Ok, vanwege een beetje verwarring in de planning, moet ik morgen toch echt met de DR800 weg. Nou is dat natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar als dat ding bij elke stop uitvalt (of zelfs als je de koppeling te lang in houdt), dan wordt dat eigenlijk een behoorlijk gevaarlijk geheel. Dus zat er vanmiddag maar een ding op. De DR moest zo snel mogelijk uit elkaar om te kijken of ik het probleem gemakkelijk zou kunnen oplossen. Om de carburateurs schoon te maken, had ik al wel een ultrasoon reiniger gekocht, dus die stond ook al in de startblokken.
Tijd om de schroevendraaiers te pakken. Volgens mij heeft Suzuki heeft geprobeerd om echt alle verschillende soorten bouten, moeren en schroeven zo veel mogelijk door elkaar te gebruiken. Echt belachelijk. In vergelijking hiermee was de Tiger 900 een makkie.
Om bij de carburateurs te komen, moest ik wel de tank eraf halen. Dat wilde ik met zo min mogelijk gedoe doen, maar omdat een benzineleiding achterlangs een framebuis loopt, moesten de zijkappen er dus ook aan geloven. Voor je het weet staat er dan een gestript frame voor je neus. Nou ja, dan heb ik dat ook maar weer eens gedaan.
De leidingen zagen er sowieso wat sjofel uit, dus was het logisch om meteen even het benzinefilter en de leidingen tussen de benzinekraan en de carburateurs te vervangen. Wat schetst mijn verbazing als ik de benzinepomp los maak:
Dat geeft natuurlijk altijd problemen. Dus toch een vacuum probleem. 10 punten voor Ouwe Reus.
Even een rondje langs Motoport en met een nieuw K&N benzinefilter en wat decimeters nieuwe slang de boel weer in elkaar gezet. En kijk aan:
[url=http://'https://flic.kr/p/S9pyta']
DR800 stationair[/url]
(Klik om de video te bekijken.)
Om een lang verhaal nog langer te maken, hij loopt weer. Ik heb even een snel rondje Goes gedaan en de BIG loopt als nooit te voren. Ineens had ik geen choke meer nodig na het einde van de straat en waar ik ook stopte, hij bleef gewoon vrolijk doordraaien. Dat maakt mij weer blij.
Er resteert nu nog maar een ding. Op de vlotterbakjes zaten twee kleine leidinkjes die uiteindelijke onder de swingarm uitkwamen. Volgens mij zijn dat de 'tuitjes' waar je eventueel de vlotterbakjes mee leeg kunt laten lopen. Hebben jullie daar standaard ook leidingen op zitten, of kan ik ze er gewoon af laten?
Oh, en ik heb nog wat foto's van de carbs gemaakt. Misschien is er iemand die weet welke carbs dit precies zijn, want ik kan geen typenummers vinden.
(Oh, en voor dit project had ik dus mijn ultrasoon reiniger helemaal niet nodig. Dus zal ik een nieuw projectje moeten gaan vinden om hem te proberen...
)