Ik smeer hem na schoonmaken als ik gereden heb. Dit is niet iedere week.
Bij een lang weekend Spanje smeer ik hem iedere dag.
Een off the road rit zie ik als "een gewone dag" dus na het schoonmaken.
welke ketting enduro?
Moderator: ghulst
Laatst gewijzigd door Rolando op ma mar 10, 2014 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb ik nooit gedaan.
Keerringen houden de olie tegen, dus hoeven volgens mij niet gesmeerd te worden.
Staat ook niet in de meegeleverde handleiding.
Keerringen houden de olie tegen, dus hoeven volgens mij niet gesmeerd te worden.
Staat ook niet in de meegeleverde handleiding.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
staat gewoon op de doos
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Even een reactie op die alu tandwielen. Broer van mij heeft ooit tijdens een erg natte enduro (Groesbeek) met een alu tandwiel op zijn Montesa 360H7 gereden, hij heeft net 2 ronden kunnen rijden, toen zat er geen tand meer op.
Tis al wat jaren geleden, maar om die reden komt er bij mij geen alu op.
Misschien dat de kwaliteit inmiddels verbeterd is maar het vertrouwen is er nog steeds niet. Voor cross is het een ander verhaal, 2x 30minuten rijden lijkt geen probleem met alu.
Tis al wat jaren geleden, maar om die reden komt er bij mij geen alu op.
Misschien dat de kwaliteit inmiddels verbeterd is maar het vertrouwen is er nog steeds niet. Voor cross is het een ander verhaal, 2x 30minuten rijden lijkt geen probleem met alu.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Hallo Gassen; dat was ws. de combinatie alu met een crossketting (geen O ring ketting, toen de standard) en Groesbeek was meestal alleen maar diepe prut. Een goed kwaliteit alu met O/X ring ketting gaat ook goedgassen schreef:Even een reactie op die alu tandwielen. Broer van mij heeft ooit tijdens een erg natte enduro (Groesbeek) met een alu tandwiel op zijn Montesa 360H7 gereden, hij heeft net 2 ronden kunnen rijden, toen zat er geen tand meer op.
Tis al wat jaren geleden, maar om die reden komt er bij mij geen alu op.
Misschien dat de kwaliteit inmiddels verbeterd is maar het vertrouwen is er nog steeds niet. Voor cross is het een ander verhaal, 2x 30minuten rijden lijkt geen probleem met alu.
OTR maat van me heeft er ook goede ervaringen mee.
Het zal geheid sneller slijten. Maar ga het ook proberen volgende kettingwissel.
Hopelijk stoor ik me dan niet meer zo aan de ketting slijtage, ze zijn namelijk knap duur vind ik altijd.
Het zal geheid sneller slijten. Maar ga het ook proberen volgende kettingwissel.
Hopelijk stoor ik me dan niet meer zo aan de ketting slijtage, ze zijn namelijk knap duur vind ik altijd.
verstand op nul en nadenken
Zie bijlage!
Toch maar voor zover in het kon vinden info opgezocht en in een lijstje gepleurd.
Conclusies uiteraard zelf trekken.
Index slijtage weestand kan ik niet verklaren, dat is een gegeven.
Wat me vooral opvalt is dat de trekkrachten aardig gelijk zijn, maar veel verschil zit in slijtage weestand van RK en Renthal, die van CZ en Regina heb ik niet kunnen vinden.
Tevens komt O-ring in de enduro niet veel meer voor. En dan valt me op dat deze lager in trekkracht zitten dan X-ring.
Maar dit hoeft niet perce te weinig te zijn.
Voor wat betreft de startpost en eerste berichten. Volgens DID rijden jullie veel met straat/race kettingen en niet de specifieke enduro ketting
Toch maar voor zover in het kon vinden info opgezocht en in een lijstje gepleurd.
Conclusies uiteraard zelf trekken.
Index slijtage weestand kan ik niet verklaren, dat is een gegeven.
Wat me vooral opvalt is dat de trekkrachten aardig gelijk zijn, maar veel verschil zit in slijtage weestand van RK en Renthal, die van CZ en Regina heb ik niet kunnen vinden.
Tevens komt O-ring in de enduro niet veel meer voor. En dan valt me op dat deze lager in trekkracht zitten dan X-ring.
Maar dit hoeft niet perce te weinig te zijn.
Voor wat betreft de startpost en eerste berichten. Volgens DID rijden jullie veel met straat/race kettingen en niet de specifieke enduro ketting
- Bijlagen
-
- ketting2.pdf
- (179.67 KiB) 210 keer gedownload
verstand op nul en nadenken
Eerst reed ik en meerdere onder de enduro rijders met de DID VM ketting.
Dit was een Premium X--Ring ketting en was niet gerelateerd aan hhet gebruik.
Volgens DID importeur Motana is de VX2 de vervanger van de VM ketting en zouden de specificaties nagenoeg identiek zijn.
In praktijk blijkt dat sowieso al niet zo te zijn.
RK heb ik ook ooit geleverd aan een klant, maar weet (nog) niet precies de ervaringen.
Regina kon ik niet iedereen blij mee maken.
Ik heb nu wel een Regina ORN laten komen om eens te testen.
Dit was een Premium X--Ring ketting en was niet gerelateerd aan hhet gebruik.
Volgens DID importeur Motana is de VX2 de vervanger van de VM ketting en zouden de specificaties nagenoeg identiek zijn.
In praktijk blijkt dat sowieso al niet zo te zijn.
RK heb ik ook ooit geleverd aan een klant, maar weet (nog) niet precies de ervaringen.
Regina kon ik niet iedereen blij mee maken.
Ik heb nu wel een Regina ORN laten komen om eens te testen.
Even van onder het stof halen:
Mij is er altijd verteld geweest alles vervangen, omdat ketting op tandwielen inslijt. Lees hier nu verschillende voortandwielen op 1 ketting + achtertandwiel?
Nu ik zie dat m'n ketting aan vervanging toe is maar aan de tandwielen niks zie, dacht ik gewoon een nieuwe ketting te leggen...
Mij is er altijd verteld geweest alles vervangen, omdat ketting op tandwielen inslijt. Lees hier nu verschillende voortandwielen op 1 ketting + achtertandwiel?
Nu ik zie dat m'n ketting aan vervanging toe is maar aan de tandwielen niks zie, dacht ik gewoon een nieuwe ketting te leggen...
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Je kunt het proberen. Het enige wat kan gebeuren is dat de ketting iets korter meegaat (afhankelijk van de omstandigheden).
Misschien heb je nu echt een hele slechte ketting (qua kwaliteit/) erop. Maar normaliter "past (lees slijt) het tandwiel zich aan" op het tandwiel.
Idd wordt er vaker een voortandwiel gewisseld maar dat is dan voordat de hele handel als versleten is. Voortandwiel slijt immers het hardst.
@ Joop:
Nog even een reactie op de alu tandwielen van die montesa: wij reden altijd met o-ring RK of TK kettingen , toendertijd.
Dus het lag zeker niet aan de gewone crossketting.
Misschien heb je nu echt een hele slechte ketting (qua kwaliteit/) erop. Maar normaliter "past (lees slijt) het tandwiel zich aan" op het tandwiel.
Idd wordt er vaker een voortandwiel gewisseld maar dat is dan voordat de hele handel als versleten is. Voortandwiel slijt immers het hardst.
@ Joop:
Nog even een reactie op de alu tandwielen van die montesa: wij reden altijd met o-ring RK of TK kettingen , toendertijd.
Dus het lag zeker niet aan de gewone crossketting.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ja en smeren voor een rit lijkt me ook overbodig , als het goed is blijft het vet tussen de o of x ringen , die bende uit een spuitbusje loopt daar ech niet tussen geloof ik . , tevens blijft er zand en troep aan je ketting en kettingwielen plakken wat volgensmij helemaal al als schuurpapier werkt . . Motor afspuiten , ketting proberen niet mee te spuiten , alles droogblazen en de ketting tegen roesten inspuiten met wat wd-40 of gelijkwaardig spul, het echte smeervet hoort in de rolletjes te blijven door de x ringen , als dat niet het geval is ,is de ketting al versleten
Ik gebruik zelf altijd tsubaki of did x ring kettingen , kleur varieert vaak door welke types er opdat moment scherp geprijst zijn , voor doet een renthal tandwiel het goed genoeg , en achter vaak een gewone geheel stalen tandwiel van prox , goed genoeg , bij vervanging gaat alles er nieuw op , dus geen gelul met alleen een tandwieltje wisselen. Een achterlijk dure stealth is ook geld weggooien , want voor die gewichtsbesparing heb je echt geen tijd of vermogen winst op het niveau waar de meeste hier op rijden .maar alls is tegenwoordig erg mode gevoelig in mx land dus doe wat je wilt , akra of hgs pijp , snelle monster of redbull stickers...gekleurde titanium boutjes en ringetjes , geannodiseerde 24 X-nix hendeltjes en dopjes.... grrr
Ik gebruik zelf altijd tsubaki of did x ring kettingen , kleur varieert vaak door welke types er opdat moment scherp geprijst zijn , voor doet een renthal tandwiel het goed genoeg , en achter vaak een gewone geheel stalen tandwiel van prox , goed genoeg , bij vervanging gaat alles er nieuw op , dus geen gelul met alleen een tandwieltje wisselen. Een achterlijk dure stealth is ook geld weggooien , want voor die gewichtsbesparing heb je echt geen tijd of vermogen winst op het niveau waar de meeste hier op rijden .maar alls is tegenwoordig erg mode gevoelig in mx land dus doe wat je wilt , akra of hgs pijp , snelle monster of redbull stickers...gekleurde titanium boutjes en ringetjes , geannodiseerde 24 X-nix hendeltjes en dopjes.... grrr
4 strokes only !!
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En je vergeet de rim-striping!
Kruipolie zoals WD40 [ nu ja zo mag je het eigenlijk niet noemen want t werkt slecht] op je ketting spuiten is een slecht idee, kruipt je schakels in en lost het in geperste vet op, smeer op de offroad met droog smerende teflonspray, rij er ook mee op de weg van en naar ritten dus dan wil je wel wat smering en daar blijft weinig aan plakken.
Heb de merken geprobeerd en bij mij gaat de DID VX2 520 het langst mee, wissel wel het voortandwiel om af en toe, koop er 2 bij een kettingset [ gewoon stalen] en heb nog een kleiner voortandwiel als er steile klimmen zijn om op te spelen.
Als je tandwiel als nieuw zijn en je ketting op heeft er een heel goedkope cross ketting op gezeten waarschijnlijk.
Kruipolie zoals WD40 [ nu ja zo mag je het eigenlijk niet noemen want t werkt slecht] op je ketting spuiten is een slecht idee, kruipt je schakels in en lost het in geperste vet op, smeer op de offroad met droog smerende teflonspray, rij er ook mee op de weg van en naar ritten dus dan wil je wel wat smering en daar blijft weinig aan plakken.
Heb de merken geprobeerd en bij mij gaat de DID VX2 520 het langst mee, wissel wel het voortandwiel om af en toe, koop er 2 bij een kettingset [ gewoon stalen] en heb nog een kleiner voortandwiel als er steile klimmen zijn om op te spelen.
Als je tandwiel als nieuw zijn en je ketting op heeft er een heel goedkope cross ketting op gezeten waarschijnlijk.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hee weer wat geleerd , wist niet dat wd 40 het vet aantast , kon ook niet anders , want je kunt er vlekken mee verwijderen ook .... ik weet wel dat goedkope merken silicone spray het rubber aan tast , de harmonica rubbers op je remklauw zwellen op en ploppen uit hun zitting , en volgensmij worden de o en x ringen van de ketting er broos van ...let op waar je die glim troep op spuit dus !
4 strokes only !!