waar ze ook echt bekend om staan? Ik zou me kunnen voorstellen dat je wat zou moeten kunnen doen met een iets beter blok in de radiateur en ventilatoren er achter, maar dat zeg ik zonder enige voorkennis.
Dat met die koelproblemen is wel een interessante. Is dat iets waar ze ook echt bekend om staan? Ik zou me kunnen voorstellen dat je wat zou moeten kunnen doen met een iets beter blok in de radiateur en ventilatoren er achter, maar dat zeg ik zonder enige voorkennis.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- GezwindeSpoed
- Berichten: 156
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Ik ken niet veel mensen die de SE gebruiken zoals ik heb gedaan. Wel ooit een Italiaan gesproken die ook de Tifoujar pass in Mauritanie had gereden, hij moest ook wel stoppen om de motor te laten koelen maar volgens mij veel minder dan ik. Boven de 60km/u koel ie prima, maar dat kan ik niet overal rijden, zeker niet in kleine duinen. Een kennis van mij heeft woenstijn rallies gereden op een 950 Adventure, soms zat ie ook wel tegen overhitten aan als hij duinen reed met wind mee (radiateur van Adventure is zelfs iets kleiner). Als je rijdt als Meoni dan heb je dit probleem niet
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Toch lijkt me dit best eens een leuk puzzeltje om naar te kijken. Ik kan me haast niet voorstellen dat daar niet iets aan te doen moet zijn.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project