Vanuit een EML side car cross frame en een SR41 is het plan geboren een enduro side car te bouwen om daarmee eerst de Pyreneen te doen en daarna Oost naar West Canada.
EML heeft een rare constructie met rechte lagers voor het balhoofd, balhoofd pen aangepast die op de standaard lagers draait en door de pen heen de lange EML bout die op zijn beurt de schetsplaten met de lagerende balhoofdpen verbindt. Volgende hindernis is de achtervork waar de ketting aan de rechterkant zat, moet dus de remmerij ook naar de andere kant over bouwen.
Het ding krijgt de looks van een Oer Big, blauw frame/oranje plastics/witte tanks/eendebek en met alle wettelijke zaken zoals aangepaste verlichting. Gedempt 18" achterwiel van KTM en zoek een 21" voorwiel met aan beide kanten een remschijf. Ook wordt het 18" zijwieltje beremd.
Het span krijgt een zitkist voor camping spullen/ zijkoffers voor bagage en door 2 dempers hoop ik dat ie lekker stil wordt. Eventueel ook nog een extra benzinetank want zal heel wat gaan gebruiken. Tussen de kist en de voorkant zal de hond ook zn comfortabele plek moeten hebben.
Het blok wordt het lange slag/korte primaire/HRT nok/36 OR carbs/Reuver spanner blok wat lange tijd in Tom zn OTR Big heeft gedraaid en super betrouwbaar is.
Zal af en toe fotoos posten wbt de voortgang, heb er geen haast mee want heb nog 2 jaar voor mn pensioen.
R
Project Big met side car
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Gaaf project. Ben op een Duits treffen al een paar big side cars tegengekomen. Ook een waarbij de motor in de bocht kan meehellen.
OJ
OJ
Als ik plaatjes zoek van Biggen met sidecars, kom ik op allerlei Russische sites uit.
Maar deze is het gaafst. Een soort autootje aan je Big:
Daar hebben ze een hele kudde van:
http://www.side-car-club-francais.com/p ... squale.htm
OJ
Maar deze is het gaafst. Een soort autootje aan je Big:
Daar hebben ze een hele kudde van:
http://www.side-car-club-francais.com/p ... squale.htm
OJ
Dit is dat ding dat mee beweegt in de bocht. Kan je je Big gewoon plat leggen.
OJ
OJ
Dat zou ik wel eens willen proberen, lijkt me echt geweldig apart. Zeker om auto's die gapend achterom kijken in de vangrail te zien gaan.DR-Big schreef:Dit is dat ding dat mee beweegt in de bocht. Kan je je Big gewoon plat leggen.
OJ
Er is ooit nog eens een Afrikaan geweest die een span bouwde waarbij motor en bak overhelden in de bochten. Dat zag er ook kicken uit. die had de motor en bak met een ketting in een kettingbaan aan elkaar gkoppeld, net als de voorwielen van zo'n Vespa driewiel scooter.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Kerst, Oud en Nieuw leuk doorgebracht met familie, Fleur van 7 moest elke dag op DR 50cc rijden.
Wat energie na mn buik operatie dus, weer wat klussen:
De achtervork as van EML is 15 mm, Big 16 dus de stalen bussen uitslijpen en pasringen zoeken zodat lateraal het spul in het midden zit. Moeten wel nw lagers in want ziet er niet uit.
Wieltje KTM (via Zappa) met torsiedemper, schijf KTM met klauw van TTR. De aanslag van de klauw 2 x moeten maken want de EML heeft exentrische spanners dus het wiel kan alle kanten op zodat de klauw ook allerlei hoeken moet maken, een oude M12 bout gebruikt met afgezaagde en geslepen kop.
De schokbreker moeten aanpassen want met de standaard lengte zou de enkele inlaatbuis niet gebruikt kunnen worden. De bovenste bracket voor de schokbreker los geslepen en ietsje hoger weer vastgelast. Het aanzuigrubber past dus kan er een groot filter op en de airbox kan enorm groot worden want er komt geen electra in, zal weer een rubber zak worden met luchtinlaat alleen aan de bovenkant.
Omdat EML/KTM ketting rechts heeft, Big links, nu bezig om de ketting geleiders zo te maken dat er zonder probleem een 14 tands voorop kan. Kettinggeleider achter is bijna klaar en de EML achtertandwiel beschermer kan blijven zitten zodat niemand zich pijn hoeft te doen.
Zodra dat af is aan de voorkant verder want de remmerij voor is nog een groot ???????, ook is er geen plaats voor de eendebek koplamp, wat er wel op moet.
Eind van de week komen er wat fotootjes. Goed nieuws voor de Lapgangers: ben lid van de Enduro club geworden en heb er weer legale routes bi.
Vraag: weet iemand een adres voor carbon koppelingsplaten ??
R
Wat energie na mn buik operatie dus, weer wat klussen:
De achtervork as van EML is 15 mm, Big 16 dus de stalen bussen uitslijpen en pasringen zoeken zodat lateraal het spul in het midden zit. Moeten wel nw lagers in want ziet er niet uit.
Wieltje KTM (via Zappa) met torsiedemper, schijf KTM met klauw van TTR. De aanslag van de klauw 2 x moeten maken want de EML heeft exentrische spanners dus het wiel kan alle kanten op zodat de klauw ook allerlei hoeken moet maken, een oude M12 bout gebruikt met afgezaagde en geslepen kop.
De schokbreker moeten aanpassen want met de standaard lengte zou de enkele inlaatbuis niet gebruikt kunnen worden. De bovenste bracket voor de schokbreker los geslepen en ietsje hoger weer vastgelast. Het aanzuigrubber past dus kan er een groot filter op en de airbox kan enorm groot worden want er komt geen electra in, zal weer een rubber zak worden met luchtinlaat alleen aan de bovenkant.
Omdat EML/KTM ketting rechts heeft, Big links, nu bezig om de ketting geleiders zo te maken dat er zonder probleem een 14 tands voorop kan. Kettinggeleider achter is bijna klaar en de EML achtertandwiel beschermer kan blijven zitten zodat niemand zich pijn hoeft te doen.
Zodra dat af is aan de voorkant verder want de remmerij voor is nog een groot ???????, ook is er geen plaats voor de eendebek koplamp, wat er wel op moet.
Eind van de week komen er wat fotootjes. Goed nieuws voor de Lapgangers: ben lid van de Enduro club geworden en heb er weer legale routes bi.
Vraag: weet iemand een adres voor carbon koppelingsplaten ??
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
René ik ben die koppelingsplaten wel eens op eBay.de tegengekomen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Kweet niet beter dan dat onze Hebster de carbon versie levert. Verder nooit gezien.
Als ik Japparts moet geloven, zijn deze hetzelfde als van de DR650 '96-'67 en XF650. En aangezien de DR650 een wat bekendere motor is.....
Als ik Japparts moet geloven, zijn deze hetzelfde als van de DR650 '96-'67 en XF650. En aangezien de DR650 een wat bekendere motor is.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Fijn dat je familie bij je was tijdens de feestdagen en dat je weer fit genoeg bent om te sleutelen!
Je project begint dus al vorm te krijgen
Je project begint dus al vorm te krijgen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Besloten toch maar een Big wiel met grote schijf te gebruiken icm een 11 mm hoofdremcilinder. OnzeXBig remt prima met een 12 mm dus deze combinatie moet ook gaan lukken, wel met sinterblokjes. Hier wat fotootjes van de vorderingen. Toch maar een 2dehands mini draaibankje aangeschaft.
R
Fijn weekendR
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Wat zijn eigenlijk de voordelen van zo'n (springer?) voorvork als je niet echt op een zandcircuit crosst?
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Bij sidecars ie je bijna altijd zo'n schommel arm voorvork (het is geen springer). Dat vangt de krachten beter op in de bochten. Een zijspan motor blijft rechtop in de bocht, er komen dan grote zijdelingse krachten op de voorvork en het voorwiel, waar een normale voorvork niet op berekend is.
Hier nog een artikeltje: http://www.wilma-roger.nl/zijspantechni ... chniek.htm
OJ
Hier nog een artikeltje: http://www.wilma-roger.nl/zijspantechni ... chniek.htm
OJ
Er komen 3 waarschuwingslampjes in de bracket onder de teller, oliedruk, schakelmoment en vrijloop. De teller lampjes zijn nauwelijks zichtbaar en ook nog vertraagd.
HD Biba in Comp 4, achter Mitas/Mefo.
R
HD Biba in Comp 4, achter Mitas/Mefo.
R
- Bijlagen
-
- IMG_20180120_183958.jpg (84.44 KiB) 3486 keer bekeken
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Is dat een Koso DB1? Dat zelfde ding dat we op mijn TTR hebben gebouwd? Mijn ervaring was dat de lampjes direct reageren en lekker helder zijn. Waar zou het verschil in kunnen zitten? Bijvoorbeeld geen goede aarding of een meer jeugdig stel ogen?
Staat daar een FJR in de achtergrond?? Gaat die mee naar Canada
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Jammer dat de buurvrouw niet vochtig bij je parkeert.............
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06