Hi,
Ik heb vorige week mijn eerste KTM gekocht, een 950 adventure uit 2005 (wat een gaaf apparaat ), 72dKM op de teller met onbekende onderhouds historie.
Ik ga zelf binnenkort onderhoud doen... maar zoek even naar wat extra wijsheid.
verbrandingsdeel motor
wat me opvalt is dat tot zeker 4000 rpm (in mindere mate ook daarboven) de motor dusdanig bokt dat dit stuurgedrag beinvloed. De motor wordt voor omhoog geduwd. Dit is zeker in de bochten onhandig. Nu lees ik dat de 950's wel wat bokken, maar wat is normaal en wanneer is er iets aan de hand?
Ook blijft er een trilling aanwezig boven de 4000 (wazig beeld in de spiegels).
Verbruik is 1:12 verhard zonder snelweg.
stationair stond afgesteld op ~1600rpm met een variatie van ~+/-200rpm.
gerelateerd hieraan heb ik de luchtfilter bekeken, die was nogal vet, hier hoort toch geen olie te komen? Ook zat er olieachtige substantie in de deksel vh luchtfilter huis boven de openingen vd carbs. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn, Is dit afzetting vd benzine?
komende week gaat er wat forte 1&2 bij de benzine... mogelijk dat dit iets helpt.
Verder ben ik van plan om onderstaande onderhoud te doen met het doel dat de motor mooier loopt, en nog even mee gaat, meer vermogen is niet nodig.
- nieuwe spark plugs
- kleppen stellen
- nieuw luchtfilter
- carbs ultrasoon reinigen en synchroniseren.
tips betreft onderdelen, gereedschap, extra onderhoud als ik toch bezig ben, of de volgorde zijn erg welkom.
Alle tips zijn welkom ,
KTM 950 bokt
Moderator: ghulst
De 950/990 zijn niet zuinig en bokkerig, of dat bij die van jou teveel is is lastig te zeggen op afstand.
Het zou wel prima met je luchtfilter te maken kunnen hebben. Je idee kwa onderhoud is goed, eerst alles terug naar nette staat, dan pas aanpassingen gaan doen om het probleem te verhelpen.
De carterontluchting komt uit in je luchtfilterbox, vandaar dat je er ook wel eens wat olie vindt. Dit kan zich al over hele lange tijd opgebouwd hebben natuurlijk. Goed schoonmaken, luchtfilter vervangen en in de gaten houden.
Het zou wel prima met je luchtfilter te maken kunnen hebben. Je idee kwa onderhoud is goed, eerst alles terug naar nette staat, dan pas aanpassingen gaan doen om het probleem te verhelpen.
De carterontluchting komt uit in je luchtfilterbox, vandaar dat je er ook wel eens wat olie vindt. Dit kan zich al over hele lange tijd opgebouwd hebben natuurlijk. Goed schoonmaken, luchtfilter vervangen en in de gaten houden.
Een 950 bokt niet. Dat is een kwaal van (sommige) 990's. Kijk eens op www.lc8.nl
Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk
- GezwindeSpoed
- Berichten: 152
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Als er echt veel olie uit de carterontluchting komt dan is de balansasseal in je generator deksel kapot. En voor de rest klopt alles wat hier boven is gezegd, bokt niet, zuipt veel.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Hi,
Dank voor de reacties.
Bij deze een kleine update.
Luchtfilter schoonmaken en forte 1 en 2 bij de benzine hebben niks geholpen.
Inmiddels heb ik de carbs eruit.
Wat opviel is dat van de achterste carb een schroefje dol was van de stalen snelspanner (hoe heet zoiets ook alweer) om de rubbere manchet/verbinding tussen carb en cilinder. Dit manchet was ook wat meer versleten als de voorste.
Mogelijk heeft deze iets valse lucht gekregen? Hij zat er verder wel goed op.
Compressietest gaf 220/210 psi achter/voor met koude motor. (Zo nog even de manual checken of dat ok)
Fotos van bougies toegevoegd. Achter lijkt wat armer en voor wat rijker.
Verder lijken de kleppen wat vet/vies aan de bovenkant, maar weet eigenlijk niet wat wel of niet ok is.
De carter ontluchting in het luchtfilterhuis had weer een beetje vrse olie opgehaald (na <1000km), balansas seal zal ik ook maar op het lijstje zetten .
Dit weekend klepstand controleren. Als die ok is mogelijk is verder met carb cleanen en synchroniseren. En nieuwe bougies en luchtfilter.
Ps. Lc8 forum kom ik niet ivm veiligeheids settings.
Dank voor de reacties.
Bij deze een kleine update.
Luchtfilter schoonmaken en forte 1 en 2 bij de benzine hebben niks geholpen.
Inmiddels heb ik de carbs eruit.
Wat opviel is dat van de achterste carb een schroefje dol was van de stalen snelspanner (hoe heet zoiets ook alweer) om de rubbere manchet/verbinding tussen carb en cilinder. Dit manchet was ook wat meer versleten als de voorste.
Mogelijk heeft deze iets valse lucht gekregen? Hij zat er verder wel goed op.
Compressietest gaf 220/210 psi achter/voor met koude motor. (Zo nog even de manual checken of dat ok)
Fotos van bougies toegevoegd. Achter lijkt wat armer en voor wat rijker.
Verder lijken de kleppen wat vet/vies aan de bovenkant, maar weet eigenlijk niet wat wel of niet ok is.
De carter ontluchting in het luchtfilterhuis had weer een beetje vrse olie opgehaald (na <1000km), balansas seal zal ik ook maar op het lijstje zetten .
Dit weekend klepstand controleren. Als die ok is mogelijk is verder met carb cleanen en synchroniseren. En nieuwe bougies en luchtfilter.
Ps. Lc8 forum kom ik niet ivm veiligeheids settings.
vwb aanmelden forum: stuur even mailtje naar webmaster@lc8.nl
Ook alles in je carburateur even doorprikken voordat je ze in het ultrasoon bad gooit. Anders heb je kans dat het vuil niet loskomt. Ooit gehad met een setje carbs en dan zit je toch echt wel een tijdje te puzzelen voor de boel weer goed loopt.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Tenzij het een reinigbaar luchtfilter is van K&N of zo.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project