welke lagers stuk ?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
bartktm

hoi, dit is de eerste maal dat ik effe een vraagje kom stellen op dit forum
onlangs heb ik een 520 exc van 2000 gekocht, motorfiets was in een zeer goede staat en eigenlijk nog heel origineel. was echt weinig gebruikt
Dus bijna zeker van een goede koop.Ik heb nog maar een paar maal gereden(t'is winter ) en nu bij onderhoud wou ik de onsteking eens nakijken en merkte ik dat er aan de magneet 2 stukjes van een lagerkooi zaten. Nu is mijn grote vraag , vanwaar zouden ze afkomstig zijn ?

groeten,een zeer ongeruste bartktm
Gast

Je bedoelt aan de aftapplug? Is het geen deel van een borgring/segering?
Als het aleen het oog is , is het geen probleem, Als het echt een deel van een lager is , merk je het snel genoeg, je krijgt veel meer gruis in de motor, of de motor gaat rauw lopen.
bartktm

Anonymous schreef:Je bedoelt aan de aftapplug? Is het geen deel van een borgring/segering?
Als het aleen het oog is , is het geen probleem, Als het echt een deel van een lager is , merk je het snel genoeg, je krijgt veel meer gruis in de motor, of de motor gaat rauw lopen.

neen, ik heb de deksel van de onsteking afgepakt,en het zijn twee stukken van een lagerkooi (ik denk voor ongeveer een kogeltje van 4à5mm )die tegen het magneetje "geplakt" hingen
kunne deze van de nokkenas komen of misschien uit de versnellingsbak ?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bart, een geluk bij een ongeluk, je bent er op tijd bij. Heel verstandig om je motor eens verder te inspecteren anders dan hem te wassen en te poetsen.
Ktm heeft lager problemen gehad of heeft nog? Vooral de nokkenaslagers hebben bij nogal wat ktm voor huilerige toestanden gelijdt.
Op het net zijn diverser sites die dit hebben gemeld.
Ik denk dat de hier aanwezige KTM eigenaren je wel de juiste kant op kunnen sturen.
Ik heb eens een kooi verspeelt en behalve dat het wat vreemdere geluiden opleverde(het was het lager van de tussenas(waar de koppeling op vastzit)) kon ik er nog een tijd mee rijden(voordat ik het dus door had). Maar wat als alle kogels naar een kant toe vallen en ze er tussen uit schieten. Mamamia :cry:
Bart, niet denken dat je er mee doorkunt rijden, niet doen. Het blok moet open en je kunt bovenin beginnen, misschien dat je het dan direct vindt.
Jammer voor je maar veel plezier met sleutelen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

huskie schreef: Vooral de nokkenaslagers hebben bij nogal wat ktm's voor huilerige toestanden geleid
Klopt. Jaargang 2000 + 2001 hadden nokkenaslagers van "bedenkelijke" kwaliteit.

Is dus perfect mogelijk dat die van jou kapot is. Cylinderkop afnemen, en dan zie je de 2 lagertjes (of de overschot in jouw geval ??) zitten.

Warschijnlijk is het via de schacht waar de distributieketting in loopt, naar beneden gevallen.

Vervang deze lagers door GESLOTEN lagers van bv. SKF (ik denk zo uit het hoofd dat het 6005 C3 2RS lagers zijn)

Kijk dan ook ineens of de decompressieschroef vervangen/vastgezet is (meer info vind je hier op Noppenforum - gebruik zoekfunctie)

Jo VdB
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

neen, ik heb de deksel van de onsteking afgepakt,en het zijn twee stukken van een lagerkooi (ik denk voor ongeveer een kogeltje van 4à5mm )die tegen het magneetje "geplakt" hingen
kunne deze van de nokkenas komen of misschien uit de versnellingsbak ?
Lijkt mij niet dat een lagerdeel van je nokkenas via de keerring van je krukas bij de magneet van je ontsteking terecht komt (je bedoelt toch het vliegwiel?).

Als het niet je krukaslager is en en je keerring nog heel is (lekt niet) zou ik werkelijk denken dat het metaaldeel van buitenaf moet komen.

Misschien heeft je voorganger het vliegwiel er wel even afgehad en deze op zijn werkbank gelegd waar een metaaldeel lag dat nu aan je vliegwiel plakt.
Gast

Vandaag motortje opengedaan en tot de conclusie gekomen dat een mens ook al eens wat geluk mag hebben. het rechternokkenaslagertje is stuk,uit de lagerkooi ontbreken juist de twee stukjes die ik gevonden tegen het magneetje van mijn ontsteking
dus twee nieuwe lagertjes en de portefeuille kan dicht
Jullie spreken over het afstellen van de inspuiting en het bijstellen dmv de veer te plooien. graag wat meer uitleg hierover en als het kan een fototje/tekening
de decompressieschroef zit bij mij nog goed vast,hoe kan ik weten of deze al is vervangen
Fox-kid schreef:
neen, ik heb de deksel van de onsteking afgepakt,en het zijn twee stukken van een lagerkooi (ik denk voor ongeveer een kogeltje van 4à5mm )die tegen het magneetje "geplakt" hingen
kunne deze van de nokkenas komen of misschien uit de versnellingsbak ?
Lijkt mij niet dat een lagerdeel van je nokkenas via de keerring van je krukas bij de magneet van je ontsteking terecht komt (je bedoelt toch het vliegwiel?).

Als het niet je krukaslager is en en je keerring nog heel is (lekt niet) zou ik werkelijk denken dat het metaaldeel van buitenaf moet komen.

Misschien heeft je voorganger het vliegwiel er wel even afgehad en deze op zijn werkbank gelegd waar een metaaldeel lag dat nu aan je vliegwiel plakt.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Goed te horen dat het probleem gelokaliseerd is, Bart.
suc6 verder
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Fox kid schreef: Lijkt mij niet dat een lagerdeel van je nokkenas via de keerring van je krukas bij de magneet van je ontsteking terecht komt (je bedoelt toch het vliegwiel?).

de ruimte tussen het vliegwiel en de nokken as is gewoon open bij de KTM viertakten .. het is dus heel goed mogelijk dat een los gelopen of afgebroken deeltje uit de cylinderkop onder in het blok terecht komt
.. bij mij lag een stukje van de decompresie schroef onderin het blok ,nadat deze tussen distributie ketting en tandwiel was gekomen , en daarbij de ketting had doen breken ..

de lager van de nokken as zijn fabrieks af idd van dubieuze kwaliteit.. ik heb ze vervangen door SKF lagers die aan beide zijdes afgedicht zijn ... dit is volgens mij beter dan open lagers , omdat als de motor een tijd heeft stil gestaan , de olie onderin het blok gaat zitten ... en bij het starten krijgt de kop dus weinig tot geen smering ( voordat je olie pompje dat bijgewerkt heeft , heb de rest al een aantal slagen gemaakt ) daarom dus dichte lagers die dus met vet gevuld zijn ...


o jah ... even een tip die je veel onnodig extra werk kan besparen
in tegenstelling tot wat veel mensen denken .,. kun je bij de ktm 520 en 525 gemakkelijk het tuimelaarhuis en cylinderkop demonteren ZONDER dat het blok uitgebouwd hoeft te worden .. Tankie en buddyseat zullen er wel ff afmoeten ... en voor het gemak ook de linker radiateur...je moet het koel systeem toch aftappen want als je het tuimelaarhuis los wilt nemen , moet eerst de waterpomp los... :idea:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Plaats reactie