Review: Moto Morini X-Cape

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Als 1e van een serie reviews die ik hier zal plaatsen. Over de jaren heen heb ik aardig bijgehouden wat ik gereden heb en lijkt me een prima bron om dit deel van het forum mee te vullen.

Op een regenachtige demodag had ik de kans om een Moto Morini X-Cape een uurtje mee te krijgen, lees dit dan ook als korte review zoals je in motorbladen ziet, maar dan door iemand die er niet voor betaald wordt.

Mijn persoonlijke ervaring samengevat. Overal een dikke voldoende, alles doet wat het moet doen, maar het Italiaanse temperament mist en dit zal dan ook niet snel mijn motor worden.

De lange versie:
Het blok is van onderuit best krachtig. Tot ca 3500 toeren echt wel sterk. Van 3500 tot 6500 heel lineair en matig, daarna wordt hij tot toerenbegrenzer echt wel vlot en snel. Overal best wel krachtig, daar niet van, maar het middengebied laat hem net wat futloos voelen terwijl hij dat toch echt niet is.
Kwa uitlaat geluid hoor je weinig, zoals het hoort op een all-roader.

Kwa vering is het wederom ook gewoon goed. Stuk beter dan de conventionele vorkjes in veel basis modellen, maar niks bijzonders in de Adventure categorie. Kwa achterschokbreker werd hij vrij snel goed stevig, zoals het hoort, maar in het begin en dan vooral de rebound wat soft waardoor hij wat deinsde. Ik vermoed dat een beetje spelen met de klikkers dat echter wel oplost.

Wat betreft de zithouding goed, alles zit waar het moet zitten. M'n benen komen alleen net wat breeduit door het puntige plaatwerk, of je lange of korte benen hebt zal door de vorm weinig uitmaken.
Ga je staan kom je in een bijzondere vorm terecht. Heel comfortabel en goede ondersteuning wat dat betreft, maar geeft weinig ruimte voor actief bewegen. Of dat relevant is is natuurlijk aan wat je er mee gaat doen.
Het plaatwerk bood goede wind en water bescherming tijdens deze proefrit in de regen. Het ruitje gaf echter aardig wat turbulentie. De aftermarket zal dit misschien nog wel oplossen, maar daar hadden ze voor een Adventure tourer wel iets beter naar mogen kijken.

Display, leuk en aardig, beetje mee gespeeld. Off-road modus geeft een leuk display met die noppenband als toerenteller frame. Maakt het middengebied simpelweg futloos en de ABS achter blijft actief, zij het iets minder dan in straat setting. Klinkt leuk, doen we niks mee.
De rest van de opties niet echt doorlopen, vind ik ook totaal niet relevant, dan knoop je maar een telefoonhouder op het dashboard. Als ik daar wat relevants gemist heb hoor ik het graag.

Hij voelt tijdens het sturen en stilstaan niet zwaar. Mooi in balans al neigt hij wel naar flink hangen/vallen in de bocht. Was een beetje shady tijdens deze erg natte proefrit. Op een droge dag op een mooi dijkweggetje natuurlijk geweldig!

Al met al zit alles wel goed. De motor heeft nergens serieuze gebreken, maar ik vind hem ook nergens echt in uitblinken. Wat me het meeste opviel is simpelweg het uitblijven van de grijns die ik normaal van Italiaanse motoren krijg. Hoe matig ze soms ook presteren, ik wordt er altijd blij van. Dat had ik bij deze Italiaan, uh, Chinees niet.

Deze grote grijns had ik dezelfde dag op de Royal Enfield Himalayan 411 dus wel. Meer daarover later!

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Goed idee om dat zo te doen Erwin. Ik heb door de tijd heen best wel wat motoren proef-gereden in mijn zoektocht naar mijn ideale motor. (Spoiler alert: nog niet gevonden.) Maar die kan ik hier ook prima delen. ;)

Ik vond de Moto Morini X-Cape er op de motorbeurs wel aardig, maar ik werd er ook weer niet heel warm van. Ik heb hem niet gereden, dus misschien dat dat nog wel uitgemaakt had. :)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Op ca wekelijkse basis wil ik er 1 schrijven (uit het archief trekken) voor hier. Ik heb enkele tientallen motoren proefgereden en/of gehad.

Dit was maar een beperkte proefrit zonder off-road gebruik, veel andere motoren heb ik juist weer alleen off-road/crossbaan gereden. Dat lijkt me een mooie afwisseling. Er zitten ook motoren tussen die ik enkele maanden tot enkele jaren gehad heb.

Over de X-Cape. Ik vond hem erg mooi op het plaatje. In het echt kun je wel zien dat hij wat goedkoper ontworpen en gebouwd is, maar dat is ook waar je voor betaald. Het is geen bagger afwerking ofzo, gewoon wat goedkoop.
Blok is een imitatie van de Versys 650. Ook een motor waar mijn hart niet sneller van ging slaan toen ik hem reed.

Het is een motor voor mensen die een all-roader willen die gewoon (met nadruk op gewoon) alles doet en kan zonder spektakel. Is het daarom een slechte motor, zeker niet, maar hij is niet voor mij.
Plaats reactie