Afgelopen zaterdag op de crosbaan van Lochem gereden. Deze baan heeft een klei-achtige ondergrond. Het oppervlak was zacht en licht drassig (geen modder). (Als het droog is kan de baan ook betonhard zijn). Nu heb ik er een nieuwe achterband op gelegd. Een enduro band. Dit omdat ik wat veiliger over de weg ga en vooral omdat de bike niet wordt afgekeurd bij de eerste de beste endurorit.
Afijn,.
Ik kon het vermogen van de 426 helemaal niet overbrengen. Iets te veel aan het gas hangen en volop wheelspin. Ik moest van het gas af en vroeg overschakelen om tractie te houden.
Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten. Ik lees her en der dat dat te veel is, maar dat zal toch niet de enige oorzaak zijn.
Ik kan met voorstellen dat ik met deze band heel goed uit de voeten kan als de baan droog en hard is maar in een zachte bodem???
Wat is er mis... of zijn dit de concessies die je altijd doet als je een enduroband monteerd?
enduroband: en nu de bandenkeuze!!!
Moderator: ghulst
Laatst gewijzigd door Fox-kid op wo mar 24, 2004 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ik rij altijd met 0.8 bar in een enduro-achterband.Fox-kid schreef: Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten.
1.8 is toch veel te hard
Jo VdB
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
1,8 bar is erg hard voor op een zacht circuit en zelfs voor een hard circuit is het aan de harde kant, je kan je band beter zo rond de 1 bar doen.
Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten. Ik lees her en der dat dat te veel is, maar dat zal toch niet de enige oorzaak zijn.
nee het zal indd niet de enige oorzaak zijn, wees blij dat je een 4-takt hebt (hoef je minder te schakelen) want het zal waarschijnlijk ook aan het circuit zelf liggen, rond deze tijd van het jaar kunnen banen erg veradelijk zijn als het gaat om grip. 3 weken terug heb ik in rilland-bath (zeeland) getraind, en daar had ik dus het zelfde als jou maar dan met een 2-takt:)
Ik moet zeggen dat ik +- 1.8 bar in de achterband heb zitten. Ik lees her en der dat dat te veel is, maar dat zal toch niet de enige oorzaak zijn.
nee het zal indd niet de enige oorzaak zijn, wees blij dat je een 4-takt hebt (hoef je minder te schakelen) want het zal waarschijnlijk ook aan het circuit zelf liggen, rond deze tijd van het jaar kunnen banen erg veradelijk zijn als het gaat om grip. 3 weken terug heb ik in rilland-bath (zeeland) getraind, en daar had ik dus het zelfde als jou maar dan met een 2-takt:)
Ik denk dus dat, met de Lochemse ondergrond, de baan zaterdag goed glad was, vandaar dus al die wielspin, wat natuurlijk nog meer werd door die harde achterband. 1.8 bar is echt veel te veel en je grip zal daardoor duidelijk minder worden. Ga maar rijden met 0.7-0.8 bar en je zult merken je meer grip krijgt en de motor dus beter te besturen is. Een crossband zal dus nog meer grip geven.
Ik zal hem rond de 1.0 bar zetten en jullie laten weten wat mijn ervaringen zijn. Ik hoop ook dat de baan wat droger is!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ik rij steeds met een bib vooraan en achter met een dikke binnenband en tussen de 650 en 750 gr.
En 'hout' vasthouden,ik heb sindsdien (reeds 2 jaar en +/- 10.000km)achteraan nog niet lek gereden(enduro).
En 'hout' vasthouden,ik heb sindsdien (reeds 2 jaar en +/- 10.000km)achteraan nog niet lek gereden(enduro).
Ok Kees, welke zijn goed en welke compleet waardeloos?
En welke gaan ook nog een beetje redelijk mee op de weg.
Ik rij nogal eens een km of 15 over de weg alvorens ik bij m'n speeltuin ben.
En welke gaan ook nog een beetje redelijk mee op de weg.
Ik rij nogal eens een km of 15 over de weg alvorens ik bij m'n speeltuin ben.
Ik heb achterop een Micherlin T63 liggen. (130/80). Is dat wat??? Moet zeggen dat hij op de weg erg fijn en safe aanvoelt. Grote vierkante noppen. Niet te hoog. Rond oppervlak voor het betere bochtenwerk op de weg.Kees schreef:Fox-kid,
Wat is het merk en type van de enduro band ?
mijn ervaring met enduro banden is namelijk dat er maar een aantal zijn die fatsoenlijk grip bieden maar dat er een heleboel zijn die kompleet waardelooszijn.
Ik heb de bandenspanning nu op 1.1 gezet. Heb er weer mee gecrosst op Lochem. De baan was wat nat en door de klei ook behoorlijk glad. Moet zeggen dat de grip nog lang niet optimaal is. Maar het was ook niet slechter dan vorige week (toen de condities iets beter waren).
Heb her en der rond gekeken. Al die enduro rijders daar hebben er gewone crossbanden op liggen. Ik heb helaas geen twee setjes velgen maar ik kan me goed voorstellen dan er lui zijn die dat wel hebben, alleen al vanwege de banden.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
"Voor het betere bochtenwerk op de weg"
Nu meteen stoppen daarmee !!!!
Sorry hoor Fox-kid. We zijn offroaders en we nemen geen band omdat ie zo lekker door de bocht gaat op asfalt.
Dus laten we weer over modder en zand gaan praten Dank U
Nu meteen stoppen daarmee !!!!
Sorry hoor Fox-kid. We zijn offroaders en we nemen geen band omdat ie zo lekker door de bocht gaat op asfalt.
Dus laten we weer over modder en zand gaan praten Dank U
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
GewoonFox-kid schreef:
Ik heb helaas geen twee setjes velgen maar ik kan me goed voorstellen dan er lui zijn die dat wel hebben, alleen al vanwege de banden.
eerst de ketting los, dan
a) achterwiel/voorwiel eruit
b) buitenband er af halen d.m.v. 2 bandenlichters
c) andere buitenband erop d.m.v. dezelfde 2 bandenlichters
d) achterwiel/voorwiel erop
en dan weer de ketting vast maken...
Op het dooie gemak 45' "werk" voor een achterband (en minder dan 30' voor een voorband)
Daar heb je toch geen 2 setjes banden voor nodig. En oefening baart kunst !!!
Jo VdB
- de antrapper
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Hallo Foxkid
doe achter een paar tandjes kleiner en je bent van een boel gespin af,er zit toch genoeg vermogen in.
doe achter een paar tandjes kleiner en je bent van een boel gespin af,er zit toch genoeg vermogen in.
Big Bigger Tiger en weer Big
Fox Kid,
een T 63 is voor in het terrein niet echt een goede keus.
Je had wat dat betreft als je redelijk veel over de weg rijd beter een contie of een mich. T66 kunnen nemen.
Die doen het in het terrein ook nog redelijk.
Ik ben bang dat je met deze T 63 bij een enduro of off road rit toch wel een beetje af gaat zien.
Persoonlijk zou ik voor een band met goede terrein eigenschappen kiezen, want dat is tenslotte toch de plaats waar het moet gebeuren met een WR anders had je wel een R1 gekocht.
Bijv. een mich. enduro comp. gaat bij fatsoenlijk gebruik over de weg (lees rustig) nog best redelijk lang mee, al kun je daar natuurlijk qau eigenschappen en slijtage geen wonderen van verwachten.
een T 63 is voor in het terrein niet echt een goede keus.
Je had wat dat betreft als je redelijk veel over de weg rijd beter een contie of een mich. T66 kunnen nemen.
Die doen het in het terrein ook nog redelijk.
Ik ben bang dat je met deze T 63 bij een enduro of off road rit toch wel een beetje af gaat zien.
Persoonlijk zou ik voor een band met goede terrein eigenschappen kiezen, want dat is tenslotte toch de plaats waar het moet gebeuren met een WR anders had je wel een R1 gekocht.
Bijv. een mich. enduro comp. gaat bij fatsoenlijk gebruik over de weg (lees rustig) nog best redelijk lang mee, al kun je daar natuurlijk qau eigenschappen en slijtage geen wonderen van verwachten.
Hoi Fox,
Laat ze maar kletsen hoor! Ik rij met 20 van mijn vrienden voortdurend door de bagger op T63's. Ideaal is het wellicht niet, maar dan zou je één motor voor op de weg en eentje voor in the mud hebben.
De T63 is zeker geen slecht compromis. Een Mefo Stonemaster zou je ook eens voor de gein moeten proberen!
Suc6,
Frank
Laat ze maar kletsen hoor! Ik rij met 20 van mijn vrienden voortdurend door de bagger op T63's. Ideaal is het wellicht niet, maar dan zou je één motor voor op de weg en eentje voor in the mud hebben.
De T63 is zeker geen slecht compromis. Een Mefo Stonemaster zou je ook eens voor de gein moeten proberen!
Suc6,
Frank
Husky, Als je goed leest dan kun je opmaken dat ik ook liever heb dat de band in het terrein (lees zand en bagger) goed voelt in plaats van op de weg.huskie schreef:"Voor het betere bochtenwerk op de weg"
Nu meteen stoppen daarmee !!!!
Sorry hoor Fox-kid. We zijn offroaders en we nemen geen band omdat ie zo lekker door de bocht gaat op asfalt.
Dus laten we weer over modder en zand gaan praten Dank U
Ik denk dat Kees inderdaad gelijk heeft en dat een ander profiel meer crossplezier biedt. Ik moet zeggen dat een lagere bandenspanning ook heeft geholpen. Ik zit nu op 1.0/1.1 bar. 0.7/0.8 bar lijkt met toch wel erg zacht. Probeer ik de volgende keer!
Ik voel trouwens ook een kleine bandenwisselcompetitie Tussen Jo en Joop aankomen
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Dan zorg ik dat ik een paar wielen bij heb waar een nieuwe band op moet dus dan is dat ook gelijk gedaanhuskie schreef:Die westrijd gaan ze uitvechten tijdens de noppenforum dag. Komt dat zien allen
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Noppy,
Ik begrijp niet waarom je een band monteerd op een ras enduro motor die het ook goed op de weg doet.zo`n motor is toch knudde op de weg.Kies dan ook voor een band met prima terrein eigenschappen zodat je daar tenminste het maximale profeit uit je (dure)motor kunt halen.Met een compromie is het op beide vlakken behelpen en dat is zonde van je investering.Als je een band monteerd die in het terrein geen grip bied kun je beter voor een paar euri een vijftien jaar oude xr250 aanschaffen,daar zit ook geen vermogen in en bij je huidige dure motor kun je het niet benutten vanwege je slechte band.Daar komt nog bij dat het in het terrein ook nog eens gevaarlijk kan zijn als je geen grip hebt.Net voor of net tegen die boom of net voor die sloot of net er in is een groot verschil !
Ik vindt dat je een motor maximaal moet benutten waar hij voor gemaakt is,je kunt beter aan het een maximaal plezier beleven en op het andere vlak nog iets meer inleveren dan op beide vlakken lopen klooien.
Maar meningen mogen verschillen hoor !
veel plzier in de blub.
Ik begrijp niet waarom je een band monteerd op een ras enduro motor die het ook goed op de weg doet.zo`n motor is toch knudde op de weg.Kies dan ook voor een band met prima terrein eigenschappen zodat je daar tenminste het maximale profeit uit je (dure)motor kunt halen.Met een compromie is het op beide vlakken behelpen en dat is zonde van je investering.Als je een band monteerd die in het terrein geen grip bied kun je beter voor een paar euri een vijftien jaar oude xr250 aanschaffen,daar zit ook geen vermogen in en bij je huidige dure motor kun je het niet benutten vanwege je slechte band.Daar komt nog bij dat het in het terrein ook nog eens gevaarlijk kan zijn als je geen grip hebt.Net voor of net tegen die boom of net voor die sloot of net er in is een groot verschil !
Ik vindt dat je een motor maximaal moet benutten waar hij voor gemaakt is,je kunt beter aan het een maximaal plezier beleven en op het andere vlak nog iets meer inleveren dan op beide vlakken lopen klooien.
Maar meningen mogen verschillen hoor !
veel plzier in de blub.
Noppy rijdt een Yamaha Super Teneré en een BMW F650 Dakar.
Noppy gaat zijn Super verkopen/inruilen tegen een TT600R. Noppy heeft geen aanhangertje en rijdt dus vanaf de woonplaats naar de plek waar de rit start.
Noppy rijdt niet op cross circuits en geen enduro's. Noppy plant wel in 2005 een woestijnrit met zijn TT600. Dan komen er Michelin Desserts onder.
Kortom, er zijn blijkbaar verschillen in de inzet van een noppenmotor
Noppy gaat zijn Super verkopen/inruilen tegen een TT600R. Noppy heeft geen aanhangertje en rijdt dus vanaf de woonplaats naar de plek waar de rit start.
Noppy rijdt niet op cross circuits en geen enduro's. Noppy plant wel in 2005 een woestijnrit met zijn TT600. Dan komen er Michelin Desserts onder.
Kortom, er zijn blijkbaar verschillen in de inzet van een noppenmotor
Kees dat is geen ras enduro motor, dus noppy's banden zijn goed en weloverwogen gekozen.
Dus noppy wat die bochten betreft op de weg, jij hebt gelijk. Maar wat Fox-kid z'n yamaha betreft, daar moeten offroad banden onder. Anders komt die yamaha niet to z'n recht.
Dus noppy wat die bochten betreft op de weg, jij hebt gelijk. Maar wat Fox-kid z'n yamaha betreft, daar moeten offroad banden onder. Anders komt die yamaha niet to z'n recht.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Jongens, ik ben er al uit. De volgensde keer komt er een enduroband onder die het meest geschikt is voor terrein. En anders gaat er gewoon weer een crossband onder!!! Rijd je op de weg: twee metertjes naar rechts en je zit in het onverharde
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R