Ketting geknapt, Maar..

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Blackpanther
Berichten: 11
Lid geworden op: di apr 10, 2018 10:29

Hoi jongens,

Ik zie dat frankn exact het zelfde probleem heeft als ik.

Bij het optrekken (redelijk fors) ketting geknapt en vast geslagen,
vervolgens een nieuwe ketting opgezet, maar bij het weg rijden had ik veel touren maar weinig trekkracht, zelfde als een slippende koppeling.
Nu heb ik de koppeling na gekeken, buiten wat gruis om zag het er verder netjes uit, rest van de tandwielen net zo.

Ik kom er niet uit wat het probleem is..
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Je kan wel schakelen en kan ook merken/controleren dat de versnellingen inschakelen. Kan je ondanks het slippen wel gaan rijden?
Klinkt misterieus. Een geheim onderdeel dat de geest geeft. Ook geen geratel oid?

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Blackpanther
Berichten: 11
Lid geworden op: di apr 10, 2018 10:29

Ik kan inderdaad wel gewoon rijden, maar word door iedere auto eruit getrokken, oftewel, heel veel kabaal maar kracht zit er vrij wel niet achter. 80/90km hooguit.. blijft een misterieus verhaal.. maar ik zoek gewoon door
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Blackpanther ( en Frankn ) ,

Zou het iets zijn om jullie probleem te delen met BIGrijders all over the world ?
Mogelijk zit er een rijder tussen die het antwoord reeds gevonden heeft.
https://www.facebook.com/groups/66837443200/
Niet geschoten ..........
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Blackpanther schreef:...buiten wat gruis om zag het er verder netjes uit...
Wat voor gruis heb je gevonden?

Het klinkt alsof de koppeling geen grip krijgt. Kan het zijn dat met het vast slaan van de ketting de koppeling even op vole kracht heeft staan slippen? Dan kan het zijn dat hij even heel heet is geworden en de frictieplaten zijn gaan 'verglazen'. Als dat zo is, dan zou het opgelost zijn met nieuwe frictieplaten.

Dit is gewoon een gedachtenflart. Ik weet niet of Frank bovenstaande al geprobeerd heeft.
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als het blok normaal op toeren komt maar de snelheid niet gelijk oploopt slipt er wat, eerste verdachte de koppelingsplaten, en anders het voortandwiel, koppelingshuis op de as of het primaire tandwiel.

Zou als eerste ff het kopplingsdeksel er af halen, de platen is bekijken en ontvetten, laten drogen en weer in oliën en ringen op de veren leggen zodat ze meer druk geven, boel weer in elkaar en proberen... als t dan over is andere platen er in..
EN DE OLIEKEERRING IN HET KOPPELINGSDEKSEL VERVANGEN!! ja hoofdletters, wordt een duur geintje als je dat niet doet als je het deksel er afhaalt met een oude keerring :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Helemaal met Zappa eens. kZou er echter gelijk nieuwe platen inzetten en NATUURLIJK de oliekeerring vernieuwen voor die paar tientjes heb je geen dubbel werk. Wij gebruiken de koppeling veel en die platen kunnen niet tegen opdonders, ook Tom heeft eens een gebroken ketting gehad met hetzelfde resultaat, verglazen lijkt me dus de juiste diagnose.

Suc6.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Blackpanther
Berichten: 11
Lid geworden op: di apr 10, 2018 10:29

Het gruis zit voornamelijk in de koppelingsbak
Ga dan toch eens even bezig met de koppeling, blak mag sowieso wel weer wat liefde hebben aangezien de tellen op 75 staat.

Waar de ring vandaan komt is voor mij nog steeds wel een vraag, moet midden uit het blok zijn gekomen, misschien aan de binnenkant van de as van het tandwiel? hoeveel kwaad zou het kunnen als ik deze niet vervang (aangezien het hele blok uit elkaar moet)

Thanks voor al het mee denken!
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig of het probleem is opgelost. Loopt het biggetje weer of is er nog steeds niet duidelijk wat het probleem is.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Blackpanther
Berichten: 11
Lid geworden op: di apr 10, 2018 10:29

futurist schreef:Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig of het probleem is opgelost. Loopt het biggetje weer of is er nog steeds niet duidelijk wat het probleem is.

futurist

Nou...

De kapotte ring midden in mijn blok bevalt me toch ook niet helemaal, daarbij waren er al meerdere dingen wat nog moest gebeuren en daarom heb besloten om mijn motor helemaal op te knappen. Er staat namelijk ook al een dikke 75 000 op de teller en mag wel weer wat liefde krijgen.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ok rigoureuze beslissing, maar de beste tijd van het jaar uitgekozen en goed beredeneert. Moet wel het spaarvaken kapot gemept. :(

Maak veel foto's van je restauratie-project en hou ons op de hoogte.

SUC6

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie