Mijn DR800
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hallo allemaal,
Allereerst zal ik mij even voorstellen want ik ben nieuw hier op dit forum. Ik woon in Rotterdam, ben 25 jaar oud en een aantal maanden terug ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een rode SR42, ik heb de DR800 altijd al tof gevonden en had besloten er maar een te kopen. Helaas is de DR niet in topstaat, mede hierdoor heb ik er van de winter dan ook niet op gereden.
Komende zomer wil ik met twee maten op vakantie (doen we ieder jaar) en ik wil met de DR natuurlijk. Het plan is de Pyreneeën, van kust tot kust en uiteraard zo veel mogelijk onverhard.
Afgelopen week ben ik begonnen met het opknappen van mijn DR, met wat vrienden hebben we een grote sleutelplek (loods) en ik heb nu ook maar is een motorheftafel gekocht. Verschillende dingen moeten gebeuren, Balhoofdlagers heb ik al gedaan, voorrem verdient aandacht (revisie), ik wil even naar het blok kijken (NAKS veertje, balansaskettingspanner, klepspeling en koppeling), carburateurs en wat andere modificaties en verbeteringen zoals vering en de elektronica aan boord.
photo image hosting
Dit topic wil ik gebruiken om gaandeweg het een en ander te vragen en daar wil ik eigenlijk gelijk mee beginnen.
Gisteravond wilde ik nog even het blok volledig vrij maken zodat deze er zaterdag ochtend uit zou kunnen maar na een paar minuten gestoeid te hebben met de carburateurs ben ik maar naar huis gegaan. Is het normaal dat deze volledig klem zit tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk? Ik krijg ze er niet tussen uit. Moet het luchtfilterhuis er eerst uit? Misschien hoort de kunststof koppeling tussen het luchtfilter en de carbs van zacht rubber te zijn? De gehele ophanging van de carbs is bij mij van vrij hard kunststof. Misschien moet ik even nieuwe bestellen.
En mocht er trouwens iemand zijn met een monteurshandleiding dan hou ik mij aanbevolen!
Allereerst zal ik mij even voorstellen want ik ben nieuw hier op dit forum. Ik woon in Rotterdam, ben 25 jaar oud en een aantal maanden terug ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een rode SR42, ik heb de DR800 altijd al tof gevonden en had besloten er maar een te kopen. Helaas is de DR niet in topstaat, mede hierdoor heb ik er van de winter dan ook niet op gereden.
Komende zomer wil ik met twee maten op vakantie (doen we ieder jaar) en ik wil met de DR natuurlijk. Het plan is de Pyreneeën, van kust tot kust en uiteraard zo veel mogelijk onverhard.
Afgelopen week ben ik begonnen met het opknappen van mijn DR, met wat vrienden hebben we een grote sleutelplek (loods) en ik heb nu ook maar is een motorheftafel gekocht. Verschillende dingen moeten gebeuren, Balhoofdlagers heb ik al gedaan, voorrem verdient aandacht (revisie), ik wil even naar het blok kijken (NAKS veertje, balansaskettingspanner, klepspeling en koppeling), carburateurs en wat andere modificaties en verbeteringen zoals vering en de elektronica aan boord.
photo image hosting
Dit topic wil ik gebruiken om gaandeweg het een en ander te vragen en daar wil ik eigenlijk gelijk mee beginnen.
Gisteravond wilde ik nog even het blok volledig vrij maken zodat deze er zaterdag ochtend uit zou kunnen maar na een paar minuten gestoeid te hebben met de carburateurs ben ik maar naar huis gegaan. Is het normaal dat deze volledig klem zit tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk? Ik krijg ze er niet tussen uit. Moet het luchtfilterhuis er eerst uit? Misschien hoort de kunststof koppeling tussen het luchtfilter en de carbs van zacht rubber te zijn? De gehele ophanging van de carbs is bij mij van vrij hard kunststof. Misschien moet ik even nieuwe bestellen.
En mocht er trouwens iemand zijn met een monteurshandleiding dan hou ik mij aanbevolen!
Het rubberen Y-stuk is door de temperatuur stug en hard. Leen gewoon ff de föhn van je vriendin en maak het Y-stuk warm, wordt deze zeker een stuk soepeler. Carbs moeten eruit kunnen zonder die grote brooddoos los te halen, gewoon wat kantelen, draaien, vloeken en tieren. Nadat ik zelf tig keer met dat Y-stuk heb gestoeid, extra ruimte gemaakt door de brooddoos compleet weg te halen. Daarvoor in de plaats die alu buis en de open luchtfilter. Van compleet opgebouwde BIG tot de carbs los op de werkbank in minder dan 8 minuten.
Ga naar de site van Edwin voor een mooie HowTo "Removing the Engine"
BTW: mooie werkplaats
Ga naar de site van Edwin voor een mooie HowTo "Removing the Engine"
BTW: mooie werkplaats
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Tip van mij, als aanvulling op mijn voorganger...haal de accubak/luchtfilterbak los (los is niet verwijderen!). Na losmaken kan je het een paar centimeter naar achter schuiven waardoor je net wat meer ruimte krijg. Gebruik met terugzetten dezelfde tips en siliconenspray!
Succes
Succes
Assumption is the mother of all fuck ups
Persoonlijk wrik ik hem er altijd zo tussenuit, gepast geweld en siliconenspray.
En monteren met gebruik van een gereedschapshaak en siliconenspray.
Gereedschapshaak is een soort van schroevendraaierhandvat met een cm of 20 ijzer, en dan in plaats van b.v. een kruiskop een haaks stukje.
Die maakt het echt heel veel makkelijker om de rubbers weer om de carb's te krijgen.
(Google maar op haakgereedeschap)
En monteren met gebruik van een gereedschapshaak en siliconenspray.
Gereedschapshaak is een soort van schroevendraaierhandvat met een cm of 20 ijzer, en dan in plaats van b.v. een kruiskop een haaks stukje.
Die maakt het echt heel veel makkelijker om de rubbers weer om de carb's te krijgen.
(Google maar op haakgereedeschap)
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Welkom hier! en je hebt een goede smaak!
Werkplaats handboek en owners manual vind je hier http://www.timguy.net/sites/drbiginfo/DrBIGmanuals/ de sleuteltips zijn een aanvulling daar op.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Al veel ervaring offroad?
Werkplaats handboek en owners manual vind je hier http://www.timguy.net/sites/drbiginfo/DrBIGmanuals/ de sleuteltips zijn een aanvulling daar op.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Al veel ervaring offroad?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik haal ook de spruitstukken van de cilinder. Zitten bij mij met imbussen vast. Heb ik een speciaal sleuteltje voor gemaakt om los/vast te maken. De ruimte is nogal krap. Verder föhn (in de winter) en wd40/siliconen spray.
Houd ons op de hoogte en vraag wat je wil. Wij hebben met elkaar al alles meegemaakt en gerepareerd
OJ
Houd ons op de hoogte en vraag wat je wil. Wij hebben met elkaar al alles meegemaakt en gerepareerd
OJ
Nou ik ga zo weer naar de loods toe en dan probeer ik het nog is. Ik neem de feun mee en ga mn luchtfilterhuis los maken, haakgereedschap ga ik inderdaad is halen binnenkort. Wat een superplek zeg dit, kan maar niet stoppen met lezen, zo veel interessante topics. Die website van Edwin is ook ideaal.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hou jullie op de hoogte!
Vandaag uiteindelijk niet gek veel kunnen doen.. Moet ook maar eens onderdelen bestellen, revisiesetjes e.d.
Heb vandaag wel een knoop door gehakt: Ik ga het frame opnieuw laten poedercoaten. Het oorspronkelijke plan was om de roestplekjes op het frame lokaal aan te pakken met Owatrol maar het is toch wel iets ernstiger dan ik dacht, zeker daar waar de uitlaat gelopen heeft en rondom het blok uit het zicht. De roest die er is, is gewoon oppervlakkig, niets ernstigs verder... Bovendien ken ik een adresje waar ik in ieder geval het zandstralen en primer voor zeer weinig kan laten doen.
Weet iemand misschien een goed(koop) adres in de buurt van Rotterdam voor het poedercoaten?
Ik wil dit weekend ook even reviesiesetjes voor de remklauwen en carburateurs bestellen, waar kan ik dat het best doen? Ik kon voor de voorremklauw niet zo snel iets vinden, de foto hier onder is het enige wat ik heb van de voorrem. Carbs neem ik gewoon mee naar huis, kan ik ze lekker(warm) op mijn gemak doen, op het werk hebben we een ultrasoonreiniger.
Heb vandaag wel een knoop door gehakt: Ik ga het frame opnieuw laten poedercoaten. Het oorspronkelijke plan was om de roestplekjes op het frame lokaal aan te pakken met Owatrol maar het is toch wel iets ernstiger dan ik dacht, zeker daar waar de uitlaat gelopen heeft en rondom het blok uit het zicht. De roest die er is, is gewoon oppervlakkig, niets ernstigs verder... Bovendien ken ik een adresje waar ik in ieder geval het zandstralen en primer voor zeer weinig kan laten doen.
Weet iemand misschien een goed(koop) adres in de buurt van Rotterdam voor het poedercoaten?
Ik wil dit weekend ook even reviesiesetjes voor de remklauwen en carburateurs bestellen, waar kan ik dat het best doen? Ik kon voor de voorremklauw niet zo snel iets vinden, de foto hier onder is het enige wat ik heb van de voorrem. Carbs neem ik gewoon mee naar huis, kan ik ze lekker(warm) op mijn gemak doen, op het werk hebben we een ultrasoonreiniger.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Remklauw even opletten met bestellen: er zijn 2 versies met zuiger diameters. Kijk even op de site van hessler.motorsport.de
Dan kijken of je die ergens bij een NL motorzaak kan krijgen, er zijn er velen. Ik ga meestal gewoon naar Hans van Wijk en bestel een paar nieuwe stofringen. Maar ook op Ebay word er genoeg aangeboden.
Oude Reus is de man hier voor de carbs
Ik woon zelf in Nieuwerkerk aan den IJssel, maar zou zo snel even geen adres weten voor het frame. Gewoon een rondje bellen denk ik, of eens vragen op een groter forum?
Altijd leuk om te zien, hoe meer je losmaakt...hoe meer werk
Mijn tip: doe alleen het hoognodige en ga rijden met dat ding, anders blijf je sleutelen
Dan kijken of je die ergens bij een NL motorzaak kan krijgen, er zijn er velen. Ik ga meestal gewoon naar Hans van Wijk en bestel een paar nieuwe stofringen. Maar ook op Ebay word er genoeg aangeboden.
Oude Reus is de man hier voor de carbs
Ik woon zelf in Nieuwerkerk aan den IJssel, maar zou zo snel even geen adres weten voor het frame. Gewoon een rondje bellen denk ik, of eens vragen op een groter forum?
Altijd leuk om te zien, hoe meer je losmaakt...hoe meer werk
Mijn tip: doe alleen het hoognodige en ga rijden met dat ding, anders blijf je sleutelen
Assumption is the mother of all fuck ups
Ok ik zal daar Is kijken. Je hebt gelijk hoor ik maak het nu wel bond, maar heb er plezier in en heb de tijd. Ik sta nu te kijken naar het asje in het frame voor de achterrem, hoe krijg ik die er uit?
bbcode for images
photo gallery online
Wat zou trouwens een mooie manier zijn om holtes voor assen af te sluiten voor zandstralen en lak? Bijv balhoofd of achterbruglager.
Misschien cirkels uitzagen uit een plaat alu met een stuk schroefdraad er doorheen?
bbcode for images
photo gallery online
Wat zou trouwens een mooie manier zijn om holtes voor assen af te sluiten voor zandstralen en lak? Bijv balhoofd of achterbruglager.
Misschien cirkels uitzagen uit een plaat alu met een stuk schroefdraad er doorheen?
Ik heb mijn frame laten poedercoaten. Heb balhoofd heb ik met twee vierkanten stukken hout en draad-end afgedicht. Andere grote gaten met caro ringen en draadeind. Even in de bakken van de moeren boer graaien. Verder alle schroefdraad gaten vullen met oude bouten en alle tap-endjes met oude moeren. De bouten aan de achterkant niet laten uitsteken. De draad met poedercoat krijg je anders niet teruggedraaid uit het gat. Zelfde voor de tap endjes. Misschien zelfs twee moeren gebruiken.
Frame volledig vet en smeer vrij maken. Stralers houden niet van troep in hun straalmiddel.
Ik heb het laten doen bij Hamax in Zoeterwoude http://www.hmax.nl/ bij Boskoop.
Alle losse onderdelen samen binden met ijzerdraad en alles fotograferen. Er raakt nog wel eens wat kwijt bij die poedercoaters...
Ik heb alles een paar dagen laten liggen. Dan kan de coating goed uitharden. (eigenlijk een paar maanden... motivatie was even weg )
OJ
Frame volledig vet en smeer vrij maken. Stralers houden niet van troep in hun straalmiddel.
Ik heb het laten doen bij Hamax in Zoeterwoude http://www.hmax.nl/ bij Boskoop.
Alle losse onderdelen samen binden met ijzerdraad en alles fotograferen. Er raakt nog wel eens wat kwijt bij die poedercoaters...
Ik heb alles een paar dagen laten liggen. Dan kan de coating goed uitharden. (eigenlijk een paar maanden... motivatie was even weg )
OJ
Waarom ben je naar Zoeterwoude uitgeweken terwijl er ook gewoon eentje in Zoetermeer zit Oene?
Leuk project zo'n SR42! Ik krijg bijna heimwee
Leuk project zo'n SR42! Ik krijg bijna heimwee
Leuk weer een vers project. Dat rempedaal asje kun je naar binnen duwend eruit halen, goed schoonmaken / stralen / coaten (lagerend deel plak ik altijd af met aluminium tape) en later met watervast vet monteren.
Succes.
René
Succes.
René
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Donderdag heb ik weer een vrije dag en ga ik het frame zo veel mogelijk klaar maken en even rondbellen en poedercoaters vergelijken. Frame goed schoonmaken is een goede tip, had al mijn vraagtekens over of ze oud vet een probleem zouden vinden.
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik het frame origineel wit laat of dat het donker grijs wordt. Donker grijs lijkt mij niet misstaan icm een alu carterbeschermer en vorkpoten + achterbrug in de zelfde kleur. Wat vinden jullie?
Hoe zit het trouwens met dit achterlicht: http://www.dr-big-shop.de/BIG_TuningSpecial_258.html
Is deze set helemaal compleet? inclusief armatuur e.d? Misschien dat iemand hem nog heeft liggen voor een leuke prijs?
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik het frame origineel wit laat of dat het donker grijs wordt. Donker grijs lijkt mij niet misstaan icm een alu carterbeschermer en vorkpoten + achterbrug in de zelfde kleur. Wat vinden jullie?
Hoe zit het trouwens met dit achterlicht: http://www.dr-big-shop.de/BIG_TuningSpecial_258.html
Is deze set helemaal compleet? inclusief armatuur e.d? Misschien dat iemand hem nog heeft liggen voor een leuke prijs?
Is veels te duur want eigenlijk gooi je alles weg behalve het achterlicht en de fitting, kzou mn geld ergens anders in investeren.
Suc6.
R
Suc6.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ja ik heb een DR 600 achterlicht op het kontje gemonteerd. Dus tussen gereedschap vak en achterkant. Kentekenplaathouder heb ik verbouwd, zodat mijn kenteken direct aansluit op het kontje. Ik heb geen kenteken verlichting. (maar ook geen toeter, spiegels en knippers...)
Ik wilde mijn frame zilvergrijs, maar de coater had een foutje gemaakt en nu is het zwart. Was niet in Hazerswoude, daar heb ik mijn XS laten coaten. Die in Zoetermeer vond ik een beetje te groot.
Ojee
Ik wilde mijn frame zilvergrijs, maar de coater had een foutje gemaakt en nu is het zwart. Was niet in Hazerswoude, daar heb ik mijn XS laten coaten. Die in Zoetermeer vond ik een beetje te groot.
Ojee
De dubbele koplamp die Hebster levert, komen van een Italiaanse brommer en zijn bedoeld voor 35W lampen.
Zijn dus formeel kaarsenpitjes. Ik heb die dingen ook gehad en na een tijd met Xenon, begon de reflector uit elkaar te vallen
Verleden week heb ik toevallig een set Hella projectoren besteld, welke bij een BIG zouden moeten passen...
...."Project DSW-Ph3" zeg maar. Zal op enig moment mijn koplamp draadje weer reactiveren
Laat je niet misleiden door de gele van Hans, dat is een SR43 met de oude tupperware
Zijn dus formeel kaarsenpitjes. Ik heb die dingen ook gehad en na een tijd met Xenon, begon de reflector uit elkaar te vallen
Verleden week heb ik toevallig een set Hella projectoren besteld, welke bij een BIG zouden moeten passen...
...."Project DSW-Ph3" zeg maar. Zal op enig moment mijn koplamp draadje weer reactiveren
Laat je niet misleiden door de gele van Hans, dat is een SR43 met de oude tupperware
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Helaas, ik kwam ooit deze koplampen tegen en er was maar één setje, maar ze zijn wel H4.
Kleur van het blok noemen ze burned copper bij VHT, ik vind hem leuk
Ben wel benieuwd naar de Hella projectoren.
en i.d.d. het is een SR43
Kleur van het blok noemen ze burned copper bij VHT, ik vind hem leuk
Ben wel benieuwd naar de Hella projectoren.
en i.d.d. het is een SR43
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.