Ducati Multistrada 1260 Enduro en V4S

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dit is een review uit 2021, toen de twee motoren nog nieuw naast elkaar in de showroom stonden. Ik heb Ducati altijd wel een mooi merk gevonden en ik was in de zomer van 2021 aan het kijken naar een nieuwe motor. Dus ben ik veel dealers langs gegaan en ik heb een hoop geprobeerd. De komende tijd zal ik nog wel wat reviews uit die tijd plaatsen, want daar zaten leuke dingen tussen.

Maar goed, ikw as met mijn Saab Viggen cabrio voor wat tuning in Tilburg en dan is Zaltbommel om de hoek. Zeker met de kap neer, was het echt geen straf om een stukje om te rijden. Al zal ik wel beter uitkijken met de zonnebrand op mijn voorhoofd als je daarna een helm op zet. Lang verhaal. ;)
Terug naar de showroom. Een maand of 8 eerder was ik ook al eens in Zaltbommel geweest, maar toen had ik geen motorkleding bij me. Toen was ik heel erg onder de indruk van de looks van de Multistrada 1260 Enduro. Nu waren net de nieuwe V4 en V4S gepresenteerd. Op het moment dat ik daar was, had Ducati Zaltbommel hun laatste Multistrada 1260 Enduro als demo staan. Een mooi moment voor een vergelijk tussen de Enduro en de V4.

Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meteen voor de looks viel van de 1260 Enduro. Wat een ding. De afwerking is ook wel heel gaaf. Hij is niet gespoten, want de kleur zit helemaal in de kunststof delen. Daarbij is het zadel smal tussen je benen, maar comfortabel om op te zitten. Dat viel me alles mee. Ik heb niet de hele serie Multistrada's geprobeerd, dus dit was mijn eerste Multistrada na een proefrit op een 1000DS. Ik vond de Enduro al snel heel veel vertrouwen geven. Bij de derde bocht ging hij al lekker plat en over een dijkje langs de Waal was het gewoon leuk om de motor van het ene op het andere oor te leggen. Van nature ben ik een 'luie rijder'. Ik schakel vaak vroeg en rij meer op het koppel van een motor. Bij de Enduro is dat heel anders. De Enduro is een machine waarop je wel echt toeren moet draaien. Het liefst zit hij minimaal een versnelling onder wat ik normaal gesproken zou rijden. Dan reageert hij vlot, om het woord gretig niet te gebruiken. Je kunt hem ook wel redelijk schakellui rijden. Dan rolt alles op zich prima door. Tot je wat lager in de toeren het gas opentrekt, dan heeft hij even nodig om zichzelf in gang te trekken. Als je een versnelling lager zit, dan heb je dat helemaal niet. Zit je dan aan het gas, dan springt de Multistrada vooruit als een jonge hond waar je een bal voor weggooit. Hij geeft je dan ook wel gevoel dat hij er echt zin in heeft om los te gaan. Dat typeerde voor mij ook wel het karakter van deze motor. Hij voelt speels aan. Alsof hij constant wilt dat je harder gaat, die bocht opzoekt, dat gravel pad pakt en vooral niet ophoudt. Dan lijkt hij het het beste naar zijn zin te hebben.

Afbeelding

Bij terugkomst stond de V4S al voor mij klaar. Een hele andere machine. Geen twin meer, maar vier cilinders. Veel nieuwe techniek en haast on-Ducati als je het als een technische update leest. De recensies die ik had gelezen, waren zeer lovend. Vaak zetten ze bij Ducati's allerlei kanttekeningen, maar deze versloeg in Motoplus tot twee keer toe bijna de 1250GS op punten. Als hij wat zuiniger was geweest met benzine, had hij het gewonnen. Ik stapte dan ook met hoge verwachtingen op. Natuurlijk ook een keyless start en een stuk meer techniek aan boord. Dan merk je een flink verschil ten opzichte van de Enduro. Dit is veel meer een reismachine. Sportief comfort lijkt het devies, met een garnering van technologie. Natuurlijk wil ik die wel proberen. Dus op een eerste stuk 80-kilometer weg heb ik meteen even de nieuwe adaptieve cruise control getest. Grappig genoeg is dat is wel echt heel erg lekker. Vooral omdat er hier geen enkele mogelijkheid is om in te halen. Dus als je toch met de auto's mee moet rijden, dan maakt dit het wel heel relaxed. De afstand tot je voorligger wordt automatisch aangehouden en als er ruimte is, dan gaat het gas er weer terug op. Ik vind dat een prima optie om op een motor te hebben. Ik kan me voorstellend dat dat op mijn ritjes richting Vlissingen, richting de Randstad en richting Duitsland ook wel heel comfortabel is voor de lange stukken snelweg.
Helaas viel de V4S mij verder eigenlijk een beetje tegen. Hij gaf ook wel vertrouwen, maar ik kon hem voor mijn gevoel niet zo plat leggen als de 1260 Enduro. Het blok was wel soepeler en trok wel beter vanuit de lagere toeren, maar er was ook geen 'vreugde-moment' meer. Dat moment waarop je Multistrada er echt helemaal zin in heeft en los wil. Dat miste ik in dit blok. Een leuke motor, maar op het karakter verloor hij het voor mij van de 1260 Enduro. Een heerlijke reismachine is het wel. Dus als je vooral lange tochten maakt, of veel snelweg rijdt, dan is de V4S waarschijnlijk wel de prettiger machine.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
SingleMinded
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59

Heb een paar jaar Multistrada 1200S gereden voor woon-werk en toeren. Is de meest praktische Ducati die je kan kopen en een feest om te rijden. Had aanvankelijk wat elektronica onhebbelijkheden en later ook met de electronica van de achter schokdemper. Maar later weinig/geen problemen meer gehad. De klepstelbeurten+distributieriemen (iedere 30.000km destijds) zijn ff slikken(duur) maar al met al is het per km niet duurder dan bv een BMW.

Destijds (2016) was de electronica ook echt uniek: verschillende instelbare rij modi die je onder het rijden met een druk op de knop kan wisselen tussen ‘enduro’ tot ‘sport’ en alle rij hulpen (behalve radar) die we tegenwoordig ’normaal’ vinden.

160PK nodigt wel uit om asociaal te gaan rijden. Zoals je zegt leent de dikke 2 cilinder zich wel voor een beetje rond boemelen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik reed met een flinke dosis zelfbeheersing, maar dat was op een 60km dijk weggetje niet genoeg…rijbewijs kwijt…😬…omdat ik van de 2e naar de 3e versnelling schakelde…

Afbeelding
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Oeps. Bij 60km/u moet je eigenlijk niet uit de eerste versnelling komen. ;)

Als Ducati nou ook zo’n zakelijk financial lease aanbod zou doen als BMW, dan denk ik dat we er veel meer van op de weg zouden zien. Die onderhoudsintervallen zijn ook helemaal niet gek. Voor veel mensen is dat maar een keer in de drie jaar kleppen stellen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
SingleMinded
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59

Nou ja, bij mij 1x per 18 maanden destijds: deed ongeveer 20.000km per jaar. Na 3 jaar en 60.000km kon ik een goede inruilprijs krijgen en sindsdien rijdt ik op een FJR: wat saaier maar ook degelijker en nog steeds een dijk van een motorfiets.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Plaats reactie