Carbs puzzel

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 401
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ouwe Reus schreef:Gaat hier volgens mij over de ex van Crazel Wezel. Die 36mm carbs heb ik drie jaar terug opgebouwd. De complete inboedel kwam uit de originele carburateur, een SR43 met TPS. Gasnaalden waren prima, kan mij eigenlijk niet voorstellen dat die dingen al versleten zijn. Veer in de gasschuif is ook van een BIG. Hoofdsproeier #135, stationairsproeier #45 en originele maat luchtsproeiers gemonteerd en vlotterniveau volgens WetTest afgesteld. Ik weet nog van CW dat het ding gewoon gelijk goed liep. Ik zou het probleem niet in de carbs zelf zoeken.

Met stationair de vlotterbak leegtrekken, dan denk ik toch als eerste aan een zwakke brandstofpomp (of zwakke vacuümpuls). Ik pak meestal de buitenste body om de vacuümslang aan te sluiten. Kan je gewoon testen door met een rietje op de beide aansluitingen te blazen.
Leuk om te horen dat je er bij betrokken bent geweest. Wat voor carbs zitten er nu op dan? Ik weet alleen 36mm, maar verder niet.

Jij hebt het over een zwakke brandstofpomp of vacuumpuls. Hoe kan ik die testen? Ik snap je verhaal met het rietje niet. :oops:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ik ken CW niet persoonlijk. Via-via op de lijn gekomen met het verzoek iets werkend te maken van een set 36mm bodies die hij zelf ergens had gevonden en een niet lekker werkende OEM carb. Is toch een BIG met een dubbele Marvin?

Wat betreft de vacuümpuls. De brandstofpomp is een membraan-pomp die een puls krijgt vanuit de carbs. De BIG heeft twee carbs, waarvan er altijd één moet worden gebruikt voor het aansluiten van de vacuümslang naar de achterkant van de brandstofpomp. De brandstofpomp heeft daarnaast één INgang (haaks) en één UITgang (recht).

Hier de carbs vanaf de cilinderzijde. Omcirkeld is het "tuutje" waar de vacuümslang op moet zijn bevestigd. Als je hier met een slangetje of rietje in blaast, zou je weinig weerstand moeten ondervinden. Bij OEM carbs is vaak de andere aansluiting gebruikt. Als je de carbs in je handen hebt, kan je ook met een zaklamp in de carbs schijnen, en dan zie je via het tuutje wel/geen licht.
vacuum.jpg
vacuum.jpg (178.9 KiB) 1783 keer bekeken
Mogelijk is bij een laag toerental het aantal vacuümpulsjes onvoldoende of te zwak om de vlotterbak vol te houden. En dat kan als er in de slang een knikje zou zitten. Je kan de werking van de pomp testen door het slangetje van de carb af te nemen en er afwisselende op te blazen en te zuigen. Dan moet de brandstofpomp zijn werk doen (dan moet je er wel voor zorgen er brandstof kan worden verpompt, bv de slang van de brandstofpomp losmaken die naar de carbs gaat). Kan ook zijn dat de membranen in de pomp gewoon de beste tijd achter de rug hebben.

Wat je ook kan doen om het niveau van de brandstof in de vlotterbak te zien, is door onder op de vlotterbakje, en transparante brandstofleiding te plaatsen. Deze leiding dan weer naar boven laten lopen en de aftapschroef opendraaien. Als het goed is, is daarna het brandstofniveau gelijk aan de bovenkant van de vlotterbak. Hoger mag deze niet komen, want dan zou de vlotternaald niet goed functioneren. Als je de motor laat draaien, zou je mooi het vloeistofniveau kunnen volgen. Als je langzaam aan het vloeistofniveau ziet dalen, dan....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ben altijd voor om met het begin te beginnen :wink:

Dus je kraan dicht, dan onder op je carb onder de vlotterbak zit een dop, past een sleutel 17 op, draai hem er van af, zet je kraan open, loopt de benzine er vlot uit dan is er niks verstopt.

Dan iets wat ik niet zeker weet maar iemand anders wel, krijgt de carb genoeg benzine als de tank half vol is van de zwaarte kracht of heeft hij dan nog steeds de pomp nodig? ik denk van niet.

Dan je tank er af en de deksels van de carbs en het membraam er uit met de gasnaald schuif, bekijk de naald, is wat ingesleten dan heb je je oorzaak gevonden.

Dan ook ff naar de stekkertjes kijken op je bobines, als die er erg los opzitten kan dat ook de oorzaak zijn..

Altijd leuk dit soort vage klachten..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Benzine pomp: hoeft alleen te werken als de tank naar reserve moet, daarboven heb je de pomp niet nodig en doet de zwaartekracht zn werk. Ik zoek het meer in vervuilde stationair sproeier(s) of een verstopt kanaal vanaf de stationair mengsel schroef. Probeer de mengsel schroef 1/4 slag uit te draaien (zonder je te verbranden dus vanaf links).

Zonder veel te moeten demonteren:

Lufi rubber eraf, warm draaien, schone doek pakken, blok op toeren brengen en met de doek de inlaat afdekken, door het ontstane vacuum wordt "meestal" de zooi uit sproeiers getrokken, werkt bij mij ook als mn Beta / Big weer eens vervuilt en ik geen zin/tijd heb om het goed te doen.

Zoniet:

Carbs leeg laten lopen, op zn kop zetten, vlotterbakjes eraf, zonder de vlotter/houder/naald aan te raken kun je de stationair sproeiers eruit draaien en schoonmaken en de kanalen door blazen, stelschroef eruit en kanalen doorblazen, de vlotter/houder/naald laten zitten want je MOET anders nieuwe O ringen op je naaldhouder zetten, gaan gegarandeerd lekken als je oude monteert.

Suc6.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 401
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ok, vanwege een beetje verwarring in de planning, moet ik morgen toch echt met de DR800 weg. Nou is dat natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar als dat ding bij elke stop uitvalt (of zelfs als je de koppeling te lang in houdt), dan wordt dat eigenlijk een behoorlijk gevaarlijk geheel. Dus zat er vanmiddag maar een ding op. De DR moest zo snel mogelijk uit elkaar om te kijken of ik het probleem gemakkelijk zou kunnen oplossen. Om de carburateurs schoon te maken, had ik al wel een ultrasoon reiniger gekocht, dus die stond ook al in de startblokken.

Tijd om de schroevendraaiers te pakken. Volgens mij heeft Suzuki heeft geprobeerd om echt alle verschillende soorten bouten, moeren en schroeven zo veel mogelijk door elkaar te gebruiken. Echt belachelijk. In vergelijking hiermee was de Tiger 900 een makkie.

Om bij de carburateurs te komen, moest ik wel de tank eraf halen. Dat wilde ik met zo min mogelijk gedoe doen, maar omdat een benzineleiding achterlangs een framebuis loopt, moesten de zijkappen er dus ook aan geloven. Voor je het weet staat er dan een gestript frame voor je neus. Nou ja, dan heb ik dat ook maar weer eens gedaan.

De leidingen zagen er sowieso wat sjofel uit, dus was het logisch om meteen even het benzinefilter en de leidingen tussen de benzinekraan en de carburateurs te vervangen. Wat schetst mijn verbazing als ik de benzinepomp los maak:

Afbeelding

Dat geeft natuurlijk altijd problemen. Dus toch een vacuum probleem. 10 punten voor Ouwe Reus. :toost: Even een rondje langs Motoport en met een nieuw K&N benzinefilter en wat decimeters nieuwe slang de boel weer in elkaar gezet. En kijk aan:

[url=http://'https://flic.kr/p/S9pyta']Afbeelding
DR800 stationair[/url]
(Klik om de video te bekijken.)

Om een lang verhaal nog langer te maken, hij loopt weer. Ik heb even een snel rondje Goes gedaan en de BIG loopt als nooit te voren. Ineens had ik geen choke meer nodig na het einde van de straat en waar ik ook stopte, hij bleef gewoon vrolijk doordraaien. Dat maakt mij weer blij. :)

Er resteert nu nog maar een ding. Op de vlotterbakjes zaten twee kleine leidinkjes die uiteindelijke onder de swingarm uitkwamen. Volgens mij zijn dat de 'tuitjes' waar je eventueel de vlotterbakjes mee leeg kunt laten lopen. Hebben jullie daar standaard ook leidingen op zitten, of kan ik ze er gewoon af laten?

Oh, en ik heb nog wat foto's van de carbs gemaakt. Misschien is er iemand die weet welke carbs dit precies zijn, want ik kan geen typenummers vinden. :?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Oh, en voor dit project had ik dus mijn ultrasoon reiniger helemaal niet nodig. Dus zal ik een nieuw projectje moeten gaan vinden om hem te proberen... :roll: :lol: )
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Volgens mij zijn dat gewoon de standaard carbs. Maar het is een SR43, die ken ik niet zo in detail.

OJ
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Als je vlotterafsluiter lekt komt dat uit die pijpjes.
Dus als dat gebeurt zonder slangetjes loopt het op je startmotor en dan door de afwatering op je voorste tandwiel/ketting.
Bij off road gebruik zal er ook eerder wat stof oid in de vloterkamer kunnen komen, niet wetenschappelijk vastgesteld of dat ook wel eens gebeurd.
Zelf ben ik nogal laks, de ene heeft ze wel, de andere niet.

Als ik de antwoorden van ouwe reus goed interpreteer zijn dit 36ers van een gsx met alle interieurdelen van de originele carb's
have BIG fun

D.F.M.T.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 401
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

BIG88 schreef:Als ik de antwoorden van ouwe reus goed interpreteer zijn dit 36ers van een gsx met alle interieurdelen van de originele carb's
Ik ben geen BIG kenner, maar waarom zou je niet gewoon de carbs van de GSX gebruiken? Wat moet je dan ombouwen? Is dat ergens beschreven?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

t gebrek van een choke schuif naar de 2e carb wijst op een 36mm GSX carb, slangetjes op de vlotterbak doen niet veel en zolang ie niet lekt zou ik me er niet druk om maken en als ie wel lekt zou ik t verhelpen :wink:

De Gsx is een meer cilinder, de big een 1 cilinder dus gasmengsel etc moet anders afgesteld worden vandaar dat jouw carb's andere naalden, huis, sproeiers hebben.

Mooi dat ie weer goed rijd!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

DR-Big schreef:Volgens mij zijn dat gewoon de standaard carbs. Maar het is een SR43, die ken ik niet zo in detail.

OJ
Je trapt erin :lol:
Uiterlijk geen verschil tussen een 33mm en een 36mm

ghulst schreef:
BIG88 schreef:Als ik de antwoorden van ouwe reus goed interpreteer zijn dit 36ers van een gsx met alle interieurdelen van de originele carb's
Ik ben geen BIG kenner, maar waarom zou je niet gewoon de carbs van de GSX gebruiken? Wat moet je dan ombouwen? Is dat ergens beschreven?
BIG88 : helemaal goed, afgezien van gasschuif + gasschuifblok. Sproeiers (8x), naalden, gasbuizen, gasschuifveer etc allemaal uit de bIG
ghulst: zoals eerder geschreven, als dit de ex van CW is, heb je een 36'er. Wil je het zeker weten, moet je ff de doorlaat aan de zijde van het spruitstuk bekijken. Aan e opbouw heb ik ook al eens een draadje aan besteed. Carbs zijn voorzien van een chokebracket zitten met kabelbediening, dus gewoon 2 choke-plunjers.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 401
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ouwe Reus schreef:Uiterlijk geen verschil tussen een 33mm en een 36mm
Ah, goed om te weten. :)
Ouwe Reus schreef:ghulst: zoals eerder geschreven, als dit de ex van CW is, heb je een 36'er. Wil je het zeker weten, moet je ff de doorlaat aan de zijde van het spruitstuk bekijken. Aan e opbouw heb ik ook al eens een draadje aan besteed. Carbs zijn voorzien van een chokebracket zitten met kabelbediening, dus gewoon 2 choke-plunjers.
Klopt, dit is de ex van CW en hij zegt ook dat er 36ers op zitten, dus daar ga ik ook maar vanuit.
zappa.suzuki schreef:Mooi dat ie weer goed rijd!
Ja, zeker. Hij rijdt weer als een hooligan. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie