DXCS Nederland 2024

Links, nieuwtjes, verhalen en andere informatie over rallies en races als Dakar etc.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Het seizoen is ruim op de helft, maar ter ere van dit ''nieuwe'' forum meld ik hem ook hier even.

Wat is de DXCS? De ''Dutch Cross Country Series'' is het Nederlandse Kampioenschap Cross Country, maar wat houdt dat nou eigenlijk in?
Het is een mix van stukken crossbaan en stukken Enduro/OTR met hindernissen. Hierbij moeten de rijders dus vanalles wat kunnen terwijl de crossbanen kwa layout ook nog gehusseld worden.

De wedstrijden duren 2 uur + 1 ronde. Hierbij mag gereden worden door een team van 1 of 2 rijders, het aantal rijders heeft geen invloed op de score.
Er wordt getart met een LeMans-start waarbij alle rijen tegelijk starten. De snelle rijders vooraan, de langzamere achter.

De organisatie is erg relaxed en daarmee een mooie klasse om te beginnen met wedstrijd rijden. Dit is ook mijn 1e seizoen en heb het volop naar mijn zin.

Er zijn diverse klasses:
- Internationalen
- Nationalen (rijdt ondergetekende in mee)
- Dames
- 40+
- Hobbyklasse (niet elke wedstrijd)
- Jeugd 1 en 2 naar gelang leeftijd

Doorgaans rijdt eerst de jeugd 1 uur, dan de hobby/40+/dames 2 uur en dan de nationalen/internationalen 2 uur.

De agenda 2024:
- 27 januari Heerde
- 16 maart Overloon, enkel jeugd
- 23 maart Westerbork
- 9 juni Eindhoven
- 22 juni Markelo
- 7 september Varsseveld
- 21 september Eersel
- 20 oktober Piepercross
- 2 november Havelte
- 22 november huldiging

Beelmateriaal:
Westerbork
https://youtu.be/MaEz8W5Bnp0

Eindhoven
https://youtu.be/bnKI9Ka3tCc

Markelo
https://youtu.be/ks4ryeAab_E
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat klinkt wel echt heel leuk. Een kennis in Amerika rijdt cross country wedstrijden op een lichte KTM. Daar heb je dan gewoon iemand met 50 hectare grond waar ze een route hebben opgezet en waar je dan tekeer kunt gaan. Lijkt me best leuk zoiets, al voel ik me wel oncomfortabel met een crossbaan. ;) En alles is meteen ver weg… ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Het is ook voor enduro en cross motoren bedoeld. Ik rij solo maar met 2 motoren. De Stark Varg zoveel mogelijk en tussendoor 10 a 30 minuten op de Beta 250 2T.

De crossbaan herken je bijna niet weer omdat de route compleet anders ligt, dat is eigenlijk juist het makkelijkste er aan.

Ik november/december/januari heb je vaak Cross Country Heerde vrij rijden 1 a 3x per week. Is heel gaaf, maar eigenlijk ongeschikt voor All-Roaders. De mensen die dat wel kunnen weten hoeven de vraag niet te stellen, die weten het zelf al wel.

Persoonlijk zou ik Heerde wel rond komen op de 990, zeker op de drogere dagen. Maar dan ben je wel een rijdend obstakel en je wordt er goed moe van. Niet voor mensen die eigenlijk geen enduro of cross rijden.
Plaats reactie