Review: Royal Enfield Himalayan 411

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Mijn ervaring kort door de bocht:

De Royal Enfield Himalayan is een motor die op z'n best matig presteert, maar ik heb wel de hele rit met een grijns rond gereden. Iets maakt het een veel leukere motor dan dat hij perse goed is.

De lange versie:

Eerste indruk

Het is een heel apart maar grappig ding om te zien. Zo functie over vorm dat het weer bijna andersom is. Al met al ziet het er allemaal wat goedkoop uit, wat het natuurlijk ook is, maar al dat staal geeft wel een robuust gevoel.
Hoewel het een off-roader is met aardig wat veerweg is de zithoogte laag te noemen.
Het dashboard... Ja dat moet je liggen. Ik vond het wel wat eigenzinnigs hebben met allerhande klokjes en metertjes en passen bij de uitstraling van de fiets. De snelheidsmeter is prominent aanwezig over de overige randzaken en alles oogt lekker analoog terwijl je wel de luxe hebt van de digitale metertjes, verbruik enz enz.

Hoe rijdt het op straat?

Het blok is van onderuit op z'n sterkst. De vermogenscurve piekt net boven stationair, blijft redelijk constant maar bouwt wel af. De versnelling tot het eind uitmelken heeft voor de snelheid dan ook niet echt zin, al voelt het wel ''fijn''. Het blokje heeft een heel zelfverzekerde trilling die hem krachtiger laat voelen dan hij is. Bij het opschakelen merk je goed dat er een overmaats vliegwiel in zit, zoals wel vaker bij 1 cilinders hierdoor bij het snel schakelen voel je de motor wat voort getrokken worden door de energie in het vliegwiel. Ook dit voegt toe aan het krachtiger voelen dan dat het eigenlijk is. Trekt vanaf 0 gewoon lekker op voor het gevoel, dat gaat tot ca 80 ook wel redelijk door waarna je wel uit z'n comfort zone komt. Tot de 100 is er ook nog niks aan de hand al is het vermogen wel op aan het raken. Bij 110/115 merk je dat het blok gewoon echt uit z'n element is. Hij wilde nog wel wat door, maar daar was de verkeerssituatie niet naar.

Kwa vering is het gewoon een conventionele voorvork en een simpele schokbreker. Zoals je ze vindt bij de budget lijn van bijna alle merken. Weinig op aan te merken. Is in balans, stuurt prima, deinst niet, past bij de motor, gewoon OK.

De zithouding is me weinig van opgevallen. Wat erg positief is voor een goedkope agrarische machine als deze. Alles zat op de plek waar ik het zocht. Benen mooi vrij. Al met al kon ik er prima op zitten en staan al is staan een beetje met O benen, al had voor het off-road staan het stuur wel iets omhoog gemogen en iets solidere grotere voetstepjes. Kleine zelf te maken aanpassingen dus.

Kwa wind en water bescherming heb je natuurlijk weinig plaatwerk, maar dat is bij de snelheden waar deze fiets voor is natuurlijk niet heel relevant. Het windschermpje haalde op alle snelheden de druk goed van de borst en heel minimaal turbulentie van de wind.

Waar ik heel positief verrast over was was over hoe goed hij de bocht in rolde en hoe stabiel hij bleef bij hoge snelheid. Keurig rechtop zonder geslinger waar fietsen van dit kaliber vaak last van hebben.

Hoe rijdt het off-road?

Helaas heb ik maar weinig off-road kunnen rijden met deze motor, al was dat wel direct in het diepere zand.

Het blokje, sterk als die van onderuit is, heeft geen probleem om tegen elke heuvel aan te hobbelen en wegrijden in diep zand is geen enkel probleem. Er is echter weinig ''oempf'' om even een slide te trekken of het voorwiel licht te maken. Wil je hiermee vlot rijden in het zand moet het echt vanuit je lichaamshouding komen, het blok gaat je boven loopsnelheid niet redden.

Kwa rijwiel is het geheel wederom best stabiel. Er zit voldoende flex in het geheel om het soft en gemoedelijk te laten aanvoelen. Ook hier zodra je begint te pushen kom je heel vlot aan de grens van het materiaal, maar ben je een ''tokkelaar'' dan pakt de soepelheid van de hele motor de meeste oneffenheden heerlijk voor je weg.

Conclusie

Alles bij elkaar een heel matige fiets, met matige prestaties waarbij z'n grootste te maken complimenten zijn dat hij het best aardig doet. Echter dekt dat niet de lading van de straatrit. Je kunt gewoon continue lekker aan het gooien en smijten en het blokje uitmelken. Zonder dat dit gestrest voelt zoals andere laag vermogen motoren die daarvoor veel meer toeren moeten maken.
Off-road eigenlijk hetzelfde verhaal. Zolang je tokkelt en aan het touren bent is het een heerlijk fietsje, ga je pushen dan heb je de limiet snel gevonden.
Beide keren heb ik er met een grote grijns opgezeten, iets wat veel competentere motoren lang niet altijd in slagen!

​Het is een motor waarop je niet aan het racen bent, maar ook niet geforceerd wordt rustig aan te doen. Gewoon echt heel lekker rijden dus!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dit is een motor die op mijn verlanglijstje staat om eens te rijden. Sowieso heb ik wel wat RE’s die ik eens zou willen proberen, omdat ik er veel goede verhalen over hoor. De Himalayan lijkt me best een fiets voor mij op langere afstanden zonder snelweg. Gewoon rustig door tokkelen en je niet druk maken. Nathan, een kennis van mij, vind de 411 daarin ook veel beter dan de nieuwe. Wel jammer dat het gewicht relatief hoog is. Dat maakt oppakken minder leuk, denk ik.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Miob
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

De Himalayan die Erwin even in het zand geprobeerd heeft is de mijne ;)

Voor mij is het de best beschikbare ADV motor op dit moment, ik zal even uitleggen waarom:

Ik ben ooit begonnen op een lomp snelle motor, een YZF750 R. Op een gegeven moment ging het elke rit (dik) over de 200 en dan went. Ook de acceleratie went. En dan moet je wel, want 80 haalde je nog in z'n 1, dus je gebruikt nauwelijks iets van de motor en je verveelt je de takketering. Ik zag het licht, dat vermogen niet uitmaakt, toen ik voor mijn toenmalige vriendin een Honda CX500 uit 1977 in onderdelen had gekocht en er een caferacer van gemaakt had. Testrit 1 ben ik helemaal losgegaan op dat ding, eigenlijk zonder over de 120 km/u gereden te hebben. Daarna heb ik mijn YZF verkocht en na wat uistapjes zijn er de lsstgte jaren 2 motoren overgebleven: een Ariel NH (350cc) uit 1953 en een Royal Enfield Bullet (ook 350) uit 1976. De laatste mild offroad geschikt gemaakt met o.a. een setje Heidenau K60's. Ik heb daar veel mee door de bossen gecrost. Wat uitsapjes naar het buitenland, waaronder 4 weken Madagascar, heeft de drang naar reizen op 2 wielen aangewakkerd. En daar zit het hem in voor mij: Ik wil reizen en landen beleven vanaf de motor. Vanaf een snelweg beleef je niets, hoe kleiner de weg, hoe meer je meemaakt. Snelheid interesseert me niet meer, ook ben ik niet de meest begaafde motorrijder ooit. Ik wilde dus een motor die dit soort reizen voor mij mogelijk maakt, zonder mij in de problemen te brengen. De enige andere eis: de motor moet 'iets' hebben, dat iets is karakter. Dus tja. De himalayan.

The good:
- Prijs. Deze, jaartje oud, nog 2 jaar garantie, was aanmerkelijk goedkoper dan een 1200gs uit 2005 met 150k+ op de teller. Ook de asscecoires hebben een compleet ander prijskaartje dan andere merken
- inmiddels wel bewezen. Het is de laatste generatie
- comfort. Als ik niet door mul zand loop te ploegen hou ik het eindeloos uit op dat ding
- motorkarakter: Hij sleurt je overal wel doorheen op een hele gecontroleerde manier
- Stuurt, verhard en onverhard, meer dan prima
- Niet de allerlichtste, maar toch voelt het allemaal behoorlijk licht
- Eenvoudige techniek (heeft geen uitleg nodig?)
- Het merendeel van het uiterlijk
- als het moet kan je prima een stuk over de snelweg (maar wie doet dat vrijwillig?!?!?). Hij is dus snel genoeg. Het beperkte vermogen mis ik alleen als ik maar heel weinig gelegenheid heb om iets in te halen.
- Verbruik. Het is maar goed dat er een brandstofmeter op zit, anders zou ik vergeten dat je soms toch echt moet tanken.
- Gebrek aan 'te veel'. Geen rijmodi, geen traction control, geen bluetooth (uitzondering hieronder). Je doet hety allemala zelf.
- Tripper. Op het dash zit de Tripper, een klein navigatiesysteem vergelijkbaar met Beeline. Ik rij de routes met een Garmin, maar als ik even ergens heen wil of een stad uit moet gaat de tripper aan.
- Lekker stil en sowieso niet 'offensive'. Mensen (wandelaars/fietsers) storen zich veel mindert snel aan dit type motor

The bad:
- Serviceinterval van 5k is wel kort
- ik vind de dash ronduit lelijk en je kijkt daar toch veel naar. Het is net niet retro en zeker niet modern
- op het dashboard zit en kompas dat voor geen meter werkt. Waarom zet je die er dan op en sowieso: hoe moeilijk kan dat zijn?!?

En dat was het wel qua the bad. Note dat het vermogen daar dus niet bij staat. Het is een motor die je moet liggen. Wil je driftend elke bocht uit, dan moet je vooral niet naar een Himnalayan kijken. Wil je volgeladen een overharde alpenpas over tokkelen in alle rust en stilte terwijl je om je heen kan kijken zonder door de motor of het terrein verrast te worden: Dit is je motor.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Mooi man. Goede aanvulling. Wat jij beschrijft, spreekt mij wel erg aan. Het enige nadeel is, dat ik vanuit huis vaak toch wel wat snelweg wil pakken om vlot ergens te komen om daar dan verder te rijden. Tegelijkertijd, als je je daar op instelt, dan zal het ook allemaal wel meevallen. Net de nieuwe Beeline Moto 2 gekocht, dus die hoef ik dan niet meer te hebben. en iemand zal toch wel een after market dashboard verzonnen hebben voor dat ding? ;)

Oh, en als ik driftend uit elke bocht wil komen, dan zal ik eerst zes jaar op cursus moeten. :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ding loopt ook gewoon 130 a 140 he, harder mag je toch niet en rij je op TET reis zelden.
Zelfs op de lange afstanden rij ik met m'n 990 vaak 110 a 130.
Miob
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Ik heb er eigenlijk nooit harder dan 110 mee gereden. 100 gaat sowieso prima, dus stukjes snelweg kan. Alleen vermijd ik die dus zoveel mogelijk (maar vooral omdat ik daar dus niets aan vind, ongeacht de motor waar ik op zit)

Overigens kan je dat fixxen met een groter voortandwiel, vooral in Amerika gebeurt dat veel. Een snellere nokkenas erbij kan ook (goedkoop, makkelijk te installeren). Een big bore kit is ook niet mega duur. Maar ook met al die mods wordt het geen kanon. In ben van mening dat je ipv die mods beter gewoon de nieuwe Himalayan kan kopen (die heeft ook nog eens een heel mooi dashboard).

Tip, alle dealers zijn heel makkelijk met proefritten. Ik zou Star Twin in Loenen aanraden, goeie lui, prima plek om er 1 te kopen en goede omgeving voor een testrit.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ja. De dealer in Zwolle wilde ook al van alles laten rijden. Maar dat is al snel 2 uur vanaf mijn huis. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Daar heb ik m getest. Hele chille zaak.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

In Zwolle? Of Star Twin?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Lowlands Zwolle.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ja, die bedoel ik. Die doen ook Indian. Ik wil die FTR ook nog wel eens proberen. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Miob
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Kleine correctie op mijn eerdere post. 500km in twee dagen gereden en op eoa manier is het kompas nu gekalibreerd. Minpuntje minder 🤣

Wel 500 overwegend hele relaxte kilometers. Ik ben zo iemand die altijd haast heeft en nooit geduld. Misschien is het daarom wel zon goede fiets voor me, ik kom gedwongen wat tot rust.
Plaats reactie