koelsysteem yamaha wr400
Moderator: ghulst
Bij een yamaha wr400 is er een apart bakje achteraan onder de slijklap voorzien voor het bijvullen van koelwater. Weet iemand wat hiervoor de reden is en is dit apart van de radiator vooraan Het niveau in dit bakje moet dit hetzelfde blijven als de motor koud is of moet men dit soms bijvullen
Dit is het expantievat en staat in verbinding met de overloop van de radiatoren.
In geval van oververhitting kan er koelvloeistof naar dit reservoir vloeien.
In geval van oververhitting kan er koelvloeistof naar dit reservoir vloeien.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
het niveau moet altijd hetzelfde zijn, tenzij je motor overhit is geweest (zoals "gast" al zei) wanneer je motor oververhit raakt komt de koelvloeistof (op dat moment is het damp) netjes in het expansievat terecht waardoor hij dus voller komt te staan (een crossmotor gooit het er gewoon uit). Ik denk dat het gewoon het zelfde principe is als bij een auto, dus de koelvloeistof komt wanneer het nodig is vanzelf weer in het koelcircuit. Als ik het goed heb hoor, maar het forum is om informatie te wisselen en te vebeteren.. ik heb namelijk helemaal geen ervaring met een wr400
het is er ook voor als er te weinig koelvloeistof in zit kan hij het aan zuigen via het exspansie vat
in het exp vat is het niveau dan niet altijd hetzelfde na een rit,het kan varieeren aangezien het kan koelvloeistof aanzuigen of opvangen,klopt
controleren jullie dan het niveau van de koelvloeistof in de radiator en niet in het exp vat
controleren jullie dan het niveau van de koelvloeistof in de radiator en niet in het exp vat
hmz ik gooi me rad gewoon vol en de door verhitting drukt ie het overtolige er wel uit zo doe ik het altijd vul het af en toe gewoon wel wat bij
De yam maakt gebruik van een gesloten koelsysteem.
Dit houd in dat de vloeistof die normaal via je overloop verdwijnt als de motor warm wordt opgevangen wordt in het reservoir.
vloeistof zet namelijk uit als het warm word dus dit is opzich niets bijzonders.
als de motor weer afkoelt wordt de vloeistof weer aangezogen van uit het resevoir.
het niveau in het resrvoir verschilt dus bij warme of kaude motor.
controleren doe je in het resevoir.
Dit houd in dat de vloeistof die normaal via je overloop verdwijnt als de motor warm wordt opgevangen wordt in het reservoir.
vloeistof zet namelijk uit als het warm word dus dit is opzich niets bijzonders.
als de motor weer afkoelt wordt de vloeistof weer aangezogen van uit het resevoir.
het niveau in het resrvoir verschilt dus bij warme of kaude motor.
controleren doe je in het resevoir.
Wilm,
Milieu klopt omdat er anders elke keer als de motor opwarmt koelvloeistof via de overloop in het milieu terecht komt.
bekijk de radiateur dop,is dit een dop met twee kleppen dan wordt de radiateur wel degelijk gevuld vanuit het tankje.
ps. er zit dan in de grote afdigtingsklep nog een klein klepje wat opengaat in de richting van de radiateur.
Milieu klopt omdat er anders elke keer als de motor opwarmt koelvloeistof via de overloop in het milieu terecht komt.
bekijk de radiateur dop,is dit een dop met twee kleppen dan wordt de radiateur wel degelijk gevuld vanuit het tankje.
ps. er zit dan in de grote afdigtingsklep nog een klein klepje wat opengaat in de richting van de radiateur.
De gewone crossers gooien de vloeistof bij oververhitting gewoon uit via een slangetje dat onderaan het frame uitkomt. Ik heb zelf een 426 en daar zat het reservoir niet meer op toen ik hem kocht. Scheelt toch weer een half kilootje. vriend van mij heeft hem er nog wel op zitten. Hij gaat hem er ook afhalen.
Ga wel even na of er dan een andere radiatordop op moet. Ik dacht het overigens niet.
Ga wel even na of er dan een andere radiatordop op moet. Ik dacht het overigens niet.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
ok,bedankt voor de tips,ik heb weeral wat bijgeleerd en het probleem is ondertussen opgelost. Door het opnieuw vullen heeft er waarschijnlijk nog wat lucht in het systeem gezeten. Zondag toertje gedaan en niveau is hetzelfde gebleven dus geen lek,geen onkosten.