Welke Adv motor?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Stel he. Ik mocht een motor uitzoeken, welke zouden jullie dan aanbevelen?

- Stel even dat budget geen probleem is.
- Trip van 1,5 maand naar bijvoorbeeld Marokko. 50/50 over de TET en de weg. Af en toe een dagje snelweg om meters te maken.
- Moet bagage voor uitgebreid camperen mee kunnen nemen.
- Rijvaardigheid is voldoende om elke ADV motor rond de crossbaan te rijden en kracht deze inclusief bagage overeind te krijgen.
- Zelf de voorkeur in de middenklasse kwa vermogen. 50 a 120 pk vind ik prima.
- Rijwiel moet redelijk bestendig zijn, ik hou er van obstakels en kuilen net te hard te pakken.
- Geen carburateurs of 1e generatie injectie.
- Crashbaar.

Dus barst los!
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Kijk, dat vind ik nog eens een hele zinnige vraag. Vooral ook, omdat dat voor mij wel in de categorie droomreizen zou vallen. Maar daarna wordt het al snel lastig. ;)

Mijn eerste ingeving zou toch de Ténéré 700 zijn. Als budget geen rol speelt, dan met dat hele gave rally pakket uit de optielijsten. Betere vering en wat andere aanpassingen zorgen er blijkbaar wel voor dat dat goed rijdt op de weg en op het zand: https://youtu.be/X-BMUnTEsRk?si=YQKKPmxlUk7Wag2Z.
Ik zou er dan wel een ander zadel op zetten en kijken of er nog wat gewicht af kan.

Is dat ultiem? Geen idee. Een KTM 890 Rally is ook wel heel gaaf en ik denk dat jij die wel aan moet kunnen. Of juist de Aprilia Touareg 660. Die lijkt iets comfortabeler te zijn. Ik heb hem nog niet gereden, maar het zadel zat wel ok. Maar het hangt er wel vanaf hoe jij er mee tekeer wilt gaan. Als je echt voluit wilt gaan, is de KTM misschien leuker.

Voor mijzelf zou ik eerder de T7 doen. Of, als de tijd er voor is, misschien juist wel een Himalayan 411. Gewoon, omdat het me wel gaaf lijkt om te doen. Net zoals zo'n Royal Enfield Himalaya's trip van 18 dagen. Maar dat is iets voor een ander topic.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Die trip naar Marokko heb ik al gemaakt op de 990, het gaat hier dan ook om een hypothetisch geval.
Mijn 990 wordt oud, ca 125K km. Vervanging is zo langzaamaan wel een keer een overweging.

Ik wil eigenlijk vooral een beetje de discussie aanslingeren. Ben erg benieuwd naar de meningen van gebruikers hier. Een aantal van de genoemde motoren heb ik al gereden, een paar op straat, de meeste op de crossbaan.
Perfect voor mij hoeft dan ook niet. Hoe wilder/gekker/vergezochter de ideeën zijn hoe mooier. Uiteindelijk kan elke ADV wat ik wil natuurlijk.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

:) Ja, dan zijn mijn suggesties natuurlijk wel erg doorsnee.

Ik zag nog ergens een KTM 950 Enduro te koop staan… ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 138
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Het jammere van die 950 is het brandstofverbruik, dat is echt niet meer van deze tijd. Maar het is wel een ontzettend gaaf ding die alles aan kan. Van zandduinen in de Sahara tot keienpaden in Albanie of een paar uur over de snelweg met bovengemiddelde snelheid. Ik doe em voorlopig ook niet weg, maar soms denk ik ook wel een aan een T7 of die Aprillia. De KTM vind ik echt duur.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

De 990 heb ik inderdaad en wil sowieso wat jongers dan dat. Los van de hoeveelheid euro's die door de tank gaan ben je ook gewoon heel erg vaak aan het tanken. Waar mijn reisgenoten nog ruim 150 km kunnen met een kwart kleinere tank zit ik met geknepen billen op zoek naar een tankstation.

Iets met wat meer actieradius en een meter die aangeeft hoe ver je nog kunt zou zeker prettig zijn.

Verder heb ik genoeg gebeund onderweg, iets dat wat betrouwbaarder is dan een 20 jaar oude ADV is wel welkom. Niet perse dat de KTM's slecht zijn, maar een performance motor van 20 jaar oud heeft wel voldoende gezien.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

LOL, dan kom ik toch wel weer op die dikke T7 met al die rally opties uit. Volgens mij dan een ideaal alternatief dat ook alles aan kan en de bekende moderne Japanse betrouwbaarheid meeneemt.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 138
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Mooie van de T7 is ook het gebrek aan electronica. Misschien wordt ik oud maar wie wil er nu menu's doorscrollen voordat ie het zandpad in duikt :roll:
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

GezwindeSpoed schreef: wo jun 26, 2024 09:18 Mooie van de T7 is ook het gebrek aan electronica. Misschien wordt ik oud maar wie wil er nu menu's doorscrollen voordat ie het zandpad in duikt :roll:
Zo'n persoon ben ik ook hoor.

Ik heb dan wel een heel erg instelbare Stark Varg, maar die blijft gewoon zoals je hem voor het laatst weggezet hebt. Heb je een map waar je 100% tevreden over bent hoef je buiten de aan en uit knop nooit meer iets te bedienen.

Maar door wel/geen elektronica laat ik me niet wel of geen motor kopen. Gebrek aan kan ik prima mee overweg, al zou ik wel heel graag cruise control willen, maar een te veel er aan kan ik technisch wel oplossen.
Een schakelaar op het stuur die in serie staat (al dan niet via een relais'tje) met de ABS sensor lost al je problemen met ABS/traction control op.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Zo'n Stark Varg lijkt me wel eens leuk om te proberen. Gewoon om te kijken hoe het voelt. Ik gok dat die niet heel handig is voor die reis naar Marokko, omdat je dan steeds ergens een stopcontact moet vinden... ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Buiten dat die geen kenteken heeft een waardeloze reismotor.
6,5kW accu (ze hebben oa de spanning verhoogd dus zal iets meer zijn) maar met ca 10km/kW wat toch vrij normaal is moet je heel vaak laden. Ook zit de lader niet in de motor, maar in de standaard. Dit om toch fors gewicht te besparen op de baan.

Ik ben zeker niet tegen elektrische motoren, ik heb er zelfs 2, maar voor op reis gaat dat nog wel een tijdje duren voordat het werkbaar is.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat is zeker zo. Ik denk wel dat het zich wel gaat ontwikkelen, maar het ligt er ook aan wat voor reizen je maakt. In Europa kun je waarschijnlijk met een Energica of Zero al best een eind komen. Dan heb je toch wel regelmatig laadpunten staan. (Of sowieso stopcontacten.) Als je natuurlijk de woestijn in Marokko gaat opzoeken, dan werkt dat niet. Een omgebouwde Livewire zou ik ook niet aanraden, al maakt het wel leuke televisie...

Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik denk dat het op de TET inmiddels redelijk te doen is met techniek van vandaag. De Energica Experia in een meer All-road jasje zie ik best wel over de TET NL, Frankrijk enz.

Ik reken altijd met 10 km/kW als kan dat beter over de TET. Elektrische motoren worden namelijk juist zuiniger off-road, je rijdt langzamer. Heel diep zand en modder trekt ook wel aan de accu, maar zoveel stukken zijn dat niet.
De Experia zit op ca 20kW, dus dik 200 bruikbare km's. Nu heb ik aardig wat ervaring op de TET en ook flinke stukken van Frankrijk gedaan. Ons tempo is niet heel kinderachtig, maar 200km op een dag is niet gek. Wij halen meestal wel wat meer, maar je ziet genoeg reisverslagen die aanzienlijk minder doen. Als je 400 km red mag je jezelf echt op de borst kloppen, want 40 gemiddeld is waar wij mee rekenen in Frankrijk.
Voeg daar het snelladen aan toe en je bent aardig op weg. In een half uurtje bijna vol is ook een mooie drink/eet pauze die je anders ook zou nemen. Met een groep op reis heb je toch zeer regelmatig dat er iemand nog even moet roken enz enz.

Als je dan even campings met een laadpaal danwel een stopcontact uitzoekt heb je de hele nacht om te laden.
We denken wel allemaal heel romantisch over ''out there'' wildcamperen, maar dat is helaas niet de realiteit in West-Europa.

Om terug te komen op de Experia. Dat is natuurlijk niet echt een ADV met z'n 17/17, 260 kg enz enz. Maar dat concept, wellicht zelfs met een iets kleinere accu, wat lichtere componenten offroad wielen enz kon best wel eens een mooie middenklasser worden in het TET gebeuren.
Bijna stil over de TET zoeven biedt veel mooie kansen.

De proefrit is me al wel toegezegd door een vertegenwoordiger van Energica, nu nog even kijken wanneer ik die ga verzilveren...
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik gok dat je die 400km niet gaat redden met die motoren met dat gewicht. Een Experia is met 260kg niet echt een vedergewicht. Dus waarschijnlijk ben je na 200km moe genoeg om ergens een tussenstop te maken. En als je een tussenstop maakt, dan zou je die kunnen maken op een plek met een stopcontact. In het geval van de Experia geven ze aan, dat als je hem aan een snellader hangt, dat hij 400km/h laadt. Dat moet je dan op die dag wel weer opmaken. De meeste TET routes zijn tegenwoordig geen 100km meer van een laadpunt.

Jaren geleden eens zo'n KTM E-Ride gereden. Ik vond dat wel een gaaf ding. Het was op een afgesloten terrein waar ze ook met 4x4's tekeer konden gaan en dat ging best heel leuk. Hij was ook niet zo zwaar, dus dat was best heel lekker. Ik denk wel dat je met elektrische motoren best leuk offroad kunt gaan rijden. Je kunt er in ieder geval leuke dingen van maken:

Afbeelding
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Mwa op zich valt het kwa gewicht wel mee met hoeveel invloed het heeft op je km's. Rij je een enduro flink op het gas dan is het anders, maar of iets 180 of 240 kg weegt op de TET valt vaak wel mee. Het zijn die enkele zware stukken waar je even aan het beulen komt met de zwaardere machine, maar de meeste gravel of harde zandwegen zit er natuurlijk weinig tempo verschil in. En laten we al die verharde stukken ook niet vergeten.
Mijn 990 met bagage zit ook in de 230kg regionen.

Kan natuurlijk wel zijn als je op 1 zware klim vast loopt je zo 2 uur kwijt bent, dat vreet aardig aan je dag.

Maar dan nog is 400km echt een heftige dag hoor. Ik denk dat 200 a 300 km een realistisch beeld is voor mensen met gemiddeld ervaring/doorzettingsvermogen. Met een motor met de capaciteit van de Energica zie ik dat prima gebeuren zonder al te veel opoffering van de rijder.

Er zijn al best wat campings met laadpalen (afgelopen 2 jaar een beetje op gelet) dus het kon zo maar eens haalbaar zijn met een beetje planning.

Alleen dat die motoren nog zo'n kapitaal kosten...
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ja, dat is wel jammer. Je 'tankt' natuurlijk wel een stuk makkelijker en vaak goedkoper. Maar dat vertaalt zich wel meteen in een hogere startinvestering. Ik heb wel naar een Zero SR/F of een Energia Eva gekeken in plaats van de Street Triple voor hier in de buurt. Maar de aanschafprijs hield mij inderdaad tegen. Het is nogal een stap.

Afbeelding
Ziet er ook gewoon prima uit bij een zonsondergang. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Buiten de kosten is er ook gewoon nog geen E ADV die mij aanspreekt.

De Stark is een heel ander verhaal met een compleet ander doel waar E juist heel geschikt voor is. Zeker in mijn geval.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik heb nog niet het idee dat er al echte E ADV's zijn op de markt. Er zijn natuurlijk wel wat elektrische motoren, maar echt een ADV bike zie ik nog niet. De Experia is ook meer een on-road motor dan echt ADV, wat mij betreft. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 231
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Heb je helemaal gelijk is, de Experia en de Zero DSX-R zijn de enige daarin nog.

Beide zie ik nog niet zitten al zou Energica wel wat kunnen met dat platvorm.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 348
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik denk dat er nog wel een hoop aan gaat komen. Batterijtechnologie staat nog maar in de kinderschoenen, dus daar gaat nog wel het een en ander in veranderen. Zowel in capaciteit als in gewicht. De elektrische motoren worden ook steeds beter, dus straks weegt een motor met 100pk ook weinig meer. Dan kun je een hele leuke motor opbouwen met een relatief licht frame.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie