Sandraiders

Links, nieuwtjes, verhalen en andere informatie over rallies en races als Dakar etc.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik had hier nog nooit van gehoord, maar vorig jaar kwam ik bij Harry's Garage het verslag tegen van Sand Raiders Morocco. Door de jaren heen heb ik regelmatig Dakar gekeken, tot ze richting Zuid- Amerika gingen. Dat haalde voor mij de sfeer er een beetje af. Nu ze in Saudi Arabië zitten, ben ik nog niet helemaal terug en kijk ik nog steeds meer de Africa Eco Challenge. Maar dat is een heel ander verhaal. ;)

Harry ging met zijn zoon de Sand Raiders Morocco rijden op zijn TT600 met custom elektrische start. Gisteravond kwam ik zijn playlist van SandRaiders 2023 weer tegen en dacht dat het misschien wel leuk was om die hier te linken: Sandraider 2023 Playlist

Meer informatie op de Sandraiders website: https://sandraiders.com/en/sandraiders- ... dventure/#

En Harry heeft ook 2024 gereden. Daar zijn twee filmpjes van.
Een met een wandeling langs allerlei motoren:


En een filmpje met hun ritten:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Ik heb er ook een paar van hem gekeken, echt leuk.

Mocht je echt de oude Dakar route ooit een keer willen rijden met een schappelijk budget dan kan ik je The Real Way to Dakar aanraden. Vroeger heette deze Intercontinental Rally die ik in 2018 heb gereden.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Oh, die prijzen vallen inderdaad wel mee. Zeker als je op tijd opgeeft. Maar daar is mijn rijvaardigheid echt nog niet. Op dit moment is een droomreis voor mij nog gewoon om een week, of misschien wel twee weken in Marokko te rijden en een stuk bergen en een stuk woestijn te rijden. Al moet ik dan nog wel nadenken waar ik dat rijden eerst kan gaan leren. Hier in Zeeland vind je die ondergronden sowieso niet en legaal offroad is hier ook niet makkelijk. (Of ik kan ze niet vinden. ;) )
Dat is wat mij wel trekt aan SandRaiders, omdat ze ook de support bij zich hebben met monteurs, de bezemwagen etc. Al ben ik wel zo realistisch dat als er een startnummer op komt, ik waarschijnlijk als laatste voor de DNF’s eindig. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Klei hebben ze idd niet zo veel in Marokko :D. Mijn meeste rijvaardigheid heb ik juist met rally's opgedaan, natuurlijk moet je een goede basis hebben, maar je rijd dan een week lang 5-10u per dag, daar vallen die paar uurtjes in het weekend bij in het niets.
Mooie plekken om te oefenen is idd lastig. Zelf doe ik heel veel oefeningen op taluds van de snelweg, heuvelklim, 8-jes op een schuine kant, zigzaggen, erg leerzaam en ik vind het ook leuk. 90% van Marokko is erg simpel rijden: pistes. Zandduinen moet je wel echt leren en durven en keienpaden blijven vervelend.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Afbeelding

Ik ben, jaren geleden, wel eens met mijn 1150GS het zand in gegaan in de buurt van Eindhoven, maar daar werd ik in ieder geval niet zekerder van. ;) Drie jaar geleden heb ik meegedaan aan de lezerstest van de H-D Panamerica en dat maakte voor mij wel duidelijk hoe belangrijk vering is. Met de gewone versie kwam ik offroad nergens. De S, met de elektronische vering, deed het voor mij aanmerkelijk beter. Dus ik gok dat ik, met een lichtere motor, betere vering en wat training wel iets meer moet gaan kunnen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Ha ha, hierboven is wel een beetje valse start ja. 1150GS op wegbanden in los zand, kan zeker maar is niet echt een beginnersoefening. Idd een lichtere motor scheelt veel. Gisteren met m'n 2-tact wezen rijden na weken van rijden op m'n 950. Het is zoveel makkelijker en kan meer fouten maken zonder meteen afgestraft te worden.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

LOL, ik ben mij daarvan bewust hoor. Daarom had ik ook die 640 Adventure gekocht, maar uiteindelijk niet meer gebruikt. Te veel dingen die ik moest doen en te weinig tijd. Plus het gebrek aan gelegenheid om offroad te rijden hier. Met gezin/bedrijf etc. ga ik ook geen twee uur rijden om dan een stuk offroad te doen en weer twee uur naar huis. Dan heb ik toch vaak andere prioriteiten. De 1150GS stond er en de uitnodiging kwam. Dan spring je er op.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Met zand is het belangrijkste dat je het naar je zin hebt. Zand weet namelijk of dat zo is.
Zit je met tegenzin op de motor dan helpt het zand je graag van die motor af.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Bij de stukken zand die ik gereden heb, was ik vooral degene die onzeker was. Dat helpt het zand vast ook niet. En ik kan nog weinig met een motor die onder jou dingen doet die je niet in de hand hebt...
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie