carpaal tunnel / arm pump / throttle duim

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6

Heren en Ans,

Al jaren moet ik na een tijdje mn handen / polsen / armen "uitschudden" want er vloeit niet genoeg bloed door want je zit / staat altijd in dezelfde houding. kHeb er zelfs een lichte Beta voor aangeschaft om nog jaren plezier te hebben want met de Big / TTR had ik erge last. Op de Beta dus ook !!

Ben nu een maand of 3 bezig om daar wat aan te doen wat neer komt op : bewegen en strekken wat gewoon de oplossing blijkt te zijn.

Er zijn op het Inet veel filmpjes en uitleg over, zoek dus op Carpaal Tunnel / Arm Pump / Throttle (of SMS) duim via Google of een andere browser.

Onze armen / polsen werken vaak, zoniet altijd, op kracht en we vergeten de spieren/pezen te strekken, dat veroorzaakt stuwing en stremming van de bloedsomloop, na een tijdje slaap je ook slechter want je armen voelen "dood" aan. Er is maar 1 remedie: oefenen !!

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik ruimte/tijd heb voor een loopband (thuis en op het werk) en loop minimaal 5 km per dag @ 6.5 km/uur terwijl ik gelijkertijd (20x per 5 minuten) met 4 kg gewichten "gas" en "gas los" doe met beide polsen, ook doe ik de strek oefeningen (arm gestrekt/hand omlaag/ met ander hand druk zetten om de pezen boven te strekken, doe dat gedurende 15 tellen en 5x per sessie), hand omhoog, arm gestrekt en omlaag drukken met andere hand, 10 tellen en 5 x per sessie). Voor de duim zijn wat andere oefeningen te vinden (de Quirvain syndroom) die na 2 weken de klachten gewoon doen verdwijnen. Operaties zijn NIET nodig en begin er ook niet aan want je schiet er geen Re.T mee op.

Deze klachten zijn eigenlijk een gevolg van onze welvaart, we hoeven minder te bewegen en lichamelijk te presteren waar ons lijf niet op gemaakt is, dus degeneren de pezen en spieren. Mensen die een zittend beroep hebben krijgen dit (muis beweging, zelfde houding) maar ook mensen die bv monteur zijn (veel kracht zetten met gekromde spieren) en niet te vergeten OTR rijders / lopende band werkers die uren achter elkaar staan in gekromde houding en dezelfde bewegingen maken.

Roken is niet goed voor je (we hebben geen schoorsteen), alkohol drinken is niet goed voor je (maar wel lekker) maar wil je ook op latere leeftijd nog genieten, motor rijden is GOED voor je (lichamelijk en geestelijk) dus om dat te doen moet je OEFENEN.

Voor de Lap gangers is inmiddels een trainings mogelijkheid voorhanden en dat is in combinatie met de Trial Beta meteen voelbaar.

Fijn weekend en wees welkom in 2018, NL Biggers hebben eerste keus wbt data.

René
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Rammelbak

Mooi en nuttig stuk. Ik reageer er nu pas op omdat ik er via een omweg aan wordt herinnerd. Je had eerder iets geschreven over complicaties na het plaatsen van een matje n.a.v. een liesbreuk. Ik kan het alleen niet terug vinden dus ik reageer hier even.

Er lijkt aandacht te komen voor dit euvel. Vandaag stond er in de Volkskrant op de 2e pagina een artikel over. Misschien heb je er wat aan:

Afbeelding
:zwaaien:
dhc6

Van het matje zelf heb ik niet zoveel last gelukkig, bij mij heeft de Franse slager de krammen OP een leidingkje gezet die daardoor al 6 jaar voor (veel) pijn zorgt maar ook blijft de gewone liesbreuk gewoon aanwezig waar van alles klem komt te zitten (alsof je continue in je kruis wordt geschopt) als de buitenluchtdruk afneemt (dus vliegt).

Ik ga morgen onder het mes om daar wat aan te doen (ipv na mn pensioen ivm verzekering), de dame chirurg doet liesbreuk operaties zonder matjes i.o.m. de man uit het Volkskrant artikel.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
MANUS-3000

Sterkte morgen Rene en alvast een voorspoedig herstel!
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Edwin
Contacteer:

Sterkte morgen René en hopelijk weer snel pijnvrij.

@win
Assumption is the mother of all fuck ups
Rammelbak

Mooi om te horen dat je de weg naar de juiste man al gevonden hebt. Veel sterkte morgen!
DR-Big
Contacteer:

Had ik als jochie al, als ik wat meer km op mijn brommer reed dan van school naar huis. En nog steeds heb ik vaak last van dooie handen. Bij mij helpt het wel als ik geen knellende handschoenen of manchetten heb. Maar na een weekje motorrijden in Frankrijk had ik wel een dooie duim voor een paar weken. Kan wel weer avonden lang gitaar spelen zonder enige pijn of vermoeidheid.

Bij mij is dat met dat matje goed gegaan. Was ook wel nodig, kon eigenlijk alleen nog maar liggen, anders puilde er eens stuk darm door dat gat naar buiten. En dat is een raar gezicht en nog raarder gevoel :-) Wel een tijd last gehad van pijnlijke teelbal. De chirurg had dat van te voren voorspeld. Na 2,5 jaar is dat eigenlijk nog steeds gevoelig. Maar geen last van tijdens dagelijkse werkzaamheden. Alleen mijn vrouw moet er een beetje voorzichtig mee omgaan... :o

OJ
Rammelbak

Hoe is de ingreep verlopen Rene? Lopen alle leidingen weer goed door? Een mens is toch ook net een machine. Dezelfde fout heb ik namelijk bij mijn GPZ gemaakt waardoor die ook stopte met goed lopen :oops: :wink:
dhc6

Prima verlopen, het matje bleek in de hoeken omgekrult te zijn en de krammen zaten oa op een zaadleider wat die k.. pijn veroorzaakte. Heb nu wel wondpijn maar is al zoveel beter dat ik de 21ste al naar huis kan worden gereden. Denk over 1 maand alweer te kunnen gaan werken, dit keer met plezier en zonder pijn. Ook de schroeven uit mn been zijn eruit dus kan nu weer gewoon rijden zonder doorschurende schroefkoppen tegen mn laarzen.

Met andere woorden : YOUPIE !!
:toost: :toost: :zwaaien:
DR-Big
Contacteer:

Goed om te horen man!

OJ
Rammelbak

Wow, soms lijkt het er op dat er aan jouw lichaam net zoveel gesleuteld wordt als jij aan je Big sleutelt :toost: :lol:

Klinkt goed! Heb je de schroeven mee gekregen? Dat titaan kan je vast nog wel ergens in je Big gebruiken :wink:
zappa.suzuki

Mooi man! Hoop dat je gauw weer de oude bent!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie