Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de reactie van hun Husky / KTM dealer op vroegtijdige nokkenasslijtage? Zie plaatje.
KTM 890 / Husky 901 nokkenassaga
Moderator: ghulst
Imiddels zie ik hier wel steeds meer berichtjes over naar voren komen. Wel veel in Amerika en minder in Europa, maar misschien dat we hier sneller gewend zijn aan intensief onderhoud aan offroad motoren?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- GezwindeSpoed
- Berichten: 150
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Als je het er af kan poetsen lijkt me het toch geen probleem. Pitting of lijntjes erin gesleten wel.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Ok, KTM heeft gereageerd. Ze hebben zelf hun eigen componenten getest en alles valt binnen de toleranties die KTM zelf gesteld heeft. Ze gaan niet erugroepen, maar als je er last van hebt, dan mag je het met je KTM dealer bespreken. Ik gok dat je dan niet veel kans hebt dat het opgelost gaat worden, maar toch. Het lijkt erop dat alle LC8c motoren er last van hebben, inclusief de 901. KTM zegt dat ze de problemen hebben opgelost, maar daar is niet iedereen het mee eens. Een professor heeft de nokkenassen op zijn 790 getest en die zijn nog steeds te zacht en slijten hard.
Misschien toch maar even van KTM afblijven?
https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... t-defects/
Misschien toch maar even van KTM afblijven?
https://www.motorcyclenews.com/news/202 ... t-defects/
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Niet elke LC8, elke LC8C. De grotere V motoren lijken er geen last van te hebben.
Oeps. Aangepast in mijn bericht ook. Maar goed, dat zijn nog steeds heel veel motoren die beïnvloed zijn door dit probleem.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
50.000 met schade of 50.000 verkocht?
Nee, MCN heeft het over 29 gevallen in Engeland. Maar of het niet 55.000 tijdbommen zijn, dat is maar de vraag. KTM zegt natuurlijk van niet en de klanten moeten er niet over zeuren. Het is gewoon normale slijtage…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Zo zijn er ook ca 20 3 series uitgefakkeld en zijn er tienduizenden teruggeroepen om het verwarmingsrelais te vervangen die dat veroorzaakte.
Waar rook is is vuur, maar niet perse een bosbrand natuurlijk.
Waar rook is is vuur, maar niet perse een bosbrand natuurlijk.
Nee, dat niet. Maar BWM heeft ze wel teruggeroepen. Op de suggestie naar KTM of dat nodig is om motoren te controleren, vinden ze van niet.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Maar dat kost geld., dus als ze dat op een of andere manier kunnen voorkomen…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- SuperTanker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
- Locatie: Kockengen
Ook al hebben ze er niet allemaal last van. Als je een langere trip maakt zit er zo'n stemmetje in je hoofd en kriebel in je buik of het wel goed gaat. Ik ben niet bang voor een sleutelmomentje maar hierom zou ik een 790/890/901 overslaan. Tenzij KTM met een goede terugroep/modificatie komt.
Mijn 1090 is gelukkig bulletproof tot nu toe.
Mijn 1090 is gelukkig bulletproof tot nu toe.
1090R 2019 - PR7 2021
Bij de 1290 zit er blijkbaar ook een scherper nokkenprofiel op de as want daar ook al soms precies dezelfde schade als op de 7/890.SuperTanker schreef:Ook al hebben ze er niet allemaal last van. Als je een langere trip maakt zit er zo'n stemmetje in je hoofd en kriebel in je buik of het wel goed gaat. Ik ben niet bang voor een sleutelmomentje maar hierom zou ik een 790/890/901 overslaan. Tenzij KTM met een goede terugroep/modificatie komt.
Mijn 1090 is gelukkig bulletproof tot nu toe.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Wat heeft een scherper nokkenas profiel hiermee te maken dan?
Er zijn veel scherpere nokkenassen die het prima houden. Materiaalkeuze en smering is alles in dit verhaal.
Het lijkt er op dat in veel van de schadegevallen de olie nozzle verstopt is. Olie nozzles hebben sowieso wel een verleden bij KTM. Op de 950/990 wilden die van de koppeling wel dichtslippen en problemen geven.
Als ik daar een gok mag doen ga ik uit van bij productie wat grove gietmallen. Als ik er zelf 1 had zou ik denk ik na de1e oliewissel deze even inspecteren en doorprikken. Gelijk mooie kans om de klepspeling vanuit de fabriek te controleren.
Het lijkt er op dat in veel van de schadegevallen de olie nozzle verstopt is. Olie nozzles hebben sowieso wel een verleden bij KTM. Op de 950/990 wilden die van de koppeling wel dichtslippen en problemen geven.
Als ik daar een gok mag doen ga ik uit van bij productie wat grove gietmallen. Als ik er zelf 1 had zou ik denk ik na de1e oliewissel deze even inspecteren en doorprikken. Gelijk mooie kans om de klepspeling vanuit de fabriek te controleren.
Vaak bleef het probleem bij de koppeling olie nozzles ook weg na 1x goed schoonmaken.
Die blokken hadden bepaalde bouwjaren ook last van waterpomp keerringen die er uit liepen omdat wat ruwigheid van het gietwerk los liet. Dit was altijd bij lage km standen en voor de eerste KVS wissel.
Dan klinkt hetzelfde bij de olie nozzle van die blokken ook aannemelijk.
Ik zeg niet dat het hier zo is, maar kan heel me goed voorstellen. Vroegtijdig een oliewissel icm de nozzle goed schoonmaken, demonteren indien mogelijk en het leidinkje er achter inspecteren.
Het kan dan prima zijn dat je de hele problemen voor bent in een middagje werk. Kwaad kan het sowieso niet.
Die blokken hadden bepaalde bouwjaren ook last van waterpomp keerringen die er uit liepen omdat wat ruwigheid van het gietwerk los liet. Dit was altijd bij lage km standen en voor de eerste KVS wissel.
Dan klinkt hetzelfde bij de olie nozzle van die blokken ook aannemelijk.
Ik zeg niet dat het hier zo is, maar kan heel me goed voorstellen. Vroegtijdig een oliewissel icm de nozzle goed schoonmaken, demonteren indien mogelijk en het leidinkje er achter inspecteren.
Het kan dan prima zijn dat je de hele problemen voor bent in een middagje werk. Kwaad kan het sowieso niet.
hier een 790 uit 2019, 30.000 km ging binnen voor een onderhoud en door al dat gedoe maar eens gevraagd om naar de nokkenassen te kijken,
ook prijs natuurlijk, wacht nog op de motor, is niet dringend want rij er in de zomer toch niet veel mee.
Dan is men verwonderd dat men niet meer trouw is aan een merk, er zou toch een tegemoetkoming mogen zijn maar dat is er bij mij niet.
ook prijs natuurlijk, wacht nog op de motor, is niet dringend want rij er in de zomer toch niet veel mee.
Dan is men verwonderd dat men niet meer trouw is aan een merk, er zou toch een tegemoetkoming mogen zijn maar dat is er bij mij niet.
Voor mij zijn dit wel dingen die mij weerhouden om naar oranje motoren te kijken...
Wel benieuwd hoe het er bij jou uitziet Jacinto.
Wel benieuwd hoe het er bij jou uitziet Jacinto.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Er is wel tegemoetkoming, maar uitsluitend indien álle beurtjes door de ktm dealer waren uitgevoerd. Maar als tegemoetkoming uit coulance voortkomt, schat ik in dat dat een eenmalige actie is? Dus geen garantie meer op de remedie. En wat als de oorzaak nog niet weg is met de reparatie, dus de reparatie nam alleen maar de symptomen weg?Jacinto schreef:hier een 790 uit 2019, 30.000 km ging binnen voor een onderhoud en door al dat gedoe maar eens gevraagd om naar de nokkenassen te kijken,
ook prijs natuurlijk, wacht nog op de motor, is niet dringend want rij er in de zomer toch niet veel mee.
Dan is men verwonderd dat men niet meer trouw is aan een merk, er zou toch een tegemoetkoming mogen zijn maar dat is er bij mij niet.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Noppy op ma aug 05, 2024 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan zou dat best jammer zijn…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project