Eergister de kans gehad om de Suzuki V-Strom 800 mee te krijgen. Dit dus met beide handen aangegrepen.
Ik heb hiervoor geen enkel specsheet gezien en ging er dus volledig open in.
Helaas ging het hier om de standaard versie en niet de DE. De DE is de meer off-road versie.
De verschillen zitten in 17/19' velgen vs 17/21' velgen., langere softere vering voor de DE en hier en daar opties zoals de bashplate en voetpedalen.
Maargoed dat mocht de pret niet drukken. Dus daar gaan we.
Eerste indruk
Gelukkig stond de DE er wel in de showroom dus die hebben we wel even mogen bekijken en op kunnen zitten.
Het geheel heeft een stoere uitstraling die heel erg doet denken aan de DR Big oftewel de DR800.
Langs de randen van de voorste kappen zitten losse kapjes die van iets grover en ruwer materiaal zijn en dus minder krasserig lijkt na de onvermijdelijke valpartijen. Ook het plaatwerk (behalve de tank) zijn van flexibel plastic, heel langzaam maar zeker krijgen de Jappanners dat truucje dus ook door!
Je zit aardig laag in het zadel waardoor je typisch ADV/Tour motor ''in de motor zit''. Heel comfortabel en zorgt ervoor dat je makkelijk de voeten aan de grond krijgt. Doordat je zover in de motor zit zie je ook heel veel motor wat intimiderend kan overkomen. Het ruitje/tellerwerk zit een heel eind voor je waardoor de motor langer voelt dan hij daadwerkelijk is. Het balhoofd en daarmee het stuur zitten vrij ver naar voren waardoor ze voor een vrij krom stuur hebben moeten kiezen dat ook ver naar je toegedraaid staat, dat is meer een tour ontwerp dan off-road, maar dat is een voorkeursdingetje.
Op het dashboard is alles in beeld zonder dat het een overdaad aan informatie is. Met de knoppen op je stuur schakel je heen en weer tussen de TC/ABS wat erg intuïtief werkt zonder opgeblazen menu's. Ik heb zelf de #$%^% aan menu's op een dashboard, maar zelfs ik kon hier snel en prettig mee werken. Als het dan toch moet dan maar zo, luisteren jullie mee daar in Mattighofen?!
Hoe rijdt het op straat?
Eerste plaats moet ik er bij zeggen dat dit om de straatversie gaat, het kan dus afwijken van de DE!
Het blok is goed, heel erg goed. Ik denk dat ik zelden zo'n goed ADV blok heb meegemaakt! Vol en krachtig van onderuit zonder het typische aan/uit injectie gevoel. Je kunt heel diep wegzakken in de hoge versnellingen en zonder drama weer tempo oppakken. Over de hele breedte blijft hij goed trekken maar in de 2e helft van de toerenteller krijg je er toch nog even een stukje extra bij wat toch wel heel lekker is. Ook erg fijn is dat het blok niet gigantisch afremt op de motor, waardoor je de bochten veel zelfverzekerder en voorbereider in gaat.
Als ik tijdens het rijden zo het vermogen moest raden had ik gezegd 90 a 95 pk. Het voelde iets minder topvermogen dan de KTM's, maar het verschil zou niet zo groot moeten zijn. Achteraf bleek dit 84pk te zijn. Het blok voelt door de loop van onderaf krachtiger dan het topvermogen doet vermoeden.
Kwa rijwieldeel is heel erg Suzuki op zijn best. Het is een motor. Niks voelt heel speciaal, alles zit op zijn plek en werkt gewoon.
De vering was heel goed voor het betere bochtenwerk al kon hij wel wat wazig voelen aan de voorkant bij snellere bochten over oneffen wegdek. Niks wat de concurrentie niet heeft, maar de meer straatgerichte Versys 650 heeft dat bijvoorbeeld strakker voor elkaar. Over een hobbelige klinkerweg voelde het geheel wat hard voor wat het was. Ik heb er echter volle vertrouwen in dat de klikkers dat kunnen oplossen en anders de DE zeker wel.
Het ruitje maakt weinig turbulentie wat mooi rustig is om het hoofd. Echter was ik met mijn 1.83m en Adventure helm net 3 cm te lang en zat ik net in de herrie. Het ruitje was op 3 standen te monteren wat omslachtig is en er wat goedkoop uitziet in deze klasse. Dit was ook al de hoogste stand al zou een beugeltje dat kunnen oplossen. Over windbescherming gesproken zijn de kappen voor de benen ruim en houden je benen dus goed uit de elementen.
De voetpedalen zijn niet om op te staan en echt straatgericht, maar die van de DE zijn dusdanig grof dat ze me het rubber er uit nog net geen enduro pedalen zijn.
Het zadel is comfortabel tot het niveau dat je er eigenlijk niet meer op let hoe je zit. het is bij de benen mooi smal zodat je geen O benen zit krijgt en makkelijk bij de grond komt.
Kwa gewicht had ik van tevoren niks gelezen en ik vond de oudere V-Strom 650 veel zwaarder dan hij op papier was. Daar was ik bij deze motor ook bang voor. Echter voelde hij niet heel zwaar. Ik had gegokt 200 a 210kg, dat bleek 230kg te zijn, dit komt mogelijk ook omdat hij redelijk laag aan de grond hing met relatief harder vering voor een ADV motor wat het lichter laat aanvoelen. Maar het is absoluut geen bakbeest om mee te rijden. Tov de oude V-Strom 650 voelt hij zelfs licht aan.
Hoe rijdt het op Off-Road?
Dat moet ik jullie deze keer schuldig blijven gezien de motor schoon terug moest.
Echter heb ik in het blok volle vertrouwen dat je er vollop mee los kunt. Krachtig, voorspelbaar en bokt niet, wat wil een Off-roader nog meer?!
Wel heb ik de sta houding even kunnen proberen en deze was gewoon goed. De straatpedalen waren wat te klein en rond, maar dat is bij de DE niet het geval, daar kun je prima op staan. Bij het zadel is hij smal wat goed klemt en naar voren en achteren is voldoende ruimte. Voor had iets meer gemogen, maar dan zit je al in de hillclimbs en obstakels en moet je je afvragen of je nog binnen de scoop van de motor bent. Enige nadeel vond ik de hoge stap tussen bestuurder en bijrijder deel van het zadel dus naar voren en achteren valt tegen bij verschuiven en naar achteren hangen in het zand. Ook had een hoger zadel geen kwaad gekund voor de fanatieke rijder, maar voor de gemiddelde rijder is wat lager aan de grond inderdaad beter.
Conclusie
Een verassend krachtige motor die voor zijn klasse verassend lichtgewicht aanvoelt. Het is een typisch geval van waar de specsheet en eerdere ervaringen met het merk niet het hele verhaal vertellen.
Hij straalt vooral ''doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'' uit. Niks is spectaculair, maar alles werkt gewoon goed.
Zoals ik hem gereden heb:
De DE versie:
Review: Suzuki V-Strom 800
Moderator: ghulst
Er is ook een rally zadel voor de 800 DE, dus misschien dat dat het oplost.
Ik ben echt wel benieuwd naar de 800DE. Het zou best leuk zijn om die eens naast elkaar te rijden met de T7 en de 660 Touareg.
Ik zag pas een paar mid-range ADV vergelijkingen, maar die zijn voor mij vaak onrealistisch. Ik zag een test waarbij de DE direct afviel, maar ze reden rondjes op een ingewikkeld parcours door een bos. Dat doe je met een enduro, niet met je ADV, wat mij betreft. Maar misschien gebruik ik ze niet op de juiste manier.
Ik ben echt wel benieuwd naar de 800DE. Het zou best leuk zijn om die eens naast elkaar te rijden met de T7 en de 660 Touareg.
Ik zag pas een paar mid-range ADV vergelijkingen, maar die zijn voor mij vaak onrealistisch. Ik zag een test waarbij de DE direct afviel, maar ze reden rondjes op een ingewikkeld parcours door een bos. Dat doe je met een enduro, niet met je ADV, wat mij betreft. Maar misschien gebruik ik ze niet op de juiste manier.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Inderdaad, dit soort motoren zijn reismotoren en ik denk dat de reviewers momenteel veel te ver gaan.
Tuurlijk er is een select groepje dat dat soort dingen doet. Maar die zijn dat soort reviews ook maar zelden nodig.
Eerlijk is eerlijk, volgens mij kun je moeilijk meer echt een miskoop doen in dit segment.
Tuurlijk er is een select groepje dat dat soort dingen doet. Maar die zijn dat soort reviews ook maar zelden nodig.
Eerlijk is eerlijk, volgens mij kun je moeilijk meer echt een miskoop doen in dit segment.
Dat idee heb ik ook wel. Zeker als je bereid bent om nog wat te doen met het updaten van de vering etc.
Maar mensen willen veel te veel van die motoren op dit moment. Hoeveel mensen denken nou serieus dat ze op een rotsig richeltje van 15cm breed over de Himalaya gaan rijden met zo’n ding?
Meer mensen moeten deze sticker hebben:
Maar mensen willen veel te veel van die motoren op dit moment. Hoeveel mensen denken nou serieus dat ze op een rotsig richeltje van 15cm breed over de Himalaya gaan rijden met zo’n ding?
Meer mensen moeten deze sticker hebben:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Haha zo is het.
Met die mindset is deze motor wel echt heel geschikt. Hij is niet super spannend ofzo, gewoon goed.
Hij is niet zoals bijvoorbeeld de 790/890 een Enduro op testosteron.
Met die mindset is deze motor wel echt heel geschikt. Hij is niet super spannend ofzo, gewoon goed.
Hij is niet zoals bijvoorbeeld de 790/890 een Enduro op testosteron.
Ik vond dat Llel Pavey dat ook wel heel goed liet zien in zijn Brake Magazine video over de Suzuki 800 DE. Gewoon wat realistischer.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project