starter krans

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6

Hallo uit Lapland. Dooie boel hier met het land helemaal op slot tot 15 Mei. Hier op het platte heuvelachtige land is weinig tot niets aan de hand, heel weinig zieken en gelukkig nog minder fataliteiten. Kan dus weinig anders doen dan projecten afmaken. Bij het bouwen van een Big blok ben ik de gekste dingen tegengekomen, slechte krukas/balansas kettingwielen dus rotte kettingen, een bende in het carter wat ik mn leven nog niet heb gezien, grote slierten dichtkit vergezeld van een zuigerpen borgclip, plaatringen en zwarte bagger. De onderste oliezeef zat bijna dicht met kit resten, oliepomp zwaar beschadigd, krukas en zuiger zwaar beschadigd en ga zo maar door.Het ding had al jaren geen onderhoud gehad. Uiteindelijk is het een mooi en goed lopend langeslag blok geworden, HRT nok, bewerkte kop, extra koppelingsplaat, NAKS blokker, 36 OR carbs, instelbare CDI. Ingebouwd in het XBig frame en laten inlopen op de rol en in de tuin. Bij de derde start wilde het blok maar moeizaam rond en na enig zoeken bleek de starterkrans niet meer vrij te komen van het vliegwiel. Vliegwiel eraf en de vrijloop koppeling eraf na een centerpuntje te hebben gezet om het weer op dezelfde plaats terug te zetten. Het hele spul zat VOL met zwarte bagger, een badje met benzine en goed poetsen, in de onderdelen vaatwasser en weer gemonteerd. Werkt allemaal weer prima.

Dus is het aan te raden om bij het stellen van de kettingen (mits je de vliegwieltrekker hebt) om ook even deze vrijloop koppeling te checken en schoon te maken, voorkomt weer veel ellende.

Zodra het weer mag gaat dit blok naar NL, en ik op de fiets naar Spanje.

Houdt afstand.

Groeten

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist

"op de fiets naar Spanje"?
bedoel je echt trappend de Pyreneeën over zoals een vakantie trip?
ben je nog zo vitaal?

groet vanuit een dicht geplakt België

Greetz Cor

Als je naar Nl komt, kom je toch langs voor een bakkie op mijn nieuwe stekkie?
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist

dhc6 schreef:Uiteindelijk is het een mooi en goed lopend langeslag blok geworden
Rene, daar bedoel je toch mee dat het een SR42 of SR43 blok is met de primaire overbrenging van een SR41?

Jij hebt zelf ook zo'n blok gemaakt? Maar waart gebruik je dat in? Is de Big dan nog wel geschikt voor op de weg?

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki

Je bent goed bezig geweest met dat blok René! Denk dat het nieuwe baasje er blij mee is als ie hem eindelijk heeft!

Ik hoop dat je snel op de fiets naar Spanje kan! En als je een karretje nodig hebt om je nieuwe huisgenoot mee te nemen hoor ik het wel :wink:

@ Cor, ik rij op advies en hulp van René ook met een korte primaire overbrenging, rijd prima op de weg, hij trekt feller door z'n toeren en de topsnelheid licht lager maar dat scheelt maar iets van 10km.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6

In het lange slag blok van Tom zn Oranje en in zijn lange slag XBig zit een korte overbrenging van een SR41 en zoals Zappa al schrijft komt ie dan makkelijker op toeren al is ie wat top kwijt wat niet erg is met die 100 km max.
TED is echter wel belangrijk bij inhalen en ff gauw invoegen.

Time Exposed to Danger

De fietstocht naar Spanje is uitgesteld tot 18 September en hopen dan dat de grenzen open zijn. 6 weken trappen voor een goed doel.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie