Balhoofd

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Thom

Hallo,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik het balhoofd van mijn yz 125 (2002) wat losser kan zetten, want als ik mijn stuur draai voel ik de lagers, of kan dit iets anders zijn.

Weet iemand toevallig ook of de boegie van een yamaha uit bj 98 ook in mijn 2002 model kan of wordt dit een probleem.
the right tool for the right track
Fox-kid
Contacteer:

Ik zou het spulletje maar even los halen. Wat jij voelt is inderdaad een aanwijzing dat e.a. wat strak zit. Maar dit gebeurt niet zomaar. Balhoofd is helemaal open en overal kan zand en water bij.

Los halen,

Zittingen schoonmaken

Lagers controleren. (als ze niet te roestig zijn en ze voelen goed aan kun je ze nog gebruiken).

Lagers goed invetten. Een flinke dot vet in je hand houden en daar het lager telkens doorheen schrapen zodat het er goed in komt.

Spulletje monteren.

Met gekartelde reng onder je kroonplaat stel je de speling er uit. Laat het stuur vrij bewegen. Draait hij te strak dan voel je hem (wat je nu ook voelt). Tik hem ietsje losser en borg hem bovenop de kroonplaat af.

Wat die bougie betreft even bij de dealer navragen of waarden met je eigen bougie vergelijken.
pantah81

In jou plaats zou ik ook eerst de boel eens demonteren en kontroleren, want als je zo'n gevoel hebt in die lagers, zal er wel iets mis mee zijn: ferm vervuild of verroest.
Gast

Als deze lagers te los zijn afgesteld, bestaat de mogelijkheid dat deze ingeslagen zijn (putjes/deuken) dit is duidelijk voelbaar.
Meestal is dit dan alleen het onderste lager.
Zoals boven al vermeld, balhoofd eruit en controleren.
Als je gaat rijden met een balhoofd lager met deuken en of putjes hebt je het idee dat je gevoel dat de motor bepaald waar deze heen wil.
Plaats reactie