In 2020 ben ik met een maatje begonnen aan een rondje Polen over de TET. We zijn toen in het Noord-Westen begonnen (net bij Berlijn de grens over) en toen met de klok mee naar het Oosten.
Helaas zijn we door een te diepe plas gestrand tegen de Bellarussiche grens aan. Zoals hier te lezen is. Uiteindelijk transport terug naar de auto geregeld en heb ik nog een dagje vrij kunnen rijden
Omdat dit voelt als unfinished business en ik nog geen plan had om te gaan rijden voor 2024, heb ik nu het plan om in september terug te gaan en in het Zuid-Westen te beginnen, dan tegen de klok in en diagonaal terug. Startpunt is zo'n 820km, dan 2800km TET en weer 820km terug naar huis, zo'n 4400km in 9/10 dagen. Maatje heeft geen tijd/prioriteit dus ik ga alleen met m'n trouwe metgezel de 950SE. Mocht er nog iemand anders gek genoeg zijn en 6-15 september beschikbaar zijn dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door GezwindeSpoed op vr jul 12, 2024 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat ziet er wel uit als een gave rit. Misschien is het ook wel leuk om jouw verhaal van toen hier opnieuw te plaatsen bij de reisverhalen? Je kunt heel makkelijk kopiëren en plakken vanaf ARM, want alle codes zijn hetzelfde.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
GezwindeSpoed schreef: ↑vr jul 12, 2024 08:04
Omdat dit voelt als unfinished business en ik nog geen plan had om te gaan rijden voor 2024, heb ik nu het plan om in september terug te gaan en in het Zuid-Westen te beginnen, dan tegen de klok in en diagonaal terug. Startpunt is zo'n 820km, dan 2800km TET en weer 820km terug naar huis, zo'n 4400km in 9/10 dagen. Maatje heeft geen tijd/prioriteit dus ik ga alleen met m'n trouwe metgezel de 950SE. Mocht er nog iemand anders gek genoeg zijn en 6-15 september beschikbaar zijn dan hoor ik het graag.
Wil nog graag eens die kant op, maar dit jaar gaat hem niet worden. Bovendien is jouw tempo absoluut onnavolgbaar voor mij.
Potlood ingetekend als vrij, de 16e moet ik wel echt weer werken dus eerder dagje eerder heen dan later terug maar ik wil wel zeggen IN. Heb hier een kar voor drie staan ook..
Afstand zit inderdaad veel meer in lange dagen/.niet lang stoppen dan in 'hard' rijden. En daar moet je van houden
16e moet ik ook gewoon weer werken. We kunnen vrijdag in de middag vertrekken en zaterdag echt aan de route beginnen. Ik was van plan met extra achterband achterop die kant op te rijden, wisselen en dan genieten. Maar met auto is wel helemaal luxe. Ik heb geen auto maar wel een kar . Komt helemaal goed, heb er nu al zin in.
We zijn al met z'n 2en en de plannen zijn rond. De gestoortheid valt mee, je moet wel de focus goed hebben en dat leer je veel met rallyrijden wat we allebei gedaan hebben. Wellicht volgend jaar een nieuw avontuur met jou erbij.
Testritje zondag was goed, achterrem nog ontlucht en balhoofd wat minder strak. Good to GOOOO. Gopro stond in het begin wat te laag dus dat weten we nu ook. Nu tassen inpakken en vrijdag vertrekken.
Vandaag via grens Belarus omhoog tot bijna boven in Polen. Veel politie, grensbewaking en militairen. Maar in ons hadden ze geen interesse.
Steven is dagje Warschau doen en zie ik aan het eind van morgen weer op de diagonaal richting ons beginpunt.
Heerlijke veegpaden hier, heb vandaag de 950 goed laten brullen met een grijns van oor tot oor.
Vandaag helaas weer hele dag regen en heel veel blubber. Leek wel een Brabo600. Allebei de remblokken achter bijna op. Morgen laatste 230km naar de auto.
Hoe zijn jullie de zaterdag doorgekomen? Storm Boris zorgt voor enorme neerslag en overstromingen. Ook Zuidwest Polen wordt steeds genoemd in het nieuws.
Erg nat en koud. Water van onder en boven, rivier veranderd in modderstromen en overal zandzakken. Maar wij hebben het gehaald en zijn heelhuids thuis. Met veel verhalen en een mooie ervaring rijker.
Laatst gewijzigd door GezwindeSpoed op ma sep 16, 2024 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi dat jullie heelhuids terug zijn. De komende week warm weer, alles wordt vanzelf weer droog. Denk dat in de afdeling 'sterke verhalen' jullie reiseinde moeilijk overtroffen wordt: jongen, in 2024, dat was pas nat!
Omdat Steven brand had gehad in z’n meterkast, was het onzeker of de trip door zou gaan als gepland. In m’n hoofd maak ik al een plan B dat bestaat uit monteren van oude achterband, 800km over snelweg door Duitsland en Polen, monteren van een nieuwe achterband en gaan. Ik vind ook al een mooi wild kampeerplekje naast de afslag van de snelweg in Polen naast de track. Op de geplande vertrekdag is er goed nieuws. Steven gaat mee, maar om hem meer rust en tijd te gunnen om z’n zaakjes te regelen, vertrekken we zaterdag en gaan zondagochtend aan de TET beginnen. Een dag minder rijden dus wat we wel goed kunnen maken door een stuk af te snijden of wat langere dagen te maken.
Zaterdag rond 9u hebben we mijn motor bij die van Steven op de aanhanger gezet en vertrekken met een verse kan koffie en broodjes. De trip gaat voorspoedig al zijn er wel veel wisselingen van snelweg ipv lange stukken rechtdoor. Nadat we de “Tunnel der Deutschen Einheit” door zijn wordt het rustig op de snelweg en zijn het hele stukken rechtdoor. Rond 19u zijn we op 30km van de camping en gaan eten bij een wegrestaurant. We laten de camping weten er zo te zijn.
De camping blijkt een ecologische boerderij camping te zijn met nog zo’n 5 andere gasten. We laden de motoren af, maken de tassen vast en maken ons bed klaar. Steven in z’n tentje en ik onder de sterren op m’n luchtbed. Om 19u15 gaat de zon onder en een half uur daarna is het al aardig donker. Helaas geen biertje om op de goede heenweg te proosten. Ik ga douchen om de plak van de rit te verwijderen want het was een hete dag in de auto. Op tijd gaan we onder de wol.
Dag 1 (267km; Jelenia Gora - Predocin)
Ik wordt om 6u15 wakker van de zon op m’n gezicht. Een aardige nacht gehad met mooie sterren. Ik maak koffie klaar en we eten krentenbollen. Om 7u30 staan we startklaar, maar de camping bazin komt pas over een uurtje. Als we hebben betaald en de auto op een goede plek hebben gezet vertrekken we rond 8u45. We gooien de tanks vol en beginnen aan de track richting het Oosten van Polen. Mooie slingerweggetjes met aardig wat hoogteverschil worden afgewisseld door leuke paden met best wel wat stenen en heuveltjes. Het lijkt een beetje op Noord-Oost Frankrijk. Al snel wordt het flink warm en de paden zijn behoorlijk stoffig. Een beetje regen zou zeker niet verkeerd zijn, al is dat beetje een gevaarlijk begrip, komen we de rest van de week achter.
Na 50km krijgt Steven een lekke band. Al snel blijkt een oude plakker los te hebben gelaten. Omdat er bib-mouse vet in de band zit doen we geen poging de band te plakken, maar wisselen we voor een nieuwe binnenband. De oude gaat achterop om deze binnen een paar km ongemerkt te verliezen. Onderweg zien we 1 andere TET rijder in tegemoetkomende richting met een blauwe, geloof Tenere. We komen ook nog langs bunkers/hangars voor kleine vliegtuigen en ander militair materiaal. We zien ook nog een ree op een erg vreemde plek liggen "slapen". We overwegen om deze mee te nemen uit de tunnel om te dienen als diner.
Na 250km gaan we boodschappen doen want Steven had een mogelijk mooi wildkampeerplekje gezien aan een rivier. Dit plekje blijkt inderdaad erg geschikt. Al snel ontdoen we ons van de zweterige kleren en koelen we af in de flink stromende, niet erg diepe rivier. Daarna drinken we bier, maken onze bedden klaar en maken een pasta maaltijd. Daarna nog een biertje terwijl we een mooi kampvuurtje hebben om de muggen weg te houden en de boel een beetje te verlichten. Het pad langs ons plekje wordt gebruikt door de locals om bij hun favoriete visstek te komen of een rondje te paraderen op welk voertuig dan ook. Niet lang daarna duiken we de slaapzak in.