Terugslag in EV's
Moderator: ghulst
Ik ben wel een fan van EV's, dus dit is wel treurig nieuws. Blijkbaar is het niet zo goed gesteld met Energica. Ik heb wat dingen uit verschillende hoeken gezien en dit is er een van. https://www.gpone.com/it/2024/10/15/mot ... l-cda.html
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Hmm slecht nieuws, het enige merk dat heel serieuze E straatmotoren bouwde.
Ze waren gewoon te duur denk ik.
Ze waren gewoon te duur denk ik.
En het is officieel: https://www.energicamotor.com/en/news/e ... 4-october/
Wel jammer. Ik denk ook dat ze te duur waren, maar toch.
Wel jammer. Ik denk ook dat ze te duur waren, maar toch.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- GezwindeSpoed
- Berichten: 156
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Is wel een dingetje inderdaad.
Ik denk gewoon dat te veel merken iets proberen te bouwen dat een E motor gewoon niet is.
Waar blijven de 690 SM/Duke concurrenten. Daarop maakt range geen zak uit, ze zijn al kneiterduur... Nouja dat kunnen E motoren ook, maar dan zonder overlast en met heel veel meer oempf!
Ik denk gewoon dat te veel merken iets proberen te bouwen dat een E motor gewoon niet is.
Waar blijven de 690 SM/Duke concurrenten. Daarop maakt range geen zak uit, ze zijn al kneiterduur... Nouja dat kunnen E motoren ook, maar dan zonder overlast en met heel veel meer oempf!
Er zal nog best wat aan de boom geschud worden. Jammer genoeg zitten we niet meer in begin vorige eeuw, toen je met alles dat je in elkaar schroefde gewoon de weg op mocht. Dat maakt het lanceren van iets nieuws misschien wel onhandiger. En die groep van die 690SM/Duke's horen misschien nog wel het meest tot de conservatieve gebruikers die vooral benzine willen ruilen. Maar dat is koffiedik kijken.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
We hebben de suffe accountants geprobeerd en die kopen niet genoeg elektrische motoren, misschien bij de groep met een hart proberen?
Best een idee. Maar waar begin je? Die groep is ook heel verschillend. Daar zitten nogal wat verschillende motoren in. En de EsseEsse was niet echt voor accountants, toch?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Bij voorkeur de groep waar range niet uitmaakt.
De accu is een groot deel van het gewicht en de prijs. Als je die beide omlaag krijgt...
Ik kom toch weer op die 690's uit. Die kosten 15K, een Stark 12K. De accu 2x zo groot zit je aan een acceptabele range. Die accu kost nu 3K, stel dat die 5K zou worden bij verdubbelen formaat en niet als consumenten verkoop prijs. Dan heb je nog 1K over voor de straat legaal dingetjes.
Dat zou wel de woon-werk motor zijn waar ik mijn rijbewijs op verlies.
De accu is een groot deel van het gewicht en de prijs. Als je die beide omlaag krijgt...
Ik kom toch weer op die 690's uit. Die kosten 15K, een Stark 12K. De accu 2x zo groot zit je aan een acceptabele range. Die accu kost nu 3K, stel dat die 5K zou worden bij verdubbelen formaat en niet als consumenten verkoop prijs. Dan heb je nog 1K over voor de straat legaal dingetjes.
Dat zou wel de woon-werk motor zijn waar ik mijn rijbewijs op verlies.
Het probleem is alleen de hoeveelheid mensen die een 690 kopen. Er zijn meer naked en allroad kopers… Dus dan wordt er een berekeningetje uitgevoerd en wordt zo’n model gekozen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
All-road is gewoon een markt die goed verkoopt, maar erg lastig is voor een EV.
Een Duke 690 zou je ook prima kunnen bouwen. Eigenlijk is het het beste om 1 cilinders te vervangen. Waar die last hebben van geklapper, gebok en onderhoud is dat waar een elektromotor geen last van heeft. Terwijl je wel de explosiviteit en meer van een 1 cilinder hebt.
Een Duke 690 zou je ook prima kunnen bouwen. Eigenlijk is het het beste om 1 cilinders te vervangen. Waar die last hebben van geklapper, gebok en onderhoud is dat waar een elektromotor geen last van heeft. Terwijl je wel de explosiviteit en meer van een 1 cilinder hebt.
Maar dan zit je wel met het verschil in gewicht en de accu… Dat is wel een verschil ten opzichte van een 690. Vooral voor mensen die een accu voor de actieradius vooral heel eng vinden.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gewicht is grofweg gelijk bij een 13kW accu. Als je hem vergelijkt met de 690 enduro.
Dan blijft alleen de actieradius nog over...
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Dat is een feit, maar 13kW is wel 130km flink te hard rijden. Gewoon casual rijden binnen de verkeersregels is ruim op de 200km. Dan hebben we het niet over een reis of tourmotor maar een vrij middag hooligan machine.
Daar moet gewoon DC laden op. Dat begint steeds meer te komen en dan heb je hem in iets meer dan een kwartiertje 5-95%.
Daar moet gewoon DC laden op. Dat begint steeds meer te komen en dan heb je hem in iets meer dan een kwartiertje 5-95%.