hoi, noppenridders(sters)
naast mijn ktm 600 lc heb ik een suzuki 125rm uit 83, pure jeugdnostalgie, hier ben ik ooit mee begonnen. ik heb dit blokje compleet gerestaureerd en wonder boven wonder na wat geklooi starte hij metteen.maar het probleem wat ik van het begin af aan heb gehad is dat hij na een bepaalde tijd er opeens mee stopte , geen vonk meer.ik heb nu mijn spoeltjes opnieuw laten wikkelen eerst meette ik een weerstand op de spoelen van ongeveer 200 en 400 ohm. volgens de handelaar was de weerstand veel te laag. ik kan dit een beetje moeilijk verklaren maar ja, er gaan 3 draden en een blauwe (stopknop) naar het zg. zwarte kastje (rood/zwart,rood/wit enzwart/wit deze laatste zit op de aarde van mijn grondplaat) en van het kastje gaat weer 1 draad naar de bobine. van de bobine heb ik de bougiedop afgehaald en probeer hem direct op mijn frame te laten vonken, maar geen vonk. weet iemand wat er fout zou kunnen zijn of hoe het aangesloten hoort te zijn.de blauwe stopknopdraad gebruik ik niet. voor mijn gevoel lijkt het op een kabelbreuk maar hoe ka je dit goed uitsluiten. de handelaar zij ook dat de zwarte kastjes eigenlijk nooit kapot gaan , maar voorlopig doet hij het nog steeds niet. is er een techneut die mij kan helpen
tuareq
een rm125 die niet vonkt
Moderator: ghulst
kan zijn dat je killswitch gaar is haal het stekkertje er eens los van het kan ook zijn dat de massa van de bobine niet meer goed is moet je hem ff opschuren en met contactspray weer ff op het frame vast bouten
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
hey man
Als ik jou was zou ik ff je bougie, bougiedop, bougiekabel en je bobine nakijken/vervangen.
Mzls Rico
p.s. ben jij de Oom van stanley en Storm?
Als ik jou was zou ik ff je bougie, bougiedop, bougiekabel en je bobine nakijken/vervangen.
Mzls Rico
p.s. ben jij de Oom van stanley en Storm?
Go BIG or go home ...
zwart kasje? bedoel je de cdi mischien? als die kapot mocht zijn, kun je trouwens wel bij een dealer laten doormeten, dan heb ik er eventueel nog wel 1 liggen van een 81'er rm125, dacht dat die hetzelfde waren maar ben er niet 100% zeker van. naja eerst sowieso maar eens nakijken op een kabelbreuk of slecht contact ergenst.cdi zal niet snel kapot gaan inderdaad.
volgens mijn zijn al die cdi kastjes hetzelfde, dus als je er nog een hebt graag. een dealer rekent metteen van die debiele prijzen. de bougie, en kap heb ik al van de bobine afgetrokken en de aarde geschuurd maar vonken nada!. en ja ik ben de oom van storm en probeer dat ding nu eindelijk is aan de gang te krijgen. dus ik hoor het welAnonymous schreef:zwart kasje? bedoel je de cdi mischien? als die kapot mocht zijn, kun je trouwens wel bij een dealer laten doormeten, dan heb ik er eventueel nog wel 1 liggen van een 81'er rm125, dacht dat die hetzelfde waren maar ben er niet 100% zeker van. naja eerst sowieso maar eens nakijken op een kabelbreuk of slecht contact ergenst.cdi zal niet snel kapot gaan inderdaad.
oke k zal strax even zoeken naar de cdi, dan zal ik er wel ff een foto van trekken zodat je hem kunt vergelijken of het op het zicht dezelfde is.
je weet zeker dat de spoelen van je onsteking nog goed en dat hij ook op tijd staat ???
Hoe de voorontsteking staat, heeft niks te maken met het feit of hij vonkt of niet. Al zet de je voorontsteking een halve toer verkeer: een vonk gaat er toch zijn. Ik denk eerder toch aan je bobijntje (spoeltje) dus van de ontsteking, gezien het dus duidelijk bij temperatuurverschil is dat de boel uitvalt. Heb je dan terug vonk eens de motor is afgekoeld? Dan zit je probleem zeker in die hoek. Een CDI gaat idd héél zelden kapot.
ja zo d8 ik er ook over totdat ik ook met de onsteking van mijn rm ging kloten wou ie ook niet meer aan totdat ik hem weer zo had staan zo als hij eerst stond
Ik zou zeggen: of de spoel (maar die is het niet), dan moet het een massa probleem zijn. Even opschuren op de bevestigingspunten moet voldoende zijn. Probeer de dodemansknop geheel te verwijderen op dit uit te sluiten. volg de draad tot de stekker en haal hem er daar uit. Misschien is de mantel van die draad doorgesleten en licht hij lekker op je frame vonken te trekken ipv je bougietje!!
Je motor zal dan wel niet meer starten, maar een vonk is er wel!AMBUSH schreef:ja zo d8 ik er ook over totdat ik ook met de onsteking van mijn rm ging kloten wou ie ook niet meer aan totdat ik hem weer zo had staan zo als hij eerst stond
hmz ja daar heb je wel gelijk in maar bij mij was het zo zette ik hem heel laat oranje vonkje zette ik hem heel vroeg mooie dikke blouwe vonk vind het nog steets heel vaag maar ja ding doet het nu goed dus maak me er niet meer druk om
hoi, zandsnuivers
leuk dat er op zo,n vraag zoveel reactie komt, je steekt er in ieder geval veel van op. er zijn volgens mijn zoveel van die waterkoelers gebouwd, want voor het starthek was het meer dan 90 % suzuki, maar terzake ik heb de spoeltjes doorgemeten dat doe je met een multimeter (op 20 volt zetten) waneer je nu aan de kickstarter draait met een beetje snelheid zie je dat beide draden (rood/wit en rood/zwart) een stroom afgeven dit kan ongeveer 12 volt zijn (volgens experts) wel je andere meetpen op de aarde zetten natuurlijk. mijn spoelen geven deze stroom dus mag ik er vanuit gaan dat zij het doen. de blauwe (killswitch) draad heb ik afgeknepen. als het cdi kastje inderdaad niet vaak kapot gaat zou het in de bobine moeten zitten. zijn er nog meer testen om dit te controleren en tot slot heb ik nog 1 ander cdi kastje geprobeerd en je raad het al nog niks, kreeg ik nou maar een behoorlijke oplaaiwaai tijdens het kicken dan weet ik tenminste dat er nog leven in zit.
tuareq
leuk dat er op zo,n vraag zoveel reactie komt, je steekt er in ieder geval veel van op. er zijn volgens mijn zoveel van die waterkoelers gebouwd, want voor het starthek was het meer dan 90 % suzuki, maar terzake ik heb de spoeltjes doorgemeten dat doe je met een multimeter (op 20 volt zetten) waneer je nu aan de kickstarter draait met een beetje snelheid zie je dat beide draden (rood/wit en rood/zwart) een stroom afgeven dit kan ongeveer 12 volt zijn (volgens experts) wel je andere meetpen op de aarde zetten natuurlijk. mijn spoelen geven deze stroom dus mag ik er vanuit gaan dat zij het doen. de blauwe (killswitch) draad heb ik afgeknepen. als het cdi kastje inderdaad niet vaak kapot gaat zou het in de bobine moeten zitten. zijn er nog meer testen om dit te controleren en tot slot heb ik nog 1 ander cdi kastje geprobeerd en je raad het al nog niks, kreeg ik nou maar een behoorlijke oplaaiwaai tijdens het kicken dan weet ik tenminste dat er nog leven in zit.
tuareq
zit dan nix anders op dan andere bobine testen denk ook dat je het daar nu moet zoeken de kabel van je bobine naar je boegie dop is nog wel goed ( aan bijde uiteinden een stukje afknippen wil ook wel eens helpen )
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Haha Tuareq,
Stan en Storm wonen een straat verder al ik en storm heeft 't altijd over die crosser.Maar hij wil nooit echt aan.IK cros zelf ook.Storm en Stan wilden een keer met z'n allen gaan crossen.OMdat ik een crosser heb en een vriend van mij ook en dan stan en storm.
IK hoor 't graag als ie weer gemaakt is.
MZls Rico
Stan en Storm wonen een straat verder al ik en storm heeft 't altijd over die crosser.Maar hij wil nooit echt aan.IK cros zelf ook.Storm en Stan wilden een keer met z'n allen gaan crossen.OMdat ik een crosser heb en een vriend van mij ook en dan stan en storm.
IK hoor 't graag als ie weer gemaakt is.
MZls Rico
Go BIG or go home ...
hoi, ben ik weer , wel het heb even geduurd maar toch gevonden. zoals ik al zij heb ik de spoelen opnieuw laten wikkelen en dan mag je er toch van uit gaan dat dat goed is, maar neer de wikkelaar had waarschijnlijk een maandagochtendhumeur want ondanks de nieuwe wikkelingen bleek hij niets te doen, andere spoel erop en vonken en starten heen. wanneer een van jullie zo,n probleem heb kan je hem (als je niet zelf kan wikkelen) het beste met bobine en cdi naar (www.crosmotorsloperijpiepers.nl) sturen zij testen hem en wikkelen hem afgestemd op je cdi-kastje, deze kastjes zijn evt. ook te repareren voor een redelijke prijs. bedankt voor de reacties
tuareq :
tuareq :
Da's een mooie tip, want ik heb zelf continu problemen met m'n onsteking, bougies die niet vet slaan, maar toch niet meer vonken ed...tuareq schreef: wanneer een van jullie zo,n probleem heb kan je hem (als je niet zelf kan wikkelen) het beste met bobine en cdi naar (www.crosmotorsloperijpiepers.nl) sturen zij testen hem en wikkelen hem afgestemd op je cdi-kastje, deze kastjes zijn evt. ook te repareren voor een redelijke prijs. bedankt voor de reacties
tuareq :
Owja, en crosS is met dubbel S